Sanningen om FUE-ärr

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
whyatt

17 Oct 2017, 13:27

FUE innebär, i rätt händer, att det traditionella linjära ärret inte längre kommer på köpet vid hårkirurgi - ett klart lyft och absolut en teknik som de flesta mer eller mindre kan nyttja, men det är ändå viktigt att känna till hur en rakad FUE-donor ser ut...och i videon ovan är ärren små, det finns helt klart värre FUE-fall.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

raptor

18 Oct 2017, 08:28

Har man testat med SMP på donor?
Min idé är även att plocka alldeles för mycket från donor och sedan rädda situationen med SMP om man kör väldigt kort på sidorna.
Vad tycks?

whyatt

18 Oct 2017, 12:25

Yes, SMP på FUE-ärr är väl beprövat och tenderar att generera ganska goda resultat trots att ärrvävnad oftast är lite klurigare att arbeta med. Resultaten är dock alltid individuella och det är svårt att säga exakt hur mycket extra "yield" donorn kan ge om man använder SMP för att dölja FUE- ärren samt skörda "mer än man borde". I den bästa av världar pratar vi rätt många procents ökning av uttag, fast då misstänker jag att man i utbyte får acceptera att ha donorn mer eller mindre snaggad för att inte få en diffus och blurrig "shotgun" look..dock kan jag inte ge några som helst utfästelser, det finns en risk att vi trots allt ändå bara pratar om några hundra grafts extra..beror ju till stor del på när den optiska illusionen tippar över och avslöjar sig.. :ugeek:

Ett tanke-experiment: Om man skördar allt i donorn, vart enda strå som går att hitta, om vi bortser ifrån den massiva tillkomsten av ärrvävnad, skulle SMP vara kapabelt att få donorn att se normal ut fast väldigt snaggad? Troligtvis inte - men vart går gränsen? :? ;)

raptor

18 Oct 2017, 13:40

På det sista du skrev om har jag själv undrat. Kan tänka mig att det kan bli helt ok!

sparrow

18 Oct 2017, 22:08

Det kan nog vara bra att vid en första operation inte ta ut fullt så många FUE, för att sedan fylla ärren med smp så att man ser resultatet. Som Whyatt skriver så kan man aldrig vara säker och det går inte att generalisera mellan olika hudtyper. Det vore ju inte helt kul om ens egen hudtyp i ärrvävnaden inte svarar så bra på smp som man hoppats, och så har man flera tusen små ärr som kanske inte går att göra så mycket åt om man ska köra rakat.

Kolla upp vilken typ av instrument och teknik kliniken arbetar med, och be att få se bilder på tidigare patienter som har genomgått fue-op för att se hur det ser ut. och tala om att du sedan tänkt köra rakat med mikropigmentering.
whyatt wrote:
18 Oct 2017, 12:25
Ett tanke-experiment: Om man skördar allt i donorn, vart enda strå som går att hitta, om vi bortser ifrån den massiva tillkomsten av ärrvävnad, skulle SMP vara kapabelt att få donorn att se normal ut fast väldigt snaggad? Troligtvis inte - men vart går gränsen? :? ;)
Tänk dig bilden i första inlägget med allt hår borta, endast kal hud som är pigmenterad. För att det ska se ok ut så är det lika bra att raka av håret på hela huvudet. Jag tror inte att det kommer se bra ut med, vilket blir ett måste då, hyvelrakade glansiga sidor och nacke, och sedan lite hår på huvudet. Däremot om man tänker sig att man har 60-70 hårsäckar per cm2 så kan man nog ta ut 25-30 hårsäckar per cm2, och mikropigmentera luckorna. Jag vet inte om det är i högsta laget, men då har man ändå över hälften hår kvar. Och då kan man nog få ut ganska många tusen fue. Superstora operationer tror jag kan få motsatt effekt. Man måste nog hitta balansen.

Unknown1

20 Oct 2017, 09:15

Jag ser ett problem med smp. Det kommer ju inte se bra ut när man är 60 och har mörk nyans på skallen. Vid det laget borde man vara gråhårig...

Angående whyatts tanke med att flytta allt donor hår. Har också funderat på det och tänkt att man gör så och sedan flyttar hår från bröstet, ben, skägg och armar till bakhuvudet och eventuellt sidorna. Tror ni det skulle funka?

sparrow

20 Oct 2017, 17:51

Den här snubben är 70 år. Inte så många gråa hårstrån där, och det ser inte helt konstigt ut.

Image

Snubben till höger är nog något yngre. Han ser ju inte helt glad ut.

Personligen tycker jag det ser konstigare ut, eller ovanligare kanske man ska säga, med personer som blir gråhåriga vid 50 års åldern, än personer som inte är gråhåriga vid 60-70 års åldern. Dessutom ställer jag mig frågan om det är idag man vill göra något åt ev hårproblem, eller om man tänker idag på hur situationen kanske ser ut när man är60- 70 år. Vem vet, kanske lever man inte ens då. Nej sorry, det kanske man inte ska skriva.

Jag ser hellre en situation när jag är 70 år där jag lägger in mörkare pigment även på sidorna och i nacken om det blir gråa hår där om några decennium. Hellre det än att noja över det idag.

Jag hajar att de här frågorna dyker upp och att man funderar över dem.

Unknown - om du har bort åt 500 000 kr+ att lägga på BTH och annat så kan det nog vara en idé. I annat fall är det nog bättre att ta det säkra före det osäkra och inte skörda för mycket donorhår. Ta det isådall i etapper för att se hur väl det går att kombinera med smp just i ditt fall.

Unknown1

23 Oct 2017, 14:22

Sparrow, Jag tänker tvärtom där gällande, men okej.

När det kommer till min situation så håller jag med dig. Jag har lagt upp bilder på ett annat forum där välrenommerade läkare har gett sin syn på saken angående mitt donor-område. Vissa säger att jag har glest och andra säger att jag har tillräckligt bra.
De rekommenderar mig att ta det i olika etapper som du också skrev. Någon rekommenderar fut men det hoppar jag eftersom att jag alltid har haft det kort på sidorna och där bak. Det passar mig bättre helt enkelt.

500k skulle jag endast lägga på en HT om jag visste att jag skulle kunna täcka hela huvudet och ha gulligt hår, typ 35/cm2.

whyatt

24 Oct 2017, 15:21

Jag ser ett problem med smp. Det kommer ju inte se bra ut när man är 60 och har mörk nyans på skallen. Vid det laget borde man vara gråhårig...
Nja, det är egentligen inget problem: https://www.hishairclinic.com/what-happ ... goes-grey/

Därtill finns det idag pigmentfärg som inte är permanenta alls..
Angående whyatts tanke med att flytta allt donor hår. Har också funderat på det och tänkt att man gör så och sedan flyttar hår från bröstet, ben, skägg och armar till bakhuvudet och eventuellt sidorna. Tror ni det skulle funka?
Kallas Body Hair Transplant (BHT) men är verkligen "last resort" för att skramla ihop de sist 1000-1500 st grafsen. Sen hur pass väl det växer bör man först testa via en mini-session. BHT blir bäst när det blandas med vanlig skalp-transplantat (FUE el STRIP).

Skriv inlägg