En vändpunkt i livet..

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
förbliranonym

06 Oct 2016, 19:52

Hejhej

Ja vart ska jag börja? Det jag kan säga inledningsvis är att jag inte ens kommer ihåg hur jag märkte det här. Det är som att det bara uppmärksammades för mig en dag. Jag vet inte exakt hur länge det har sett ut som det gör och min frisör, som jag går hos ofta, menar att hon "inte kunde se" förrän jag pekade vart jag menade. För mig verkar det som ett sätt att försöka vara snäll. Jag har även frågat andra i min närhet om de märkt något och svaret har varit nej. Även där har jag svårt att tro på att de talar sanning.

Det är väldigt tungt för mig och jag skulle vilja säga att det är det värsta jag gått igenom under hela mitt liv (än så länge). Jag är bara 23 år fyllda och har nu börjat få problem. Har nu under en tid använt en produkt som heter Priorin. Det är ett kosttillskott som ska ge näring till håret och, till viss del, medföra hårväxt. Hur bra det fungerar? Det får ni bedöma. Jag tänker på det här varje dag. Nästan hela tiden.. hemma, på jobbet, när jag ska gå och sova.. you name it.

På något sätt önskar jag väl bara att det inte var sant. Att jag bara inbillar mig eller att det kommer bli bra igen. Men jag vet inte längre. Kan tillägga att jag använt produkten under ca 1.5 månad. Det står enligt beskrivningen att resultat bör kunna synas efter 90 dagar.

Så vad gör jag här? Letar tips kanske, kanske ett forum att faktiskt tala ut om hur jag känner. Jag vet inte riktigt, men nu vill jag dela med mig om mitt problem och vill se vad ni har att säga. Kanske kan ni se skillnad, kanske inte.

OBS! Snälla säg inte några positiva saker om ni inte menar det. Jag vill bara ha ärlighet. Min mor och min far har inga problem med håravfall. Inte heller min farfar. Jag är osäker när det gäller min morfar då det var länge sedan jag träffade honom.

Lägger upp bilderna i tidsordning, där den första är äldst och sista tagen idag.

Tacksam för svar..

https://gyazo.com/46cecd1230707ac78caa322be9df26d0

https://gyazo.com/5ae021452ea3a4ad00abd056b1d2c0b7

https://gyazo.com/c29da2fbe58422e2ca5822a83ed7acb8

https://gyazo.com/699bb78d57141251b2bad33d6de6f5fc

Erik82

06 Oct 2016, 22:03

Hej!

Jag tror vi alla kan relatera till din situation - inte minst jag själv. Håravfall är aldrig kul och tyvärr ett ganska komplext ämne. Det ser onekligen ut som att kronan tunnats ur, men sedan är det svårt att säga hur aggressivt håravfallet kommer utvecklas. Det brukar visa sig tids nog. Det bästa är att börja behandla så tidigt som möjligt. Priorin är säkert bra för håret men lär tyvärr inte ha någon jätteeffekt på håravfallet. Det som gäller är framförallt

Finasterid (receptbelagd tablett)

Minoxidil (Rogaine eller annan variant)

Hårlaser (troligen något mindre effektivt än de två förstnämnda men kan förbättra hårkvaliteten och bromsa håravfallet)

Fundera på hur du vill gå vidare och sätt igång så fort som möjligt med behandling så har du gjort vad du kan för att bromsa håravfallet. Viss återväxt kan eventuellt ske med Finasterid och Minoxidil men den är inte jättestor i de flesta fall.

Lycka till!
Finasterid 1,25 mg.

Minoxidil foam 5% två gånger per dag.

Hårlaser, Blowfish, 3x10 minuter per vecka.

Fungoral, 2-3 gånger per vecka.

Hälsosamt leverne (träning, sömn, omega-3, d-vitamintillskott etc)

Foreveralone

06 Oct 2016, 23:38

Finns billigare varianter med samma inhåll typ som priorin. Jag hade dock valt att köra på minoxidil/rogaine.

Många väljer ju även att köra finasteride också. Men då bör man även vara väl medveten om eventuella bieffekter.

