På väg mot en motbjudande spegelbild

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
dranter

31 Jul 2013, 23:46

whyatt wrote: Schyst av dig fishwish, givetvis kan du (dranter) också maila lookgood om det behövs bollplank.

Tack så hjärtligt!
¤FUE 1500 grafts flyttade till kronan

¤Propecia 2mg/dag

¤Minoxidil 5% 1ggr/dagligen

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

TonyS

01 Aug 2013, 12:13

Bara dra ett mail om du vill bolla. Har liksom många gått igenom en del saker här i livet.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

dranter

04 Jan 2014, 15:47

Jag har en tråd på gång under "Finasterid & Minoxidil" men tänkte även klistra in inlägget här. Det är väl dags för en uppdatering i vilket fall!

Pga minskad, näst intill utebliven effekt av Minoxidil så tänkt jag testa en 10%-ig Minoxidillösning som även innehåller 5% Azelaic acid då jag hade mycket goda resultat av Minoxidilen när jag började kuren.

"Jag testade Dualgen 10% och började shedda som attan i stort sett direkt. Sheddingen höll i sig genom hela flaskan.

Jag var sedan ute för en olycka och blev liggandes på sjukhus ett tag med stora mängder morfin i kroppen. Jag fick då givetvis avbryta all håravfallsbehandling vilket oroade mig enormt.

Innan sista operationen så fick jag tvätta håret och då kom det som en hel matta med hår i badlakanet, riktigt chockerande. Trots detta så såg mitt hår väldigt tjockt och fint ut om man jämför med hur det såg ut innan Dualgenbehandlingen.

Väl hemma så gick jag tillbaka till min vanliga Rogaine och håret såg bra ut ett tag. Jag ville ändå testa Dualgen 10% en gång till och är inne på halva flaskan. Precis som förra gången så drog sheddingen igång, bortåt 100 hårstrån/dag. Nu känner jag mig nojig och vet inte om jag vågar fortsätta. Kanske var det något annat som fick håret att må bra under sjukhusvistelsen t ex allt morfin.

Frågan är väl egentligen uttjatad men vad tror ni, fortsätta med Dualgen eller avbryta och gå tillbaka till Rogaine %?"

Kan även tillägga att dom flesta strån som släpper nu är kortare än resterande hår.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

TonyS

06 Jan 2014, 03:23

Shedding är ingen fara. Jag tycker jag har fått tillbaks slut hår jag har sheddat.

Har du pengar kan du testa men kom ihåg att det är just experimentellt så är ekonomin knackig så kör på vanlig vanlig minoxidil. Du kan ju ta azealsyran i form av salva om du känner någon läkare.

Jag har idag lagt ned "dualgenen" helt och kör vanlig minoxidil ~ 1.5 ggr/d och satsar på fin/duta vilket har effekt.

Hoppas du mår bra efter olyckan! Orolig på morfin, antingen gav dem dig för lite eller så är du en orolig håravfallsbroder. ;)

dranter

07 Jan 2014, 10:58

TonyS wrote: Shedding är ingen fara. Jag tycker jag har fått tillbaks slut hår jag har sheddat.

Har du pengar kan du testa men kom ihåg att det är just experimentellt så är ekonomin knackig så kör på vanlig vanlig minoxidil. Du kan ju ta azealsyran i form av salva om du känner någon läkare.

Jag har idag lagt ned "dualgenen" helt och kör vanlig minoxidil ~ 1.5 ggr/d och satsar på fin/duta vilket har effekt.

Hoppas du mår bra efter olyckan! Orolig på morfin, antingen gav dem dig för lite eller så är du en orolig håravfallsbroder. ;)

Tack TonyS för dina åsikter :)

Jag börjar bli bättre faktiskt och ang. morfinet så hade hjärtat stannat om jag fått en injektion till så man är väl en otroligt orolig själ antar jag :)

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

16 Jan 2014, 00:52

Ojoj vad sjukt mycket jag sheddar. Det är mellan 200-250 hårstrån som släpper dagligen, jag har aldrig upplevt en sådan shedd. Vet inte om det är klimatet/årstiden eller va fan det är, jag har gått upp i vikt senaste tiden men vette fan alltså....

