Tips och råd vid alopecia areata

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Ekologisk

23 Aug 2014, 21:04

Hej!

Jag är en 22-årig kille som lider av alopecia areata. Hårsjukdomen debuterade redan i 8:an på högstadiet och har sedan dess kommit och gått. Jag har alltid endast en fläck åt gången att hålla koll på, som tur är. Det är väldigt jobbigt och deprimerande att uppleva håravfallet, men det känns trots allt bättre nu jämfört med förr. Idag vet jag att håret alltid kommer tillbaka och det är det enda som gör att jag orkar leva med detta. Jag vet dessutom mer om sjukdomen och har fått mycket erfarenhet av den och kan hantera den på ett bättre sent. Men är så klart fortfarande inget jag ens önskar min värsta fiende att få uppleva. Jag fick en fläck som började cirka i mars i år och som pågick fram till juni. Det var alltså en mycket tung och jobbig vår. Men sommaren har varit väldigt rolig och håret har varit fantastiskt fint och helt läkt och återväxt. Tills nu, redan nu har återfallet börjat igen, och dessutom på exakt samma ställe. Rädd för att det kommer förstöra hårsäckarna på det stället nu. Nu känner jag att det börjar bli riktigt jobbigt, behöver ro från hårsjukdomen emellan förloppen. Nu börjar hårstressen igen, och det gör även universitetsstudierna också. Jag vet inte vad jag ska göra och jag är väldigt ledsen och deprimerad, hade velat ha fint hår i höst, det hade jag förra hösten. Jag vill så gärna vara snygg och kunna träffa människor utan att skämmas, nu väntar månaderna av tillbakadragande från alla sociala aktiviteter som på något sätt kan blotta min kala fläck efter att jag fixerat håret och desperat dolt den. Jag har pratat med vårdcentralen flera gånger, olika läkare, de har ingen erfarenhet, läser i en bok, gissar lite, gör standardprover, skickar hem ett brev "alla värden var normala, ingen ytterligare utredning". Känns som att man bara ger upp med mig, vården ger mig absolut ingen stöd alls för min sjukdom när jag som mest behöver det. Jag vänder mig därför hit. Känns som att det finns mycket mer att hämta här. Just nu kretsar hela mitt liv kring hår, jättejobbigt. Jag söker tips och råd för hur jag på alla sätt begränsar avfallet och ökar hårväxten. Vilket schampo rekommenderar ni? Jag betalar vad som helst för ett normalt hår. Kanske även finns lämpliga kosttillskott? Vad finns det annars för medicin? Finns någon? Hört av vissa att inget finns, men av andra att det ändå finns även om det inte går att bota. Men jag bryr mig inte om att bota, bryr mig bara om att lindra och påskynda hårväxten. Det är det absolut viktigaste i mitt liv, mitt hår. Min största fiende är vinden och blåsten som riskerar att blottlägga mitt håravfall, går på toalett upp till 20 gg om dagen för att kolla håret när jag är i den fas där fläcken är som synligast och tydligast. :( jag kan lägga upp bilder också om ni vill det, men inte just nu.

speziale

18 Dec 2016, 18:25

Gå till en hudläkare. Kortisoninjektion är det första och bästa alternativet. Efter 4,5 veckor bör du se tillväxt. Upprepas var 4-6 v. Ingen respons efter 2 injektioner. Avbryt. Orala kortisoner är det klart mest kraftfulla. Ur enbart hårsynpunkt klart bäst. Biverkningar i övrigt gör det i de flestas ögon varken 2 eller 3 alternativet. Prednisolone eller Betapred eller liknande är att föredra.

Skriv inlägg