Konsulation inbokat hos CML

Förpassar den traditionella peruken till museet!
tedlin01

30 Jan 2014, 14:09

Jag har aldrig tidigare övervägt hårersättning av en anledning som jag faktiskt inte riktigt förstår mig på men jag antar att det har att göra med att jag varit rädd att min stolthet ska ta en smäll av det. Rädslan för att visa andra att man inte accepterar sig själv som man är.

Nu har jag blivit äldre och bott i Stockholm en tid samt varit på en Thailandresa och min acceptans för modifikationer på kroppen har blivit betydligt bredare. Idag är det okej att män använder foundation och andra skönhetsprodukter. Det börjar helt enkelt bli mer accepterat att män "visar" att de bryr sig om sitt utseende.

Lika bra som att en kvinna kan operera sina bröst och stolt gå tillbaka till arbetsplatsen och vännerna så kan väl jag sätta en peruk på huvudet och gå tillbaka rakryggad till arbetsplatsen..?

Det är så tankarna går just nu så jag har bokat in en tid hos CML och om jag gillar vad jag ser så kommer jag sätta en peruk på skallen och vara öppen med det. Alla i min närhet kommer såklart bli chockerade till en början men efter några veckor lär det runnit ut i sanden och man kommer vänja sig snabbt vid att jag har hår på skallen.
Pensionerad.. Men testat det mesta..

nopillsplease

31 Jan 2014, 18:20

Om du vill ha hår på skallen så ska du ha hår på skallen. Vill en kvinna operera sina bröst så ska hon får göra det. Alla får göra det dom vill och det är okej att bry sig om sitt utseende.

Lycka till nu! Du får gärna berätta sen hur det gick :)

tedlin01

04 Feb 2014, 12:59

Sådär. Precis varit på konsultation och det gick bra tycker jag. Däremot så var det svårt för mig att bedöma om jag ser bra ut i hår eller inte baserat på den peruk jag fick testa där som inte är särskilt lik mitt hår.. Så jag fick vidare med att göra ett ordentligt test och beställde en hårersättning.

3 månader skulle det ta för peruken att komma. Tycker det är lite lång tid men men då får jag en chans att låta håret på sidorna växa ut iaf så att de matchar ersättningen. Hatar att låta håret på sidorna växa ut så att jag ser uppenbart flint ut men det får la gå.

Edit:

Såg på kontraktet att jag har 14 dagar på mig att avbeställa ordern för full refund.. Jag har skrivit till flera kompisar och frågat om de tror jag blir snyggare i hår eller inte.. har också frågat om SMP gör en person snyggare eller ej. Ingen kan riktigt svara på det. Vissa säger att de tror jag ser bättre ut utan hår. Att jag ser bra ut som jag är..

Antar att det bästa jag kan göra är att testa den här hårersättningen och om jag inte trivs i det så kastar jag bara bort den. Det kan ju vara värt det för att inse att jag ser bäst ut i snaggat. Dyrt för en produkt men billigt för att bli av med en velandet.

nopillsplease

04 Feb 2014, 18:34

Köpte du bara en hårersättning men gick inte med på ett sånt där program som man har i 6-12 månader? Där man går till en salong (CML blir det nu då) och låter de fixa 1 gång per månad med klippning och tvätt. Vad för modell beställde du?

Skönt ändå att du får den innan sommaren. Alla passar i hår. Det är frisyrer som är viktigast. Jag tycker du ska prova och ge inte upp. Det är bättre att börja med HE innan man gör något annat. Jag har hört att visa har kört HE efter misslyckade HT...

TonyS

04 Feb 2014, 18:42

Jag tycker att du är stark Tedlin01. Det är långtifrån alla som hade vågat göra det du gör.

Köper ditt resonemang om att du faktiskt kanske kan uppnå acceptans via denna omväg.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

tedlin01

04 Feb 2014, 20:23

nopillsplease wrote: Köpte du bara en hårersättning men gick inte med på ett sånt där program som man har i 6-12 månader? Där man går till en salong (CML blir det nu då) och låter de fixa 1 gång per månad med klippning och tvätt. Vad för modell beställde du?

