Konsulation inbokat hos CML

Förpassar den traditionella peruken till museet!
tedlin01

09 Jun 2014, 15:50

stekt12 wrote: fortfarande uppe bland molnen? ;P

Jag har använt hårersättningen i lite mer än 3 veckor nu. På dessa 3 veckor har jag tagit av den 3 gånger och satt på igen, för att veta att jag klarar av detta själv då det är ett krav jag har för att fortsätta. Första gången var en mardröm, andra gången var jag också sugen på att kasta hårersättningen i papperskorgen men tredje gången slog jag huvudet på spiken och allt klickade perfekt.

Det vinnande konceptet var att sätta tejp på sidorna och baktill, samt en remsa bakifrån och framåt, längs med mitten. Tejp är väldigt lätt att sätta på och ta av på "poly". När man tar av det så är det bara att dra loss, man behöver inga lösningsmedel och avancerade tekniker för att få loss det som med lim. När man satt på tejpen på hårersättningen så ska man spreja in den och huvudet RIKLIGT med Adjust-A-Bond. Jag har underskattat rikligt tidigare och har därför lyckats vecka och/eller sätta den snett på huvudet men nu har jag goda 2-3 minuter på mig att få den att sitta perfekt.

Nästa steg är att lyfta upp fronten som på videon (postad tidigare) och markera med penna vart fronten sluta för att sedan applicera limmet. Detta fungerar finfint.

Ja, det känns som jag har en bra grund att stå på nu. Att frisera håret blir jag bättre på varje dag och allt känns rätt bra just nu. Jag har träffat flera vänner och släktingar som alla blivit förvånade över hur realistiskt det ser ut. Men än är det mycket saker som behöver undersökas för att uppnå full potential.

Jag vill testa att sätta tejp i fronten för att se hur det blir och jag behöver bli bättre på att fästa fronten då den gärna släpper 1-2 mm redan efter en dag. Just nu väljer jag att bara kamma fram håret över pannan så slipper jag tänka på det. Jag ser rätt bra ut i lugg.

Nästa steg är att komma fram till hur, vart och vad jag ska beställa för hårersättning nästa gång. För det första måste knutarna vara blekta. Jag förstår verkligen inte varför CML inte blekte knutarna på min hårersättning då det känns som det lyfter realismen på hårersättningen med 100%.

På något sätt måste jag få tag på en hårersättning med samma form som den jag har nu, men jag vill helst inte skicka in den så jag måste hitta en lösning på detta. Därefter måste jag bestämma mig för om jag vill ha skin, poly eller nät. Något jag märkt med polyplast är att huden får mycket svårare att andas och när man svettas så kan det börja klia och kännas instängt. Därför är jag sugen på nät men hårersättningar med nät verkar inte hålla lika länge och är svårare att fästa och rengöra.

Jag får helt enkelt testa mig fram men nog känner jag att detta är görbart på ett långsiktigt plan nu och fortsätter det såhär bra så kommer jag skriva en success-story om detta för att uppmuntra fler att välja hårersättning framför experimentella mediciner och dyl som bara kostar pengar och tid utan att ge några tillfredsställande resultat.
Pensionerad.. Men testat det mesta..

livetarskit

09 Jun 2014, 17:44

Tack Tedlin för att du fortsätter att uppdatera situationen! Du gör precis det som jag ännu inte vågat göra. Ifall cml sålt hårersättningar med blekta knutar skulle jag gått dit direkt men eftersom skillnaden Verkar vara väldigt avgörande i valmöjligheter hur man kan styla sitt hår så går jag fortfarande och velar om hur jag ska göra. Att direkt beställa ifrån internet känns som en för stor kaka att bita i trots att jag sett videos samt läst massa text.

Borde man inte kunna beställa sin första igenom cml och bleka knutarna hemma själv innan de sätter på den?

tedlin01

09 Jun 2014, 19:05

livetarskit wrote: Tack Tedlin för att du fortsätter att uppdatera situationen! Du gör precis det som jag ännu inte vågat göra. Ifall cml sålt hårersättningar med blekta knutar skulle jag gått dit direkt men eftersom skillnaden Verkar vara väldigt avgörande i valmöjligheter hur man kan styla sitt hår så går jag fortfarande och velar om hur jag ska göra. Att direkt beställa ifrån internet känns som en för stor kaka att bita i trots att jag sett videos samt läst massa text.

