Planer på hårtransplantation

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Erik-W

04 Sep 2017, 18:17

Hej!

Jag går i tankarna att göra en hårtransplantation hos Dr. Koray, Dr Keser eller Dr. Demirsoy, men skulle behöva diskutera lite med er här på forumet först vad ni tycker angående mitt håravfall och vad som är bäst.

Jag är idag 30 år och upptäckte att jag började tappa mitt hår vid 22 eller 23 års ålder. När jag tittar tillbaka på bilder så ser jag dock att jag började få vikar redan då jag var runt 20-årsåldern. Mitt håravfall är främst lokaliserat i fronten, men med en generell utglesning/uttunning över hela hjässan (se bifogade bilder längre ner). Håravfallet började alltså för 10 år sedan med att jag fick vikar och dessa har därefter blivit större och större med åren och nu börjar även det som är kvar i fronten (mellan vikarna) att bli väldigt glest/tunt. Jag har i dagsläget ingen måne eller liknande längs bak på hjässan. Jag använder Toppik dagligen föra att fixa min frisyr och det har fungerat väldigt bra, men nu har jag kommit till en nivå där det börjar bli svårt att dölja håravfallet. Jag tappar fortfarande en hel del hår vilket jag märker främst i duschen. Mitt hår i nacken och på sidorna är dock väldigt tjockt, så troligtvis/förhoppningsvis har jag en bra donor (men det är bara en gissning).

Jag har tidigare testat både Minoxidil och Revita, men utan några märkbara resultat vilket gjorde att jag slutade att använda dem båda för 6 månader sedan. Finasterid har jag aldrig testat, och efter att ha läst diverse skräckhistorier om det så kommer jag med största sannolikhet aldrig att testa det i framtiden heller.

Vad gäller håravfall i släkten så är det följande:

• Morfar hade ganska uttunnat hår men var inte flint.
• Farfar hade ganska uttunnat hår, men var inte flint.
• Pappa, som är 58 år, har tappat hår på hjässan men har fortfarande hår i fonten.
• Min farbror har inget håravfall alls.
• Min morbror har inget håravfall alls.
• Min tvillingbror har samma håravfallsmönster som jag.

Jag mår väldigt dåligt över mitt håravfall och tänker på det dagligen. Det är det första man ser när man tittar sig i spegeln varje morgon och det kan förstöra en hel dag. Det sänker min självkänsla vilket inte är så roligt då jag dessutom är singel. Det är detta som har gjort att jag nu funderar över en hårtransplantation, men jag har några frågor som jag gärna skulle vilja diskutera med er här först:

• Är det någon idé att göra en hårtransplantation i min situation om jag inte tänkt knapra Finasterid innan eller efter?

• Kan det förbättra resultatet av en hårtransplantation om jag bara äter Finasterid ett tag innan och efter transplantationen, eller gör det ingen skillnad om jag inte tänkt fortsätta med Finasterid i längden ändå?

• Kan man kanske hoppas på att få gjort en hårtransplantation nu utan att använda Finasterid så att håravfallet fortskrider, men att forskningen går framåt och att det inom 5 år finns behandling som gör att håravfallet avstannar så att man kan göra en komplettering med en ny hårtransplantation då som får bli slutresultatet? Eller är det helt orealistiskt och dumt att tänka så?

• Är det troligt att resultatet av en hårtransplantation snabbt ser dåligt ut om man inte äter Finasterid? Eller kan man åtminstone räkna med ett par år där håret ser bra ut även utan Finasterid?

Målet/förväntningarna med en eventuell hårtransplantation är att fylla ut vikarna något (behöver inte fylla ut dem helt och hållet) och göra fronten tjockare igen, men ändå spara grafts så jag har till framtiden om det skulle behövas. Jag planerar att fortsätta med Toppik som ytterligare ”utfyllnad”. (Man har ju sett en del bilder där personer får ”barbieliknande” hårlinje efter en hårtransplantation, men om det skulle hända så tänker jag att Toppik borde kunna dölja det ganska bra.)

Nedan följer lite bilder:

* Bild 1-3 = Blött hår.
* Bild 4-10 = Handdukstorkat hår.
* Bild 11-16 = Torrt hår.
* Bild 17-20 = Toppik.
* Bild 21 = Donor.

