Hur vet man att man tappar hår?

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
hejhej123

26 Sep 2016, 13:27

Ja, det är min fråga. Hur märker man det? Hur fort brukar det gå?

Jag tror att jag alltid haft ganska tunt hår i kombination med en kort frisyr.

Men jag vet inte om det blir värre eller inte, finns väldigt få bilder på mig, då jag generellt håller mig borta från bilder. Men har iaf tittat på bilder från cirka 3 år tillbaks, och där ser håret likadant ut... Iaf från vad man kan se.

Det som gör mig orolig är när jag tar bilder ovanifrån i direkt solljus, då ser man ju min hårbotten väldigt tydligt. Tar jag bilder i vanligt dagsljus inomhus så ser man inte hårbotten. Har förövrigt rakat på sidan och längre ovanpå.

Men man tycker ju att på 3 år så borde det ju hänt lite mer isf? Eller kan det verkligen gå så långsamt? Har förövrigt ingen i släkten som tappat hår tidigt, på varken morsan eller farsans sida. Farsan är 55 och har ganska bra hår för sin ålder. Dock har jag käkat Tetralysal nån stop i 5 års tid som tydligen orsakar håravfall (läste på det nu för några dagar sen när jag började fundera över om jag börjar bli tunnhårig)

Erik82

26 Sep 2016, 13:35

Det är svårt att svara på och det kan variera från person till person. För vissa är processen långsammare och för andra är det mer påtagligt.

Min erfarenhet säger mig:

1. när man tror/misstänker att man tappar hår, då gör man det.

2. när man tror/misstänker att det rör dig om andra orsaker (medicin, stress etc), då handlar det oftast ändå om vanligt genetiskt håravfall.

3. Man ska börja behandla i tid (om man tycker håravfallet är ett problem alltså) - ju tidigare desto bättre. Tänk proaktivt och lång sikt.

Mitt tips till dig är att du läser på om Minoxidil/finasterid/laser och därefter fattar ett beslut om hur du vill gå vidare.

Lycka till! Mvh Erik
Finasterid 1,25 mg.

Minoxidil foam 5% två gånger per dag.

Hårlaser, Blowfish, 3x10 minuter per vecka.

Fungoral, 2-3 gånger per vecka.

Hälsosamt leverne (träning, sömn, omega-3, d-vitamintillskott etc)

hejhej123

26 Sep 2016, 14:48

Möjligt att du har rätt. Hittade dock en bild från när jag var 15 (9 år sedan) och man såg min hårbotten då också, även fast jag hade längre hår än i dagsläget.. Tror jag helt enkelt är tunnhårig / att man ser min hårbotten ändå, även fast jag inte tappar hår! Min bror har tydligen likadant.

Skippar dock läkemedel i och med att det inte löser problemet, utan bara gör att hela processen går långsammare, eller? Ganska dyr tillfällig lösning också har jag hört. Cirka 500 * 12 kronor per år, dvs 6000 per år och verkar bara fungera i några år och har endel biverkningar...

Blir att lägga undan en buffert för hårtransplantation i framtiden, när / om det kommer behövas. Borde vara den bästa lösningen. :)

Erik82

26 Sep 2016, 15:50

Du väljer själv hur du förhåller dig till ditt hår, eventuella håravfall samt behandlingar. Det finns inget rätt eller fel - det är upp till dig.

Du har rätt i att det kostar en hel del att behandla sitt håravfall, speciellt eftersom behandlingen är 'livslång'.

Ta ett beslut bara och sluta sedan fundera/älta kring ditt hår. Det besparar dig massor av stress.

Återigen, lycka till
Finasterid 1,25 mg.

hejhej123

09 Oct 2016, 17:42

Hej igen!

Har inspekterat min omgivningen noggrant de senaste veckorna, sen jag postade detta inlägget. Och har kommit fram till att de flesta männen i min ålder har ungefär likadana "vikar", vissa har självklart helt spikrakt hårfäste. Men generellt sett så har alla dessa "vikar" (liknande som mina) sen finns det ju vissa som faktiskt lider av håravfall och har enorma vikar.

Så min fråga är, hur ska man veta att man faktiskt lider av håravfall? När nästan alla män har exakt likadant som mig (alltså män i min egen ålder - 25 år). Jag hittade ingen bild som stödjer att jag faktiskt "inte" haft vikar. Men kan det inte vara så att man får annat hårfäste pga normalt håravfall när man går över från barn till vuxen?

Har tidigare aldrig tänkt på hur håret ser ut på människor, förutom när det varit solklart att de lidit av håravfall såklart! Men att så många har dessa "vikar" och att man aldrig tänkt på det innan chockar mig lite. Mer vanligt än att man har "rak" hårlinje iaf.

