Onsdag gör jag FUE hos Poseidon! (Gjort en redan i Turkiet)

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
rille111

13 Nov 2017, 13:24

Gjorde en transplantation i Turkier för ca 4 år sedan med rätt dåligt resultat idag. Det var OK efter, men väldigt lång konvalescenstid, jag var röd i nacken i ett halvår och hade mycket skorpor och sår på huvudet.
Jag betalade under bordet och blev inte tillfrågad om kvitton etc. Jag fick proscar utskrivet och instruktion av att fortsätta med minoxidil.

Mitt missnöje över Turkiets insats är:
* De satte håret rakt upp och följde inte hårens växtriktning vilket resulterade i att jag fick en permanent tintin-frisyr
* Kronan blev endast marginellt bättre, med bebishår som jag inte kan använda i någon frisyr, också i kronan står håret rakt upp
* Flikarna har blivit tunnare igen, håret har släppt ganska mycket på ena sidan
* De satte hårlinjen för långt ned

Niklas på Poseidon säger att hade jag gjort det hos dem, hade min OP varit ett garantiärende.

Planen nu i samråd med Poseidon är följande:
* Fokus på flikarna (speciellt ena) eftersom det är det mest visuella, och resterande på kronan
* Jag kan tänka mig att fylla där det behövs med pigmentering för att ge illusionen av att det finns hår

Hoppas på att kunna ha frisyr igen, men det är ok att ha snaggat i nacken och på sidorna.
Kommer att fylla på i tråden med bilder så får ni bedöma själva kvaliteten och resultatet på jobbet!

Min fråga är om det kommer se bra ut om jag fyller på med sådan pigmentering/tatuering? Någon som gjort den kombinationen FUE+Pigmentering?

whyatt

13 Nov 2017, 14:52

Hej och välkommen!

Gjorde en transplantation i Turkier för ca 4 år sedan med rätt dåligt resultat idag. Det var OK efter, men väldigt lång konvalescenstid, jag var röd i nacken i ett halvår och hade mycket skorpor och sår på huvudet. Jag betalade under bordet och blev inte tillfrågad om kvitton etc. Jag fick proscar utskrivet och instruktion av att fortsätta med minoxidil.
Tråkigt att höra. Tyvärr finns det många oseriösa aktörer och inte sällan hänger en låg prisbild ihop med ett högst osäkert slutresultat. I ditt fall, när man läser om ditt missnöje är nästan lunchen på väg upp. Bedrövligt att sådana där skojare skall få hålla på..men någonstans har vi alla ett eget ansvar att inte springa in i ingrepp utan bedriva ordentlig research först.

Niklas på Poseidon säger att hade jag gjort det hos dem, hade min OP varit ett garantiärende.
Har Poseidon specificerat för dig hur deras garantipolicy ser ut? Många kliniker skyltar med att de är väldigt generösa OM något skulle gå fel...men vem bedömer vad som är ett bra eller dåligt resultat? Inte fel att fråga hur policyn är utformad.

Min fråga är om det kommer se bra ut om jag fyller på med sådan pigmentering/tatuering? Någon som gjort den kombinationen FUE+Pigmentering?
Beror på hur pass tätt ditt hår + ht-hår blir, samt vilken hårlängd du har. I praktiken kan det bli bra då ditt befintliga hår, ditt nyopererade hår samt pigmenten tillsammans harmoniserar för att skapa illusionen "inte tunnhårig"..men du får nog helt enkelt låta din HT först växa klart och sen inkomma med bilder till ett knippe seriösa aktörer för bedömning.

Lycka till med ditt ingrepp, Poseidon kommer att göra ett bättre jobb än den turkiska kliniken gjorde.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

sparrow

13 Nov 2017, 16:58

Det här är svårtolkat. Du skriver att du hoppas kunna ha en frisyr efter HT-ingreppet, då tänker du dig längre hår? Hur tänker du med pigmentering och frisyr?

Det viktiga att tänka på om du tänker kombinationen fue/smp - vilket ofta handlar om att man rakar ner det egna håret för att matcha pigmenten - är att ärren efter fue-ingreppet (i donar) är väldigt bra utförda. Har Poseidon visat upp (resultat från tidigare op) att de kan lämna donar i ett skick som är så pass bra att det sedan går att köra mycket kort hår i donar?

Vilken klinik var du på i Turkiet? Det verkar finnas mängder av HT-kliniker i Turkiet. De som inte håller måttet är det väldigt bra att informera om - med klinikens namn. Sedan kanske de har bättrat sig sedan 4 år, men det är då upp till dem att lägga fram starka bevis för det. I annat fall ska det varnas för kliniker som inte utför bra operationer.

rille111

15 Nov 2017, 22:01

Klart!

Poseidonklinken tycker jag var i sin helhet mycket professionella, informativa, hjälpsamma och gav råd som jag upplevde att de verkligen har järnkoll på detta. Behaglig miljö. Mycket skicklig doktor som utförde HT och jämfört med HT i Turkiet var detta en breeze. Bedövnigen kändes 100ggr smidigare och mindre smärtsam, de hade någon maskin här.
Niklas (läkaren) var med under hela dagen och svarade på alla frågor och även han gav ett mycket vänligt och hjälpsamt intryck. Han undersökte alla moment och var engagerad i hela processen.
Slutsatsen är att den här kliniken vet vad de pysslar med och är ärliga - vilket uppskattas.

För garantipolicyn gäller bl.a att minst 90% av håret skall ha fått fäste och växa efter ett år, om man följer den post-operativa instruktionen.

Fokus för just mitt hår var att återställa misslyckandet från Turkiet i flikarna, och det som fanns kvar distribueras jämnt i kronan. Blev informerad av att kronan kommer troligtvis fortfarande vara relativt tunn eftersom de inte kunde ta mer från donor-området. Vi kom överens att de ändå skulle ta lite mer eftersom jag planerar på att fylla ut donorområdet med pigmentering. Kort sagt: de fick en utmaning iom reparation av det som gjordes i Turkiet. De observerade att de hade tydligen tagit rätt mkt innan. Trist att det inte blev så bra, menmen.

Till Turkiet - Istanbul åkte jag till genom en frisör som håller till i Sundbyberg som anordnar dessa resor, tillsammans med 7 andra. Betalade cash utan kvitto. Kliniken heter: och drivs av en läkare som jag aldrig såg till. Klinik "Turk Hair Trans" (turkhairtrans.com) doktor Handan Acikök.
Det var flera "hårplockare" där och de gav inte ett seriöst intryck, jag tror att några var i upplärningsfasen. Kändes som det iallafall.

Vad är en post utan en bild? Ska få fler från kliniken och är ganska trött nu men lägger upp en post-operativ bild nu:

3426 Hår i 1396 Grats. Ratio: 2,454
Bifogat
IMG_20171115_215722.jpg
IMG_20171115_215722.jpg (391.73 KiB) Viewed 80 times
IMG_20171115_215649.jpg
IMG_20171115_215649.jpg (593.97 KiB) Viewed 80 times
Last edited by rille111 on 15 Nov 2017, 22:32, edited 1 time in total.

rille111

15 Nov 2017, 22:08

Tack för svaren Whyatt och Sparrow.

Whyatt: Det är ingen fara, jag har inte lidit av att HT i Turket blev som den blev. Har väl haft OK hår en tid men inte så fint som det skulle kunnat bli. Har endast den egna naiviteten att skylla på där då jag tog en leap of faith eftersom det var billigt och jag tänkte: hur svårt kan det vara. :)

Sparrow: Gällande SMP tänker jag såhär:
* Fylla ut i donor om det skulle bli synlig tunnhårighet där eftersom jag brukar ha kort hår där.
* Det vore önskvärt om man kan skapa illusionen av att kronan inte är så tunn som den är idag. Alltså låta håret växa, men även ha pigmentering på skalpen. Tänkte åka till Gbg och kolla med experten där om det är görbart.

Jag vill alltså helst inte ha helt rakat, såsom många SMP har.

Kan fylla på med bilder hur det såg ut innan och efter HT i Turkiet, hur det såg ut pre-op för några dagar sedan, och posta bilder löpande här om det finns intresse?

Skriv inlägg