(Jag vet att kvaliteten kanske inte är den bästa, men den ger ändå en hum om hur mitt håravfall ser ut.)
Bifogat
Blött hår.1.png
Blött hår
Blött hår.1.png (588.66 KiB) Viewed 208 times
Blött hår.2.png
Blött hår
Blött hår.2.png (308.52 KiB) Viewed 207 times
Blött hår.3.png
Blött hår
Blött hår.3.png (331.63 KiB) Viewed 209 times
Handdukstorkat hår.1.png
Handdukstorkat hår
Handdukstorkat hår.1.png (213.28 KiB) Viewed 207 times
Handdukstorkat hår.2.png
Handdukstorkat hår
Handdukstorkat hår.2.png (354.75 KiB) Viewed 207 times
Handdukstorkat hår.3.png
Handdukstorkat hår
Handdukstorkat hår.3.png (359.11 KiB) Viewed 207 times
Handdukstorkat hår.4.png
Handdukstorkat hår
Handdukstorkat hår.4.png (357.13 KiB) Viewed 207 times
Handdukstorkat hår.5.png
Handdukstorkat hår
Handdukstorkat hår.5.png (372.33 KiB) Viewed 207 times
Handdukstorkat hår.6.png
Handdukstorkat hår
Handdukstorkat hår.6.png (349.41 KiB) Viewed 207 times
Handdukstorkat hår.7.png
Handdukstorkat hår
Handdukstorkat hår.7.png (418.75 KiB) Viewed 207 times
Torrt hår.1.png
Torrt hår
Torrt hår.1.png (135.67 KiB) Viewed 207 times
Torrt hår.2.png
Torrt hår
Torrt hår.2.png (298.7 KiB) Viewed 207 times
Torrt hår.3.png
Torrt hår
Torrt hår.3.png (365.12 KiB) Viewed 207 times
Torrt hår.4.png
Torrt hår
Torrt hår.4.png (324.16 KiB) Viewed 207 times
Torrt hår.5.png
Torrt hår
Torrt hår.5.png (424.25 KiB) Viewed 207 times
Torrt hår.6.png
Torrt hår
Torrt hår.6.png (348.43 KiB) Viewed 207 times
Toppik.1.png
Toppik
Toppik.1.png (148.72 KiB) Viewed 207 times
Toppik.2.png
Toppik
Toppik.2.png (295.24 KiB) Viewed 207 times
Toppik.3.png
Toppik
Toppik.3.png (328.75 KiB) Viewed 207 times
Toppik.4.png
Toppik
Toppik.4.png (250.86 KiB) Viewed 207 times
Donor.png
Donor
Donor.png (334.08 KiB) Viewed 207 times

sparrow

06 Sep 2017, 21:24

Det låter som att håravfallet fortsätter? I såfall finns det en hel del att tänka på när det gäller vikarna. Om du vill täcka upp vikarna med tätt satta transplantat så kommer det att krävas en hel del. Då ställs det mot hur håravfallet utvecklas för resten av huvudet. Din ålder är relativt låg för att håravfallet ska ha avstannat. Håravfallet kan fortsätta successivt över tid, även om det i perioder kan gå långsammare och i andra perioder gå snabbare. Det beror nog på de underliggande orsakerna. Och vad dessa kan vara finns det nog ingen exakt vetenskap om idag.

Det enda råd jag kan ge är att om du tänker dig en ht idag, sänk inte hårlinjen, fyll inte ut vikarna. Sikta mot att få upp volymen där det redan växer hår - vilket du redan verkar vara inne på! - och vänj dig vid vikarna. Men då gäller det att håret som växer där är så pass starkt att det kan stå emot traumat av en transplantation, och att det kan återhämta sig vid ev shock loss vilket är osäkert om det är hår som har låg överlevnadsstyrka. Ofta behöver man stärka upp det med något, en del använder en tid före en ht finasterid för att sedan långsamt trappa ut det efter ht:n är gjord. Det bästa är såklart att experimentera lite för att kanske hitta något som kan stärka det hår du har idag.

Det blir enklare att vänja sig vid vikar när du blir ett par år äldre. Över 30 år med vikar är väldigt vanligt, och inte något som knappt någon lägger märke till förutom en själv och kanske en och annan svagsint person som gillar att negativt påpeka andra personers utseende. Majoriteten bryr sig inte om vikar. Jag hade en kompis som fick vikar när han var 20 år. Jag kan inte minnas att någon sade något om det. Och det är ändå en mycket låg ålder.

Om det visar sig att håravfallet efter 5-7 år stabiliserats, då kan du fundera över om du vill sänka vikarna något - men (igen) det är långt mycket bättre att vänja sig vid vikar vid håravfall. Det krävs så pass mycket transplantat för att sätta i områden där det inte finns något hår alls så risken idag är att du gör slut på väldigt många transplantat i vikarna, och om håret fortsätter att falla av bakom vikarna, högre upp på huvudet, så kommer du bli tvungen att göra en till ht, som kanske inte ens blir så bra beroende på läget, men i annat fall kan det riskera att se allt konstigare ut med transplantat i vikarna och tunnare områden över vikarna. Transplanterat hår har också en tendens att skilja sig från det växande håret framförallt i fronten eftersom transplanterat hår ofta kan vara grövre än det hår som ofta växer i fronten.

Med topic ser det ändå jäkligt bra ut idag!

Skriv inlägg