Skulle säga att Simon Skölds hår är ganska likt mitt:

https://hds.imgix.net/G_pgYqNPSgJSpuxPQEyl3pf5jNQ.jpg?w=704&h=396&crop=faces,entropy&fit=crop&auto=format&q=60

Dvs att det går upp lite på på sidan sådär. Försökte leta gamla bilder på honom för o se om han alltid haft sådär, men hittade inte så mycket till resultat. Jag har iaf haft sådär senaste 5 åren och det har inte blivit värre...?

Erik82

09 Oct 2016, 20:22

Det är svårt att säga överlag. De flesta har inte perfekta hårfästen och sedan kryper fästet ofta lite uppåt med stigande ålder samt att håret tunnas ur. Vanligt åldrande eller håravfall? Vet ej. Jag tror att man får bestämma sig för om man är villig att acceptera att håret blir lite tunnare eller om man vill behandla/förebygga för att få behålla mer av håret under en längre tid. Jag anser att om stressen över håret överstiger kostnaden/besväret att använda tillgängliga behandlingsmetoder då bör man kanske göra något åt det.

I fallet Sköld skulle jag gissa på att hans vikar lär bli allt högre över en 10-15-årsperiod med en successiv uttunning vid kronan. Han blir nog inte flint men som 40-50-åring lär han inte ha alltför många frisyralternativ. Ett långsamt förlopp som känns relativt vanligt. Det är ju inte jättemånga som blir helt kala.

Kuriosa. Hade en klassåterträff som 30-åring. Tre av tolv killar var flintis, ett par hade helt intakt hår och sedan låg de flesta någonstans mittemellan. Inte samma hår som i tonåren men ändå inte tunt.

Bara tre i klassen hade hunnit gifta sig, tillsynes lyckligt gifta. Japp, trion utan hår. Vad säger det? Ingen aning.
Finasterid 1,25 mg.

hejhej123

09 Oct 2016, 21:34

Helt rätt. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket, så länge mitt förlopp går långsamt. Jag tror min oro ligger i ett snabbt accelerat håravfall. Jag är inte direkt redo att med dåligt hår innan 30 liksom! Men som du säger som i Skölds fall - det går nog långsamt.

Då tänker jag inte göra något för att förhindra det, i värsta fall så har man dåligt hår i 50-års ålder. Dock skulle jag isf vara den första i hela min släkt som har det, då alla har bra hår för deras ålder. Men ja, oron ligger ändå i ett man inte får ett av de där naturliga håravfallen utan att det går snabbt. Men ja, det vet man ju aldrig. Får helt enkelt försöka att sluta tänka på det och oroa mig i onödan.

Vill heller inte köra på läkemedel, hört alldeles för många bieffekter. Och det kan ju lika gärna vara i onödan också! Jävligt otur att jag ens började tänka på det, har som sagt aldrig tänkt på detta - eller andras håravfall i hela mitt liv haha. Jävla skit.

Rolig slump faktiskt! Men ja, att vara helt slätrakad passar vissa sjukt bra! Så i vissa fall kan ju ett håravfall leda till att man faktiskt blir snyggare. Jag är lite nyfiken på hur man ser ut som rakad, men inte riktigt vågat prova.

Erik82

10 Oct 2016, 08:24

Det låter bra. Du kan ju alltid hålla ett litet öga på håret, och skulle du märka ett snabbare förlopp än väntat kan du ju sätta in lämplig behandling då i sådana fall.

Gällande bieffekterna av finasteride och Minoxidil tror jag att de är relativt lindriga för merparten av användarna. De (få) som tror sig ha drabbats av påtagligare bieffekter brukar ofta tala högt om det på nätet medan vi andra (har använt läkemedlen i åtta år dagligen utan att märka någonting negativt. Ingen shedding, inga problem med hårbotten, inga hormonella besvär etc) kanske inte talar lika mycket om de positiva effekterna. Samtidigt ska man ju vara medveten om att det finns bieffekter förstås, men jag tror att i de flesta fall upphör de vid avslutad behandling. Det är nog en ganska låg risk att testa finasterid och Minoxidil en period och se hur man svarar på behandlingen.

Men kör på din linje och försök sluta oroa dig över håret - det mår du garanterat bättre av. Kanske håret med.
Finasterid 1,25 mg.

hejhej123

13 Oct 2016, 18:11

Hej igen Erik! Du minskade min oro för finasterid, så har precis hämtat ut 98 tabletter Finasterid Accord! Har nu intagit första tabletten.