Borde man inte kunna beställa sin första igenom cml och bleka knutarna hemma själv innan de sätter på den?

Tror inte man kommer åt knutarna i alla hårersättningar. Mina sitter inklämda imellan två lager av poly-plast. Det bästa sättet verkar vara att beställa en blond hårersättning och färga resten av håret till den hårfärg man vill ha.

Denna kille kör den metoden o han e kung på att få sin hårersättning att se naturlig ut:

http://www.toplace.com/forum/showthread.php?tid=5288

Richard

11 Jun 2014, 11:50

Hur ser CML's salong ut i Stockholm? Alltså är det som en frisörsalong, och de som kikar in genom fönstret från gatan ser när frisörerna sätter in hårdelarna på deras kunder etc. Eller finns det enskilda rum?

tedlin01

11 Jun 2014, 15:29

Richard wrote: Hur ser CML's salong ut i Stockholm? Alltså är det som en frisörsalong, och de som kikar in genom fönstret från gatan ser när frisörerna sätter in hårdelarna på deras kunder etc. Eller finns det enskilda rum?

Det är enskilda rum. Man måste gå in rätt långt in i en enskild avdelning bakom deras butik.

tedlin01

11 Jun 2014, 21:06

Att komma fram till vilken hårstil man ska köra nu har varit svårt. Jag hade tänkt mig att låta håret på sidorna växa ut för att skaffa en framåtkammad rufsig frisyr. Jag började även att spara ut skägg för att jag tycker det är snyggt och jag har bra skäggväxt. Men sen så åkte trimmern fram och så trimmade jag av ALLT mitt eget hår. Både på ansiktet och håret.. Så satte jag på hårersättningen igen. Lite risky men fan vad nöjd jag blev. Håller jag detta så behöver jag inte gå till frisören. Jag har dessutom börjat använda dermmatch under hårersättningen för att hela hårbottnen ska bli mörkare och håret ser ännu tjockare ut då. Risken för att någon ska se knutarna försvinner helt.

tedlin01

24 Jun 2014, 21:14

Senaste veckorna har jag fortsatt mitt experimenterande med olika produkter, olika tekniker att fästa fronten, styla håret och ta av/rengöra håret. Mycket har man lärt sig men många saker finns det kvar att testa.

Idag känner jag att jag bröt mig igenom en stor milstolpe när jag lyckades beställa en hårersättning online. Jag gjorde en form av mitt huvud tidigare ifrån dessa instruktioner http://www.hollywoodlace.com/hairpieces_template.php, jag kontaktade både toplace och hollywoodlace och båda var väldigt tillmötesgående och ville ta emot min template för att göra en hårdel åt mig. Jag var dock lite orolig över leveranstiden på ca 6 veckor då mitt nuvarande har fått ta mycket stryk av mitt experimenterande och börjar bli märkvärdigt tunnhårig därför började jag undersöka stock pieces.

Tyvärr så levererar både toplace och hollywood lace stock pieces som är för stora för mitt huvud men jag så fann jag http://www.lordhair.com/ där de skär in hårdelen efter ens egna mått. Denna sida har väldigt få reviews men deras hårdelar är väldigt billiga så jag tänkte att jag ger det en chans, kan inte annat än förlora 1100 kr.

Knappt en väcka senare så trillade hårdelen in i brevlådan. Jag smackade på den på huvudet och såg först ut som ett yrväder eftersom den var betydligt längre än min tidigare hårdel men jag gick lös med min trimmer och lyckades faktiskt få till det ganska bra och därav känner jag att sista pusslet i lådan är slagen och jag klarar av att fixa allt själv nu så priset borde sluta på ca 250-500 i månaden och det tycker jag det är värt!

Jag kan dessutom meddelat att det har hänt något fantastiskt. Jag vet inte om det är pga håret men nästan varje gång jag har festat senaste månaden så har flera tjejer som ser riktigt bra ut gått fram till mig och stött på mig och gett mig komplimanger. Tjejer på Badoo skriver till mig 10 ggr mer än innan. Jag har dessutom fått nya vänner och jag känner mig självsäkrare än vad jag gjort på väldigt länge.

Detta börjar verkligen bli en success story.

