16 år och tappar hår...

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
clintan

30 Jan 2013, 02:12

alltså om man jämnför med de första bilderna du någonsin la upp här, så kan jag som räknas som "hårskadad" inte se att du skulle ha tappat något mer... bilderna från du är 6-12år, där ser man redan att du alltid har haft ett högre och mer V-format hårfäste, det ser man även fast du inte håller upp håret på de bilderna...

Det är lätt att tro att man har haft ett perfekt hårfäste den dagen man börjar tänka på att man inte har de längre, men i själva verket så har de alltid varit som det vart. catch my drift? lite placeboeffekt över det hela

clintan

30 Jan 2013, 02:21

alla föds inte ens med ett rakt hårfäste, det varierar som tusan, jag trodde för flera år sedan att jag haft spikrakt hårfäste. började kolla igenom gamla fotoalbum från 4års ålder och till "idag" och fick med en riktig tankeställare då jag insåg att vafan, jag har ju aldrig ens haft ett rakt hårfäste..

Foreveralone

30 Jan 2013, 13:41

Hårlinjen i sig har inte förändrats nämnvärt, dock har det blivit betydlig tunnare. Men kan säga att vikarna krypit upp minst 5mm

clintan

30 Jan 2013, 18:39

Går att safea upp med finasterid, jag anser jag är den bästa chansen att få behålla sitt hår, samt att jag kör massage i duschen av hårbotten varje gång jag duschar. Ätit det i fyra år och inget har hänt i stort sett med mitt hår sen dess... Känner ett välbehag och tänker faktiskt inte på hår. Sen har jag insett att jag har själv inte haft något jätteperfekt hår redan från början. Skulle säga att jag har typ johnnydepp hårfäste, och haft hela tiden. Sen har mognaden att om jag tappar allt så är det inte så farligt, lärt mig acceptera att det kan faktiskt bli så och känner ingen stress därefter heller. life is life, det är jag/du som bestämmer hur bra livet det ska bli. Gillar detta ordspråket - Börja simma eller sjunk! känns så jävla sant, alla väljer själv om man vill må dåligt eller inte.

clintan

30 Jan 2013, 18:49

skulle säga volymen på ditt hår är tjockare än vissa som inte ens lider utav håravfall, sen att de finns hårskadade placboeffekt-vänner på detta forum... som säger si och så ska du ta med en nypa salt. du vet inte förens du tappat mycket HÅR (flint) om du lider av ärftligt håravfall eller om det är en mer mognad/man person utav dig själv du börjar se i spegeln. men helt klart probs om man tar det säkra före det osäkre och safear upp "utifall" att

Foreveralone

30 Jan 2013, 20:17

Man hoppas ju att få behålla denna frisyr i ett par år. Vikarna känns som sagt glesa!

Alltid haft tjockt hår, knappt kunnat kamma igenom det. Så märks ju extra tydligt när något inte står rätt till. Och eftersom jag alltid hade håret ståendes uppåt för 4år sedan, så märker man ju att vikarna vandrat upp.

Foreveralone

11 Apr 2013, 22:52

Hallå igen upplever som sagt ingen minskning av håravfall. Kommer därför att under nästa vecka avsluta min minox kur. Tycker mig inte se några resultat, känns nästan som det kan ha blivit värre än innan. Men vet ju inte hur det hade sett ut utan. Men orkar inte hålla på att lägga pengar för att par fjun som max. Det stoppar inte dht som sagt.

Får försöka kriga vidare på annat sätt :)

Foreveralone

22 Nov 2014, 20:32

Hallå det var nu ett bra tag sedan jag startade denna tråd.

Jag har därmed hunnit bli ett par år äldre.

Håravfallet är dock något som fortsatt bekymrar mig, även om det finns bättre och sämre dagar.

Detta år har jag haft en hel del olika frisyrer. Valde att snagga mig för ett par månader sedan för att se hur det såg ut. Inget jag direkt supertrivs i ska väl sägas. Men nu har jag iaf testat på det!