Får vi se hur min kropp svarar på detta. Jag tänker såhär - mycket möjligt att jag inte lider av mer håravfall än en normal man - vilket som, så brukar de flesta bli lite tunnhåriga med åren. Och då kan jag förhoppningsvis slippa detta minskade håravfall. Så är värt cirka 250 kronor per månad utan tvekan! Speciellt om jag inte får några besvär.

Här är lite bilder iaf:

http://bildr.no/view/L0NTQml3 - framifrån

http://bildr.no/view/elJ2cnlO - ovanifrån

http://bildr.no/view/WGNGVTcy - vikar, snett ovanifrån

http://bildr.no/view/dnBhRGVV - sidan

edit: kan tillägga att håret blev rejält mycket "tjockare" av att jag gjorde slingor.

hejhej123

18 Jan 2017, 10:54

Har nu kört Minox 1.5 månad och 0.33 mg Finasterid i cirka 1 månad.

Har dock lite funderingar kring Minoxidil - bör jag raka håret?

Är väldigt svårt att få det i hårbotten känns det som... Är ju hår ivägen så känns som det kommer på olika ställen varje gång... Brukar behöva minst 20 sprut (dubbel dos) för att det ska kännas som jag fått det över en relativt stor yta iaf.

Kör enbart front runt omkring hjässan.

edit: Bör jag köpa Revivogen/Revita för att utöka? Har ju inte mycket håravfall, och kör ju redan en ganska stark kombination... Kör även multivitaminer+MSM & Omega 3.

edit2: Har absolut inga biverkningar av Finasteriden, när jag körde på 1 mg så hade jag svårt att hålla den uppe och den blev inte riktigt stenhård.. Nu på 0.33 mg känner jag absolut ingenting! (För den som undrar)

hejhej123

17 Feb 2017, 14:02

Liten uppdatering, har nu hållt på i snart 3 månader. (Började dock med Finasterid för 4 månader sedan egentligen, fast körde då bara några veckor, tog uppehåll och sedan började jag igen)

Jag tycker mig se en skillnad faktiskt. Kan dock bero på annan frisyr, men jag har försökt kamma håret bakom och inte täcka över någon vik eller dylikt.

Har tyvärr få bilder från före, men här är en bild från i somras. Tydlig vik på vänster sida och en otydlig vik på höger, syns ej väl pga håret dock.

http://bildr.no/view/STFYd3BJ

Här är bilder från idag.

http://bildr.no/view/S1FidzVY

http://bildr.no/view/M2dqVCtz

Som det ser ut just nu med min nuvarande frisyr så får jag anse mig väldigt nöjd med håret. Själva hjässan har jag dock lite komplex över fortfarande, men tror nog det kan få bra effekt lite längre framöver.

aroxx

17 Feb 2017, 14:43

Hej Hejhej123!

När jag kollar på ditt hår så påminner det lite om mitt eget bara att jag har större vikar men tjockare hår allmänt. Jag funderar på om du verkligen behöver köra minoxidil bak på kronan? Eftersom du själv nämner att det är en halv jobbig process att få ut det där med allt hår. Kanske räcker med finas. där!?

Själv kör jag propecia och rogaine forte, men jag använder bara rogaine i vikarna/fronten.

Fortsatt lycka till med din behandling.

a`fishwish

17 Feb 2017, 22:31

aroxx wrote: Hej Hejhej123!

När jag kollar på ditt hår så påminner det lite om mitt eget bara att jag har större vikar men tjockare hår allmänt. Jag funderar på om du verkligen behöver köra minoxidil bak på kronan? Eftersom du själv nämner att det är en halv jobbig process att få ut det där med allt hår. Kanske räcker med finas. där!?

Själv kör jag propecia och rogaine forte, men jag använder bara rogaine i vikarna/fronten.

Fortsatt lycka till med din behandling.

Detta samtycker jag absolut inte till. Hade samma inställning förr att det skulle räcka med finas på kronan, och under alla år som jag faktiskt använt minox på kronan har det varit ganska slarvigt. Cirka 5 år efter påbörjad behandling (startade minox/finas samtidigt) så märkte jag att kronan började tunnas ut, den blev bättre initialt vid påbörjad behandling men har sakta men säkert tunnats ur med åren.

Nu till poängen: för cirka 4-5 månader sedan började jag rigoröst applicera minox på kronan, morgon och kväll. Betoning på rigoröst då jag verkligen var noggrann med att hela området täcktes samt att jag försiktigt masserade där jag applicerat. Idag är det en märkbar förbättring och jag ångrar att jag inte tidigare tog mig tiden och applicerade även på hjässan morgon kväll. För ärligt talat, många gånger framstår minox applicering som ett sisyfosarbete, vilket helt enkelt inte är sant. När du väl kommit till rätta tar varje applikation (morgon+kväll) totalt 4 minuter av din vardag
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

Skriv inlägg