Skaffa HE - Vad behöver jag?

Förpassar den traditionella peruken till museet!
Turbo

11 Apr 2015, 01:24

Hej! Nu har jag tröttnat ordentligt på mitt hår som bara blir tunnare och tunnare. Har efter att ha studerat diverse bilder och forum beslutat mig för att skaffa en HE. Kommer antagligen att beställa från Hollywood lace, blir dock inte riktigt klok på vilka grejer jag behöver köpa så vore jättesnällt om någon ville hjälpa mig med det :)

Tanken är att jag ska ha en frisyr där jag snaggar håret på sidorna till 3mm och klipper håret uppe på huvudet till ca 2-3cm och ställer upp det med vax. Har förstått det som att man bör välja thinskin med blekta knutar till den sortens frisyrer, när jag kollar på Hollywood lace sida så finns det flera olika tjocklekar av thinskin, vilken bör jag ta?

Vilka övriga produkter behövs och är det några speciella märken man bör välja framför andra? Ska man ha lim,tejp eller både och?

Behöver håret uppe på huvudet vara helt rakat eller fäster HE:n om man har 3mm även där?
Finasterid 1,25mg/dag

Minox Essengen-5 1ggr/dag

Fungoral 2ggr/v

Biotin 5mg

D-vitamin 10ug

tedlin01

11 Apr 2015, 18:00

Hej, vad kul att du tänker försöka dig på hårersättning. Det är det bästa valet jag någonsin gjort.

Eftersom du kommer gå i samma fotspår som jag gjort så kan jag dela med mig av mina erfarenheter så får du ta till dig av det som du känner tilltalar dig.

Hårersättningen:

När det gäller tjockleken på plattan så föredrar jag thinnest då jag har testat thinner och tycker att det är en estetisk skillnad. Skarven i fronten syns helt enkelt mer med thinner. Texture har jag kört på medium men kommer att testa thin framöver. Density kör jag på medium och det tycker jag fungerar bra. Hårersättningen håller i ca 3 månader, efter det så börjar man se tunnhårig ut, framförallt i fronten.

När du väljer storlek på plattan så kan jag rekommendera att ha en "buffer" eftersom om du råkar välja för liten platta så är den bara att kasta. Om du å andra sidan väljer en för stor platta så rakar du bara ner ditt eget hår för att få den att passa. En buffer på ca 2cm i bredd och längd är bra.

Frisyren klipper jag in hos en en vanlig frisör. Gärna en dag efter jag limmat på hårersättningen så att den hinner fastna ordentligt. Jag har tidigare haft testat att ha 2-3cm längd på håret och stället det rakt upp men i ärligheten namn så ser det inte helt naturligt ut eftersom det syns en liten kant på hårersättningen på sidorna och baktill om man inte lyckats få en helt perfekt limning.

Nu för tiden kör jag på 6-7cm så att håret ligger ner över kanten baktill och hänger lite snett över kanten på sidorna. Det ser väldigt naturligt ut och täcker kanten bra. Jag skulle rekommendera dig att börja där tills du blivit mer erfaren. Så här ser min frisyr ut idag:

När det gäller fastsättning av hårersättningen så börjar jag med att sätta attachement-tape runtom. Följer kanten till perfektion och sätter även några mitt på för att få bättre kontakt, annars kan det prassla lite när man rör med fingrarna över hårersättningen. Ingen tejp i fronten.

Sen sprayar jag på lite alkohol på huvudet (köper på kjell o co) och sen sätter jag hårersättningen på plats och låter den torka några minuter. Därefter är det dags att sätta fast fronten med lim. Jag börjar med att sätta vanlig blank tejp i pannan runt kanten på hårersättningen. Kammar bak håret lite med vatten eller sätter fast det med en klämma och sen sätter jag tejpbit för tejpbit runt hela kanten framtill. Detta för att när jag smetar på limmet så skyddar tejpen när man limmar utanför.

Jag har testat Walker Ultra Hold. Den fungerar bra men den är rätt kletig av sig så varje dag så kommer det rinna ut lite lim i pannan, ca 1mm som samlar smuts och då måste tvättas bort med tops och sprit.

