16 år och tappar hår...

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Skriv inlägg
Foreveralone

22 Oct 2011, 21:59

Hej! Jag fann denna sida för ungefär ett år sedan och min uppfattning är att det verkar finnas en hel del kloka människor här.

Tyvärr har det som var totalt främmande för mig för enbart något år sedan inträffat, jag har börjat lida av håravfall. Det hela började 2010 då jag märkte att allt mer hår lossnade när jag duschade men jag skall iaf försöka gå tillbaka lite i tiden.

2007: Var det år då jag för första gången färgade mitt långa blonda hår från blont till brunt. Under denna period hade jag otroligt tjockt hår, ärligt talat gick det knappt dra handen igenom det.

2009: I början på 2009 var då jag valde att färga håret svart detta gjorde jag ungefär varannan månad tills september då jag valde att färga det mörkbrunt. I slutet av november fick jag dock något ryck och skulle försöka få tillbaka min naturliga hårfärg och valde därför att slinga det blont. Under hösten - vintern använde jag vax nästan varje dag!

2010: Runt februari tjatade en del i min omgivning att jag skulle bli brunhårig igen, jag valde därför att färga det brunt. Jag personligen tyckte det såg förjävligt ut och beslöt mig redan några månader efter att färga det blont och då menar jag verkligen platina blont, detta gjorde jag ca 3ggr under sommaren. Efter sommaren tyckte jag det blev för jobbigt å bleka så jag klippte mig och färgade det svart.

Alla dessa färgningar är något jag ångrar otroligt mycket, men dum som man var så brydde man sig inte förens dagen kom.

Det var nu jag började märka att jag höll på att tappa hår, visst jag har alltid haft högt hårfäste men nu börjar det bli lite väl högt (iaf för en då 15åring). Så jag fick panik och klippte mig riktigt kort i hopp om att håravfallet skulle avstanna, under ett tag trodde jag faktiskt trenden skulle vända.

2011: Under 2011 har jag inte färgat håret eller använt vax, jag har klippt mig 4-5ggr oftast kort, här senast snaggkort eftersom jag började bli riktigt orolig då håret känns så tunnt och vikarna krypit upp allt mer. Jag hoppades verkligen på att detta skulle hjälpa men det tycks inte göra det! Jag kände att jag ville försöka med något, jag köpte därför hårtabletter, shampoo mot håravfall samt en laserkam från tradera. Ska även tillägga att jag fått en del mjäll och därför köpt björn axén mjällshampoo. Nu hoppas jag på det bästa & ska även uppsöka en läkare för att få en konsultation.

Håravfall i släkten: På pappas sida är de flesta tunnhåriga och han och hans bröder har inte något hår knappt ( ja en har dock rätt mycket ). Däremot på min mammas sida har de flesta mycket hår, förutom min ena morbror (dock så är han bara mammas halvbror). Jag har alltid trott att jag ärvt min mammas hår dels för att det varit tjockt och sen är det spikrakt vilket inte min pappa eller hans bröder hade.

Håravfallet tär verkligen på en & jag mår sjukt dåligt psykiskt pga det! finns dagar då man inte ens orkar leva....

Så nu vänder jag mig till er kunniga på detta forum och hoppas på att kanske kunna få några råd. Ja nu har jag i alla fall fått skriva av mig lite och hoppas att det finns någon här som kanske kan hjälpa en att bli på bättre humör igen.

Tack på förhand:)

jonzi

22 Oct 2011, 22:11

Ge oss bilder.

Foreveralone

22 Oct 2011, 22:20

Lägger upp bilder på måndag.

whyatt

22 Oct 2011, 23:50

Hej och välkommen.

Din story är faktiskt inte ovanlig, däremot har du noterat ditt håravfall "i ovanligt god tid" om man kan säga så, vilket är positivt om du ämnar försöka bromsa utvecklingen. Samtidigt så kan det vara en indikator för att processen satt igång tidigt.

Finns det någon i din närhet som du kan prata med om det här?

Bilder i det här läget underlättar..
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Foreveralone

22 Oct 2011, 23:56

Jo det finns det men de är inte direkt särskilt insätta inom ämnet tyvärr.

Som sagt lär publicera lite bilder under måndagen.

whyatt

23 Oct 2011, 01:54

Det är inte alls dumt om du kan ta upp detta problemet med en anhörig eftersom de i första hand skall finnas där för att stötta dig, inte primärt ge råd om håravfall. Att som 16 åring behöva gå runt och emellanåt må "sjukt psykiskt dåligt" över sitt hår, det är givetvis inte ett tillstånd som skall lämnas obehandlat. Sen är det en helt annan vilken väg som är lämpligast för dig att gå.

