På väg mot en motbjudande spegelbild

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
dranter

07 Oct 2011, 22:36

Hej. Jag har varit aktiv här i över ett år nu och kladdat i många trådar men bestämde mej nu för att samla all fakta om min hårresa i en och samma tråd.

2004 Har hår som ett lejon. Halvlångt, supertjockt, lockigt och spikrakt hårfäste. Tänker inte en tanke på håravfall då alla säger att jag fått håret efter min mormor som är gammal men har supertjockt och lockigt hår. De tunnhåriga i min släkt har haft höga vikar sedan födsel så inget pekar på att jag som 22 åring skulle gå samma väg till mötes. Pappa och farbror har tunnt hår men ändå helt okej för deras ålder. Morfar och farfar var i princip helt kala vid trettio års ålder.

2005 Byter frisyr till backslick och ser ut Som Jeff Bridges i håret. Blir förälskad och heartbroken under samma år. Märker i slutet av året att det är svårt att få backslicken att ligga rätt, det blir liksom en mittbena över kronan. Skyller detta på nya frisören och tänker inte mer på det.

2006 Börjar granska mitt hår och ser en kraftigt uttunnad krona. Vet ingenting om håravfall och istället för att söka information så gömmer jag mej under kepsen. Sent utpå året så snaggar jag mej ganska kort och håravfallet syns inte längre. Kan leva normalt igen utan keps. Livet leker och jag tänker inte mer på håret.

2007 Vikarna börjar krypa uppåt och jag ser trots kortsnaggat huvud ganska drabbad ut av håravfall. Börjar med Arcon-Tisane som enligt mej är den mest intressanta hårvårdsprodukten inom hälsokost. Innehåller bra saker som sågpalm, bockhornsklöver mm.

Håret börjar efter ett par månader att bli mörkare, tjockare och friskare. Vikarna krymper och min far tittar efter 6-7 månader på mitt huvud och säger " det har ju nästan grott ihop".

Tog bilder från nyårsafton detta året bara för att komma ihåg den kvällen. Håret hade då blivit såpass tjockt att vid styling på kvällen så misslyckdes jag att få till en bra frisyr då håret va alldeles för styvt för de styling produkter jag använt innan så jag klämmer på mej kepsen med glädje denna gången.

2008 Effekten av Arcon-Tisane börjar avta under våren och håret som va så fint förra året börjar återigen vissna och falla av. Jag grips av panik och klipper mej kort igen. Ett stortmisstag då det verkligen syns hur håravfallet tagit fart. Får tips om Chrysin som skulle ha bra effekter. Efter någon månad så börjar jag få babyfjun i vikarna och på kronan. Dessa kommer efter ca ett år visa sej ha stannat i vellusfasen och utvecklas ej mer. Lägger till b-vitaminer, omega-3 och nått hypat schampoo+nån DHT blockande inpackning.

2009 Håravfallet har stannat upp för en stund och tror att det inte kommer bli värre än så då min far tappade en hel del hår när han va 29 och sen har han knappt tappat nått mer vid 58 års ålder. Toppik och keps är mina bästa vänner för tillfället. Börjar använda mej av arginin (L-argiplex) då sexlusten försvunnit av sågpalmen och märker att argininet sporrar håravfallet. Kör några perioder till och från på detta preparat för att se om det verkligen hänger ihop med mitt ökande håravfall och det gör det. Ligger och cyklar sågpalm/bromsat håravfall med arginin/sexlust. Då det ena är på topp är det andra i bott. Mycket tråkigt att välja mellan sex eller flint.

2010 Går igenom en ordentlig shedd på vårkanten och beslutar mej för att göra en FUE hos Ilter clinic sennare på hösten. Jag uppskattar att ha ca 20% kvar av håret på kronan och det området ligger i fokus för ingreppet. Vikarna är höga men ändå under kontroll när de kammas över. I övrigt är håret relativt tjockt. Hoppas på att kunna sätta på 50% nytt hår på kronan och ihop med de befintliga 20 % så skulle jag alltså ha ca 70% kvar av håret på kronan och det skulle smälta ihop bra med resten av håret. I oktober görs ingreppet och allt går enligt planerna. Jag avslutar alla tillskott för tilfället.

2011 Går igenom ytterliggare en massiv shedd på våren och nu börjar jag få en ny flint, bakom luggen. Drar på sommaren igång med Chrysin, Sågpalm, Mivitotal, Kisel och Omega-3. Ingenting hjälper och håravfallet ter sej aggressivt. På för-hösten lägger jag även till hårlaser och revita schampoo till arsenalen. Det omedelbara håravfallet lugnar då ner sej en hel del. Läser om L-cystein och slänger in det också.