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

TonyS

16 Jan 2014, 18:43

200-250 hårstrån känns. Det förstår jag. Men det borde ju vara reversibelt.

dranter

17 Jan 2014, 22:44

TonyS wrote: 200-250 hårstrån känns. Det förstår jag. Men det borde ju vara reversibelt.

Ja det är oerhört tragiskt! Jag förstår inte vad det kan bero på heller. Dom enda sakerna som jag har förändrat är att jag gått upp några kilon i vikt och att jag har sparat ut till längre hår.

Vet inte om dessa faktorer ska spela någon större roll dock.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

23 Jan 2014, 00:39

Då sheddandet inte vill ge sig så har jag beslutat mig för att höja mängden Finasteride från 1,5mg till 2mg/dygn för att se vad som händer. Jag lägger även till Chrysin i arsenalen efter några års frånvaro, jag tyckte mig se något litet korn av positiv inverkan av detta preparat en gång i tiden.

Går även tillbaka till vanlig Rogaine istället för Dualgen då den torkar ut hårbotten otroligt mycket. När det återigen blir varmare dagar så kanske jag tar upp användandet igen då hårbotten inte är lika känslig.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

25 Jan 2014, 21:28

Pallade inte med att bara stå och se på när sheddingen fortsatte så jag fick mer eller mindre panik som vanligt när dessa perioder infinner sig så jag klippte mig kort igen.

Otroligt tråkigt då jag äntligen sparat ut till den hårlängden jag vill ha. Klippte av ca 10cm men tack och lov så såg jag att det inte var så stor skada skedd där under kalufsen.

Sheddingen brukar dra igång när håret nått en viss längd, vet inte riktigt vad det beror på men det brukar oftast lugna ner sig efter att jag klippt mig kort.

En sak som faktiskt kan ha med hårlängden att göra är ju detta överbruk av minoxidil, hårspray och hårblås som givetvis sliter på håret men som blir nödvändigt för att se någorlunda städad ut. I förlängningen gör ju detta även att hårbotten får ta mycket stryk och mjäll och evigt kliande blir vardag.

Om sheddingen slutar inom kort så kommer jag testa att skära ner dosen på Finasteride till urpsrungliga 1,5mg/dygn för att se "what`s what". Känns ju onödigt att överdosera om det nu skulle bero på andra saker än ökat DHT.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

05 Feb 2014, 00:26

Det verkar som sheddingperioden lider mot sitt slut.

Jag tappar nu ca 50 hårstrån dagligen vilket är normalt för mig.

Dessa hemska perioder kommer 3-4ggr om året och jag borde vid det här laget veta bättre än att stressa ihjäl mig varje gång för sheddingen ger sig ju alltid efter x antal veckor.

Det tråkiga är att efter varje period så blir det faktiskt permanenta skador och skulle det fortsätta i precis samma tempo och takt så ger jag håret 5-6 år till på "lånad tid" sen så är det en FUE till eller hyveln som gäller.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

25 Mar 2014, 10:46

Inget mera håravfall sedan jag höjde finasteriden. Ingen shedding överhuvudtaget.

Tappar ca 10 strån per dag och har faktiskt fått lite återväxt.

Tyvärr så upplever jag lite mer bieffekter av Finasteriden. Jag binder vätska i bröst och mage, har ballhugg till och från och ännu svårare att få erektioner.

Jag lyckas fortfarande att tämja detta med vätskedrivande och potenshöjande medel.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

TonyS

31 Mar 2014, 02:23

dranter wrote: Inget mera håravfall sedan jag höjde finasteriden. Ingen shedding överhuvudtaget.

Tyvärr så upplever jag lite mer bieffekter av Finasteriden. Jag binder vätska i bröst och mage, har ballhugg till och från och ännu svårare att få erektioner.

Jag lyckas fortfarande att tämja detta med vätskedrivande och potenshöjande medel.

Härligt att det går bra för dig! Kul att det löste sig. Du och jag verkar vara i ungefär samma situation: Håret är stabilt (men här är det åtgånget).