Tycker du ska börja med Minoxidil iaf och se hur det utvecklar sig :)

Gatsu

10 Oct 2016, 15:53

förbliranonym wrote: Hejhej

Ja vart ska jag börja? Det jag kan säga inledningsvis är att jag inte ens kommer ihåg hur jag märkte det här. Det är som att det bara uppmärksammades för mig en dag. Jag vet inte exakt hur länge det har sett ut som det gör och min frisör, som jag går hos ofta, menar att hon "inte kunde se" förrän jag pekade vart jag menade. För mig verkar det som ett sätt att försöka vara snäll. Jag har även frågat andra i min närhet om de märkt något och svaret har varit nej. Även där har jag svårt att tro på att de talar sanning.

Det är väldigt tungt för mig och jag skulle vilja säga att det är det värsta jag gått igenom under hela mitt liv (än så länge). Jag är bara 23 år fyllda och har nu börjat få problem. Har nu under en tid använt en produkt som heter Priorin. Det är ett kosttillskott som ska ge näring till håret och, till viss del, medföra hårväxt. Hur bra det fungerar? Det får ni bedöma. Jag tänker på det här varje dag. Nästan hela tiden.. hemma, på jobbet, när jag ska gå och sova.. you name it.

På något sätt önskar jag väl bara att det inte var sant. Att jag bara inbillar mig eller att det kommer bli bra igen. Men jag vet inte längre. Kan tillägga att jag använt produkten under ca 1.5 månad. Det står enligt beskrivningen att resultat bör kunna synas efter 90 dagar.

Så vad gör jag här? Letar tips kanske, kanske ett forum att faktiskt tala ut om hur jag känner. Jag vet inte riktigt, men nu vill jag dela med mig om mitt problem och vill se vad ni har att säga. Kanske kan ni se skillnad, kanske inte.

OBS! Snälla säg inte några positiva saker om ni inte menar det. Jag vill bara ha ärlighet. Min mor och min far har inga problem med håravfall. Inte heller min farfar. Jag är osäker när det gäller min morfar då det var länge sedan jag träffade honom.

Lägger upp bilderna i tidsordning, där den första är äldst och sista tagen idag.

Tacksam för svar..

https://gyazo.com/46cecd1230707ac78caa322be9df26d0

https://gyazo.com/5ae021452ea3a4ad00abd056b1d2c0b7

https://gyazo.com/c29da2fbe58422e2ca5822a83ed7acb8

https://gyazo.com/699bb78d57141251b2bad33d6de6f5fc

Inget snack om att du lider av Ärftligt håravfall. Det postiva är att det ter sig i kronan vilket är det "lättaste" området att behandla. Väljer du att gå på Finasteride och Minox så kan du med lite ihärdighet och tur bli helt återställd.
1mg generisk Finasterid varje dag. Regain Pure Shampoo , Ashwaganda och Rhodiola, Biotin ,Vitamin B5,Omega-3 , Vitamin D och NOURISH Hair Growth Support Vitamins.

TonyS

07 Nov 2016, 12:31

Han som förblir anonym har manligt ärftligt håravfall.

Börja med minoxidil och ketokonazolschampo på direkten. Finasterid kan hjälpa men du gamblar då med de fördelar du har som man. Inget jag kan rekommendera efter att ha kört på det i 5 år själv. Samtidigt är jag inte i dina kläder. Det bästa är om vi kunde acceptera håravfallet vilket oftare är lättare sagt än gjort.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

Robbelibobban

09 Nov 2016, 10:40

Som Erik skriver, de flesta här kan relatera till din situation. Du är långt ifrån ensam.

För mig började det med att en kompis i min ålder pratade om att han börjar bli tunnhårig. Jag började då själv bli orolig över mitt hår då min farsa har flint och började tappa hår i 26 års ålder. Då man dag efter dag ser sig i spegeln och undrar om det blir tunnare eller inte och till sist kommer till insikten att så faktiskt är det. Då bröt jag ihop och var vääldigt nera/deprimerad i ca 1 års tid. Medicinering för mig är inget alternativ då jag inte tycker det är värt risken för ev biverkningar. Nu ca 2-3 år senare och det blir bara tunnare och tunnare kör jag med snagg och har accepterat att det bara är att gilla läget.

Min farsa är som sagt flint och det är ju genetiskt så det var ju inte helt oväntat. Förstår sådana som dig att det är svårare att acceptera då det inte syns i släkten

whyatt

19 Nov 2016, 14:03

Välkommen hit!

Viktigast av allt innan du läser vidare - vi finns här för dig!