2011 OKTOBER Ett år har nu gått efter min HT och jag måste väl ändå säga att resultatet blev hyffsat. Jag hade ju räknat dumt med att nu ha ca 70% av min original täthet kvar på kronan men de 20 procenten som fanns kvar där innan HT`n har under året rasat av. Men ca 50% sitter nu efter ingreppet kvar där, stråna är ju tjocka och friska och bygger därför en hel del volym så detta område är med tanke på min ålder (29 på söndag) acceptabelt, lite toppik så ser det okej ut. Idag tittade jag och min flickvän på håret och jag kan nu konstatera att vid handdukstorkat hår så ser man hela hårbotten på hjässan, känner mej sjukt deppad då jag trodde att det lugnat ner sej men håravfallet har på något vis fortsatt bakom min rygg. Vet inte riktigt hur jag ska tackla detta. Min skallform är äggliknande så att raka av håret är inget alternativ. En ny HT skulle behövas men ekonomin finns inte och för tillfället är jag arbetslös och måste gå på intervjuer vilket inte skulle funka så bra med sårskorpor fulla huvudet. Propecia skulle kunna vara ett alternativ men med tanke på kraftiga bieffekter gällande sexlust redan med sågpalm så kan man nog säga att jag är garanterad den bieffekten *100 om jag skulle ta Propecia. Jag hoppas ni ställer frågor och kanske ger tips och synpunkter för jag behöver all hjälp/stöd jag kan få. Ni vet hur det är.

MVH dranter
¤FUE 1500 grafts flyttade till kronan

¤Propecia 2mg/dag

¤Minoxidil 5% 1ggr/dagligen

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

Ted

07 Oct 2011, 23:27

Tack för att du delar med dig. Intressant läsning.

Det jag kan tipsa om är det som står i mitt program.

Ang. L-cystein så har jag för mig att jag läste på hairlosstalk att man måste injicera det för att det ska göra någon nytta. Jag kan dock blanda ihop det med något annat.

Ang. L-arginin så har jag läst att det kan motverka håravfall om än i väldigt liten utsträckning. Jag har just inhandlat L-arginin pga erektionsproblem efter avslutad finas.behandling och det verkar fungera ganska bra för detta ändamål.

Är du säker på att det var L-arginin som snabbade på ditt håravfall och inte något av de andra ämnena i Largiplex? Zink sägs ju öka testosteronnivån hos vissa personer så det kanske är det som är boven?

http://www.hairlosstalk.com/hair-loss-news/article195.php
Kirkelands minox 5% mars 2007 - 12 feb 2010. Rogaine Foam 12 feb - 25 maj 2010 därefter Kirkelands minox 5% igen

Finasterid 1,25 mg sedan juni 2009, 0,625 mg sedan 20 mars 2011, avslutat 27 juni. Regenepure NT 20 aug 2011

Panto3 sedan 1 dec 2009, MSM sedan 5 jan 2010

Lazerfish och Keto 7 juni 2010, Tretinoin 7 okt 2010 - 8 sept 2011

Omega 3 4 jan 2011 till 10 feb 2015, TRX2 14 april 2011

dranter

07 Oct 2011, 23:43

Ted wrote: Tack för att du delar med dig. Intressant läsning.

Det jag kan tipsa om är det som står i mitt program.

Ang. L-cystein så har jag för mig att jag läste på hairlosstalk att man måste injicera det för att det ska göra någon nytta. Jag kan dock blanda ihop det med något annat.

Ang. L-arginin så har jag läst att det kan motverka håravfall om än i väldigt liten utsträckning. Jag har just inhandlat L-arginin pga erektionsproblem efter avslutad finas.behandling och det verkar fungera ganska bra för detta ändamål.

Är du säker på att det var L-arginin som snabbade på ditt håravfall och inte något av de andra ämnena i Largiplex? Zink sägs ju öka testosteronnivån hos vissa personer så det kanske är det som är boven?

http://www.hairlosstalk.com/hair-loss-news/article195.php

Tjena. Ang. L-cystein så kan det säkert var rätt som du säger om injec. Hade det varit nått över förväntan bra så skulle nog många använda sej av det. Ang. L-argiplex så tror jag inte att Zink skulle öka testot nämvärt hos en fullt frisk människa, det har visat att detta gäller för individer som har haft Zinkbrist under längre tid. Wyatt var inne på att ökad blodcirkualtion skickade mer DHT till hårsäckarna men som sagt detta är jag inte säker på, kunde kanske t.o.m röra sej om godartad shedding då mer näringsämnen pumpades in i hårsäckarna. Jag blev i alla fall så pass orolig över detta så jag vågade inte gå på L-Argiplex nån längre tid tyvärr då det funkade klockrent för sitt ändamål, hehe. Jag har upplevt som många andra att det är en ond cirkel man dras in i då de enda produkterna som hjälper nått mot håravfall förstör libidon. När man sen tar en produkt för att återställa sexlusten så drar håravfallet igång ännu värrre.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

Ted

08 Oct 2011, 00:49

Jag håller med dig. Det är en jävligt ond cirkel!