Här kommer lite bilder från 2014:

Tyvärr dålig kvalitet på vissa.

Kör fortfarande med minoxidil, vilket är min enda kur i dagsläget.

a`fishwish

22 Nov 2014, 22:14

Hej och välkommen tillbaka!
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

Foreveralone

22 Apr 2015, 21:52

Update: Börjat tappa som satan nu. Inte tappat så här mycket på flera år.

Gått igenom en liten personlig kris vilket iofs kan spela in. Kosten har väl inte varit något vidare bra skött under denna tid. Vilket jag antar kan spela in också, men försöker dock få rätsida på detta nu.

Bytt ketokonazol märke vilket även kanske kan vara en bov i det hela. Eller vad tror ni med mer koll på detta? Körde Ketokonazol teva innan, men köpte actavis ketokonazol här senast på apoteket.

Gått otroligt fort iaf från att tappa minimalt med hår till att hela badkaret fyllts med massa strån.

Kommer inom kort att börja med Saw palmetto och panto3. Får se om jag slänger in lite nässelpulver också.

Nya bilder kommer inom kort, så tills dess får ni ha det bra :)

a`fishwish

23 Apr 2015, 06:14

Foreveralone wrote: Update: Börjat tappa som satan nu. Inte tappat så här mycket på flera år.

Gått igenom en liten personlig kris vilket iofs kan spela in. Kosten har väl inte varit något vidare bra skött under denna tid. Vilket jag antar kan spela in också, men försöker dock få rätsida på detta nu.

Bytt ketokonazol märke vilket även kanske kan vara en bov i det hela. Eller vad tror ni med mer koll på detta? Körde Ketokonazol teva innan, men köpte actavis ketokonazol här senast på apoteket.

Gått otroligt fort iaf från att tappa minimalt med hår till att hela badkaret fyllts med massa strån.

Kommer inom kort att börja med Saw palmetto och panto3. Får se om jag slänger in lite nässelpulver också.

Nya bilder kommer inom kort, så tills dess får ni ha det bra :)

Tror ej byte av keto märke spelar någon roll

whyatt

23 Apr 2015, 09:42

Nej, så länge mängden keto är likvärdig borde inte övriga ämnen kunna spela några större spratt.

Beträffande DHT: Vi fick länge höra att detta var den absolut största boven och att den skulle bekämpas till varje pris för att förlänga hårsäckarnas "liv". Visserligen är det sant att hämning av DHT mer eller mindre gör just detta (vi vet te.x. att kastrering har en för håret besparande effekt), men dels är den individuella hår-nyttan av DHT-reduktion varierande och framförallt är det holistiskt hälsomässigt en tveksam rutt att färdas på, i alla fall långsiktigt då DHT är en hormonell komponent i ett mycket större endokrint pussel än vad hårsäcksteorin gör gällande. Så vad betyder allt detta svammel? Det betyder att mycket mer kan göras för att sakta ner den i generna förutbestämda nedbrytningen/utarmningen av hårsäckarna på skalpen än enbart via oral administration av finasterid och topikal administration av minoxidil. Bra va? :)
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Foreveralone

23 Apr 2015, 16:00

Nej trodde inte det heller. Men tänkte att det kom lite väl lägligt just vid bytet.

Har som sagt haft andra bekymmer vilket jag antar spelat in mer. Tillsammans med kosten som varit dålig pga detta.

Har inga större förhoppningar att återfå håret. Just nu vill jag bara sakta ner håravfallet så gott det går. Finasterid är som sagt uteslutet, så blir köra på det jag skrev innan.

Har inga större förhoppningar på programmet, men placebo kan vara bra ibland har jag hört. Kanske hjälper tillskotten mig lite på traven eller kanske inte.

Glad om jag lyckas hålla håret i schack tills dess att en eventuell HT blir aktuell.

Eller tills dess att jag inte bryr mig längre.

Vem vet kanske kommer nån Nordkoreansk mirakelkur snart ;)

Foreveralone

26 Apr 2015, 19:51

Här kommer bilderna:

texas_lonestar

03 May 2015, 20:06

Hej Fovereralone!

