Kan Toppik öka håravfallet?

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
kaninhare

15 Dec 2009, 14:03

Hej och tack för en bra tråd!

Jag är en kille på 23 år som för cirka ett år sedan började tappa hår. Det syntes inte så mycket till en början men jag bestämde mej ändå för att använda Toppik och detta har jag gjort regelbundet fram till nu.

Sedan jag började med Toppik har håravfallet accelererat lavinartat!

Det som till en början användes lite granna för att dölja hyfsat lite håravfall måste nu användas väldigt mycket för att jag över huvud taget ska våga visa mig ute.

Luggen ser fortfarande bra ut, lika så sidorna, nacken och bakskallen. Men en fläck på cirka 5 cm i diameter (precis över luggen) är nu nästan helt hårlös och det är nästan enbart där jag använt mig av Toppik.

Vet ni om Toppik kan ha den effekten?

Hursomhelst så ska jag kontakta läkare nu eftersom jag inte mår bra av detta. Jag har inte använt mig av något preparat ännu?

Vad rekommenderar ni att jag gör som ett första steg?
Finasterid 1.25mg/dag sedan 2009-12-22

kaparn

15 Dec 2009, 14:19

Det kanske är dags att fånga håravfallet i tid om du mår dåligt av det med minox och finasterid?

Mer ingående som svar på din fråga har jag aldrig hört att det skulle ge ökat håravfall.
0.6mg finasterid sedan 1maj 2009

minox 5% sedan 1 juni 2009

Ketokonazol sedan 6 oktober 2009

kaninhare

15 Dec 2009, 15:35

Ja, jag tänkte köpa propecia. Är det klokt? Har läst lite här på lookgood innan och alla pratar om att det bara finns i 5 mg och att de ska delas. Jag har dock hittat 1 mg, räcker det? Ska de isåfall tas 1 tablett om dagen? vilken minoxprodukt rekommenderas och vart köper man det enklast?

Många frågor och jag hoppas på lika många svar för nu ska jag f*n ta tag i saken.

Tacksam för all hjälp!

kaparn

15 Dec 2009, 15:46

ska klargöra lite, Propecia är ett läkemedel med det verksamma innehållet finsterid.

Det du hört om 5mg är finasterid som används för problem med prostatan och intas då i större dos. Om man köper Propecia (märket) så kostar det drygt 400 i månaden jämfört med om man får recept på 5mg finasterid som man sen delar i 4 eller fler delar och får rätt dos. Poängteras ska att det är EXAKT samma sak som propecia men till en kostnad som är en bråkdel. För att få recept kan du kontakta Mats Ingers som ev kan skicka det till dig. Sök hans namn på forumet. (jag rekommenderar att du får tag i 5mg finasterid då det kostar dig istället en 10kr i månaden).

Minox är nog smaken som baken.

Själv använder jag rogiane foam för att det inte kladdar och går in i huden direkt jämfört med liquid som kan rinna. Men effekten är nog överlag densamma oavsett vilket märke o utförande du väljer så länge det är minox 5%.

www.cheaprogaine.com

www.minoxidil-direct.co.uk

de används flitigt på forumet.

kaninhare

15 Dec 2009, 16:33

Eftersom rogiane foam funkade för dej kaparn så prövar jag med det. Inhandlat en 6 månaders från www.cheaprogaine.com, tack för tipset!

Vad gäller finasteridet så låter din idé betydligt bättre än min :-) . Har sökt på Mats Ingers här på forumet men finner inget sätt att komma i kontakt med honom? Är det något som någon kan hjälpa till med? Maila mig hans telefonnummer eller mailadress? Skulle vara väldigt snällt!

En sak till, jag har rätt långt hår just nu. Går det lättare att behandla med rogiane om man har kortare?

Som ni märker är jag inget proffs på detta så alla tips och ideér är välkomna!

kaparn

15 Dec 2009, 20:38

info@newhairclinic.se (skriv att mejlet ska till mats ingers) får du mejla till. berätta om din situation och gärna någon bild som visar på en uttunning.

Bifoga gärna en här också så att vi kan följa dig lite.

Det är nog lättare om man har kort hår men är väl ingen skillnad i sig tror jag förutom mer meck att få ner det i hårbotten.

Tate

15 Dec 2009, 22:21

Så, Toppik och ökat håravfall... kommentarer? Whyatt?

jose

16 Dec 2009, 10:45

Hallå kaninhare.. har exakt samma problem som du, efter cirka ett års användande av toppik och dermatch så har mitt hår blivit betydligt risigare än innan.. just på det stället jag använder. står ju att det Inte är skadligt för håret.. men jag får en fundeare när det inte bara jag som har detta problem..
Finasterid 0.6tablett varje dag. Msm två gånger om dan (en ml vardera gång) Silicea 15ml, en gång om dan, ketokonazol shampo en gång i veckan. panto-3 två gånger om dan omega3, två tabletter om dan

SocD

16 Dec 2009, 16:03

Jag använder toppik max två gånger i månaden.. och de gångerna jag använder det så blir håret extremt torrt och dagen efter är det riktigt risigt.

whyatt

16 Dec 2009, 17:57

Tate, det finns inte ett helt solklart svar.

De flesta personer som börjar med produkter som Toppik och Dermmatch gör detta JUST för att dölja den växande tunnhårigheten. I de regionerna där man då applicerar produkten (ofta krona och vikar) kommer också förloppet att fortgå.

Har man väldigt klen hårväxt och dagligen håller på att stajla (inkl användning av concealers) så torde det inte vara osannolikt att fler hårstrån dras med, ungefär som om man ständigt kammar sig. Jag tror alltså att mer pillande i håret, oavsett vilken produkt det är man använder, kan leda till mer hårstrån lossnar, samtidigt har jag svårt att se att produkter som Toppik och Dermmatch skulle förvärra det genetiska förloppet, det är mer osannolikt...i alla fall om man använder produkterna enligt instruktionerna. Andra teorier välkomnas.

Sen finns det alltid personer som utvecklar allergier etc mot vissa beståndsdelar, men så är det ju överallt, oavsett produktkategori.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Fidde86

16 Dec 2009, 20:03

Förstår inte heller hur toppik skulle kunna förvärra håravfallssituationen, toppik är väl gjort av ganska skonsamt matrial. Sen så är det väl så att håravfallsprocessen pågår inuti i huvudet och inte utanpå!

Fellow

17 Dec 2009, 11:40

En concealer stoppar inte håravfallet, det innebär ju att du kommer fortsätta att tappa hår. Då är det naturligt men inte särskilt realistiskt att skylla det på den concealer man använt.

Men vi funkar så som människor, vi vill ha anledningar och förklaringar o lyfter på varje halmstrå för att finna svar.

Men nej, du tappar sannolikt hår på det traditionella sättet, dvs det genetiska.
Program helt avslutat

kaninhare

22 Dec 2009, 19:43

Okej, det var ett tag sen jag skrev något men har nu börjat min behandling med fina och får hoppas på det bästa!

Läste igenom mitt första inlägg och ser nu, efter att ha studerat håret närmre, att det är mer jämt fördelat med urtunningen på hela huvudet (dock inte luggen, sidorna och ibak)+ att vikarna kryper uppåt. Försökte ladda upp bilder men bråkar lite med sladden mellan datorn och mobilen så dessa kommer förhoppningsvis senare.

En fundering, det står att fina får förvaras i högst 25 grader. Jag ska till Australien och resa runt lite nu i januari och där är det betydligt varmare än så, hur kinkigt är det med den där temperaturen och vad händer om den förvaras varmare?

Någon som har någon koll på det?

Chribbs

04 Jan 2010, 05:35

jag hade inte tvättat mitt hår på 5 dagar, använt toppik två gånger, sen när jag tvättade håret var det 50-60 hårstrån som låg där...där kan vi snacka panik. Får hoppas att min kur sätter in nu snart alltså.
Recrea Forte 2007-08-05 till 2009-06-05, Rogain 5%,2 ggr/dag sedan 2009-11-25 ,Propecia 1 tablett/dag sedan 2009/12/08,Kiesel 1 kapsel /dag sedan 2010-04-13, MSM rek dos sedan 2010/04/13

whyatt

04 Jan 2010, 11:04

kaninhare,

ser fram emot bilderna. Angående förvaring så vågar jag inte svara på den frågan i detalj, men några grader hit eller dit känns inte helt livsfarligt, men jag kan ha fel. Prata med din läkare eller ring upp någon tillverkare.

