Finnar efter FUE - hjälp!

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Ivanhoe

03 May 2016, 17:04

Hej!

Har genomgått en FUE nyligen i hårlinjen och vikarna och är inne på v. 8. Allt har gått bra och några hårstrån har börjar sticka upp lite här och där.

Har dock börjat få en del finnar, de flesta är små och försvinner efter ett tag av sig självt och oftast utan att jag rört dem men tre stycken har hittills utvecklat sig till riktigt stora och ömma som jag hjälpte på traven, d.v.s. tryckte till ordentligt för att få ut allt och få dem att lägga sig så snart det går.

Efteråt har jag duschat med de schampo jag fått med för att rengöra hårbotten.

Allt har skett efter noggrann rengöring av händerna först och sedan med användning av bomull där jag har tryckt från sidorna och ibland uppifrån på finnen. De brukar ge ifrån sig lite blod och sedan är det bra. Alla har sedan lagt sig och inga har blivit infekterade.

Jag har pratat med kliniken där jag har gjort FUE:n, en mycket välrespekterad klinik i Europa och de säger att det är förvisso bäst att låta dem vara för att minimera risken att någon blir infekterad men att om jag trycker på dem nu så är det efter så lång tid som v. 8 så är det ingen risk att jag skulle kunna skada en hårsäck.

Nu till min fråga.

De tre finnarna som var stora fick jag trycka relativt hårt på för att få ut allt och jag är fortfarande lite bekymrad att det skulle bli mindre hårväxt där. Efteråt blev det en liten sårskorpa som förvann efter ett tag.

Har någon här upplevt stora finnar efter FUE och tryckt ordentligt på dem utan några senare konsekvenser för hårväxten på det stället?

whyatt

03 May 2016, 20:33

Välkommen hit.

Läs detta svaret:

http://www.regrowhair.com/hair-loss-blog/dealing-with-pimples-3-months-after-hair-transplant-surgery/

Samt:

http://www.rahalhairtransplant.com/should-i-worry-about-post-op-pimples/

Och:

https://www.youtube.com/watch?v=3ZBDTTra5bw
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Alm

06 May 2016, 11:12

Ja blev uppmanad att trycka på de finnar dom uppstod efter min fue. I många fall är det det nya svaga hårstråna som inte är tillräckligt starka nog för att penetrera igenom huden själva och då kan det lätt bli infekterat om de växer under huden.

Ivanhoe

18 Dec 2016, 18:03

Jag vill själv följa upp min tråd med att säga att nu, efter månad nio, inte kan märka några konsekvenser efter att ha haft ett gäng rejäla finnar som jag dessutom bearbetade ibland ihärdigt. Jag var dock alltid mycket noga med hygienen. Således synes det stämma bra vad kliniken sa, d.v.s. att det inte är någon fara med att klämma finnar ens ordentligt.

Vill också passa på att säga att jag fått hårlinjen återskapad efter gles lugg och vikar. Är oerhört nöjd över resultatet hittills. Var på HDC-kliniken, tätt och fint med naturlig look. Är som en ny människa!

Skriv inlägg