Nu för tiden använder jag Ghost Bond som jag tycker fungerar mycket bättre. Tricket med den är att sätta limskarven 1-2 mm framför kanten på hårersättningen så att du faktiskt får lite lim i pannan. Det vill man ha för då har man lite "buffer" då det är väldigt viktigt att thin skin får kontakt ända fram till kanten. Dessutom om du har lite lim nedanför kanten så fastnar ditt eget hår där och det är faktiskt bra för det skapar en naturligare look där det ser ut som håret växer ut ur pannan på dig. Smeta på två tunna lager av Ghost Bond. Använder du mer så blir det för mycket och limningen ser fulare ut och håller inte lika länge.

Efter en vecka så börjar limningen i fronten bli lite sliten och kanten på hårerssättningen börjar synas lite. Då tar jag alkohol på en tops och kör under hårersättningen och lyfter den igen för att rengöra där under och limma om. Jag limmar alltså bara om fronten, inte hela hårersättningen. Vips så sitter den perfekt igen. Detta kan man göra ca 2-3 ggr innan limresterna under hårersättningen blir för mycket och man måste ta av hela och rengöra den.

När jag rengör hårersättningen så använder jag alkohol på papper och tops för att ta av den. Dra absolut inte hårt i thin skinnet för då blir plasten "utdragen" och kan skrynkla sig senare när du sätter den på plats. Dra försiktigt och jobba istället med toppsen/pappret med alkohol under hårersättningen tills det släpper.

Därefter drar jag av attachement-tejpen direkt ifrån hårersättningen om det går. Den brukar inte sitta så hårt om man haft hårersättningen på huvudet i en vecka. Sen lägger jag hårersättningen i ett bad med citrus oil och låter det stå i ca 1 timme för att senare gå dit och kratta bort limmet med sked och naglar. Får man inte bort allt så kan man lägga den i badet en stund till och upprepa proceduren.

När allt är borta så tvättar jag in hårersättningen med diskmedel för att lösa upp oljan och därefter låter jag den torka tills det där dags att sätta den på plats igen. När den är på plats så väntar jag en dag och sedan schamponerar och balsamerar jag håret för den har blivit rätt trasslig efter gårdagens av och påtagning.

Sådär, har du fler frågor så fråga på annars lycka till!
Pensionerad.. Men testat det mesta..

tedlin01

11 Apr 2015, 18:02

Fram till den 18e April så kan du använda rabattkoden "April123" för 15% rabatt ;) Hinner du inte beställa innan dess så kommer det säkert fler rabattkoder framöver. De brukar ha en ny kampanj varje månad.

fukhair

12 Apr 2015, 09:00

tedlin01 wrote: Fram till den 18e April så kan du använda rabattkoden "April123" för 15% rabatt ;) Hinner du inte beställa innan dess så kommer det säkert fler rabattkoder framöver. De brukar ha en ny kampanj varje månad.

Tjena !

Förlåt om jag snor tråden lite så här... men har bara 1 snabb fråga.

Du verkar vara väldigt kunnig inom HE tedlin01. Tror du man skulle kunna ha sån här frisyr men HE ?

https://www.google.se/search?q=jax+sons+of+anarchy&biw=1760&bih=885&tbm=isch&imgil=KS8va-4FiMJhgM%253A%253BBihm3KKWf8S8pM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.fanpop.com%25252Fclubs%25252Fsons-of-anarchy%25252Fimages%25252F10772200%25252Ftitle%25252Fjax-teller-wallpaper&source=iu&pf=m&fir=KS8va-4FiMJhgM%253A%252CBihm3KKWf8S8pM%252C_&usg=__lEbqjiilMUZcx5k2TKJQEFGJmoc%3D&ved=0CC4Qyjc&ei=5BYqVfvMGMb2PO36gZAM#imgrc=QWwAteFhaSbInM%253A%3BCTo91tvjt1NZXM%3Bhttp%253A%252F%252Fcdn-media.hollywood.com%252Fimages%252Fl%252FSonsOfAnarchy_620_120412.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.hollywood.com%252Fnews%252Ftv%252F45594071%252Fsons-of-anarchy-season-finale-gives-jax-his-just-deserts%3B620%3B413

MVH

Turbo

12 Apr 2015, 18:33

Tackar så mycket för ditt välskrivna svar tedlin, nu har jag bättre koll. Frisyren du har på bilden ser ju riktigt bra ut och är något jag själv skulle kunna tänka mig.