Richard

24 Jun 2014, 22:22

Låter grymt bra! Härligt med komplimanger och självförtroende :)

Tycker också den senaste bilden är den snyggaset frisyren du har haft hittills.

whyatt

24 Jun 2014, 22:23

Wow, kul som tusan att höra om dina framsteg, vi vet alla hur länge du kämpat med det här.

Jag hoppas den senaste tidens framgångar på kvinnofronten mest beror på att du är mer avslappnad nu med ökad utstrålning av självförtroende och att det inte enbart beroende på att du har mer hår på huvudet :D :) ;) :P
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

TonyS

25 Jun 2014, 01:39

På badoo. Haha skrattade högt här hemma i soffan - men med dig. Det är bra jobbat!

Kul att du är så enveten och gick och beställde en HE. Kommer följa tråden!
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

deathdealer

04 Jul 2014, 21:39

Hej tedlin01! Först vill jag säga grattis till både ditt nya hår och självförtroende! Mycket inspirerande och vågat av dig att testa.

Jag har själv länge varit inne på att skaffa en hårersättning och tackar för att du rekommenderade Lordhair! Verkar som en väldigt bra sida, så tänkte snart lägga en beställning där.

Har ett par frågor dock:

1. Vilken base använder du? Jag är själv inne på att välja S13, då den verkar vara en bra kombination av hållbarhet och verklighetstroget utseende.

2. Vilken tjocklek valde du på håret här? Antar Medium?

3. Hur gjorde du med färgvalet? Sände du in från tidigare ersättning eller valde du bara en färg från sidan?

4. Och slutligen, du säger att du fick din hårersättning efter en vecka?! Det står ju att leveranstiden är 6 veckor (om man inte väljer Rush-vilket är 4 veckor)

Tack på förhand! :)

tedlin01

08 Jul 2014, 01:06

deathdealer wrote: Hej tedlin01! Först vill jag säga grattis till både ditt nya hår och självförtroende! Mycket inspirerande och vågat av dig att testa.

Jag har själv länge varit inne på att skaffa en hårersättning och tackar för att du rekommenderade Lordhair! Verkar som en väldigt bra sida, så tänkte snart lägga en beställning där.

Har ett par frågor dock:

1. Vilken base använder du? Jag är själv inne på att välja S13, då den verkar vara en bra kombination av hållbarhet och verklighetstroget utseende.

2. Vilken tjocklek valde du på håret här? Antar Medium?

3. Hur gjorde du med färgvalet? Sände du in från tidigare ersättning eller valde du bara en färg från sidan?

4. Och slutligen, du säger att du fick din hårersättning efter en vecka?! Det står ju att leveranstiden är 6 veckor (om man inte väljer Rush-vilket är 4 veckor)

Tack på förhand! :)

Hej, jag använder denna:

http://www.lordhair.com/products/stock-systems/thin-skin-hair-replacement-system.html

Nu efter att jag använt den en vecka så måste jag säga att jag tycker thin skin sitter väldigt bra i fronten. Limingen har hållt perfekt en hel vecka, jag har semester nu och badar en hel del i havet och visst är jag försiktig med att doppa huvudet men det håller fantastiskt bra. Med lace så släppte limingen i fronten varje dag.. Jag fick klippa till thin skinet lite i framkant också för att jag tyckte den gick ner för långt i pannan. Nu har jag format kanten så att den sitter perfekt i skarven för en rynka på mig så det blir omöjligt för andra att se kanten.

Kvalitén på håret är inte riktigt lika naturlig som den tidigare hårersättningen jag köpte på CML för det betydligt dyrare priset. Jag vet inte ens om håret är äkta faktiskt, det är lite tjockare och mörkare hårstrån än jag egentligen har men det för det priset så duger det helt klart och med en solbränna så ser det fullständigt naturligt ut.

Tjockleken på denna är medium-light och jag tycker det är rätt tjockt faktiskt. Efter att testat denna så skulle jag nog inte gå upp till medium.

Jag valde mörk färg, det är lite för mörkt för att se naturligt ut för mig på vinter-halvåret men med en bränna så ser det bra ut, typ som att jag hade lite spanjor i mig..

Anledningen till att det gick så snabbt var för att jag beställde deras stock piece.

Fandreas

19 Jul 2014, 01:40

Riktigt roligt att läsa om dina framgångar med hårersättning.

Jag beslutade nyligen för att INTE ge mig in i hormonleken genom att knapra finasterid då jag är på tok för rädd för biverkningarna.

