Några läkare avråder FUE

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
raptor

17 Aug 2017, 11:06

Tjena alla

Se denna tråd
http://www.hairrestorationnetwork.com/e ... oxham.html

Det är flera läkare som avråder från en FUE om man vill få bra resultat.

De menar att det är väldigt stor hit and miss med FUE

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra längre.
FUE verkar vara en dum idé jämfört med FUT.

Vad tror ni.

Läkarna får mycket mothugg men man får inte glömma att det är mycket respekterade läkare som svarar i tråden som utför båda procedurerna.

Jag litar på de.

whyatt

22 Aug 2017, 09:03

Viktig diskussion som, utöver tråden på det amerikanska forumet, snurrat runt på diverse forum genom åren. Jag har följt med i debatten relativt väl och känner därför att jag kan ge min syn på saken, utan att vara kirurg (något som Dr. Feller ofta understryker skulle vara lite av ett krav för att på riktigt få vara med och tycka i frågan - en något märklig inställning enligt mig).

Först och främst, basera inte din åsikt på en enda kliniks utlåtande. Ja, Dr. Feller är en namnkunnig kirurg med många ingrepp innanför västen. Han har inte bara opererat utan också bidragit till "branschen" genom forskning och som uppfinnare...men jag kan säga att Dr. Cole (FORHAIR) är minst lika kunnig, aktiv och öppen..och han är av i princip den totalt motsatta åsikten. Jag nämner hans namn för att visa att vi inte kan stationera oss kring en enda kirurg, eller inte ens en handfull. Vi måste försöka se helheten och därifrån konkludera hur det "troligtvis" förhåller sig.

Man kan fråga sig hur två respektabla namn inom hårtransplantationsbranschen kan tycka så olika?
- Ja det är inte helt lätt att bena ut. Rör det sig om prestige? Är det försäljningsstrategi? Eller kanske lätt flippade personlighetsstörningar åt det narcissistiska hållet? Jag vet faktiskt inte, min spekulation är att det på detaljnivå blir möjligt att faktiskt argumentera för båda sidor utan att tillföra faktafel eller lögn. Därtill bör nämnas att listan över välrenommerade "medical doctors" som går att placera in i respektive lag är omfattande..vad jag tycker är synd är att gemene HT-kandidat lätt tappar bort sig när de stora drakarna går i klinch och så kategoriskt tar parti för ena eller andra sidan. Samtidigt är det ju just det här som marknaden kräver, dvs klara besked vad som är bäst..

FUE har definitivt kommit för att stanna. Fler och fler kliniker ser fördelar att bara erbjuda FUE i takt med att överlevnadsprocenten ökar. Det faktum att FUE kallas "scarless" är dock totalt befängt och här håller jag med Dr. Feller om att tonen måste skärpas. Faktum är att den ärrbildningen vid FUE (i regel) med råge överstiger den vid STRIP - men behållningen som den FUE har är ju som bekant att ärren i regel är mycket små och utspridda, vilket möjliggör kortare nack- och sidohår.

Vad är sant och vad är falskt beträffande FUE och STRIP? Vad det till stor del handlar om, bortsett från att välja en TOP NOTCH klinik, är att besvara följande frågor:
1) Hur mycket hår har du tappat idag?
2) Hur mycket hår kommer du TROLIGTVIS att tappa kortsiktigt, mellan och på lång sikt?
3) Hur lämplig är din donor (flertalet sub-parametrar spelar in)?
4) Personliga preferenser (ekonomi, frisyrval, ärr-rädsla etc)?

Innan de här frågorna är besvarade kan man inte rakt ut säga vilken teknik som är bäst, för det är individuellt. För en släkting till mig så verkar STRIP + FUE + PIGMENTERING rätt approach. Eller kanske mFUE istället för STRIP. Beror lite på. En barndomskamrat däremot är en solklar FUE-patient då han har riklig med grovt hår i donorn, är 40+, ganska liten huvudform upptill och absolut inte vill ha ett linjärt ärr i nacken. Hans håravfall har dessutom avstannat och även om det är omfattande så kommer han inte lida brist på transplantat. Få förunnat!