Resonerar som du att potensmedel emellanåt är ett bra verktyg.

Så länge du bara binder vätska så är det ju bra. Jag band fett och gick upp mkt i vikt (inte muskler). Testade olika AI:s och hade mest framgång med den typen som är ett läkemedel. För mig gav den dock ledsmärtor när jag råkade dosera för högt.

Nu har jag deffat ned mig till "tvättbrädenivå" men har fortfarande mer fett på höfterna än när jag inte tog 5-alfa reduktashämmarna/var yngre.

Fysiskt borde jag objektivt sett vara väldigt nöjd men mycket av mitt välmående försvinner tyvärr med låga dht-nivåer.

Vad kör du för vätskedrivande?

Menade inte att kapa din tråd!

dranter

31 Mar 2014, 11:52

TonyS wrote: [quote=dranter]Inget mera håravfall sedan jag höjde finasteriden. Ingen shedding överhuvudtaget.

Härligt att det går bra för dig! Kul att det löste sig. Du och jag verkar vara i ungefär samma situation: Håret är stabilt (men här är det åtgånget).

Resonerar som du att potensmedel emellanåt är ett bra verktyg.

Så länge du bara binder vätska så är det ju bra. Jag band fett och gick upp mkt i vikt (inte muskler). Testade olika AI:s och hade mest framgång med den typen som är ett läkemedel. För mig gav den dock ledsmärtor när jag råkade dosera för högt.

Nu har jag deffat ned mig till "tvättbrädenivå" men har fortfarande mer fett på höfterna än när jag inte tog 5-alfa reduktashämmarna/var yngre.

Fysiskt borde jag objektivt sett vara väldigt nöjd men mycket av mitt välmående försvinner tyvärr med låga dht-nivåer.

Vad kör du för vätskedrivande?

Menade inte att kapa din tråd!
Du är alltid välkommen i min tråd TonyS!

Jag läser mycket av det du skriver då jag tycker precis som du säger att vi är i liknande situation. Mitt hår är på det stora hela också åtgånget efter alla sheddingperioder. Vikarna har svårt att återhämta sig och blir ju sämre och sämre.

Potensmedel är snart ett måste om man inte vill köra med halvbånge. Det funkar bra med en tablett men lite ledsamt att vara en sexuell dvärg resten av dygnet. Nu är det i och för sig snart 10 år sedan håravfallet drog igång så man har ju blivit äldre också.

Har även jag velat testa en AI för att få ned storleken på brösten men har redan ledsmärtor så det räcker. Ska försöka spara pengarna under sommaren för att för tredje gången gå till en plastikkirurg. Nu är det ju så att det mesta är vätska och jag körde en avgiftning/vätsketömnings dag igår och från att ha fula chipstuttar så ser det nästan bra ut idag. Jag använder "XPel". Ett lagligt, naturligt preparat som är oerhört effektivt på mig.

Kul att du redan fixat sommarformen, bra jobbat! Jag håller helt med, DHT behövs verkligen för att ha ett drägligt liv. Jag håller på med boxning och styrkelyft och det är nästan omöjligt att bli bättre på något fysiskt utan en normal hormonbalans.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

18 Apr 2014, 21:56

Har bundit alldeles för mycket fett i brösten sedan jag höjde propecian till 2mg/dag.

Kan även för första gången i mitt liv känna av en liten körtel i högra bröstet.

Jag har i mitt tyckte kommit oerhört nära smärtgränsen (på alla plan) för vad som är godtagbart för att bromsa håravfallet.

Jag fick en tid hos en plastikkirurg om några veckor för att titta närmare på en fettsugning och eventuellt ta bort centrala körteln.

Det vore otroligt roligt att se hur håret hade sett ut om man inte gått på propecia. Det kanske inte varit någon större skillnad? Mitt hår är numer identiskt med min fars hår då han var i min ålder och han gjorde aldrig något för att bromsa håravfallet, ja svaret på detta är ju ingenting att sia över men tyvärr så kanske man dragit på sig en massa biverkningar i onödan.

