16 år och tappar hår...

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Foreveralone

17 Aug 2012, 20:38

Ja shedding har jag haft innan, är väl mer att det var ett tag sen.

Får hoppas det går över snart bara :)

Foreveralone

23 Sep 2012, 01:48

Update: Kör nu 1ml/dag, på grund av att jag inte hinner applicera minox 2ggr/dag.

Tappar som en tok och håller på att bli galen, har som sagt kört minox sen feb/mars. Sheddade i början, men det gick sedan över. Shedden började dock i Juli/aug igen, och har hållt i sig sedan dess. Blir tokig, vet inte om jag ska lägga av eller inte. Uppdaterar med bilder nästa månad.

a`fishwish

23 Sep 2012, 10:41

skulle gissa att det beror på sommartider.. samma problem här fast det började redan i juni, tror dock det har börjat lugna sig lite grann nu för min del
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

vemvetvad

23 Sep 2012, 17:57

Är det vetenskapligt bevisat att man tappar mer hårstrån på vår och sommar en på vintern? Under vintern är det sällan jag tappar mer än 20st men på sommaren kan det komma upp mot 60-70.

Foreveralone

23 Sep 2012, 20:22

Personligen brukar jag tappa mer på hösten/vintern. Blir ju massvis när man duschar, nästan så man blir gråtfärdig.

a`fishwish

23 Sep 2012, 22:02

@vemvetvad

Det är ju så klart olika från person till person. Men jag tror att de flesta tappar mer hår på sommaren eftersom håret anpassar sig till det varma vädret, och man tappar då hår för att huvudet känner att man inte behöver lika mycket som på andra årstider (Detta hår bör sedan växa tillbaka igen). Kan jämföras med andra däggdjur som också tappar mer hår(päls?) under sommaren

Foreveralone

26 Sep 2012, 17:10

Tror ni det kan bero på minskad dos av minox annars?

Foreveralone

24 Oct 2012, 17:56

Hallå kände att det var dags att uppdatera tråden med lite nya bilder.

Sheddingen har fortsatt och håret känns riktigt illa just nu. Hamnat i en ganska djup depression pga det och en hel del annat. Har dock börjat med saw palmetto och bytt till en conditioner mot håravfall från iherb.

Min kamera ville inte starta, så fick ta mobilen istället. Hoppas det duger!

sailor

24 Oct 2012, 18:17

Börja med Finasterid grabben!
Finasterid 1,25mg/dag sedan 2003 + Dutasterid 0,5mg/vecka sedan 28/8 2012, Toco-8, MSM, D-vitamin, Fungoral

Foreveralone

24 Oct 2012, 18:26

sailor wrote: Börja med Finasterid grabben!

Det är inte aktuellt inom de närmaste åren. Hur viktigt än håret må vara, så är min sexuella förmåga viktigare. Ingen seriös läkare skulle nog ens skriva ut det till en såpass ung person. Än så länge har jag väl hyfsat med hår, men som sagt börjar man tappa redan i 15 års ålder... ja vem vet då vart det kan sluta.

sailor

24 Oct 2012, 21:31

Det är långt ifrån säkert att din "sexuella förmåga" skulle påverkas det minsta. Jag har tagit finasterid sedan jag var 20 och jag har aldrig upplevt några negativa effekter. Det enda jag ångrar är att jag inte såg till att börja ännu tidigare, med tanke på att det hår du förlorat sannolikt ej kommer tillbaka.

Jag kan ha fel, men jag tor att det är de som upplevt biverkningar som skriker högst, och därmed syns mest. Om du vill ha en kunnig läkares nyanserade bild av finasterid så rekommenderar jag www.baldingblog.com där finns en uppsjö frågor och svar kring ämnet.

Du säger att ingen läkare skulle skriva ut finasterid, men har du frågat? Dr Rassman ger visserligen inga indiviuella medicinska råd via sin blogg, men det är uppenbart att han skriver ut finasterid vid första synlig tecken på MPB. Det är väsentligt, enligt Rassman, att börja med behandlingen i god tid, eftersom att de bästa resultaten uppnås om medicineringen startas i ett så tidigt stadium som möjligt.