Det är fortfarande så, enligt mig, att väl genomförda STRIPs hos kliniker i världsklass *tenderar* att växa ut något bättre än FUEs hos de bästa i världen....detta uttalandet kan tyckas stödja Dr. Fellers syn på saken..men faktum är att FUE-resultaten kryper allt närmare! Jag skulle vilja påstå att de idag är så pass nära STRIPs att det "vete-katten" om skillnaden längre är tillräckligt signifikant för att ens utgöra ett argument. Feller menar att vi pratar om en 65-80% överlevnad i snitt på FUE-ingrepp och +95% med STRIP. Dr. Cole håller verkligen inte med utan tycker snarare att FUE och STRIP idag har en likvärdig siffra. Kanske ligger sanningen någonstans mittemellan.

En viktig parameter som Dr. Cole tar upp är att det är väldigt svårt att på förhand bedöma hur ett STRIP-ärr kommer att utvecklas. Uttaget och förslutningen i händerna på de här proffsen blir liksom aldrig dåligt gjorda, utan det är snarare så att patients unika hud- och läkningsegenskaper avgör samt givetvis också hur ärret hanteras tiden efteråt (rör man sig mycket i sömnen..är man för tidigt igång och sportar och därigenom stretchar ärret hårdare än det behöver..så kan läkningsprocessen påverkas negativt).

Guys, jag vet att det här är en känslig fråga. Vem kan ens överväga STRIP när FUE är "lika bra fast utan ärr" ? Låt mig förtydliga. Om man har en donor som via FUE täcker håravfallsbehovet så är FUE, i rätt händer, det självklara valet i min mening..men så här ser verkligheten inte alltid ut. Tillhör man den gruppen som bara måste "fixa" sitt håravfall (och inte löser att "gå vidare i livet") men sitter på te.x. miniatyrisering i donorn (ja, den finns här med!!!) som är farligt nära 15-20%, med hårstrån som är rätt så tunna, och/eller stor differens mellan hårfärg och hårbottenfärg, och ett håravfall som kommer att bli omfattande, då måste planeringen vara ELIT för att ens ha en chans att få ett skapligt resultat. Viktigt att nämna är att om resultatet inte blir tillräckligt bra trots idoga försök, så ser de flesta bäst ut i kort hår, detta kan dock bli ett problem med STRIP eftersom nackhåret då behöver ha en viss längd för att kunna täcka. Ett moment 22. Å andra sidan är det inget vidare att över-maxa uttaget ur donorn via FUE och få en "shot-gun" liknande look i nacken och på sidorna samt ett, med tiden, tunnare och tunnare FUE-hår som fortsätter att miniatyriseras.

Summa summarum: Jag kan tycka att Feller är lite väl negativt inställd till FUE och jag kan tycka att diverse FUE-only kliniker är lite väl negativa till STRIP. Oavsett hur man argumenterar så finns det PROs & CONs gällande båda teknikerna och i slutänden behöver man besvara ovanstående frågeställning för att ens ha en susning att välja rätt strategi. En ibland "bortglömd" risk med i första hand FUE är att donorn överskattas och får inkluderat hår som faktiskt har en alldeles för hög risk att stryka med över tid och inte ingår i vad man kallar "safe-zone" - svårigheten är dock att veta hur denna zon ser ut på individnivå.

Som jag alltid försöka tydligt redogöra så gör man troligtvis bäst i att ACCEPTERA sitt håravfall och lägga fokuset/pengarna på andra saker i livet. Att bli tunnhårig påverkar visserligen humör, socialt liv, självförtroende etc men det är DU som tillåter att det blir en belastning i ditt liv. Miljoner tunnhåriga killar och män runt om på planeten bryr sig inte nämnvärt - hur gör dom? (bara en tankeställare...)

Om nu fåfängan ändå vinner (vilket inte gör dig till en sämre människa) så är det research, research och research som gäller. Och kom ihåg att inte att försöka växa som individ while your at it!

Disclaimer - Jag vill passa på att förtydliga att följande inlägg endast är en DEL av diskussionen och att jag ber om att få förtydliga eventuella uttalanden om någon läsare finner mitt skriveri otydligt/felaktigt :geek:
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

raptor

01 Sep 2017, 17:30

Tack Whyatt

Jag får se hur jag ska göra.
Jag får en känsla av att det blir ett bättre jobb med FUT men det passar inte mig att ha långt på sidorna.
Det är knepigt läge för mig då jag fortsätter att bli tunnare och vet inte var mitt håravfall är på väg. Jag hoppas på NW 5.

sparrow

01 Sep 2017, 23:24

Raptor,

Gör inte en strip om du har ett mer omfattande håravfall. Risken är så pass stor att du kommer att ångra en operation som resulterar i ett långt linjärt ärr i nacken.

Det finns kliniker som talar om Trichophytic Closure och allt vad de kallar det och att de kan skapa ärr som knappt syns. Det finns de som har turen att ha en hud med exceptionella läkaregenskaper och med en hud som reagerar som man tänker sig att huden kan göra i teorin, och läka så pass snyggt som på de bästa foton kliniker visar upp. På förhand vet man inte om det är så i ens eget fall.

Jag kan nästan lova att den stora majoriteten som har gjort en strip och har ett mer omfattande håravfall än nw3 någon gång kommer att ångra det ingreppet. När det väl är gjort är det för sent.

Överlevnadsgraden av transplantat är viktig. Men det är nog ändå viktigare att resultatet av ingreppet gör så liten negativ påverkan på huden som möjligt. Och där ligger fue hos skickliga kirurger med de bästa instrument som idag kan användas långt före fut.

raptor

02 Sep 2017, 19:28

Tack Sparrow

Jag är inne på samma spår att inte göra strip.
En annan anledning är att om det visar sig att mitt håravfall är mer omfattande än jag trott så kan jag alltid snagga mig med mindre FUE spår än stort strip spår.

sparrow

04 Sep 2017, 19:36

Såhär kan det se ut med ett stip-ärr i nacken. http://forum.hishairclinic.com/topic/70 ... p/?p=78149 Hur väsentligt blev det då med några procent högre överlevnad av transplantaten?

Det går inte alls att jämföra fue och fut/strip. I en fut skärs huden upp och sys igen. Det är en enormt mycket större påverkan på huden än små stick när enskilda grafts tas ut. Men även där gäller att det görs på rätt sätt. Små instrument. Det borde vara möjligt att med fue få huden att i stort sett självläka om huden endast öppnas/vidgas med ett mycket litet instrument som sedan sluts när transplantatet har avlägsnats. Det kan inte vara så väldigt svårt att ta fram en sådan teknik. De små ärr som sedan ändå lämnas är det sannolikt enklare att kamouflera med micro pigment än ett linjärt ärr över hela nacken.

Det är en sak att kliniker och andra argumenterade för strip-operationer för 20 år sedan, när det inte fanns några andra alternativ. Idag borde den metoden skrotas. Det är för stora ingrepp som leder till för stor negativ påverkan på huden. Klinikerna som utför strip-op har inte nödvändigtvis sina kunder som högsta prioritet. Det är mindre tidskrävande att skära ut en strip, än att ta ut enskilda grafts. Och så länge deras kunder inte snaggar ner håret så är det för kliniken bara att köra på. Men när de här personerna förr eller senare snaggar ner håret eller vill ha en kortare frisyr, då är det inte lika kul. Att frisyrvalet då hänger på att dölja ett ärr i nacken.