Det var väldigt tydligt att de små bieffekter som jag gissat kommit från propecian verkligen kom därifrån då allt blev 7 resor värre när jag höjde dosen.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

TonyS

19 Apr 2014, 00:17

Tjena dranter, det låter som att du bekymrar dig väldigt just nu och det är jobbigt. Du kan dra ett PM om du vill prata.

Jag fixade sommarformen genom bra kost. Högt proteintag och kcalunderskott. Har blivit en del PWO för att orka fysiskt. Det blev betydligt lättare med tiden och nu tänker jag knappt på att jag äter betydligt mindre.

Finasterid gör ju allt svårare - är ju som att spela på HARD i valfritt datorspel.

I mitt fall har stress i övriga livet gjort att jag gått på halvfart och behövt mycket återhämtning efter jobbet.

Har försökt börja med några strategier för att hantera det.

Tycker inte du ska göra någon gyno-op innan du testat att gå ned. Jag skulle tycka att det var värt lägre vikter när du lyfter för att gå ned och se "vad som är vad".

Om du skulle ha gyno finns det även de som fått bukt med det enbart med en AI.

Som sagt dra ett PM om du vill snacka.

dranter

19 Apr 2014, 12:25

TonyS wrote: Tjena dranter, det låter som att du bekymrar dig väldigt just nu och det är jobbigt. Du kan dra ett PM om du vill prata.

Jag fixade sommarformen genom bra kost. Högt proteintag och kcalunderskott. Har blivit en del PWO för att orka fysiskt. Det blev betydligt lättare med tiden och nu tänker jag knappt på att jag äter betydligt mindre.

Finasterid gör ju allt svårare - är ju som att spela på HARD i valfritt datorspel.

I mitt fall har stress i övriga livet gjort att jag gått på halvfart och behövt mycket återhämtning efter jobbet.

Har försökt börja med några strategier för att hantera det.

Tycker inte du ska göra någon gyno-op innan du testat att gå ned. Jag skulle tycka att det var värt lägre vikter när du lyfter för att gå ned och se "vad som är vad".

Om du skulle ha gyno finns det även de som fått bukt med det enbart med en AI.

Som sagt dra ett PM om du vill snacka.

Tack TonyS, du är alltid en klippa, verkligen!

Till saken hör att jag har gått ner ca 20kg fyra gånger i mitt liv, alltså haft magrutorna framme men då ser brösten ännu värre ut, då ser man verkligen att någon är i total obalans. Det enda sättet att kunna dölja det något så när är att vara lite småmullig, det ser i alla fall naturligare ut då.

Jag vill även poängtera att jag haft detta problem långt innan håravfallet började.

Jag gjorde min första fettsugning för 10 år sedan för att sedan göra en efterkorrigering för 9 år sedan.

Har även gjort 2 lipocryo-behandlingar.

Jag tyckte sedan att det såg relativt bra ut men nu har det alltså återigen blivit för mycket fett där, fett som inte rör på sig en millimeter även efter strikt BB diet där jag lyckats bibehålla muskelmassa och blivit rippad på övriga kroppen.

Jag hade gärna viljat testa en AI för att se vad som händer men jag blir nekad vart jag än vänder mig då ingen läkare ser att det skulle tyda på gyno utan endast en genetisk fettinlagring på just det området.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

TonyS

22 Apr 2014, 00:45

Ja, jag ska inte be dig lägga upp bilder men då förstår jag att du är bekymrad då du dessutom gått ned såpass mycket i fett.

En del dietmänniskor menar ju att fettet behöver släppa helt från kroppen en första gång - för att sedan bli enklare att hålla i schack. Och att man faktiskt kan få bort väldigt envist fett. Men som du beskriver det borde det ju ha släppt något kan man tycka. Skulle ju kunna vara hormonellt tex.

De flesta läkare är så konforma och då ingen indikation finns för män och AI's så väljer de flesta läkare den enkla vägen ut. Man vill inte, mot all förmodan, behöva motivera förskrivningen för socialstyrelsen. Det är ju inte samma tabu med dutasterid, men även där backar ju de flesta läkare pga vad andra säger. De skulle ju kunna läsa sig till att dutasterid används inom medicinen mot håravfall utomlands. Men istället så är mantrat "god läkarsed" och man får höra att man inte lider av någon sjukdom. I USA får ju tex många en AI utskriven tillsammans med hormonterapi.

