Min erfarenhet av Akacia medical

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
nalle

08 Dec 2016, 12:53

Efter att i flera år ha funderat fram och tillbaka på om det är värt att fixa "hårfrågan" så togs beslutet i samband med att jag snubblade över ett erbjudande från akaciamedical.com.

Startar denna tråd då jag funnit väldigt lite patientberättelser på forum om just Akacia medical, vilket är något jag saknar och tänkte därmed försöka att dela med mig av min resa och erfarenhet.

Ska försöka att uppdatera så gott det går, svara på frågor och komma med före/efterbilder.

Resan börjar den 20 december i Stockholm men ska försöka få upp före bild innan dess.

Hittills allt gott, en god patientkontakt med Firo som har gett ett seriöst intryck och vunnit min tillit. Har varit i kontakt med andra kliniker där jag knappt fått uttrycka mig och där samtalet känts som en "dialog" med en telefonförsäljare som istället för att lyssna på sin potentiella patienten, malt på om varför man ska välja deras klinik... Med Firo har det varit mer rakt på sak vilket är något jag uppskattar.

På återhörande!

hejhej123

12 Dec 2016, 16:02

Nu har jag också kontakta Akacia Medical.

Pratat med dom på telefon samt skickat lite bilder.

Min resa börjar eventuellt 21-22 December.

Hur lång tid tar det innan det "inte" syns att jag gjort en HT?

Vill inte berätta för de på jobbet så tänkte mest på min rakade skalle när alla skorpor och eventuella utslag försvunnit?

hejhej123

12 Dec 2016, 17:33

Uppdatering: Akacia Medical har nu kontaktat mig efter att ha sett mina bilder.

De sa att de kunde göra max 1500 grafs i fronten. Men hans personliga rekommendation var att jag skulle vänta då han tyckte att jag absolut inte behövde en HT i dagsläget.

Så det blir att återkomma i framtiden! Fick ett väldigt seriöst intryck. Inte pengakåta som bara vill att man ska göra en HT utan de verkar vilja sina kunders bästa.

nalle

18 Dec 2016, 21:22

hejhej123 wrote: Uppdatering: Akacia Medical har nu kontaktat mig efter att ha sett mina bilder.

De sa att de kunde göra max 1500 grafs i fronten. Men hans personliga rekommendation var att jag skulle vänta då han tyckte att jag absolut inte behövde en HT i dagsläget.

Så det blir att återkomma i framtiden! Fick ett väldigt seriöst intryck. Inte pengakåta som bara vill att man ska göra en HT utan de verkar vilja sina kunders bästa.

Skönt höra det är fler med det intrycket.

Just tagit "före bilder" och ska posta dem i dagarna här.

nalle

21 Dec 2016, 18:47

Uppdatering, dagen efter.

7 timmar och 3500 grafts senare så känner man sig mörbultad.

En blandning av brist på energi och en spegelbild som hade skrämt min mamma, var det nästan svårt att finna glädje i att det var över.

Själva operationen och bemötandet på kliniken var oklanderligt. Det var en bra mix mellan avslappnat och professionalism. En snabb genomgång över hur dagen skulle se ut så togs det några före bilder för att sen bege mig vidare till ett rum intill för klippning/rakning.

Därefter vidare till nästa rum där jag ska komma att spendera den större tiden av dagen. Först ut är att få bedövningssprutor... vilket är ett x-antal stycken. De första känns men avtar sen allt eftersom att bedövningen börjar verka. Under den processen har man sällskap av en ur personalen som sköter snickesnack vilket är upplevs avslappnade då man fokuserar på annat. Större delen av personalen talar för övrigt turkiska och begränsat med engelska. Däremot har man en ur personalen som "följer med" dig under dagen och ser till att man mår bra, svarar på funderingar och frågor.

Efter att bedövning börjar verka, vilket den gör väldigt snabbt, påbörjas processen med att ta ut hårsäckar (grafts) från donationsområdet. Känns absolut ingenting och jag tycker det gick ganska fort. När det är klart frågades det om jag var hungrig eller om vi skulle fortsätta med nästa process vilket var att göra rum för de just uttagna hårsäckarna. Bestämde oss för att fortsätta och ta lunchen därefter. Innan det påbörjades gick vi igenom vad en graft var och jag fick se bilder på alla för att försäkra mig om att allt var rätt. Blev tydligen 60 fler än 3500 (kontroll räknade dock aldrig ;) Funderar inte iheller en sekund på att där skulle vara färre. Vilket faktiskt var något jag tänkt på tidigare.

Efter att nästa process avklarats, som jag också tyckte gick fort så blev det lunch, kycklingsallad i ca 15min för att sen påbörja insättningen av grafts.

Denna process kändes längst och var nog längst. Energin av en påfrestande dag började ta ut sin rätt. Men innan det gick över styr så kom den goda nyheten, att det var ca 20min kvar.

Klart! Genomgång i hur efterbehandlingen ska skötas på ett pedagogiskt sätt. Gick igenom de krämer och tabletter som man får med sig för att senare bege sig hem.

Kändes skumt efteråt, inte direkt ont med bedövningen kändes som en hjälm på huvudet och pärlorna av blod på skalpen gjorde sitt till detta obehag.

Idag då, känslan av hjälm är som gott borta och pärlorna av blod har förvandlats till skorpor.

Man ser fortfarande inte trevlig ut men man ser potentialen och där ens nya hårlinje kommer att ta form.

So far, so good! Och det ska bli mycket intressant att följa hur detta utvecklar sig.

(Ber om ursäkt för möjliga stavfel och dåligt uppbyggda meningar. Sitter på mobilen och skriver och denna sida är inte direkt mobilanpassad)

Baldhead

05 Nov 2017, 23:13

Hej,

nu har det gått nästan ett år sen din hårtransplantation, är du nöjd med resultatet eller?

Skriv inlägg