Trx2 har dock lovat att komma med clinical trials snart så det är något jag koppas på.
Kirkelands minox 5% mars 2007 - 12 feb 2010. Rogaine Foam 12 feb - 25 maj 2010 därefter Kirkelands minox 5% igen

Finasterid 1,25 mg sedan juni 2009, 0,625 mg sedan 20 mars 2011, avslutat 27 juni. Regenepure NT 20 aug 2011

dranter

08 Oct 2011, 20:08

Ted wrote: Jag håller med dig. Det är en jävligt ond cirkel!

Trx2 har dock lovat att komma med clinical trials snart så det är något jag koppas på.

Vad fick du för resultat av Finasteride? och hur ser isf det resultatet ut nu?

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

Ted

08 Oct 2011, 20:40

Som du ser så har jag en massa annat i mitt program också Så jag vet inte riktigt vad finasteriden gav mig för resultat.

Ett par månader efter jag slutade med finas så tappade jag ganska mycket hår, dock kan jag inte se att håret har blivit urtunnat. Vet inte om jag kan tacka trx2 för detta eller om finas inte gjorde så stor nytta för mig. Jag har bara håravfall i vikarna och där är det mesta mindre effektivt.

Edit. Min vänstervik har nog blivit lite större efter finasavslutet

dranter

13 Oct 2011, 15:15

Håravfallet har hållit sej i schack de senaste 10 dagarna. Vet inte om en ny "naturlig" shedding fas just har avslutats eller om de senast tillagda produkterna i programmet gjort nån skillnad.

Laser och Revita är det som kan tänkas ha börjat ge en liten effekt. Hur som helst så kommer jag fortsätta med mitt program tills alla preparat är slut (fram tills jul ungefär). Har ingenting positivt hänt då så kommer jag at skära bort en massa dyra och knappt verkbara hälsokost produkter från mitt program och ersätta dom med Propecia.

Efter nyår kommer då mitt program att se ut så här:

Laser 20 min. 3ggr/vecka

Propcia 1mg varje dag

Revita varje dag

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

13 Oct 2011, 15:18

Måste bara tillägga att jag ångrar bittert att jag inte tog tag i mitt håravfall redan 2006 då jag kunde ha bromsat upp processen rejält då det fortfarande var i ett så tidigt skede istället för att gömma mej under kepsen.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

13 Oct 2011, 15:52

Köpte precis trx2 från deras hemsida. Tänkte slänga in det i programmet också.

Kan nån kunnig kolla om det "krockar" med något annat som jag använder mej av?

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

19 Oct 2011, 19:40

Börjar med TRX2 till morgonen. Har nu ett ganska "stort" program så är det någonting att ha så bör det väl börja märkas om 3 månader iaf.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

Ted

19 Oct 2011, 19:57

Kul att få en trx2-broder att dela medgång och motgång med

whyatt

20 Oct 2011, 10:20

Ordentlig kronologisk genomgång, bra där!

Ditt program börjar bli omfattande, hur ställer du dig till minoxidil, spiro och RU? Alla liniment.

Finasterid är lite av ett vägskäl. Kanske ska du fundera över 0,5mg dosen eftersom du uttryck oro för bieffekter och märkt av det med sågpalm. Hör med läkare.

Trx2's ingredienser *borde* inte krocka, men alltid svårt att sia om sådant.

Min kanske viktigaste fråga till dig är, utöver ditt program, hur planerar du att rent emotionellt bli starkare rörande ditt håravfall?
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

dranter

20 Oct 2011, 13:10

whyatt wrote: Ordentlig kronologisk genomgång, bra där!

Ditt program börjar bli omfattande, hur ställer du dig till minoxidil, spiro och RU? Alla liniment.

Finasterid är lite av ett vägskäl. Kanske ska du fundera över 0,5mg dosen eftersom du uttryck oro för bieffekter och märkt av det med sågpalm. Hör med läkare.