Drog ett PM.

dranter

08 Aug 2015, 00:39

Whyatt! Jag har skickat ett PM till dig men det verkar inte fungera?

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

09 Aug 2015, 00:13

Jag tänkte gå rakt på sak och berätta om de biverknigar som jag på sista tiden upplevt av mitt finasteridebruk. Vissa saker kanske kan upplevas som lite väl detaljerade men jag kör på ändå.

Jag har under tid märkt av minskad effekt av finasteriden och därför valt att höja dosen en smula åt gången för att till slut komma upp på doser omkring 2,5mg/dag.

Håret har hållit sig i finfint skick efter sista höjningen men där började också bieffekterna att slå till ordentligt.

Jag kan naturligtvis inte garantera att det beror just på finasteriden men symptomerna verkar klassiska för lågt DHT/förhöjt östrogen. Symptomerna var följande:

*Helt utebliven nattlig erektion, likaså morgonerektion.

*Ingen som helst sexlust, nekat tjejer flera gånger för jag har verkligen inte kunnat känna

någon som helst sexuell attraktion. Kollat på porr i utbildningssyfte men det kunde lika

gärna varit väderrapporten från Indonesien.

*Penisen storlek minskade drastiskt (i slakt tillstånd då det aldrig blev chans att mäta

den i erigerat tillstånd).

*Tappade helt lusten till allt, att umgås med kompisar, att göra något överhuvudtaget, ville

helst bara ligga på sängen.

*Kunde inte på något vis öka i varken styrka eller storlek på gymmet. Tvingades lägga på ca

1000kcal /dygn för att få någon sorts ork till att utföra mitt jobb och någon form av

träning. Resultatet blev en massa bundet fett som primärt la sig på brösten.

*Sov oerhört dåligt, vakande en gång i timmen för att sedan bli liggandes halva dagen på

sängen.

*Deprimerad, ångest, känningar av panikångest, lätt till gråt, uppgivenhet.

*Träffade tjejer men det slutade alltid likadant, jag blev deras bästa killkompis.

*De gånger jag lyckats ta mig till gymmet så har jag fått plågsam träningsvärk som suttit i

en vecka.

Till slut blev detta för mycket och jag förstod att jag måste göra en ändring. Jag vågade dock inte att varken sluta eller sänka propecian så jag ordnade mig Nolvadex för att sänka östrogenet. Valde just Nolva då jag ville ha något som primärt attackerar bitchtits då jag blev osäker på om jag hade fått någon form av körtelbildning.

Jag har nu tagit 20mg i tio dagar och extremt mycket har hänt. Det kan visserligen vara placebo eller till och med ren tillfällighet men det är av mindre betydelse. Vad som redan har hänt på den positiva sidan är följande:

*Somnar utan sömntabletter, sover som en stock, vaknar inte en gång under natten och tar

mig ur sängen hyfsat utvilad på morgonen.

*Har mycket mer energi och ork. Gått från att träna 2-3 pass i veckan till att träna varje dag.

Har redan slagit rekord i alla övningar, har en helt annan muskelutfyllnad och upplever ingen

träningsvärk längre.

*Har börjat få några halvhjärtade spontana erektioner under dagen och penisen är mer

vällfylld i slakt tillstånd än tidigare.

*Börjat längta efter tjejer igen.

*Känner mig inte lika nedstämd och oroas inte lika mycket över saker som tidigare.

Det tråkiga är att jag har börjat tappa en del hår under kuren. Jag tycker fortfarande att det till en viss utsträckning kan var värt några hårstrån om allt annat blir bättre.

Hoppas på fortsatt effekt av Nolvan då jag fortfarande har en hel del att återuppnå.

Jag är helt relativt okunnig på det här med hormonprofiler och liknande så om någon kunnig kan lämna några kommentarer så vore det snällt!

MVH dranter

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

Skriv inlägg