Skulle man trots allt få biverkningar, så försvinner dessa då man slutar med medicineringen, och därför ser jag ingen anledning att inte prova åtminstone.
Finasterid 1,25mg/dag sedan 2003 + Dutasterid 0,5mg/vecka sedan 28/8 2012, Toco-8, MSM, D-vitamin, Fungoral

Foreveralone

24 Oct 2012, 21:42

sailor wrote: Det är långt ifrån säkert att din "sexuella förmåga" skulle påverkas det minsta. Jag har tagit finasterid sedan jag var 20 och jag har aldrig upplevt några negativa effekter. Det enda jag ångrar är att jag inte såg till att börja ännu tidigare, med tanke på att det hår du förlorat sannolikt ej kommer tillbaka.

Jag kan ha fel, men jag tor att det är de som upplevt biverkningar som skriker högst, och därmed syns mest. Om du vill ha en kunnig läkares nyanserade bild av finasterid så rekommenderar jag www.baldingblog.com där finns en uppsjö frågor och svar kring ämnet.

Du säger att ingen läkare skulle skriva ut finasterid, men har du frågat? Dr Rassman ger visserligen inga indiviuella medicinska råd via sin blogg, men det är uppenbart att han skriver ut finasterid vid första synlig tecken på MPB. Det är väsentligt, enligt Rassman, att börja med behandlingen i god tid, eftersom att de bästa resultaten uppnås om medicineringen startas i ett så tidigt stadium som möjligt.

Skulle man trots allt få biverkningar, så försvinner dessa då man slutar med medicineringen, och därför ser jag ingen anledning att inte prova åtminstone.

Känner att det är ingen ide att mixtra med hormoner i såpass tidig ålder. Och där jag bor lär du inte få det utskrivet, för de är så in i helvete negativa till allt. Kosttillskott för träning är dom negativt inställda till, pga dess "hormoneffekt". Och jag har pratat med min läkare om håravfall, och privatläkare med. Och de kan i stort sett ingenting om ämnet.

Klart skulle jag vilja slippa håravfallet, men som sagt inget för mig just nu.

sailor

24 Oct 2012, 21:54

Alla resonerar olika. För mig var det en enorm lättnad då jag började med finasterid. Innan dess var jag otroligt nere och frustrerad över att det inte fanns någonting jag kunde göra åt mitt håravfall. Till saken hör även att det gick så jävla fort i början. Jag upplevde det som att jag fick vikar över en natt, och jag trodde nog att jag skulle vara helt skallig inom bara något år. Efter snart 10 år med finas har jag fortfarande kvar merparten av mitt hår och jag är ganska säker på att jag kan tillskriva äran åt medicineringen.

sailor

24 Oct 2012, 22:05

En sak till, angående det faktum att du inte litar på läkarna på hemorten betäffande deras kunskap i ämnet. Dr Rassman VET vad han pratar om när det kommer till MPB. Här är bara ett av alla hns inlägg om finasterid, klart läsvärt: http://www.baldingblog.com/2011/10/07/the-only-side-effect-i-found-from-finasteride-is/

LGF

24 Oct 2012, 23:36

Du är förfan ung, börja inte med finasterid och håll dig borta från starka medel med biverkningar. Du har en fin hårlinje och ska jag vara ärlig så verkar minox fungera för dig. Tag och klipp dig kortare på sidorna, du ser ju inte klok ut med de där polisongerna :)

Försök att sluta bry dig så mkt om håravfallet, sluta stressa och tänk positivt! införskaffa dig även toppik, du skulle kunna få hur fin hårlinje som helst, toppik kan göra underverk.

Finns hårtransplantationer som kan ge dig världens hårlinje igen, sök på DR keser bara, så sluta oroa dig. Lev livet istället. Ingen tänker på din hårlinje den ser helt vanlig ut!