Trx2's ingredienser *borde* inte krocka, men alltid svårt att sia om sådant.

Min kanske viktigaste fråga till dig är, utöver ditt program, hur planerar du att rent emotionellt bli starkare rörande ditt håravfall?

Ang. minoxidil så har det varit mycket funderingar. Jag har läst att många drabbas av kraftig shedd när dom börjar med minox. Jag är för tillfället rädd att drabbas av detta då jag måste gå på jobb intervjuer titt som tätt. När jag fått jobb och läget är mer stabilt med pengar och man blivit trygg med arbetskamrater och liknande som kommer jag säkert lägga till minox, i alla fall om mitt nuvarande program inte ger tillfredsställande resultat.

Finns finasterid som 0,5mg eller måste man då dela själv?

Ang. din sista fråga om att bli starkare. Ja du detta är en fråga jag grubblat mycket över för hur man än bär sej så kommer man antagligen förr eller senare till en tid då håret rasar av vad man än har för preparat, tiden hinner ikapp liksom (detta är ju i alla fall situationen i dagsläget men det kan ju såklart snart komma nån mer bestående lösning på håravfallsproblemet). Det jag intalat mej är att om jag orkar behålla håret i tio år till så är jag nästan 40 år och jag skulle kunna tänka mej att det är lättare att acceptera håravfallet då när så många andra i min årskull kommer att ha samma hårsituation. Inte många som har fulltjockt hår vid 40, dom flesta har i alla fall haft håravfall i nån usträcknig åtminstonde.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

whyatt

20 Oct 2011, 13:21

Okey, jag förstår din approach.

Nej, man får dela.

Förvisso kan man hoppas att acceptanströskeln är lägre vid 40 års ålder, men samtidigt ska man komma ihåg att man då lätt kan börja sucka över andra "degenereringar" som börjar ploppa upp i den åldern...och kanske är man då tillbaka i fel tankemönster, fast om något annat. Jag tror således inte man ska försöka sopa "bearbetningen" under mattan utan istället lyfta upp den, försöka penetrera problematiken och samtidigt sätta hjärnan på att mer och mer distansera sig från ytlig fåfänga (även om man så klart ändå ska se frisk, hel, ren och proper ut).
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

dranter

20 Oct 2011, 16:39

whyatt wrote: Okey, jag förstår din approach.

Nej, man får dela.

Förvisso kan man hoppas att acceptanströskeln är lägre vid 40 års ålder, men samtidigt ska man komma ihåg att man då lätt kan börja sucka över andra "degenereringar" som börjar ploppa upp i den åldern...och kanske är man då tillbaka i fel tankemönster, fast om något annat. Jag tror således inte man ska försöka sopa "bearbetningen" under mattan utan istället lyfta upp den, försöka penetrera problematiken och samtidigt sätta hjärnan på att mer och mer distansera sig från ytlig fåfänga (även om man så klart ändå ska se frisk, hel, ren och proper ut).

Bra skrivet, jo precis du har ju helt rätt. Jag har t ex försökt att använda mindre och mindre toppik för att vänja mej själv och andra vid att håret inte ser ut som det gjorde en gång i tiden.

Jag använder bara toppik på kronan nu och låter det tunnhåriga området bakom luggen vara helt naturligt. Ingen som sagt nått om det och jag har vänt mej vid den spegelbilden. Förhoppningsvis så kan jag fortsätta denna process och till slut vara någotsånär nöjd med min spegelbild eller i varje fall accepterande.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

07 Nov 2011, 16:53

Nu har jag pga bristande sexlust börjat med L-Argiplex igen, precis som tidigare så har jag nu på 5:e dagen börjat shedda en massa. När jag använt min laserkam så ligger det i regel inte ett endaste hårstrå på kudden men det har ett par gånger varit max ett hårstrå som rasat av. nu efter att jag börjat med L-Argiplex så ligger det 10-12 hårstrån på kudden. Någon sa att det inte är möjligt att börja shedda efter fem dagar så jag undrar om sheddingen som inträffar varje gång efter 5:e dagen bara har varit en slump eller om det är pga av L-Argiplexen. Jag undrar även isf om man kan tolka detta som godartad shedding eller om det helt enkelt är så att argininet pumpar in mer DHT i hårsäckarna??

Synpunkter och åsikter tack!!

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

Ted

07 Nov 2011, 17:16

Trist läge men också intressant.

Det jag funderar på är om DHT verkligen hinner påverka hårsäckarna i så stor utsträckning på bara fem dagar. Med tanke på att det även finns håravfallsprodukter med Arginine i så tippar jag på att det är godartad shedding. Väldigt osäker dock. Minoxidil kräver oftast ca två veckors användning innan sheddingen börjar.