Får se när jag tar tag i det här, känns som att jag kanske borde vänta till semestern när jag har mer tid för try and fail.
Finasterid 1,25mg/dag

Fungoral 2ggr/v

Biotin 5mg

D-vitamin 10ug

tedlin01

13 Apr 2015, 09:46

fukhair wrote: Tjena !

Förlåt om jag snor tråden lite så här... men har bara 1 snabb fråga.

Du verkar vara väldigt kunnig inom HE tedlin01. Tror du man skulle kunna ha sån här frisyr men HE ?

https://www.google.se/search?q=jax+sons+of+anarchy&biw=1760&bih=885&tbm=isch&imgil=KS8va-4FiMJhgM%253A%253BBihm3KKWf8S8pM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.fanpop.com%25252Fclubs%25252Fsons-of-anarchy%25252Fimages%25252F10772200%25252Ftitle%25252Fjax-teller-wallpaper&source=iu&pf=m&fir=KS8va-4FiMJhgM%253A%252CBihm3KKWf8S8pM%252C_&usg=__lEbqjiilMUZcx5k2TKJQEFGJmoc%3D&ved=0CC4Qyjc&ei=5BYqVfvMGMb2PO36gZAM#imgrc=QWwAteFhaSbInM%253A%3BCTo91tvjt1NZXM%3Bhttp%253A%252F%252Fcdn-media.hollywood.com%252Fimages%252Fl%252FSonsOfAnarchy_620_120412.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.hollywood.com%252Fnews%252Ftv%252F45594071%252Fsons-of-anarchy-season-finale-gives-jax-his-just-deserts%3B620%3B413

MVH

Tja!

Ja det skulle du absolut kunna få till. Inga problem alls sålänge du får färgen och tjockleken på hårstråna att matcha bra.

yoyolow

13 Apr 2015, 16:22

Tedlin, skulle du kunna förklara vad "Bleach Knots" är och i vilket syfte man vill ha det? Samt nackdelar?

Sedan så undrar jag om "Wave / Curl" är något man måste välja i beställningen, för jag vill nämligen ha 100% rakt hår?

Kul att du orkar hjälpa nybörjare :)

tedlin01

13 Apr 2015, 17:56

yoyolow wrote: Tedlin, skulle du kunna förklara vad "Bleach Knots" är och i vilket syfte man vill ha det? Samt nackdelar?

Sedan så undrar jag om "Wave / Curl" är något man måste välja i beställningen, för jag vill nämligen ha 100% rakt hår?

Kul att du orkar hjälpa nybörjare :)

På en "lace" (nät) hårersättning så binder man fast hårstråna i nätet och det blir därför en liten knut i botten på varje hårstår. Om man har mörkt hår så ser det lite konstigt ut. Små svarta prickar överallt i botten.. Om man bleker dessa så syns de mindre..

På hollywoodlaces thin skin så knyter man inte fast håret. Man sticker hårstråna rätt igenom och tillbaka bara (v-injected) så det finns inga knutar. Det går säkert ändå att bleka botten för att få ett mer mjuk och naturlig skarv i hårlinjen. Jag har inte testat faktiskt men jag tycker thin skin ser helt fantastiskt bra ut i hårlinjen utan blekta knutar.

Hollywoodlace har tyvär inte spikrakt hår.. Om du ser på min bild ovan så är det "body wave". Det är nästan rakt, fast inte spikrakt..

Turbo

25 Apr 2015, 01:00

Har insett att leveranstiden är rätt lång, så tror jag lägger en beställning nu i dagarna, har några sista frågor bara som vore snällt om du besvarade.

Vilken hairstyle ska jag köra på om jag ska ha den frisyr du har? Freestyle eller comb back?

Vilket är det bästa sättet att ta fram storleken på plattan, plastfolietekniken eller bara mäta med måttband?