Men klipp dig förfan iaf :D
Hårlaser 20min X3

Ketoconazole 1-2 gånger i veckan(avslutat, vid behov)

Minox (avslutat)

Foreveralone

24 Oct 2012, 23:40

LGF wrote: Du är förfan ung, börja inte med finasterid och håll dig borta från starka medel med biverkningar. Du har en fin hårlinje och ska jag vara ärlig så verkar minox fungera för dig. Tag och klipp dig kortare på sidorna, du ser ju inte klok ut med de där polisongerna :)

Försök att sluta bry dig så mkt om håravfallet, sluta stressa och tänk positivt! införskaffa dig även toppik, du skulle kunna få hur fin hårlinje som helst, toppik kan göra underverk.

Finns hårtransplantationer som kan ge dig världens hårlinje igen, sök på DR keser bara, så sluta oroa dig. Lev livet istället. Ingen tänker på din hårlinje den ser helt vanlig ut!

Glömde tillägga det, ska klippa mig på tisdag. Lutar åt en ht i framtiden dock.

Men som sagt aldrig kul att tappa hår, men glad om jag får behålla det.

a`fishwish

25 Oct 2012, 08:55

LGF wrote: du ser ju inte klok ut med de där polisongerna :)

vet du ens vad polisonger är? han har inga...

Sen f.ö håller jag med sailor. Hade inte tvekat en sekund i ditt läge men igen, alla är olika och bryr sig olika mycket om sitt håravfall..

LGF

25 Oct 2012, 17:49

Foreveralone wrote:

Glömde tillägga det, ska klippa mig på tisdag. Lutar åt en ht i framtiden dock.

Men som sagt aldrig kul att tappa hår, men glad om jag får behålla det.

Det kommer att lösa sig :) Håll dig borta från skit bara, det kan funka för vissa och förstöra för andra, individuella resultat. Tror seriöst du kan få en cool frilla, testa lite :)

fishwish, grattis du har rätt, men du ser nog inte ifall han har polisonger med det håret, elr?

Sen får du tänka på att han är ung, de nya och unga ska vägledas till ngt bra och inte till Finasteride så fort de kommer in till forumet. Låt de själva avgöra, sluta pusha folk till sånt. Finns många bra sidor om hur bra det funkar, men mina biverkningar kom efter 3 månader!

Skulle du erbjuda det till din "lillebror" på 16 år eller? Är inte det 18 åldersgräns på det läkemedlet btw, av någon anledning?
Hårlaser 20min X3

Ketoconazole 1-2 gånger i veckan(avslutat, vid behov)

Minox (avslutat)

a`fishwish

25 Oct 2012, 20:27

Håller med dig om att 16 (17 nu?) år är ungt för att börja käka finas tabletter. Problemet är att det finns ju inga andra produkter som kan ge håret en ärlig chans på samma sätt som finas. Man tycker ju att det borde finnas nåt annat idag men icke...

Jag skulle absolut 'erbjuda' min "lillebror" att ta finas om jag nu hade någon och om han hade tydliga tecken redan då på manligt håravfall. Önskar själv att någon kunnig sa till mig direkt att finasteride är min bästa chans. Provade ju på en massa skit innan jag började med finas (17år när jag tog min första tablett faktiskt) som inte hjälpte.

Finns inge åldersgräns på finasteride(propecia), däremot en rekommendation att det är lämpligt att vara minst 18år. Jag hade tur på det sätt, att jag träffde en ordentlig läkare som visste lite grann om manligt håravfall och skrev ut tabletterna direkt. Inget tjafs!

Har f.ö. ätit finas i ca 16månader nu och har inte haft några biverkningar.

Polisonger: http://2.bp.blogspot.com/_eETUb7vNntk/SZAIJz64PxI/AAAAAAAAAq0/ONVJOGhfIP8/s320/IMAGE_082.jpg

Så, back to topic nu eller!

Foreveralone

25 Oct 2012, 21:10

Som sagt är väl medveten om att finas är det bästa. Däremot avskräcker i dagsläget dess bieffekter mig.

Skriv inlägg