whyatt

05 Sep 2017, 10:10

sparrow wrote: Hur väsentligt blev det då med några procent högre överlevnad av transplantaten?
Ökad överlevnad och förbättrad hårkvalité är viktiga parametrar, men jag håller med dig om att allt detta faller platt om skillnaden är försumbar, men är den alltid det? Om man klena strån till att börja med samt uppvisar en miniatyrisering i donorn som överstiger de procenten som "sägs" vara max för att opereras på (många kandidater vill ändå köra, och förvånansvärt många kliniker också!) då kommer troligtvis den s.k. skillnaden att spela en större roll.
sparrow wrote:Det går inte alls att jämföra fue och fut/strip. I en fut skärs huden upp och sys igen. Det är en enormt mycket större påverkan på huden än små stick när enskilda grafts tas ut. Men även där gäller att det görs på rätt sätt.
Allt kan jämföras, däremot inte likställas. När man pratar om påverkan på huden utifrån yta, så skapas mer ärrvävnad av FUE uttag än vid STRIP, enligt några av branschens bästa. Sen måste man ju ställa sig frågan om detta i sig är negativt, i synnerhet då, precis som du skriver, ärren skapas av ett mycket litet instrument och att ärren är utspridda över hela donorn. Dock påverkar de donorhuden mer än man kanske tror, fråga vilka kirurg som helt som arbetar på en redan FUE'ad donor.
sparrow wrote:Det borde vara möjligt att med fue få huden att i stort sett självläka om huden endast öppnas/vidgas med ett mycket litet instrument som sedan sluts när transplantatet har avlägsnats.
Närmast än så länge är Dr. Wesleys "Piloscopy" - men tyvärr har det inte kommit speciellt mycket nytt på sistone. Jag vet att han försöker förfina instrumenten ytterligare så att ingreppet går ifrån att leverera väldigt få grafts/session "scarless" till att kunna bli kommersiellt gångbart, men ack vad synd att genombrottet inte redan kommit!
sparrow wrote:De små ärr som sedan ändå lämnas är det sannolikt enklare att kamouflera med micro pigment än ett linjärt ärr över hela nacken.
Enligt mig finns det fall där FUT är att föredrar som första ingrepp, framför FUE. Kända HT-kiruger så som Dr. Feller, Dr. Rassman, Dr. Kabaker m.fl, som har utfört tusentals ingrepp, rekommenderar i regel att FUT görs först, sen FUE. Detta visar att FUE-ONLY skolan inte står oemotsagd..och det går inte att säga att deras ståndpunkt beror på att "FUE tar längre tid" eller att "De tjänar mer pengar på att göra FUT"...det är liksom lite för enkla under-bältet argument att rikta mot några av branschens mest rutinerade kirurger.

Återigen, jag väljer hellre FUE alla dagar i veckan, men FUE är inte alltid den gyllene vägen för alla och då gäller det att tänka ett varv till, istället för att tro att FUE ensamt kan ge lika många säkra grafts som FUT i kombination med FUE kan göra (ur alla donors).

JAAA, det suger hårt med STRIP-ärr och jag fäller en tår inombords varje gång jag ser en rakad kille traska runt med ett ärr, oavsett om det är brett eller tunt, i nacken...men är detta tillräckligt för att BANNA tekniken fullt ut i de fall den behövs för att maximera donorn då FUE enbart inte räcker till?

. Om personens genetiska förutsättningar inte drar iväg över Norwood 5 med en donor som i vart fall är medel-bra (och huvudet inte är överdrivet stort) så finns det goda chanser att placera tillräckligt med grafts på hjässan och i fronten för att kunna skapa en skaplig (och framtidssäker) illusion av minimalt med håravfall...ibland går det med bara FUE, ibland inte. Då behövs FUT. Eller inget ingrepp alls. Det sistnämnda förespråkar jag om jag måste välja. Stay natural. Fokusera på annat i livet. Tyvärr är detta den minst enkla vägen att välja. Tack och lov att SMP finns numera, så ett alternativ.

Jag argumenterar delvis emot dig sparrow, även om jag förstår din point-of-view, för att jag träffat och sett en del personer med STRIP-ärr som imponerar, och därtill utväxt som verkligen imponerar..i slutänden vet vare sig du eller jag hur pass "successful" verkligheten ser ut när det gäller FUT-ärr...inte ens kirurger som arbetar aktivt med detta kan säga hur det ligger till fullt ut.
sparrow wrote:Och så länge deras kunder inte snaggar ner håret så är det för kliniken bara att köra på. Men när de här personerna förr eller senare snaggar ner håret eller vill ha en kortare frisyr, då är det inte lika kul. Att frisyrvalet då hänger på att dölja ett ärr i nacken.
Absolut, håller med dig. Kan man inte tänka sig att alltid behålla en viss längd på håret i donorn, så är FUT aldrig ens att överväga. Även om SMP idag erbjuder möjligheten för flertalet (helst i kombination med low-density FUE i ärret) att verkligen reducera STRIP-ärrets synlighet och därmed kunna hålla håret på sidorna och i nacken kortare, så är FUE-only det enda alternativet om man verkligen vill hålla håret kort i nacken (dock så finns det också med FUE en minsta hårlängd som behövs för att dölja uttagen, i synnerhet om man har mörkare ton i huden).

Disclaimer - Jag vill passa på att förtydliga att följande inlägg endast är en DEL av diskussionen och att jag ber om att få förtydliga eventuella uttalanden om någon läsare finner mitt skriveri diffust! :roll:
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

sparrow

05 Sep 2017, 23:25

Det är egentligen såhär enkelt:

Ett strip-ärr uppstår när en hudremsa som kan vara boråt någon centimeter bred skärs ut ur huden där huden sedan sys igen. Den ojämnhet som det ofta skapar i huden går inte att kamouflera. Det går att utifrån de förutsättningar som ges, dvs en redan skakad hud med ett långt ärr, förbättra situationen. Men det går inte att kamouflera ärret så att det inte längre syns. Det är mycket viktigt att det faktiskt går fram så att personer inte luras att tro att det är möjligt att utföra en strip och sedan genom en smp åtgärda ärret. Det är inte så det fungerar. Det går att förbättra situationen, men det går inte att återställa huden. Jag är nästan 100% säker på att de som genomgått en fut/strip och sedan rakar ner håret och kamouflerar ärret inte kommer att känna sig supernöjda med pigmenteringen. Känslan kommer för de allra flesta vara att det ser bättre ut än tidigare - men det absolut bästa hade varit att aldrig fattat det dåliga beslutet att låta en kirurg skära upp nacken. Länken i inlägget ovan illustrerar detta på ett bra sätt. Bilderna är inte tagna för att i rätt vinkel visar upp ett ärr eller av en klinik för att visa hur tunt ärret kan bli. Det är taget så att det av en slump visa hur ärret faktiskt kan se ut i olika vinklar.

Ärr från en fue är något helt annat. När det görs av en skicklig klinik så skapar det idag mindre stick i nacken och på sidorna. Det är enklare att kamouflera dem och i jämförelse med ett strip ärr så kommer resultatet efter en smp i fue ärr bli bättre.

Jag kan inte förstå att vi sitter här idag och debatterar huruvida strip-operationer är något att rekommendera eller inte. Det är endast något som kan rekommenderas till personer som har max en stabil nw3. Nw2 är egentligen var gränsen bör ligga. Att fixa till fronten, medan håret på resterande huvud växer livskraftigt och där personen kan räkna med, hög sannolikhet, att håret kommer sitta kvar långt upp i åldern. Om man ser lite risig ut i håret som 70 åring kvittar för de flesta. Unga personer ska inte utsätta sig för alla de risker och de försumbara fördelar som finns med strip. Skillnaden i överlevnad är inte avgörande. Skickliga fue-kirurger kan säkerligen få upp överlkevnadsgraden ganska högt. Men det som hur man än vänder och vrider på det är det viktiga är att så liten negativ påverkan på huden sker som bara är möjligt. Och där går strip.operationer bort.

Det tragiska med de här trådarna är att den här tråden kommer om någon månad att vara borta, den kommer att ligga på någon sida bland alla andra trådar. Sedan dyker det upp någon liknade fråga om strip igen, och då blir diskussionen exakt den samma igen.

Strip op - stay away!

FUE - välj en klinik som kan visa upp tidigare patienter där det ska synas att ärren efter instrumenten inte är större än uttagen av graften. Och där personer som utfört fue hos klinikerna kan bekräfta att de är skickliga på att minimera ärrbildningen på huden.

Skriv inlägg