Var köper man limmet smidigast? Hollywood lace verkar inte skicka lim till Sverige.

Tack på förhand :)
Finasterid 1,25mg/dag

Fungoral 2ggr/v

Biotin 5mg

D-vitamin 10ug

composer

25 Apr 2015, 11:57

Turbo, Vad får du betala för en ersättning? kör freestyle, då kan forma håret precis hur du vill då.

Tedlin: Vad betalar du per ersättning ?

tedlin01

25 Apr 2015, 12:58

Turbo wrote: Har insett att leveranstiden är rätt lång, så tror jag lägger en beställning nu i dagarna, har några sista frågor bara som vore snällt om du besvarade.

Vilken hairstyle ska jag köra på om jag ska ha den frisyr du har? Freestyle eller comb back?

Vilket är det bästa sättet att ta fram storleken på plattan, plastfolietekniken eller bara mäta med måttband?

Var köper man limmet smidigast? Hollywood lace verkar inte skicka lim till Sverige.

Okej, ja det tar ett par veckor tyvär. Kör på comb back. Freestyle blir svår att kamma luggen bakåt på. Jag beställer lim ifrån hairdirect.

Kan rekommendera Ghost Bond XL framför Walker Ultra Hold. Om du ska beställa tejp så är använder jag ProFlex Blue Mini Tabs som sitter stenhårt, längre än limet men syns för mycket för att sätta i fronten. C22 Citrus Solvent för rengöring, det går åt en hel burk på 4oz vid varje byte. Mini Tabsen räcker till ca 2 attachments.

Alkohol för daily touchups och ytterligare rengöring köper jag på Kjell o CO och häller i en sprayflaska. Nästan varje dag måste man rengöra smuts som fastnat i fronten med alkohol på tops. Det går snabbt och är lätt att göra så bli ej avskräckt.

Gör en plast-folie hatt och så mäter du bredden på det bredaste stället och längden på det längsta stället och åter igen så varnar jag för att göra den för liten. Det suger verkligen när den blir för liten så se till att ha lite buffert så kan man istället minska storleken vid nästa beställning.

tedlin01

25 Apr 2015, 12:59

Turbo wrote: Har insett att leveranstiden är rätt lång, så tror jag lägger en beställning nu i dagarna, har några sista frågor bara som vore snällt om du besvarade.

Okej, ja det tar ett par veckor tyvär. Kör på comb back. Freestyle blir svår att kamma luggen bakåt på. Jag beställer lim ifrån hairdirect.

Kan rekommendera Ghost Bond XL framför Walker Ultra Hold. Om du ska beställa tejp så är använder jag ProFlex Blue Mini Tabs som sitter stenhårt, längre än limet men syns för mycket för att sätta i fronten. C22 Citrus Solvent för rengöring, det går åt en hel burk på 4oz vid varje byte. Mini Tabsen räcker till ca 2 attachments.

Alkohol för daily touchups och ytterligare rengöring köper jag på Kjell o CO och häller i en sprayflaska. Nästan varje dag måste man rengöra smuts som fastnat i fronten med alkohol på tops. Det går snabbt och är lätt att göra så bli ej avskräckt.

Gör en plast-folie hatt och så mäter du bredden på det bredaste stället och längden på det längsta stället och åter igen så varnar jag för att göra den för liten. Det suger verkligen när den blir för liten så se till att ha lite buffert så kan man istället minska storleken vid nästa beställning.

composer wrote: Turbo, Vad får du betala för en ersättning? kör freestyle, då kan forma håret precis hur du vill då.

Tedlin: Vad betalar du per ersättning ?

Ca 1600kr.

composer

25 Apr 2015, 16:00

Jag borde börja importera ifrån min kontakt å sälja vidare till folk som behöver här. Jag kan säkerligen få ner priserna, frakt (dhl tull osv från usa) och kanske få igång en hemsida där alla skandinaver kan shoppa detta.