Så tankarna har gått mycket kring transplantationer, skalptatueringar och nu när jag snubblat på din tråd, hårersättning.

Det ser verkligen bra ut!

Har givetvis några frågor som jag hoppas att du kan svara på :)

1. Har ditt håravfall gjort dig helt kal där du applicerar hårersättningen eller måste du ta av den och raka då och då?

I så fall, hur ofta?

Jag är ju själv inte helt kal ännu utan bara tunnhårig, och jag vet inte riktigt vart det kommer sluta, så jag funderar på om jag kanske har för mycket hår för att en ersättning skulle funka för mig.

2. Har du märkt att ersättningen släpper om du svettas mycket?

3. Noterade din undercut på senaste bilden. (Snyggt! Har själv kört med den frisyren i mer eller mindre tio år, fast med en lång lugg som går nedanför hakan)

Innebär detta att du rakat bort allt ditt naturliga hår?

Skulle man kunna få se bilder på hur hårfästet ser ut i bak när du kör den frisyren?

Fortsätt posta!
Minoxidil 5% 1-2ggr/dag sedan mars 2012

Revita 2-3ggr/vecka sedan oktober 2012

Göran

19 Jul 2014, 19:31

Nu kanske jag vågar testa, ska göra en form ikväll redan.

groggy

20 Jul 2014, 17:25

Fandreas wrote: Riktigt roligt att läsa om dina framgångar med hårersättning.

Jag beslutade nyligen för att INTE ge mig in i hormonleken genom att knapra finasterid då jag är på tok för rädd för biverkningarna.

Så tankarna har gått mycket kring transplantationer, skalptatueringar och nu när jag snubblat på din tråd, hårersättning.

1. Har ditt håravfall gjort dig helt kal där du applicerar hårersättningen eller måste du ta av den och raka då och då?

I så fall, hur ofta?

Jag är ju själv inte helt kal ännu utan bara tunnhårig, och jag vet inte riktigt vart det kommer sluta, så jag funderar på om jag kanske har för mycket hår för att en ersättning skulle funka för mig.

3. Noterade din undercut på senaste bilden. (Snyggt! Har själv kört med den frisyren i mer eller mindre tio år, fast med en lång lugg som går nedanför hakan)

Skulle man kunna få se bilder på hur hårfästet ser ut i bak när du kör den frisyren?

Fortsätt posta!

Du kan ha en particial ht om du bara tappat på ett visst område av skalpen
Rogaine 5% 1ggr/dag sedan 2010-07-01

Ketakonazole 3 ggr/vecka 2010-10-01

Scalpure då och då

finasterid 1,25 (påbörjad igen efer avbrott) 11-07-15, avslutad för gott

Omg laserhjälm 2012-06

tedlin01

21 Jul 2014, 09:00

Fandreas wrote: Riktigt roligt att läsa om dina framgångar med hårersättning.

I så fall, hur ofta?

Fortsätt posta!

1. Nästan helt kal. Har mycket fjun. Hår på skallen är inget problem, du får ta av o trimma ner det 1-2 ggr i månaden bara.

2. Dessa två veckor jag varit på semester så har jag varit ute i solen mycket och svettats och har dessutom badat mycket. Tejpen som jag haft har hållt bra men limmet som jag använt blir mjukt och börjar sakta hitta ner i pannan så jag är tvungen o ta bort det varannan morgon. Det är väldigt lätt att göra med en tops och sprit men det gjorde att limmet började tappa sin funktion efter ca 10 dagar och jag blev tvungen att limma om det. Så visst sliter det att svettas på stranden i två veckor men det är inte som att den lossnar av sig självt efter ett träningspass.

3. Jag har rakat bort allt mitt naturliga hår, det gör det väldigt lätt för mig att ha hårersättningen för annars måste man mäta in var hårersättningen sitter och bara trimmar håret därunder, vilket kanske inte är så svårt men är skönt att slippa tänka på.

broscoe

27 Jul 2014, 18:05

Tack vare dina bilder valde jag att prova på en HE tedlin, så ett stort tack för att du delade med dig av resultaten här!

Jag har en fråga till dig angående tejpen.. Jag har tejpat hela min HE vilket funkar fint för mig, däremot släpper tejpen efter 1-2 dagar och jag undrar vad du använder för tejp? Hade ju varit grymt om den höll 1v, längre tänker jag nog inte köra under sommaren med tanke på all svett.

tedlin01

28 Jul 2014, 14:57

broscoe wrote: Tack vare dina bilder valde jag att prova på en HE tedlin, så ett stort tack för att du delade med dig av resultaten här!

Jag har en fråga till dig angående tejpen.. Jag har tejpat hela min HE vilket funkar fint för mig, däremot släpper tejpen efter 1-2 dagar och jag undrar vad du använder för tejp? Hade ju varit grymt om den höll 1v, längre tänker jag nog inte köra under sommaren med tanke på all svett.

Fantastiskt! :D

Tejpen jag använder är: http://www.hairdirect.com/store/proflex-blue-mini-tabs.aspx

Använt i 14 dagar nu och hoppas att det ska hålla ett tag till. Visst håller det inte lika hårt när jag är väldigt svettig men det får fäste igen så fort jag torkar. Materialet på HE påverkar hur hårt den sitter också. Själv har jag polyplast som är det bästa om man vill ha bra fäste men det andas inte lika bra som lace och kan börja klia ganska ordentligt när man blir varm o lite svettig.

Såhär tejpar jag. Jag gillar att sätta 2 rader på varje sida så att HE:n inte lyfter sig och prasslar uppe i toppen. Lite alkohol vid fästet och strama ut den så att det blir en fin kontaktyta och sen sitter den där utan att prassla.

deathdealer

31 Jul 2014, 12:18

Hej igen tedlin01. Beställer du alla dina tillbehör från Hairdirect? Verkar vara bra utbud och bra produkter. Lite jobbigt att frakten kostar typ 20euro när man ska ha produkter för 35 bara...

Tänkte även fråga om detta är allt som behövs:

Lim (Fronten)

Tejp (Övriga delen)

Adhesive Remover

Adjust a bond

Hairpiece Lace Release spray

Saknar jag någonting?

Undrar även hur länge du räknar med att varje hårdel ska hålla, 3-4 månader?

tedlin01

02 Aug 2014, 20:24

deathdealer wrote: Hej igen tedlin01. Beställer du alla dina tillbehör från Hairdirect? Verkar vara bra utbud och bra produkter. Lite jobbigt att frakten kostar typ 20euro när man ska ha produkter för 35 bara...

Tänkte även fråga om detta är allt som behövs:

Lim (Fronten)

Tejp (Övriga delen)

Adhesive Remover

Adjust a bond

Hairpiece Lace Release spray

Saknar jag någonting?

Undrar även hur länge du räknar med att varje hårdel ska hålla, 3-4 månader?

Hej, det är sant att jag beställer allt ifrån hair direct. Det man behöver är:

Lim

Jag har testat Pro Hair Ghost Bond XL och Walker Ultra Hold men har inte bestämt mig för vilken jag tycker är bäst ännu. Jag fick problem med min första Ghost Bond, den blev helt vit o stel av någon anledning. Kanske att jag lämnat den framme i solen eller något.. Walker Ultra Hold är riktigt klibbig att sätta på men när man får in tekniken så var den riktigt nice. Nu testar jag en ny burk Ghost Bond igen.

Adhesive remover

Jag har testat ProTouch Adhesive Remover och C22 Citrus Solvent. Jag har svårt att bestämma mig för vilken jag tycker är bäst, märker inte direkt någon skillnad förutom att Citrus Solvent svider så in helvete när man får det i ögonen och det sägs att det är starkare.

Adjust-A-Bond

Detta innehåller bara alkohol (98%), det kan du köpa på Kjell o Co nästa gång och fylla på i samma spray-flaska.

Spray on Hårbalsam

Hårersättningen blir torrt ofta så någon form av spray on hårbalsam behöver du, men det går att köpa i vanliga affärer också. När du tvättar håret så behöver du riiikligt med balsam(vanligt) i håret när du kammar det.

Det är det enda som behövs. När du ska "releasa" hårersättningen så använder du alkohol på toapapper och gnuggar emot kanten. Har du nätbotten så kan du spraya på adhesive remover och låta det verka en stund så lossnar det lätt. Men det bästa är nog att ta en varm dusch faktiskt och/eller bli väldigt svettig för då är det betydligt lättare att få av hårersättningen än om man är torr.

Skriv inlägg