Även om detta kanske låter som påhittat-klapp-på-axeln-prat, så går det alldeles ypperligt att leva lyckligt även som tunnhårig, ja till och med kal! Nu kan jag så klart inte uttala mig om vilket framtidsscenario du kommer uppleva beträffande håret, men träning, utbildning, lite modekoll och ett trevligt socialt beteende är faktorer som med råge kan fylla ut det tomrum lite tappat hår skapar..är detta områden du i dagsläget har lite koll på?

Foreveralone

23 Oct 2011, 02:36

Jo pratat lite med mina syskon om det och de stöttar mig så gott de kan, vilket jag är glad för. Ja att redan vid 16års ålder börja tappa hår är ingen höjdare vill jag säga, och jag vill verkligen göra något åt min situation. Jag är inte direkt mode insatt, men jag måste säga att jag har en rätt snygg klädstil. Tyvärr har jag inte världens bästa gener när det gäller muskelbyggning men jag gymmar och tränar MMA så det lär väl hjälpa något iaf. Jag har alltid varit en väldigt glad och lugn person, tror de flesta uppfattat mig som ganska humoristisk och trevlig. Dock så måste jag säga att man blir mer tillbakadragen när man lider av håravfall, inte lika utåtriktad så att säga. Utbildning är något som är viktigt för mig som vill bli lärare, men dock blir det svårt att hitta motivation till att studera när man mår dåligt.

Jag kan tycka att snagg/rakat är snyggt på vissa det är nog inget jag skulle vilja ha livet ut dock, när jag var mindre hade jag alltid snagg eller ja tills jag fyllde 8år då valde jag att spara ut mitt hår rejält & sedan dess har jag i stort sett alltid haft långt hår. Det är något jag alltid har trivts i eftersom det passar min stil bäst, så därför vill jag helst ha kvar så mycket hår som möjligt.

Foreveralone

29 Oct 2011, 00:19

Ursäkt att det dröjt ett tag men har varit upptagen med annat. Här är iaf min situation idag och en bild från den tiden då man var lite yngre, notera att jag blivit brunhårig på senare år inte färgat.

Idag:

6-12år:

Då får man bara hoppas på svar.

Foreveralone

06 Nov 2011, 01:50

Inga svar än men men

jonzi

06 Nov 2011, 02:08

Inte säkert att du lider av MBP. Visst, du har höga vikar men din densitet ser ut att vara väldigt bra.

whyatt

06 Nov 2011, 18:02

Oj, ursäkta dröjsmålet!

Foreveralone wrote: Jo pratat lite med mina syskon om det och de stöttar mig så gott de kan, vilket jag är glad för.

Väldigt bra för din del.

Foreveralone wrote: Ja att redan vid 16års ålder börja tappa hår är ingen höjdare vill jag säga, och jag vill verkligen göra något åt min situation.

Funderar du på "the big three"? Laser? Något annat?

Foreveralone wrote: Jag är inte direkt mode insatt

Mode är A och O om du vill framgångsrikt vill spela det ytliga "dejtingspelet".

Foreveralone wrote: Tyvärr har jag inte världens bästa gener när det gäller muskelbyggning men jag gymmar och tränar MMA så det lär väl hjälpa något iaf.

Oavsett hur din hårresa går, så tänk inte ens tanken att sluta träna.

Foreveralone wrote: Jag har alltid varit en väldigt glad och lugn person, tror de flesta uppfattat mig som ganska humoristisk och trevlig.

Och dessa karaktärsdragen ska inte hårsäckarnas vara eller icke vara, få påverka! Kom ihåg att du inte defineras utifrån hur mycket hår du har på huvudet utan genom de beslut/handlingar du realiserar. Jag förstår att det kan vara lite mycket att insupa vid 16 års ålder, men gör ett försök!

Jonzi wrote: Inte säkert att du lider av MBP. Visst, du har höga vikar men din densitet ser ut att vara väldigt bra.

Jag håller med Jonzi om att dina vikar är rätt höga, men till skillnad från den gode Jonzi tror jag faktiskt visst det är MPB vi ser. Tittar man på dina valpografier så ser man tendenser till en hårlinje som redan då inte va spikrak, vilket iofs skulle kunna tala för Jonzis teori och att det du uppvisar snarare är ett "vuxenhårfäste" än MPB, men din låga ålder, den genetiska förekomsten av MPB i släkten och det faktum att dina tinningar ser något attackerade ut (som är så vanligt hos oss tunnhåriga), talar för att det är MPB vi ser.

Håller dock med Jonzi om att ditt hår för övrigt ser stabilt och friskt ut, med lite tur har du en schyst donor.

Om du spanar in din hårlinjes mittpunkt, som ser ut att vara befriad från tecken på MPB, och sen jämför håret som växer här, med håret som växer i dina två vikar, skulle du då bedöma att det föreligger en viss skillnad på hårkvalité och hårfärg mellan dessa områdena?

Lycka till med utbildningen, vi behöver fler vettiga lärare!

Foreveralone

06 Nov 2011, 20:46

Det är det jag har misstänkt men man vill inte direkt inse det tyvärr. Högt hårfäste har jag alltid haft men som sagt nu har det krypit upp en bit och håret vid tinningarna är både ljusare och tunnare vid dessa områden. Jag har funderat på att börja med "the big three" dock så är jag lite rädd för vissa bieffekter. Har bokat tid hos en läkare och hoppas på att han/hon eventuellt kan lista ut vilken typ av håravfall jag lider av. Visst har hela håret blivit tunnare, detta märker jag eftersom mitt hår var betydligt tjockare innan (syns kanske inte men det var det.)

Men som sagt jag funderar på att börja med the big three, vad jag har förstått är det inte att rekommendera till personer under 18. Kanske ska tilläggas att jag kom in i puberteten tidigast utav alla jag känner, redan i 5an gick jag igenom målbrottet osv. Har ofta fått höra att jag ser betydligt äldre ut och tror själv att men kropp är mer utvecklad än genomsnittet.

Tror ni att det skulle hjälpa och isåfall vart finner man dessa medel till en billig summa?

TonyS

06 Nov 2011, 21:50

Du har nog väldigt bra förutsättningar för att stoppa ditt håravfall och t o m få återväxt om du börjar i så tidig ålder.

Varför inte mjukstarta med minoxidil och ev ketokonazol så kan du fundera på resten? Det låter som du är en ung vuxen man, men kolla du med läkaren först.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

Foreveralone

12 Nov 2011, 01:54

Jo funderat på det men frågan är dock om det är värt risken?

TonyS

12 Nov 2011, 04:31

Ketokonazol skulle jag säga är helt riskfritt. Det är ett mjällschampo.

Minoxidil anser jag vara betydligt mildare än finasterid. Läs lite om det och då inte enbart skräckhistorier om påsar under ögonen och hamsterkinder. :)

Ta och titta i en annan killes tråd här som är ungefär i din ålder - han har fått superbra resultat på minoxidil.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

clintan

13 Nov 2011, 01:37

en som inte är hårskadad, skulle defenetivt inte kalla dig tunnhårig/höga vikar.. som sagt har skrivit i en annan tråd nyligen om en kille som är i samma ålder som dig. Kolla i den så du får lite mer make sense i det hela.. Lätt att man kan börja tro saker att man har som man aldrig har haft om du förstår hur jag menar.. hårlinje etc

clintan

13 Nov 2011, 01:39

man ser i bilderna att du har haft lite högre vikar sen tidigare, så ingen här kan säga att du har fått högre utav bilderna du visar för tillfället. höga och höga.. normala skulle jag säga..

clintan

13 Nov 2011, 01:44

lovar att du kan få till samma frisyr om du spara ihop samma längd som bilden då du var 12år gammal utan problem.. så det är därför jag påpekar att ingen här kan varken säga att du har tappat mer eller mindre.. förfan du är 16år, ragga tjejer istället, bry dig inte så hårt.. visst du kan göra vad du kan, men låt inte det ta över dina år som är som bäst.. jag säger som en man sa till mig en gång, -Du har -------- många brudar grabben : ) vilket var/är sant hehe

clintan

13 Nov 2011, 01:59

nämn någon som har lika tjockt hår i mitten på hårfästet och vid vikarna/tinningarna... hur många personer känner du som har det?! vääääldigt få förunnat, och det är många som aldrig ens har haft det heller. Just sayin, tänk på att vi som hänger här, har ofta (väldigt) en förvrängd bild utav hur ett hårfäste/tjockhet håret ska vara... mest är det väl hur vi VILL det ska vara.

Foreveralone

14 Nov 2011, 06:37

Ja man har lite svårt att veta hur hårfästet såg ut innan eftersom jag aldrig ens tänkte på det. Men vad jag kan säga är att håret blivit tunnare i alla fall. Det märks extra tydligt nu när man klipper sig eftersom man förr alltid fick tunna ur håret minst 3ggr när man var hos frisören och alltid samma kommentar " gud du har nog det tjockaste håret utav alla killar som klipper sig här. " De dagarna är dock förbi, men jag är glad om jag lyckas stabilisera läget.

Jag har min mors hårtyp på ett ungefär (lite rakare) och därför har jag aldrig trott att jag skulle lida av manligt håravfall, men ja vem vet tyvärr kanske man drabbats iaf? det återstår att se. Tack för svaret i alla fall, fick en att bli lite gladare:)

Skriv inlägg