STRIP-ärr: Inte alltid en mardröm

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
whyatt

29 Oct 2017, 15:42

Många som läser här på brädan har numera en skeptisk inställning till STRIP-ingrepp, vilket enligt mig är ett sunt utgångsläge. I händerna på fel kirurg och/eller om de individuella förutsättningarna inte lämpar sig för ett sådant ingrepp, gör man så klart bäst i att välja FUE eller helt och hållet låta bli hårkirurgi...men för att balansera debatten en aning postar jag härmed ett ganska imponerande ärr gjort av Dr. Scott Alexander:

Image
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

sparrow

13 Nov 2017, 18:54

Ett strip-ärr ska inte se värre ut än så här när det görs idag. Det finns ändå flera potentiella problem som inte syns på bilden pga rakning. När hudflikarna sys ihop, så finns risken att håret växer i olika riktningar över och under ärret. Resultatet av det kan bli att håret över ärret växer rakt ut. Då måste håret växa ut någon cm för att det ska gå att dölja ärret.

Här finns i alla fall möjligheten att med ganska få fue/smp (kombo) fylla igen ärret, vilket ändå ger personen på bilden bättre förutsättningar. Personer som har strip-ärr som ser värre ut än så här, borde i första hand fundera över att göra en rekonstruktion där man tar ut en sista strip för att få ett bättre resultat för ärret. Det som egentligen skiljer det här ärret från tidigare staketärr är att man tar ut stygnen tidigare. Förut satt de ofta kvar i upp till två veckor. Idag tas de ut tidigare, vilket förhindrar staketärr. Jag tror ändå att det är möjligt att få ärr ännu tunnare. Som man ser på bilden finns det områden i ärret som är tunnare och områden som är bredare.

Skriv inlägg