Mina år med håravfall och finasterid, bieffekter.

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Anvandarnamn
Posts: 2
Joined: 14 Sep 2016, 11:00

14 Sep 2016, 11:24

Hej! Jag är en kille på 35 år som vid 23 års ålder såg tecken på håravfall. Som många andra blev man livrädd för att tappa håret och började då använda propecia 1mg.



Efter ett par år med propecia gick jag över till finasterid pga att det var såpass mycket billigare och gav samma effekt. Sänkt även dosen från 1mg till 0.5mg och fortsatte med finasteriden i ca 10 år.



Det positiva med finasteriden var att mitt hår var mer eller mindre intakt under dessa 10 år, dvs läkemedlet verkade fungera bra på mig.



Det negativa, och det som fick mig att slutligen lägga ner var när jag upptäckte en knöl i min penis, fick detta konstaterat som peyronies sjukdom hos en urolog och hade till en början smärta och tyckte mig se en smärre krökning. Fortsatte med finasteriden ett par veckor men när jag googlade på peyronies kom det upp mycket som länkade det till finasterid, googlade mer och fann det konstigt att jag drabbats av detta som är var såpass ung.



Kan såklart inte bevisa att det är finasterid som låg bakom detta men finner det ändå troligt, för när jag slutade ta finasteriden slutade även problemen med peyroines, inflammationen försvann och även smärtan och jag har inte haft några problem sedan jag slutade för ca 2 år sedan.



Fick även andra biverkningar som jag inte tyckte var tillräckliga för att sluta med läkemedlet, vattnigare sperma samt att jag märkte först när jag slutade, att jag fick erektion mycket oftare på morgonen samt att jag lättare fick erektion och även en kraftigare sådan. När man tar ett läkemedel så länge som jag gjorde blev det andra ett normalläge, och som sagt det var inget som gjorde att sexlivet inte fungerade men jag märkte en klar skillnad när jag slutade använda finasterid.



Nu till dagens problem, har inte tyckt att mitt håravfall ökat något speciellt sedan jag slutade med fin för två år sedan, har oftast något längre hår och mitt håravfall är inte specielt synligt eller något som stör mig.



Dock klippte jag mig kort häromdagen och tyckte mig se en skaplig urtunning uppe på skalpen samt i vikarna, det enda läkemedlet jag använt sedan jag slutade med finasterid är Ketokonazol men funderar på att börja använda minoxidil nu. Dock tycker jag det verkar lite bökigt varför jag föredrog en tablett tidigare.



Hur ser era erfarenheter ut gällande minoxidil/ketokonazol? Är det vanligt med biverkningar vid användandet av minoxidil? Funderar på om det är lönt att fightas mot håravfallet eller om man ska låta naturen ha sin gång, vill inte dra på mig fler biverkningar och så som det verkar måste man använda minoxidil tills vidare om man ska bibehålla håret.



Tacksam för synpunkter och kommentarer! Ha det gott

Johannes1
Posts: 19
Joined: 11 Sep 2016, 08:00

14 Sep 2016, 22:20

Använde minoxidil för länge sedan.

Tålde inte medlet själv, då jag fick kraftiga röda utslag på kroppen, samt såg ut som en zombie. (utan överdrift)



Tror dock procentuellt att risken är mindre att drabbas, än biverkningar från finesteride t.ex.

Litar inte det minsta på dom undermåliga biverkningsstudierna, som utförs av bolagen själva.

Anvandarnamn
Posts: 2
Joined: 14 Sep 2016, 11:00

15 Sep 2016, 21:38

Johannes1 wrote: Använde minoxidil för länge sedan.

Tålde inte medlet själv, då jag fick kraftiga röda utslag på kroppen, samt såg ut som en zombie. (utan överdrift)



Tror dock procentuellt att risken är mindre att drabbas, än biverkningar från finesteride t.ex.

Litar inte det minsta på dom undermåliga biverkningsstudierna, som utförs av bolagen själva.

Tack för ditt svar, låter inte som någon positiv upplevelse du fick av minoxidil.



Gjorde en beställning häromdan på ett par flaskor men har fortfarande inte bestämt mig för att huruvida jag vill använda det. Som sagt finasteriden fungerade utmärkt men det medförde andra problem som man inte kan blunda för, samt att jag började fundera på andra långsiktiga biverkningar.



Känns som minoxidil, om det nu ger verkan, inte är i speciellt effektivt i långa loppet, samt att man kan åka på en del negativa biverkningar av det också.

Johannes1
Posts: 19
Joined: 11 Sep 2016, 08:00

15 Sep 2016, 22:51

Fick faktisk en hel del hårväxt, men det kändes artificiellt och inte alls likt mitt eget hår.

Efter lite efterforskning så får man tydligen även hårväxt på övriga delar av kroppen, var man än applicerar den.



Snarare konstgjord andning, och definitivt ingen långsiktig lösning på själva problemet.

StringerBell
Posts: 4
Joined: 22 Sep 2016, 14:54

22 Sep 2016, 15:17

Det är sådant här som gör att jag aldrig kommer att kunna ta några mediciner mot håravfall. Jag bara vet att oron över biverkningar hade slaktat mitt psyke. Inte själva biverkningarna alltså, utan oron. Fan också. :(



Men, alla är vi olika lagda. Jag är en generellt orolig person. Tack för att du delar med dig.

Skriv inlägg