Skönt ändå att du får den innan sommaren. Alla passar i hår. Det är frisyrer som är viktigast. Jag tycker du ska prova och ge inte upp. Det är bättre att börja med HE innan man gör något annat. Jag har hört att visa har kört HE efter misslyckade HT...

Aa. jag köpte en Omni. Inklippning ingår sen sen får jag stå för limmandet själv men det verkade ju inte vara så svårt. Får se om jag går vidare med en meny efter det men mer realistiskt är nog att jag kopierar den hos någon internetbutik eftersom menyn slutar på 26 000 SEK /året och det har jag inte riktigt råd med

TonyS wrote: Jag tycker att du är stark Tedlin01. Det är långtifrån alla som hade vågat göra det du gör.

Köper ditt resonemang om att du faktiskt kanske kan uppnå acceptans via denna omväg.

Tack för stödet TonyS!

tedlin01

06 Feb 2014, 18:21

En grej jag tänkte på som var lite roligt var att hon först sa att om man köper en Omni peruk för sig för + inklippning för 6200 SEK så räcker den i 2-3 månader men i menyn för 26 500 så ingick det bara 3 peruker.. Alltså måste den ju räcka längre än 2-3 månader..

Så faktum är ju att man får ca 8000 SEK över till produkter och limning ifall man köper perukerna själv.

Richard

06 Feb 2014, 20:14

tedlin01 wrote: En grej jag tänkte på som var lite roligt var att hon först sa att om man köper en Omni peruk för sig för + inklippning för 6200 SEK så räcker den i 2-3 månader men i menyn för 26 500 så ingick det bara 3 peruker.. Alltså måste den ju räcka längre än 2-3 månader..

Så faktum är ju att man får ca 8000 SEK över till produkter och limning ifall man köper perukerna själv.

Men jag antar att i en meny så ingår det en gång per månad professionell rengöring av peruken + rakning, klippning och service. Så det är nog inte bara produkter och limning. Produkter överlag känns som att man kan fixa själv billigt. Ett program för 26 lax, det är mycket pengar för något de flesta har gratis. Jag har själv funderat länge på att skaffa en HE, men vet inte riktigt hur jag ska börja

tedlin01

18 Mar 2014, 02:50

Nu har halva väntetiden gått och jag har lyckats spara ut håret rätt bra också. Jag köpte en Ralph Laureen keps som jag bär 24/7 nu. Jag var precis inne på hairdirect.com och såg att de har börjat skeppa till Europa. Det är ju fantastiska nyheter för då kan jag skicka in peruken ifrån CML till dem för kopiering ifall det skulle visa sig att jag vill fortsätta med HE.

Tips mottages gärna för mig som är oerfaren om vård och dylikt. Jag planerar ju att göra allt själv efter att jag fått peruken av CML men jag vet inte vad "allt" är ännu eller vilka produkter jag kommer behöva.

composer

18 Mar 2014, 03:12

Hej!

Du kan spara betydligt mer pengar på att beställa hem hårdelarna själv direkt ifrån fabriker via tex alibaba.com. Sök på "thinskin" vilket är det cml använder sig av. Hårdelar är inte raketforskning och jag vill i princip påstå att alla gör samma saker, men med mer eller mindre olika kvalité. Priserna är så pass extremt låga att man kan prova sig fram på dom man tycker verkar seriösast tills man hittat en man är nöjd med. Du kan komma ner i 6-700per hårdel.

Hairdirect är lite överprisade, betydligt bättre än cml men fortfarande finns det massor med pengar att spara på att göra som jag precis tipsade om. Man har dessutom råd att byta ut den oftare och således alltid ha en riktigt fräsch å fin hårdel på knoppen.

Jag beställer själv faktiskt lim och lite övriga produkter ifrån hairdirect. Fungerar bra! Känns dock ändå som att vissa limtyper borde gå att hitta billigare än för ca 4-500, eller mer för en burk. Alla bäckar små! :)

Jag klarar mig bra på lim, ett limlösande medel för tvättning av både din skalp och hårdelen samt ett medel som man sprayar på hårdel och skalp efter man limmat huvudet och innan man sätter på hårdelen, detta medel gör att limmet torkar saktare vilket möjliggör att man kan flytta runt den lite tills den hamnar där den ska.