Om admin tillåter denna typ av idé! haha :)

Thinskin e ju tveklöst det bästa och det alla bör använda sig utav! Vad tror ni?

tedlin01

25 Apr 2015, 17:47

composer wrote: Jag borde börja importera ifrån min kontakt å sälja vidare till folk som behöver här. Jag kan säkerligen få ner priserna, frakt (dhl tull osv från usa) och kanske få igång en hemsida där alla skandinaver kan shoppa detta.

Thinskin e ju tveklöst det bästa och det alla bör använda sig utav! Vad tror ni?

Låter som en fantastisk idé. Vi kanske borde göra business av det? =) Fixar du kontakterna så kan jag fixa all teknik. Jag har full kompetens för att designa och programmera appar, webbsidor samt online-marketing =)

fukhair

25 Apr 2015, 18:10

composer wrote: Jag borde börja importera ifrån min kontakt å sälja vidare till folk som behöver här. Jag kan säkerligen få ner priserna, frakt (dhl tull osv från usa) och kanske få igång en hemsida där alla skandinaver kan shoppa detta.

Jag håller med tedlin01 att det låter som en skit bra idea. Skulle kännas mycket säkrare t.e.x för mig som aldrig haft HE innan att beställa från er t.e.x där man vet att man kan få respons snabbt genom forumet här :)

Turbo

26 Apr 2015, 00:54

Hur kommer det sig att du bara limmar fronten? Är det för att tejpen sitter bättre eller finns det något annat skäl?
Finasterid 1,25mg/dag

Fungoral 2ggr/v

Biotin 5mg

D-vitamin 10ug

tedlin01

26 Apr 2015, 10:27

Turbo wrote: Hur kommer det sig att du bara limmar fronten? Är det för att tejpen sitter bättre eller finns det något annat skäl?

Jag ska försöka förklara..

Hur det går till när man använder lim:

Man måste maskera tejp runtom hela skallen, det är såklart väldigt svårt att komma åt runtom hela huvudet men med speglar och svordomar så lyckas man till slut få en någorlunda maskering runtom huvudet. Därefter ska man limma 3 lager över hela huvudet. Det blir väldigt kletigt och man får lim på fingrarna etc. Det kräver mycket lim och är svårt att nå överallt. Sedan ska hårersättningen på plats och då inser man att man maskerade kanten fel så det blir inte perfekt kontakt vilket man får leva med nu.. Sedan bryts limmet ner efter ca 2 veckor och hårersättningen börjar lossna.

Hur det går till när man tejpar:

Man sätter tejp längs med kanten på hårersättningen, sprayar ett lager alkohol på huvudet, sätter hårersättningen på plats och justerar den tills den sitter rätt och väntar tills det torkar.

Tejpen sitter fortfarande stenhårt efter 4 veckor. Allt går på 3 minuter och resultatet blir perfekt.

You see? :D

Turbo

26 Apr 2015, 12:19

Jaha, ja då är det ju inget snack om saken. Tape it is! :)
Finasterid 1,25mg/dag

Fungoral 2ggr/v

Biotin 5mg

D-vitamin 10ug

composer

26 Apr 2015, 12:21

Tedlin. Jag har inte börjat testa tejp ännu, men det är alltså att föredra förutom i fronten?

Tror att ja skulle kunna få ner priserna så att skandinaver kan köpa för 14-1500styck å då även spara på porto (vilket blir billigare) å tull osv. så ska spåna lite på det, vet att väldigt många skulle uppskatta om det FANNS (även jag förut) och att man kunde få något levererat på någon dag osv vid akuta behov. Frågan är om det är för mycket jobb eller ej. Jag har inte massvis med tid, haha.

Markus=Thorssell

28 Sep 2015, 22:00

Hej!

Jag har mer och mer börjat fundera på en HE men jag funderar på två saker som någon kanske kan hjälpa mig med.

1. Måste man vara helt flint för att ha en HE? jag menar annars växer ju håret under och man ska väl inte behöva ta av den varje kväll eller? Hade det varit en gång i månaden hade jag ju lätt kunnat ta det men palla hålla på och limma varje dag.

2. Var köper man dem?
1tablett Propecia om dagen, Rogaine forte morgon och kväll. MSN tre gånger i veckan. 1 zinktablett och 2 biotin varje dag.

Skriv inlägg