TonyS

07 Nov 2011, 17:30

Hej,

Snygg kronologisk resumé!

Några synpunkter:

Jag skulle aldrig betala de pengarna för arginin som du gör för L-argiplex. Du kan köpa det rent på gymvaruhuset /gymgrossisten / svenskt kosttillskott.

Finasterid kan du lösa upp i alkohol och dosera lätt själv. Jag har beskrivit hur jag gjorde i min tråd - http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?id=3567

Så du kan lätt använda dig av 0,5 mg per dag.

Jag tycker du ska ta tag i minoxidilen. Den tvekan du beskriver pga arbetsintervjuer är lite hårddraget en upprepning av det som hände 2006? Om du ändå vill börja med minoxidil - gör det nu och kompensera för ev shedding med en concealer. Toppik har du redan.

Jag tror att det är långsökt att arginin skulle leda till håravfall, men jag vet inte och har aldrig haft anledning att misstänka det heller. Det ökar blodflödet. Teoretiskt skulle det ju kunna öka flödet av de ämnen som finns i blodet med, inklusive DHT.

För övrigt tycker jag att arginin har ganska tveksam effekt då i vart fall jag inte tar upp mycket av det. Däremot fungerar AAKG som är arginin bundet till ett salt eller något annat ämne, betydligt bättre.

Jag tycker du ska börja med finasterid på en gång. Men jag är ju partisk. :)

Jag planerar själv att stå ut med det tills jag är 40 (eller börjar med RU).
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

dranter

07 Nov 2011, 17:56

Ted wrote: Trist läge men också intressant.

Det jag funderar på är om DHT verkligen hinner påverka hårsäckarna i så stor utsträckning på bara fem dagar. Med tanke på att det även finns håravfallsprodukter med Arginine i så tippar jag på att det är godartad shedding. Väldigt osäker dock. Minoxidil kräver oftast ca två veckors användning innan sheddingen börjar.

Ja man får väl hålla på ett tag så borde det ju visa sej om det blir någon återväxt av sheddat hår. Ja det är svårt att sia om goddartad/elakartad shedding för ofta blir man rädd när sheddingen är ihållande så man i panik slutar tvärt innan ev. resultat visar sej.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

07 Nov 2011, 18:02

TonyS wrote: Hej,

Snygg kronologisk resumé!

Några synpunkter:

Jag skulle aldrig betala de pengarna för arginin som du gör för L-argiplex. Du kan köpa det rent på gymvaruhuset /gymgrossisten / svenskt kosttillskott.

Finasterid kan du lösa upp i alkohol och dosera lätt själv. Jag har beskrivit hur jag gjorde i min tråd - http://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?id=3567

Så du kan lätt använda dig av 0,5 mg per dag.

Jag tycker du ska ta tag i minoxidilen. Den tvekan du beskriver pga arbetsintervjuer är lite hårddraget en upprepning av det som hände 2006? Om du ändå vill börja med minoxidil - gör det nu och kompensera för ev shedding med en concealer. Toppik har du redan.

Jag tror att det är långsökt att arginin skulle leda till håravfall, men jag vet inte och har aldrig haft anledning att misstänka det heller. Det ökar blodflödet. Teoretiskt skulle det ju kunna öka flödet av de ämnen som finns i blodet med, inklusive DHT.

För övrigt tycker jag att arginin har ganska tveksam effekt då i vart fall jag inte tar upp mycket av det. Däremot fungerar AAKG som är arginin bundet till ett salt eller något annat ämne, betydligt bättre.

Jag tycker du ska börja med finasterid på en gång. Men jag är ju partisk. :)

Jag planerar själv att stå ut med det tills jag är 40 (eller börjar med RU).

Jag har kört rent Arginin från Topformula, riktigt bra pris. Jag håller med om ockerpriser på L-Argiplex men jag har aldrig fått så bra effekt av rent arginin. Det är väl nått i sammansättningen i L-Argiplex som gör att det fungerar ypperligt.

Mycket bra tips ang att lösa upp Finasteride, tack tack.

Ja det börjar bli dax att lägga till Minoxidil nu, har ev fått mej jobb i december och framöver nu också.

Ja finasteride är väldigt intressenat, vem vet, hade jag börjat med det i tid så kanske större deln av håret varit kvar? Men som jag tog upp så får jag redan starka bieffkter av Saw palmetto så jag är fortfarnade lite tveksam.

Tack för all info.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

Skriv inlägg