Chribbs,

den typen av hårvårdsrutin gör ingen succé på en tunnhårig hjässa och givetvis kommer heller inte en concealer, oavsett fabrikat, bidra med mer än att dölja risigheten :D

kaninhare

15 Mar 2010, 21:30

Okej, varit bortrest i 2 månader nu och inte haft tankarna på helt andra saker än min skalle. Men nu är jag tillbaka vardagen och tänkte berätta lite hur jag upplever min behandling.

Har knaprat finas i ca 2 månader nu och tror att jag börjar se lite resultat, i vilket fall har håravfallet avstannat och jag tycker jag kan se en marginell återväxt. Förmodligen bara optimism men det känns i vilket fall bra att tänka så. Vad gäller biverkningar så har jag inte känt av ett dugg, möjligen lite mindre "bläck i pennan" men det ser jag bara som positivt.

Idag började jag även med minox, rogaine foam och hoppas att det också kan bidra. Gör det inte det så är det som det är, har upptäckt att det finns betydligt viktigare saker än hur man ser ut på skallen.

Har fortfarande inte skaffat ny mobil/kamera så ni får nog vänta med bilderna en stund till. Har som sagt vart utomlands i 2 månader och har inte råd just nu :)

whyatt

18 Mar 2010, 08:51

Kul att du märker framgång. 2 månader är en väldigt kort tid, så om du vill fortsätta på det här spåret så gäller det att ha lite is i magen ett tag.

kaninhare wrote: har upptäckt att det finns betydligt viktigare saker än hur man ser ut på skallen

Det är viktigast av allt, härligt att höra!

Ser fram mot din dokumentation.

Gizmo

16 Jun 2010, 03:06

Chribbs wrote: jag hade inte tvättat mitt hår på 5 dagar, använt toppik två gånger, sen när jag tvättade håret var det 50-60 hårstrån som låg där...där kan vi snacka panik. Får hoppas att min kur sätter in nu snart alltså.

man tappar en viss mängd hår varje dag.. och efter 5 dagar så är den mängden femdubblad min broder.. så att du tappat 50-60 hårstrån är naturligt?

har själv använt toppik varje dag i snart 6 månader och jag har inte märkt någon märkbar skillnad på kvalitetförsämring i håret... Med toppik får jag kommentarer som "gud vad tjockt hår du har" , utan ser man that im going down the high way...

sen läste jag att toppik är gjord av naturliga keratin fibrer... som själva håret är gjord av,, så jag tror inte det skadar så.. men när man väl täcker en del så andas inte skalpen lika bra och det kan vara en faktor till att man tappar mer? i dunno.. ta till "Scalpure" som är en härlig produkt... check it in and check it out!

kärlek till er alla fellow companions!
Propecia 1 mg varannan dag sedan 2008-09-21 revita shampoo 4 ggr/veckan sedan 2009-03-15 ,Silica Forte 1 tablett/dag sedan 2009-03-15, Panto 3 1 tablett/dag sedan 2009-05-15 ,MSM 15 ml sedan 2009-03-15, Rogain 3 ggr/veckan sedan 2005, scalpure varannan dag sen 2010-05-24

Cale

06 Jan 2017, 04:24

jag tänker mest på att toppik "täpper till" hårsäckarna och att om man applicerar för mycket på vissa områden så kan inte huden andas och håret som håller på att växa ut stannar av pga av att toppik sätter sig som ett lager ovan.

kan detta stämma? eller vara anledning till att vissa uppfattar som att de tappat mer hår sen de börjat använda toppik?

nalle

17 Jan 2017, 00:02

Cale wrote: jag tänker mest på att toppik "täpper till" hårsäckarna och att om man applicerar för mycket på vissa områden så kan inte huden andas och håret som håller på att växa ut stannar av pga av att toppik sätter sig som ett lager ovan.

kan detta stämma? eller vara anledning till att vissa uppfattar som att de tappat mer hår sen de börjat använda toppik?

Förstår din tanke, har också tänkt i de banorna. Själv använde jag toppik typ varje dag 1 år och Rogaine under samma period. Jag märkte ingen skillnad. Tog bilder från dag 1 och 1 år senare var det möjligen mer utväxt (tack vare Rogaine) än tidigare. Sen vet jag såklart inte om det hade blivit ännu bättre utan Toppik... Jag använde Toppik över hela huvudet, hår som skalle. Men tanken med Toppik är ju främst att applicera det på hårstråna och inte huden.

Skriv inlägg