En portion ärlighet var beställd. Coming up (på med säkerhetsbältet!):

Först vill jag understryka att MÅNGA anländer hit till brädan med liknande förtvivlan som nu förhäxar ditt medvetande..men lyckas gradvis sätta håravfallet i perspektiv..vad jag vill säga med detta är, glöm aldrig bort att jobba med problemet mentalt och försök inte enbart söka en quickfix. Håravfall är SKITSAMMA för ett lyckligt, givande och inspirerande liv. Tro mig, helt IRRELEVANT. Vad som får oss att inte inse detta är dels samhällets utseendefixeringnormer och vårt egna ego, som tidigt programmeras att konkurrera, erövra och jämföra. Detta är viktigt att förstå på ett djupare plan - därmed inte sagt att du skall känna skam för att du inte vill vara tunnhårig, absolut inte..men passa på att ta tillfället i akt och psykologiskt programmera in acceptans för livets tråkigare svängningar...för de kommer på löpande band och med olika beteckningar. Mao lika bra att lära sig acceptera skiten asap så att fokuset istället kan läggas på lycka och kärlek, aight mate? ;)

Såg för några veckor sedan ett program om hur handikappade danska män med funktionshinder (vi pratar rullstol och minimal kroppsmobilitet med tillhörande psykologiskt HHHHEEEEEEELLLLLLLLLLLVEEEEEEEEEETE) fick åka till Holland och vara med glädjeflickor. De var minst sagt lyriska om än aningen nervösa. Tyvärr hittar jag inte länken (tror den gick på kunskapskanalen) men alla borde se och minnas den. Snacka om mindblowing. Stackars jaevlar..och ändå var de stundtals positiva. Givetvis finns det tusentals mer exempel på hur extremt bra de flesta av oss härinne har det. Värt att betänka ibland.

För övrigt så delar jag forumvänners slutsats - din krona (vertex) tunnas ut och kommer med all sannolikhet fortsätta med tanke på din låga ålder samt hur den ser ut. Ett konkret tips är att besöka en klinik som kan mappa din front och se hur det finns indikationer på håravfall i vikarna och/eller diffus förtunning uppe på. Därtill vill du också få din donor mätt och bestämd..så att du vet vad du har att röra dig med inför eventuella framtida ingrepp...men som sagt, det är inte aktuellt nu IMHO.

Finasterid...minoxidil..sure..du kan välja den vägen. Finns för- och nackdelar...alternativet är mer meckigt och mindre...dokumenterat. Vi pratar molekylär reducering av inflammation och molekylär hormonell harmonisering. Fina ord för a shit load of kosttillskott. Därtill hårlaser, massage, stresshantering. Läs på om PRP. Känns som en no brainer om du har pengarna och går till rätt ställe.

Rent kosmetiskt finns det mycket du kan göra för att temporärt dölja att det lyser igenom. Hårstyling, hårfibrer, hårsmink och färgsprayer. Rimligtvis kontraproduktivt för acceptansen (se ovan), men kan kortsiktigt lätta på ångesten om du redan nu drar dig för att visa upp din FULLT NATURLIGA progression mot en tunn/kal måne...för att bli socialt hämmade av det här är en risk och i den gropen får du inte snubbla ner i.

Summa summarum.

Du kanske är ganska skallig vid 30. Eller så har du det mesta kvar. Oavsett, lär dig gradvis att acceptera det. En positiv slutkläm är att tekniken går snabb framåt och hårtransplantationer idag kan hjälpa en hel del. Därtill finns hårpigmentering för att öka den visuella tätheten ytterligare. Väljer du att ta mediciner och/eller ett alternativt behandlingsprogram försämras inte läget på hjässan heller och därför behöver prognosen inte vara helt nattsvart. Med lite tur, en slant pengar, ett par timmar studier inom ämnet (+25) och något hyfsat signifikant genombrott på marknaden inom 5-10 år, så är det mycket möjligt att din hjässa (och våra!) inte behöver uppvisa några som helst tecken på håravafall också efter 30 års ålder.

Lycka till och om det är till någon som helst tröst - du är låååååååångt ifrån ensam yngling om att må dåligt av det här. Förresten, du är 23 år...kan du föreställa dig hur många 46 åringar med tonårskalufser som skulle vilja byta med dig även om kravet var att de fick en helt kalt hjässa? Skulle du vilja byta med dem? Knappast va!? :D
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg