Hårtransplantation kvinna

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Johannes4

23 Aug 2017, 19:58

Hej
Är en kvinna i 30-årsåldern som alltid haft väldigt tunt/fint hår. För cirka 10 år sedan började jag se att håret på hjässan vart glesare än resten av huvudet, och situationen har blivit värre över tid. Nu måste jag alltid ha sidbena och mår dåligt av tanken på hur min hårbotten lyser igenom. Jag börjar landa i ett beslut om att göra en hårtransplantation.

Har bokat in en tid för konsultation på Nordic Hair Clinic i Göteborg. Av olika anledningar, främst för att jag har små barn som jag inte vill resa ifrån, känns det bäst att göra det i Sverige. Jag läser här i forumet att man främst rekommenderar kliniker/kirurger utanför Sverige och har förstått att man här ofta inte är lika duktig + att en behandling i Sverige är dyrare.

Vad jag undrar är; vilka är "riskerna" med att göra hårtransplantation på nån av de större svenska klinikerna? Handlar det om att det förflyttade håret inte överlever, eller att det riskerar bli ett onaturligt utseende om den som utför operationen inte är tillräckligt duktig? Finns det en risk att en går från en hårtransplation med mindre hår på mottagarområdet än man hade när man kom (=kan man förstöra befintligt hår och bli skalligare?)? För min del behöver jag fylla ut mitt tunna hår mitt på hjässan, så jag tänker att det inte är lika krångligt att tänka kring hårlinjer och dylikt, så att "design" i det avseendet inte är en parameter, men jag kanske tänker fel? Förstår att det handlar lite om "riktning" på hårstrået och så också.

Läste även nånstans att en inte är en lämplig kandidat för hårtransplantation om en har fina (tunna) hårstrån. Stämmer det och isåfall varför?

Tacksam för svar.
Last edited by Johannes4 on 26 Aug 2017, 21:23, edited 1 time in total.

whyatt

24 Aug 2017, 14:32

Hej och välkommen hit!
Nu måste jag alltid ha sidbena och mår dåligt av tanken på hur min hårbotten lyser igenom.
Har du testat produkter som får håret att se mindre tunnhårigt ut? Typ torrschampo, volymgivande puder, dermmatch etc?
Jag börjar landa i ett beslut om att göra en hårtransplantation.
Utred noga innan huruvida du är en lämplig kandidat eller ej. Det räcker inte att fråga en klinik.
Av olika anledningar, främst för att jag har små barn som jag inte vill resa ifrån, känns det bäst att göra det i Sverige. Jag läser här i forumet att man främst rekommenderar kliniker/kirurger utanför Sverige och har förstått att man här ofta inte är lika duktig + att en behandling i Sverige är dyrare
. Din konklusion kan jag icke bestrida. Svenska kliniker, av olika anledningar, har inte riktigt lyckats visa sina resultat lika bra som vissa utländska kliniker gör. Om detta beror på att man helt enkelt överlag är dåliga på att dokumentera resultaten, eller om resultaten inte ligger på samma nivå som vissa av de utländska aktörernas, får var och en fundera över.
Vad jag undrar är; vilka är "riskerna" med att göra hårtransplantation på nån av de större svenska klinikerna?
Riskerna oavsett klinikens ursprung är att få en lägre uppväxt av transplanterade hårstrån än vad som kan anses minimum, att hårväxten inte harmoniserar med ursprungshåret, att också håret i nacken och på sidorna är försvagat men att det används ändå, att huden i mottagarområdet blir ojämn osv..

Det viktiga är egentligen inte i vilket land kliniken ligger utan att kliniken på ett trovärdigt sätt ENLIGT DIG, kan visa dig flertalet fall som påminner om dina förutsättningar och din donor. För att du skall kunna göra en adekvat bedömning måste du själv lära dig mer om ämnet och samla in oberoende data, te.x. genom att hänga på diverse hårforum och läsa diverse hårbloggar.
För min del behöver jag fylla ut mitt tunna hår mitt på hjässan, så jag tänker att det inte är lika krångligt att tänka kring hårlinjer och dylikt, så att "design" i det avseendet inte är en parameter, men jag kanske tänker fel? Förstår att det handlar lite om "riktning" på hårstrået och så också.
Tappar du hår enligt Ludwiq-skalan?
Image
Att transplantera hår, avsett var på hjässan det ska, BÖR alltid göras av bästa tänkbara klinik. Att chansa och hoppas på det bästa är inte rätt väg att gå, om du frågar mig. Det är inte Bingolotto vi pratar om här :)
Läste även nånstans att en inte är en lämplig kandidat för hårtransplantation om en har fina (tunna) hårstrån. Stämmer det och isåfall varför?
Njae, inte per automatik även om hårets karaktär (färg, diameter etc) spelar roll för hur bra det täcker. Tunna hår täcker helt enkelt sämre.

För att närmare kunna ge input gällande dig behöver du tanka upp ett par bilder på ditt hår. Maila om du vill hålla det utanför forumet eller gör det inte alls, om du inte känner för det :)
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Johannes4

24 Aug 2017, 16:45

Tack snälla whyatt för att du tagit dig tid att besvara mina frågor.

Gällande dina följdfrågor så ja, jag har testat toppik och torrshampo och dylikt. Det känns väl acceptabelt om jag anstränger mig men jag tänker att min situation kommer bli värre med tiden och jag tänker att det kanske inte går att fixa iordning på ett ok sätt så länge till. Ja, jag tror jag tappar hår enligt den skalan, skulle tro att jag är på nivå två.

Jag kan skicka ett par bilder till dig i ett DM.

Uppskattar verkligen hjälp/feedback.

Johannes4

24 Aug 2017, 16:54

Nä jag lyckas inte bifoga några bilder i DM.
Last edited by Johannes4 on 26 Aug 2017, 21:46, edited 1 time in total.

Johannes4

24 Aug 2017, 16:55

Mitt hår är ju mörkt och det känns som att stråna är riktade fram mot ansiktet, vilket jag upplever förvärrar det hela..

sparrow

27 Aug 2017, 07:01

Om håret tunnas ut mer över tid så kan det vara en stor risk med en hårtransplantation. Kanske främst pga att hårsäckarna kan ha sämre motståndskraft och risken att råka ut för shock loss kan då öka. Det kan alltså öka håravfallet när hårsäckarna blir utsatta för trauma, vilket ofta är fallet med transplantationer.

Har du funderat igenom orsaken till att du tappar hår? Kan det ha att göra med stress, kosten och/eller inflammation som har gått ut till hårsäckarna?

Det är ändå väldigt ovanligt att kvinnor tappar hår i så tidig ålder. Det verkar som att något inte är som det ska. Det finns dessvärre dåligt med information om sånt här bland läkare, även bland hudläkare.

Jag skulle rekommendera att läsa om hur andra kvinnor som har varit/är drabbade av håravfall och vad de har gjort för att komma till rätta med det/lindra det, och om du kan få något råd därigenom.

Allt det är långt mycket viktigare än att välja HT-klinik. Om du har gjort allt du har kunnat, och kunnat utesluta orsaker - det som du själv kan påverka - till håravfallet, så är den absolut sista utvägen hårtransplantation.

Johannes4

08 Sep 2017, 19:47

Tack sparrow, för svar.

Har nu varit hos Nordic hair, som rekommenderar PRP istället för transplantation. Fick dock inget jättebra intryck så har även varit på en annan klinik där jag träffade en läkare för konsultation. Läkaren rekommenderade också en PRP i första hand, hen såg dock att typ hälften av hårsäckarna på hjässan är döda, vilket känns otroligt nedslående. :( Det fanns dock en hel del miniatyriserade hårstrån som kanske går att rädda och stärka med PRP. Om inte PRP funkar trodde hen att jag skulle passa för en transplantation eftersom mitt donorhår såg fint ut. Dock förklarade hen att det är större risk att en hårtransplantation inte håller i sig för kvinnor som för män eftersom det transplanterade håret riskerar att också falla av med tiden på grund av andra hormonella faktorer hos kvinnor än hos män.

Läkaren tyckte att det var uppenbart att det rör sig om ärftligt håravfall. Jag känner mig ganska ledsen idag och det har varit psykiskt påfrestande att höra att en förlorat hälften av håret på hjässan, och att det inte kan räddas. Tänker att jag borde sökt riktig hjälp för längesen.

Nu har jag iallafall bokat in en första PRP-behandling redan om några dagar. Hoppas verkligen att det ger resultat.

nya´afishwish

09 Sep 2017, 07:48

Hur ser din kost/motion/sömn ut? Innan jag hade gett mig in på hårtransplantation området, oavsett kön och ålder, skulle jag först försöka ändra livsstilen för att se om det kan hjälpa.

Kvinnligt håravfall skiljer sig ju från manligt (vilket i sig är en intressant diskussion) och enligt min mycket oprofessionella, ovetenskapliga åsikt, baserad på kommentarer från diverse forum, så har kvinnor en bättre chans än män att återställa sitt hår just genom att ex. ändra kosten och tillsätta "rätt" tillskott.

Finns en uppsjö av tillskott som sägs vara befrämjande för håret. Några exempel är krillolja, MSM och biotin.

Det finns även en "komplett" hårkur som är riktad åt kvinnor som säljs i svenska affärer. Vet att även män här på forumet har använt det. Dessvärre minns jag inte vad det heter, börjar på P. Ska ha hört att det gett bra effekt för somliga kvinnor.

//a`fishwish

Skriv inlägg