Min framtida HT

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
jacky84

11 Dec 2016, 12:09

Hej Alla,

Har funderat länge på att göra en HT, ca 3-4 år men aldrig riktigt vågat ta steget. Nu är jag närmare än aldrig och ”reaserch faktorn” ligger på topp. Därmed tog jag också beslutet att skriva här på forumet, vilket är helt nytt för mig. Har gått igenom en hel del och ser att det finns gott om kunniga personer som säkerligen kan ge mig vettiga råd.

Har nu varit i kontakt med flera olika kliniker/läkare både i Sverige, Turkiet samt träffat på olika personer som åker ner med en till Turkiet och följer hela operationen. Priset variera såklart oerhört beroende på om man frågar en ISHRS läkare som tar betalt per hårsäck (från 1,5 – 3€ / hårsäck) eller andra som tar en all inclusive klumpsumma för 4000 hårsäckar, om donations området tillåter (ca 23-45Tkr med flyg, logi mm). Har själv sett 2 personer som gjort via detta all inclusive konceptet och de verkar vara nöjda, betalde 23000 kr respektive 25000 kr. Har själv dock ingen erfarenhet att kunna bedöma mellan riktigt bra och mindre bra resultat.

Tittar man på Norwood skalan så anser jag mig själv vara en IV, möjligen att kronan kan luta mot en V. Har läst någonstans att man i grovt kan använda sig av en tumregel sägande 1 =1000 hårsäckar på skalan. Så för mig handlar det om ca 4000–5000 hårsäckar. Svaret jag fått från de olika läkarna jag kontaktat har varierat mellan 3000-4000 hårsäckar. Förutom en läkare, som verkar vara väl ansedd inom de flesta forumen ansåg att det kommer krävas 2 sessioner för att resultatet ska bli bra. Första sessionen 3000-3500 hårsäckar, sedan efter 1 år göra ytterligare 3000 hårsäckar (detta kan varierar beroende på vad man lyckats göra under session 1).

Jag har inga problem med att göra operationen i Turkiet, men hade verkligen hoppats på att kunna göra klart operationen under 1 session. När jag fick svaret med 2 sessioner från just denna läkare blev jag mycket osäker och ytterligare frågor dyker nu upp.

Varför vill han ”endast” göra 3000-3500 hårsäckar under 1 session? Är det farligt att göra med än så? Blir resultatet inte lika bra om man gör mer än >4000 hårsäckar?

Skriv inlägg