Jag kan föreställa mig att du har brottats med jobbiga tankar kring ditt hår och framtida ev. håravfall. Jag vet själv hur jobbigt det kan vara när något blir till en fixering i livet och tar alldeles för mycket tid och kraft som man skulle kunna lagt på roligare saker.

Vi alla vill ju vara attraktiva och känna att vi duger som vi är och ser ut. Med åldern så har jag förstått att attraktionskraften ligger till stor del i våra tankar kring oss själva. En flintis som är nöjd med sitt utseeende utstrålar mycket mer dragningskraft på tjejerna (eller killarna...) än vad vad en kille med tjockt hår som har blicken sänkt ner i marken och vantrivs med sig själv. Enda vägen till att nå det här "tillståndet" med god självkänsla (t ex att man duger och/eller ser bra ut) är att acceptera sig själv. Att tänka att jag är kanske inte bäst (och behöver inte vara det) men jag är tillräckligt bra/fin. Det kräver mycket menalt arbete innan man har kommit dit, men sedan blir belöningen desto rikare.

När jag ser bilder på dig i kortare frisyr så tänker jag att du har jättefint hår! Det ser naturligt ut och signalerar någon slags självförtroende. Jag skulle aldrig tänka på dig som en "blivande flintis". Frisyrer när man kammar över riskerar utsända rakt motstående budskap.

Jag skulle vilja råda dig att prata med någon om dina tankar kring dig själv. Det hjälper!

Jag har själv gjort en HT för ca 2.5 år sedan, och visst, jag ångrar det inte. Samtidigt inser jag att mitt liv har inte blivit enklare tack vare HT:n. Jag ska faktiskt göra en till nu under sommaren. I går så berättade jag det för en nära vän. Han blev jätteförvånad, och hade aldrig sett eller tänkt på månen som jag håller på att få uppe på hjässan. Jag kände mig lite generad och insåg att mitt håravfall är störst i mina egna ögon. Han tyckte nog att jag var lite fåfäng/självfixerad.

Så mitt råd, igen: prata med omgivningen och berätta hur du tänker och känner. OM du i framtiden ändå känner att du måste göra en HT så tänk på att det kommer inte lösa några av de svårigheter som kanske annars finns i livet. För min del så är jag idag "redo" för en HT - jag mår bra och det är en lyx som jag på något sätt vill unna mig. Men jag är klart medveten om att det inte i sig självt kommer att göra livet enklare.

vänliga hälsningar

Foreveralone

05 May 2015, 01:47

texas_lonestar wrote: Hej Fovereralone!

Jag kan föreställa mig att du har brottats med jobbiga tankar kring ditt hår och framtida ev. håravfall. Jag vet själv hur jobbigt det kan vara när något blir till en fixering i livet och tar alldeles för mycket tid och kraft som man skulle kunna lagt på roligare saker.

Vi alla vill ju vara attraktiva och känna att vi duger som vi är och ser ut. Med åldern så har jag förstått att attraktionskraften ligger till stor del i våra tankar kring oss själva. En flintis som är nöjd med sitt utseeende utstrålar mycket mer dragningskraft på tjejerna (eller killarna...) än vad vad en kille med tjockt hår som har blicken sänkt ner i marken och vantrivs med sig själv. Enda vägen till att nå det här "tillståndet" med god självkänsla (t ex att man duger och/eller ser bra ut) är att acceptera sig själv. Att tänka att jag är kanske inte bäst (och behöver inte vara det) men jag är tillräckligt bra/fin. Det kräver mycket menalt arbete innan man har kommit dit, men sedan blir belöningen desto rikare.

När jag ser bilder på dig i kortare frisyr så tänker jag att du har jättefint hår! Det ser naturligt ut och signalerar någon slags självförtroende. Jag skulle aldrig tänka på dig som en "blivande flintis". Frisyrer när man kammar över riskerar utsända rakt motstående budskap.

Jag skulle vilja råda dig att prata med någon om dina tankar kring dig själv. Det hjälper!

Jag har själv gjort en HT för ca 2.5 år sedan, och visst, jag ångrar det inte. Samtidigt inser jag att mitt liv har inte blivit enklare tack vare HT:n. Jag ska faktiskt göra en till nu under sommaren. I går så berättade jag det för en nära vän. Han blev jätteförvånad, och hade aldrig sett eller tänkt på månen som jag håller på att få uppe på hjässan. Jag kände mig lite generad och insåg att mitt håravfall är störst i mina egna ögon. Han tyckte nog att jag var lite fåfäng/självfixerad.

Så mitt råd, igen: prata med omgivningen och berätta hur du tänker och känner. OM du i framtiden ändå känner att du måste göra en HT så tänk på att det kommer inte lösa några av de svårigheter som kanske annars finns i livet. För min del så är jag idag "redo" för en HT - jag mår bra och det är en lyx som jag på något sätt vill unna mig. Men jag är klart medveten om att det inte i sig självt kommer att göra livet enklare.

vänliga hälsningar

Hej!

Ja att enbart ett bra och snyggt hår skulle göra mig lycklig tvivlar jag på.

Är idag 20år gammal och man blir väl något klokare med åren. När jag var yngre var jag en väldigt blyg person. Även om jag kanske inte hade dåligt självförtroende så att säga.

Kan inte påstå att mitt självförtroende är obefintligt idag, men hela situationen med att tappa hår tär ju på en.

Man har ändå någon sorts rädsla att nån ska påpeka hur ens hår ser ut. Då jag har ganska tjockt hår annars kan jag knappt förstå hur dessa glesare vikar har uppstått. Men som sagt jag har ju anlag för det då min far är skallig och hans bröder även de tunnhåriga.

Jag blir ju inte yngre och jag är väl lite fåfäng som de flesta i min ålder ändå är.

Mycket handlar väl tyvärr om utseende. Vet inte om en HT kommer göra mig lyckligare, men som det känns nu så skulle det göra mig mer självsäker.

Jag är inte rädd för att bjuda på mig själv annars.

Att prata med någon är väl kanske inte den lättaste biten för mig. Då jag mest håller det mesta för mig själv. Mycket pga att jag inte gillar att prata om problem som inte involverar någon annan. Detta har ju ändå drabbat just mig.

Har iaf berättat detta för min familj när jag märkte av håravfallet för första gången.

Att gå till en psykolog eller kurator känns ganska långt borta. Har varit hos en för ett par år sedan (inte för håret dock).

Och jag är sjukt dålig på att öppna upp mig för folk. Mest pga att jag inte litar på folk överhuvudtaget. Vilket kan vara en svaghet eller styrka.

Tack iaf för dina ord :)

a`fishwish

05 May 2015, 12:00

Hej

Jag har följt din tråd sedan den skapades, jag registrerade mig nämligen själv bara några månader innan. Är 1-2 år äldre än dig (född 93) och har ofta jämfört dina bilder med mina egna. Det är intressant för att våra håravfall är väldigt lika.

Jag valde dock, till skillnad från dig, att behandla mitt hår med finasteride utöver keto/minox (eller mer känt som big3) och under årens lopp har jag även använt diverse kosttillskott. Har också radikalt ändrat min livsstil (från att motionera sporadiskt, äta få grönsaker, frukt, skräpmap som pizza/hamburgare veckovis till att motionera [f]dagligen[/f](springer, cyklar, går) och äta grönsaker i mängder [f]dagligen[/f] och utesluta snabbmat nästan helt och hållet. Förutom det, så lever jag i kyskhet vilket jag personligen tror väldigt starkt på, men det kan diskuteras på annat ställe) Och slutligen så har jag också gjort en liten FUE.

Nå. Vad jag vill få sagt är, om man verkligen, genuint, vill förbättra sitt hår så tror jag det är möjligt, särskilt om man befinner sig i en situation som dig eller mig. [f]Men[/f] det är samtidigt inget måste, absolut inte. Om du vill undvika finasteride gör du antagligen rätt. Och trivs du med din livsstil som den är, så behöver ju inte det heller ändras. Ingens fall är likt en annans.

Mycket floskel kanske, men kände för att skriva lite grann i alla fall. Och slutligen vill jag säga, att ändra sin livsstil radikalt till ett sundare, kanske nödvändigtvis inte kommer främja ditt hår (men samtidigt inte göra det värre) men du kommer må så mycket bättre.

Foreveralone

05 May 2015, 22:48

a`fishwish wrote: Hej

Jag har följt din tråd sedan den skapades, jag registrerade mig nämligen själv bara några månader innan. Är 1-2 år äldre än dig (född 93) och har ofta jämfört dina bilder med mina egna. Det är intressant för att våra håravfall är väldigt lika.

Jag valde dock, till skillnad från dig, att behandla mitt hår med finasteride utöver keto/minox (eller mer känt som big3) och under årens lopp har jag även använt diverse kosttillskott. Har också radikalt ändrat min livsstil (från att motionera sporadiskt, äta få grönsaker, frukt, skräpmap som pizza/hamburgare veckovis till att motionera [f]dagligen[/f](springer, cyklar, går) och äta grönsaker i mängder [f]dagligen[/f] och utesluta snabbmat nästan helt och hållet. Förutom det, så lever jag i kyskhet vilket jag personligen tror väldigt starkt på, men det kan diskuteras på annat ställe) Och slutligen så har jag också gjort en liten FUE.

Nå. Vad jag vill få sagt är, om man verkligen, genuint, vill förbättra sitt hår så tror jag det är möjligt, särskilt om man befinner sig i en situation som dig eller mig. [f]Men[/f] det är samtidigt inget måste, absolut inte. Om du vill undvika finasteride gör du antagligen rätt. Och trivs du med din livsstil som den är, så behöver ju inte det heller ändras. Ingens fall är likt en annans.

Mycket floskel kanske, men kände för att skriva lite grann i alla fall. Och slutligen vill jag säga, att ändra sin livsstil radikalt till ett sundare, kanske nödvändigtvis inte kommer främja ditt hår (men samtidigt inte göra det värre) men du kommer må så mycket bättre.

Tjena, kul att du följer min tråd. Eller ja kul är det väl inte att lida av håravfall (but you get the point).

Hade jag haft mod nog så skulle jag käkat finas. Men som sagt då jag gärna inte vill riskera att förlora sexlust eller liknande så avstår jag.

Håller med er helt att en sund livstil är bäst. Det går i perioder för mig där jag försöker leva nyttigt, men allt för ofta faller man tillbaka i dåliga vanor.

Jag har väl idrottat mer eller mindre från 3års ålder. De senaste åren har jag dock åkt på en del skador. Jag försöker gymma vilket är kul och även springa ibland (ogillar det sjukt mycket).

Tyvärr tappar jag ofta suget kring sommaren när det är varmt och då faller man tillbaka.

Det jobbigaste för mig är nog ändå kosten, men jag försöker jobba på det.

Klart man vill va så sund som möjligt. Inte enbart för att bibehålla ett bra hår.

Foreveralone

04 Jun 2015, 00:22

Då det blev något strul med bilderna senast så hoppas jag på bättre lycka denna gång.

Har nyligen klippt mig kort. Här kommer min hårresa detta år:

Dagsfärska bilder:

Blev visst en hel del bilder. Känns inte som det är på väg åt rätt håll tyvärr. Håret överlag känns tjockt, men det är ju just dessa förbannade vikar som är glesa.

whyatt

04 Jun 2015, 08:56

Har du några tendenser till förtunning @vertex? Med tanke på att du med din låga ålder uppvisar bildandet av en "ö" i fronten (dvs håravfallet drar upp i var sin vik och möts på mitten) så brukar denna utveckling rätt ofta följas av en vertex-förtunning.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg