PRP-behandling gav mig tjockare hår

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
jens84

03 May 2017, 13:26

Efter ha sett på trådarna hår så är det mycket hårtransplantation och lite snack om PRP.

När jag började märka att mitt hår började tunnas ut så kom jag kontakt med denna behandling som är helt naturligt som utförs med sitt egna blod. Ja vet det låter konstigt! Tänkte berätta lite om den för det kanske kan vara intressant för er, man tar ut ett rör blod som sedan centrifugeras för att skilja ut plasma med mycket blodplättar. Plasman injiceras sedan med små? stick i hårbotten.

Detta vätska innehåller tillväxthormoner som sitter igång blodcirkulation och celldelning, vilket i sin tur leder till att svaga hårsäckar återhämtar sig. Jag körde en kur på 3-gånger och redan efter 6 veckor märkte jag av lite nytt stubb i hårbotten, blev riktigt glad.

Nu räckte inte detta fullt ut så jag valde göra en hårtransplantation några år senare. Men behandlingen är bra för att stärka upp det hår man har, försena håravfall men även göra när man gjort en hårtransplantation. Ni känner kanske till "vampyr behandlingen"? Det är denna behandling men i lite finare ord hehe.

whyatt

07 Aug 2017, 09:50

PRP är helt klart en relativt ny metod inom håravfallskretsar för att stärka upp försvagade hårsäckar. "Tyvärr" ser vi att den i princip helt oreglerade svenska marknaden översköljts av mer eller mindre oseriösa aktörer som saknar adekvat förståelse för hur PRP måste betraktas, för att ge effekt. Att tappa blod, centrifugera och sen injicera är visserligen filosofin i ett nötskal, men samtidigt oerhört förenklat synsätt.

Jag har pratat med experter inom PRP, både i Europa och USA och även om klimatet emellan kontinenterna på det här området inte alltid är glatt och leende, så ger de en samstämmig bild - PRP utan finess är pengar och förhoppningar i sjön, dessutom *kanske* mängden shedding efter behandlingen kan bli onödigt omfattande om utföraren inte är riktigt insatt i hur PRP skall extraheras och administreras...så varningens finger med andra ord.

Förtydligande, jag sågar inte PRP...jag tror dock tekniken bör utföras av spjutspetsexpertis och att pionjärerna inom PRP har några milestones kvar att lägga under sig innan nyttan otvivelaktigt i majoriteten av fallen överstiger kostnad/risk/besvikelse etc.

Hade jag gjort PRP idag? Ja, hos rätt klinik så varför inte.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

unsatisfied

07 Aug 2017, 13:20

Hej!

Jag är lite sugen på att testa PRP-behandlingen, men dock inte att göra någon hårtransplantation. Är det någon som har testat att göra PRP i Göteborg eller Borås?

Whyatt du skrev att "nyttan otvivelaktigt i majoriteten av fallen överstiger kostnad/risk/besvikelse etc." Vad finns det för risker? Är det stor risk för biverkningar? Shedding? Eller är det mest bara att inget händer och att man blir besviken?

Du skrev även "Hade jag gjort PRP idag? Ja, hos rätt klinik så varför inte." Har du någon/några kliniker att rekommendera åt Göteborgs hållet=)? .
Vet att i Vasa Viktoria Kliniken och Nordic Hair Clinic i Göteborg gör PRP.
Finasterid 1 mg/ dag sedan 2006-10-10. Revita schampoo 3-4 ggr /veckan, Ketokonazol 3-4 ggr/ veckan, MSM sedan 2012-01-30, Lazerfish sedan 2012-01-30,

whyatt

08 Aug 2017, 12:37

unsatisfied wrote:
Whyatt du skrev att "nyttan otvivelaktigt i majoriteten av fallen överstiger kostnad/risk/besvikelse etc."
Ja, om PRP, vilket jag också skrev, utvecklas åt det hållet "pionjärerna" hoppas och vill. Där är vi inte ännu även om te.x. Dr. Greco kan vara något på spåren.
unsatisfied wrote:
Vad finns det för risker? Är det stor risk för biverkningar? Shedding? Eller är det mest bara att inget händer och att man blir besviken?
Utöver de allmänt vedertagna riskerna som förknippas med injektioner så föreligger det inga speciella risker med PRP utöver ev. ej återkommande shedding (av redan försvagat hår) samt den faktiska finansiella förlusten som kan bli rätt så omfattande om man väljer att gå igenom tillräckligt många behandlingstillfällen.
unsatisfied wrote:
Du skrev även "Hade jag gjort PRP idag? Ja, hos rätt klinik så varför inte." Har du någon/några kliniker att rekommendera åt Göteborgs hållet=)? .
Heh nej tyvärr inte i dagsläget. Kanske finns det, men det jag sett publicerat (före/efter) imponerar inte speciellt mycket.

Överlag verkar kvinnor svara bättre på PRP än män, likaså personer drabbade av alopecia areata än te.x. genetiskt håravfall, men visst..har man pengarna och vill prova så why not. Se bara till att vald klinik kan förklara metoden på ett trovärdigt sätt, kan redogöra för varför deras injiceringsteknik är state-of-the-art samt visa upp före/efterbilder av god kvalité.

Personligen hade jag nog valt Dr. Cole i Atlanta, men det känns lite väl långt bort.
https://www.forhair.com/forhair-pushes- ... echnology/
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg