Då var det dags för mig att skaffa HE

Förpassar den traditionella peruken till museet!
holybandola

16 Oct 2016, 13:35

Hej,

Är 35 år och har lidit av tunnhårighet länge nu. Började upptäcka det redan under gymnasiet, och har klarat mig hittills genom Toppik och/eller genom att bära mössa/keps. Det har nu blivit så pass glest att inte ens Toppik hjälper, och på mitt nya jobb håller det inte att gå omkring med keps hela dagarna.

Provade att raka håret för ett par år sedan och precis som jag misstänkte passade jag inte det minsta i det. Såg på riktigt för jävlig ut i rakat, och skulle aldrig kunna vänja mig att ha det så. Det är alltså inget alternativ, och hårtransplantation känns som det är nu inte heller som ett alternativ. Anledningen är att håravfallet är så pass långt gånget att det skulle krävas flertalet operationer och det är inte säkert att det skulle bli ett bra resultat.

Jag har länge funderat på hårersättning och läst på väldigt mycket om det. Jag vet att om man låter en salong (t ex CML) sköta det blir det en dyr historia, men samtidigt känner jag att jag inte vill ge mig in i detta med att sköta allt själv på en gång. Tanken är därför att låta CML fixa det initiala (den första hårdelen och inklippning osv för denna). Under tiden tänker jag lära mig fixa detta själv och så småningom sköta inköp av hårdel/produkter själv. Jag har sedan länge en frisör jag litar på och tänker låta henne sköta inklipp när jag så småningom tar hand om detta själv.

Jag har varit på konsultation hos CML och diskuterat lite med dom. Tanken är att jag ska ringa dom nu i veckan och boka tid för beställning. Sedan kommer det bli en tre månaders väntan på hårdelen (måttbeställd) för att sedan i januari genomföra detta.

Vad tänker ni spontant om detta, är det en bra idé att låta CML sköta det den första tiden?

Jag vet att man kan skicka in en hårdel till flera sidor så fixar dom en med samma mått och färg. Tänkte att det ju hade varit perfekt att göra det med den som beställs genom CML, men det går ju så klart inte eftersom jag inte kan ha den både på huvudet och skicka in den samtidigt. Hur skulle ni göra, beställa två på en gång och skicka in den ena?

Behöver lite råd och tips känner jag.

KarlXVIGustav

18 Oct 2016, 22:39

Kul att du tänkt skaffa en HE! Jag skaffade min första för några veckor sedan och har i alla fall gjort allt själv. Men många tycker att det är bekvämt att gå till CML i början. Att ta av och på samt göra en mall tyckte jag inte var något problem alls. Däremot själva inklippningen var väldigt besvärlig för mig. Jag har väl inte så jättemycket tips att ge. Men jag tycker du ska överväga ett tredje alternativ. Det är att du beställer hem grejerna själv och söker upp en frisör som är villig att(diskret) göra den första fastsättningen och inklippningen åt dig. Det sparar dig en hel del pengar och borde ge ett bra första resultat :)
Rogaine 5% 2ggr/dag sedan 2012-12-27 Fungoral sedan 2013-01-05

composer

26 Oct 2016, 01:15

Hej och välkommen.

Jag tycker du har rätt strategi, lite som jag hade i början. Dock gick jag till cml säkert 4-5 gånger innan jag märkte att det faktiskt inte alls är raketforskning att göra det själv, det är dessutom exakt samma produkter som säljs överallt samt att den 3 månaders väntetiden dom pratar om. bantas ner till att det skickas i princip samma dag. Man känner sig mer trygg när man behärskar hela "Mat-kedjan" själv och inte grips av panik om något inträffar.

Att ha en extra ersättning hemma är alltid ett bra tips för själen, under alla mina år har jag aldrig hamnat i någon knipa men det är alltid bra att ha en till hands.

Skippa mått-beställning helt när du beställer själv. Att klippa dom är som att klippa ett papper. Du kan ganska enkelt med en linjal mäta bredden på ditt huvud och längden. Sedan klippa detta själv på ca 2-3minuter. Dom som inte är måttbeställda kommer i en så pass stor storlek att dom passar till alla (förutsätter jag. haha).

För produkter kan jag rekommendera hairdirect.com men det finns flera.

Lycka till.

holybandola

31 Oct 2016, 21:35

KarlXVIGustav wrote: Kul att du tänkt skaffa en HE! Jag skaffade min första för några veckor sedan och har i alla fall gjort allt själv. Men många tycker att det är bekvämt att gå till CML i början. Att ta av och på samt göra en mall tyckte jag inte var något problem alls. Däremot själva inklippningen var väldigt besvärlig för mig. Jag har väl inte så jättemycket tips att ge. Men jag tycker du ska överväga ett tredje alternativ. Det är att du beställer hem grejerna själv och söker upp en frisör som är villig att(diskret) göra den första fastsättningen och inklippningen åt dig. Det sparar dig en hel del pengar och borde ge ett bra första resultat :)

composer wrote: Hej och välkommen.

Jag tycker du har rätt strategi, lite som jag hade i början. Dock gick jag till cml säkert 4-5 gånger innan jag märkte att det faktiskt inte alls är raketforskning att göra det själv, det är dessutom exakt samma produkter som säljs överallt samt att den 3 månaders väntetiden dom pratar om. bantas ner till att det skickas i princip samma dag. Man känner sig mer trygg när man behärskar hela "Mat-kedjan" själv och inte grips av panik om något inträffar.

Att ha en extra ersättning hemma är alltid ett bra tips för själen, under alla mina år har jag aldrig hamnat i någon knipa men det är alltid bra att ha en till hands.

Skippa mått-beställning helt när du beställer själv. Att klippa dom är som att klippa ett papper. Du kan ganska enkelt med en linjal mäta bredden på ditt huvud och längden. Sedan klippa detta själv på ca 2-3minuter. Dom som inte är måttbeställda kommer i en så pass stor storlek att dom passar till alla (förutsätter jag. haha).

För produkter kan jag rekommendera hairdirect.com men det finns flera.

Lycka till.

Tack för era svar!

Jag funderar mer och mer på att faktiskt beställa själv trots allt. Grejen är att jag har en frisör jag litar på till 100% som jag haft i fyra år. Jag är helt säker på att hon skulle kunna och vilja hjälpa mig med detta. Ska faktiskt dra iväg ett SMS till henne nu ikväll och pejla läget.

Problemet är bara att allt detta känns lite som en djungel. Hur vet man vilken hårtyp/kvalitet osv man ska välja? Hur vet man exakt hur mycket man behöver raka bort på huvudet för att det ska bli så bra som möjligt? När det kommer till färg hur gör man där? Mitt är ljusbrunt med lite rött i, och en rätt ovanlig färg (tyvärr).

Vad kör ni på, lim och/eller tejp? Jag vill helst slippa fixa med det en gång i veckan. CML sa att ett besök var 5-6e vecka borde fungera och om det gick att lösa det på det sättet vore jag nöjd. Det är ungefär så ofta jag går till frisören idag så då blir det inte så stor skillnad.

Vad betalar ni förresten per hårersättning och hur ofta får ni köpa nya?

KarlXVIGustav

31 Oct 2016, 22:55

Hårtyp antar jag du menar om du ska välja indiskt, kinesiskt eller europeiskt? Där är det bästa troligtvis europeiskt för dig, men troligtvis dyrare(behöver inte blekas då). Vad gäller färgen så kan du välja att skicka in ett hårprov alternativt beställa en ljusare färg som du eller din frisör färgar till rätt färg.

Jag har valt att raka bort så lite hår som möjligt med undantaget att jag rätat ut området lite för att det ska vara lättare att fästa tejpen(området jag tappar ser ut lite som en 8:a men jag har rakat en 0:a). En del som sätter fast mer kortvarigt väljer dock att fästa i "friskt" hår istället.

När det gäller fastsättning så finns det ingen jätte generell metod som funkar perfekt för alla. Men tejp bak och på sidor och lim i fronten kör de allra flesta med. Att fästa upp mot 6 veckor är inget jag skulle rekomendera. Men om du skall göra det måste du ha ett hårt lim(exempelvis endura-bond) till fronten och en tape som inte smälter( exempelvis true tape supertape). Hårt lim är dock väldigt svårt att få bort, behöver ligga i aceton så förkortar tiden din hårdel håller tror även inte det kan användas på thin skin. Jag skulle hellre rekomendera att du tar av den med 1-2 veckors mellanrum och prövar några olika tejper och lim för att se hur de fungerar på dig. Du kan trots allt vara allergiskt mot nåt av dom eller så löser dina kroppsoljor upp dom alldeles för fort.

Jag har betalat runt 250$ för min HE dock inte haft så länge att jag nött ut min första. Men ca 3 månader räcker de tydligen för genomsnittlige användaren även om det finns dom som får de att hålla över 6 månader. Just nu kör jag walker no shine tape runt hela som jag byter en gång i vecka då det enda limmet jag testat som jag inte var allergisk mot var endura-bond som jag tycker blir lite bökigt att rengöra från lacen.
Rogaine 5% 2ggr/dag sedan 2012-12-27 Fungoral sedan 2013-01-05

composer

04 Nov 2016, 01:44

Hej Holybandola!

Beställ själv, det är inte svårt. Lita på din frisör, det kommer säkerligen gå precis lika bra som hos cml. Jag själv har rakat bort så mycket ovanpå att jag tycker att det inte går ut över sidorna för mycket.. så att ja kan ha kort på sidorna i min frisyr. dessutom. i framänden har jag valt att klippa det lite bredare för att ha en bredare hårlinje.

Din färg kanske inte 100% matchar med utbudet men man kan färga det samtidigt som ens egna hår annars. tänk dock på att man inte färgar lika länge som dom rekommenderar för "Riktigt hår".. jag skulle säga 10-15min max. Detta hår kan suga åt sig för mycket annars och bli färgat mycket mörkare än önskat. Men inga konstigheter detta heller.

Jag kör på lim då det fungerar bäst för mig, ingen tejp. limmar om fronten kanske 1 gång i veckan eller något oftare.. men det är en process på 3-5min. limmar om hela kanske varannan / 3 vecka. inte nödvändigtvis för att man måste utan för att det känns fräschast. Man behöver inte stirra sig blind på hur länge man kan bära någonting utan att göra någonting, utan det är helt olika när man tycker det behöver fixas till. Det kommer aldrig någonsin lossna dock, så oroa dig inte över den biten :) Precis som karl nämner finns det mängder med olika lim som fungerar bra för olika personer beroende på kroppsoljor. Jag har ännu inte hittat den helt perfekta för mig, men dom är bra nog :)

Priserna är omkring 250dollar på dom flesta ställena + frakt. Jag ser dock över möjligheten att importera själv i stora kvantiteter ifrån en fabrik för att få ner kostnaderna yttligare för skandinaviska användare.

Skriv inlägg