Lycka till!

tedlin01

20 Mar 2014, 04:00

Vilka produkter behöver jag?

Placering:

ProTouch Adjust A-Bond

Limborttagning:

ProTouch Adhesive Remover

Limning:

Walker Great White Adhesive

Schampoo och balsam borde fungera med vanligt eller?

Jackal

22 Mar 2014, 23:13

Du kommer även behöva 99% alkohol. ProTouch adhesive remover är bara för att ta bort limmet från skalpen efter HE'n är avlägsnad om jag minns rätt?

yoyolow

23 Mar 2014, 13:54

Jackal, jag mailade dig för länge sedan, men fick aldrig ett svar. Jag skrev till dig på ett annat forum. Du kanske fick mitt mail till en mailadress du inte längre använder.

Peace!

tedlin01

24 Mar 2014, 18:02

Jag känner inte riktigt att jag har fått svar på vilka produkter som behövs ännu. Har skrivit på andra forum och har läst på diverse sidor om hårersättning men ingen verkar lista vilka produkter som behövs för att ha en hårersättning. Vem kunde tro att det skulle vara så svårt att få svar på en så simpel fråga >_<

tedlin01

23 Apr 2014, 20:54

Beräknad ankomst nästa vecka. *droooool*. Redan inhandlat alla produkter jag kan tänkas behöva ifrån hairddirect. Efter 5 år av hyvelrakat hår.. Snart är det dags. Jag blir helt exalterad när jag tänker på det. Vill typ bryta ihop T_T XD :D

.. Varit tufft att gå med keps i 3 månader men snart får jag plocka av den :)

composer

23 Apr 2014, 22:41

Ursäkta sent svar, är inte aktiv jätteofta här men hjälper till emellanåt med min erfarenhet.

Du behöver: Bra lim. Testa gärna runt lite ibland dom populäraste tills du passar något som fungerar bra för dig.

Adhesive remover. En produkt som löser upp lim eller rester ifrån tejp.

Alkohol: Tvätta rent å tar bort onödigt med olja från hjässan där he´n ska fästas.

Back to natural: En produkt man använder emellanåt vid dusch för att he´n ska gå tillbaka till sin ursprungliga färg. En he som man matar med produkter (hårspray vax, ljus sol etc) tappar sin färg och behöver hållas i skick.

Gärna nån hårconditioner, typ en spray som fräshar till håret och sist men inte minst kanske nån olja för att få håret att se blankt ut. Dessa sista 2 använder även "vanliga" personer om dom vill för att få sitt hår att se nytvättat å friskt ut.

Lycka till med din HE och uppdatera oss med första intryck =)

groggy

01 May 2014, 20:47

Kul tedlin =)

Funderar själv på att ge mig in i he träsket.

Lämna gärna rapport sen.

Tål he:n alla sorters miljöer och påfrestningar och temperaturer?
Rogaine 5% 1ggr/dag sedan 2010-07-01

Ketakonazole 3 ggr/vecka 2010-10-01

Scalpure då och då

finasterid 1,25 (påbörjad igen efer avbrott) 11-07-15, avslutad för gott

Omg laserhjälm 2012-06

tedlin01

03 May 2014, 14:34

groggy wrote: Kul tedlin =)

Funderar själv på att ge mig in i he träsket.

Lämna gärna rapport sen.

Tål he:n alla sorters miljöer och påfrestningar och temperaturer?

Kanon, jag kommer definitivt rapportera. Den har inte anlänt ännu så får hoppas på nästa vecka. Så som jag förstått det så ska den med HEn med äkta hår som jag beställt tåla det mesta men desto försiktigare man är med den, desto längre håller den. Funderar på att köpa siden-örngått då jag hört att det kan spara på håret rätt mycket.

tedlin01

05 May 2014, 11:25

14:00 på fredag blir jag med hår *drool*

stekt12

05 May 2014, 16:56

pics or it didnt happen! :cool:

Skriv inlägg