På väg mot en motbjudande spegelbild

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
dranter

25 Feb 2013, 17:03

a`fishwish wrote: Under din sheddperioid, tappade du då hår från hela huvudet? dvs även bak och sidor?

Jajjemen, hela håret tunnades ur rejält men på nacke och sidor så fanns det så mycket hår att ta av så det blev aldrig ett jättestort problem. Mycket sämre var det dock ovanpå huvudet där det redan var tunnt.
¤FUE 1500 grafts flyttade till kronan

¤Propecia 2mg/dag

¤Minoxidil 5% 1ggr/dagligen

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

a`fishwish

25 Feb 2013, 18:45

Bättre att shedda över hela huvudet och inte endast på hjässan, tycker jag. För då behöver det inte nödvändigtvis betyda MPB utan vanlig shedding som alla får mer eller mindre
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17

dranter

26 Feb 2013, 13:06

a`fishwish wrote: Bättre att shedda över hela huvudet och inte endast på hjässan, tycker jag. För då behöver det inte nödvändigtvis betyda MPB utan vanlig shedding som alla får mer eller mindre

Ja visst är det så :)

Det värsta är att man blir så otroligt stressad när sheddingen drar igång då man har så lite hår att spela på och stressen i sin tur gör att det blir 7 resor värre.

Jag vet i alla fall till nästa gång att jag kommer klippa mej kort direkt det börjar sheddda och sedan bara rida ut stormen (om jag känner mej lika stabil som jag gör nu) :)

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

03 Mar 2013, 16:38

dranter wrote: Äntligen börjar håret komma tillbaka efter några hemska månader :)

Förutom att jag tagit 5mg Stesolid*2 (som jag nu minskat till 2,5mg*2) så har jag även tvättat håret varje kväll innan jag applicerat Minoxidil. Förut så har jag vid kvällsappliceringen bara grisat Minoxidilen ovanpå toppik och hårspray.

Givetvis så sliter det mer på håret att tvätta det både morgon och kväll men jag märker att Minoxidilen får bättre effekt när hårbotten är ren (såklart). Dock inget som jag tänkt på innan.

Det tredje som jag ändrat är att jag varje kväll masserar in lite Ricinolja i håret då jag märkt att många av de hår som rasat av gått av på mitten, troligtvis pga att håret varit så otroligt torrt och sprött.

Detta upplägg har fungerat mycket bra då mitt befintliga hår blivit betydligt tjockare och nya hår börjar titta upp, jag har dessutom blivit av med mjäll och kliande hårbotten :)

Nu har jag slutat med Stesolid för att se om jag har stressen under kontroll. Några dagar har nu gått och det har inte blivit sämre ännu i alla fall.

En sak till som jag har gjort är att sluta snusa efter 17 år. Det tär på psyket att avsluta både nikotin och bensodiazepinbehandling på samma gång :(

Jag har dock upplevt några trevliga effekter efter att jag slutade med snuset men det återkommer jag till längre fram då jag har mer kött på benen.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

a`fishwish

03 Mar 2013, 19:21

Tror varken benso eller nikotin har någon effekt på håret, däremot att sluta med dessa två medel samtidigt kan nog håret reagera negativt på eftersom det kommer som en chock för kroppen.. ifall så är fallet så borde det bli bra igen så småningom.. tror jag

stort av dig dock att lägga ner :) hoppas det håller sig

dranter

03 Mar 2013, 19:54

a`fishwish wrote: Tror varken benso eller nikotin har någon effekt på håret, däremot att sluta med dessa två medel samtidigt kan nog håret reagera negativt på eftersom det kommer som en chock för kroppen.. ifall så är fallet så borde det bli bra igen så småningom.. tror jag

stort av dig dock att lägga ner :) hoppas det håller sig

Angående nikotinet så tror inte jag heller att det har någon effekt på håret, varken på gott eller ont utan jag försöker helt enkel få till en sundare livsstil och jobbar därför på flera saker samtidigt.

Angående benso (stesolid) så är jag av annan åsikt då sheddingen slutade direkt jag började på bensokuren, mitt liv var en enda röra och detta tror jag definivt påskyndade håravfallet/förlängde sheddandet.

MVH

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

10 Mar 2013, 21:37

Som ni säkert vet så har min högra vik svarat otroligt bra på "big 3" och kan knappt kallas för vik längre.

Nu är det ju tyvärr så att min vänstra vik endast producerat ett fåtal fjun så jag bestämde mej för ca en vecka sedan att börja dermarolla den viken innan minoxidilappliceringen varke kväll.

Hoppas förstås på bättre upptag av Minoxen mm

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

28 Mar 2013, 16:15

Säg den lycka som varar!

Nu har jag börjat shedda som attan igen. 60-70 hårstrån i badkaret varje dag, hår på axlarna, kudden, puh!

Jag som skrev att jag skulle vara iskall och klippa mej kort vid nästa shedding och bara "rida ut stormen" men det tär lika hårt på psyket även denna gång.

Jag har börjat med min anti-sheddingkur återigen så nu märks det väl snart om den verkligen fungerar eller om det bara var slumpen att jag slutade shedda förra gången.

En liten kul grej som ska tilläggas är att jag fått fler fjun på min vänstra vik sedan jag började med dermarollern :)

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

21 Apr 2013, 15:25

Sheddingen slutade ganska kvickt och jag har faktiskt fått riktigt tjockt och fint hår nu :)

Det negativa är att vikarna blir sämre och sämre efter varje shedd. De vill inte återhämta sej som resten av håret gör.

Jag har slutat med dermarollern då den inte verkar göra något nytta och har även slutat med ricinoljan då min hårbotten är i bra skick nu.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

05 Jul 2013, 23:42

Nu har jag för femtioelfte gången haft en massiv shedd. Flera hundra hårstrån per dag gick att finna i duschen och på kudden. Det slutade med att jag i ren förtvivlan klippte mej riktigt kort efter att i 1,5 år haft det bakåtkammat.

Jag har nu suttit och tittat på kort som jag tog för ca 4 år sedan när jag hade exakt samma längd på håret och på dessa bilder har jag relativt kraftiga vikar men nu när jag klippte mej kort igen så är fanimej vikarna helt osynliga, helt otroligt underbart!! Jag vet inte riktigt vad som har hänt?

Efter att ha haft mer eller mindre backslick där hårfästet blir riktigt synligt så trodde jag inte att det blivit någon större förbättring överhuvudtaget men nu syns det tydligt att vikarna är minst 1cm lägre än för 4 år sedan, jag har rent utav rakt hårfäste.

Det tråkiga är att man däremot ser en allmän urtunning på hela hjässan men detta kanske endast beror på senaste sheddingen som jag verkligen hoppas är temporär.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

guybrush

06 Jul 2013, 10:12

dranter wrote: Nu har jag för femtioelfte gången haft en massiv shedd. Flera hundra hårstrån per dag gick att finna i duschen och på kudden. Det slutade med att jag i ren förtvivlan klippte mej riktigt kort efter att i 1,5 år haft det bakåtkammat.

Jag har nu suttit och tittat på kort som jag tog för ca 4 år sedan när jag hade exakt samma längd på håret och på dessa bilder har jag relativt kraftiga vikar men nu när jag klippte mej kort igen så är fanimej vikarna helt osynliga, helt otroligt underbart!! Jag vet inte riktigt vad som har hänt?

Efter att ha haft mer eller mindre backslick där hårfästet blir riktigt synligt så trodde jag inte att det blivit någon större förbättring överhuvudtaget men nu syns det tydligt att vikarna är minst 1cm lägre än för 4 år sedan, jag har rent utav rakt hårfäste.

Det tråkiga är att man däremot ser en allmän urtunning på hela hjässan men detta kanske endast beror på senaste sheddingen som jag verkligen hoppas är temporär.

Kul att det känns bättre nu när du klippt dig kort!

Jag känner igen mig otroligt mycket i det du skrivit i denna tråd angående hårnojjan.

Brukade kolla mig i spegeln hundra gånger om dagen, kunde stå i 30 minuter och bara kamma håret bakåt, framåt, åt sidan, kolla med två speglar hur det ser ut från sidan osv.

När jag satt vid datorn slog jag titt som tätt på photo booth (mac) för att använda det som en spegel.

På kvällen när jag applicerade minox så gjorde jag det ovanför handfatet för att räkna hur många hårstrån som ramlade av.

Jag kände att jag höll på att bli galen, inte nog med håret så tror jag att jag lider av lätt BDD.

Många tjejer tycker jag ser bra ut men jag tänker bara på håret, näsan, skallform, tänder, bitch tits osv.

Nu sen ett tag tillbaka har jag försökt ta tag i det hela innan det går helt över styr.

När jag applicerar minox så gör jag aldrig det över handfatet, jag brukar ha svag belysning och ibland blunda för att inte se hur många strån som faller av. Det har hjälpt mycket.

Mitt hår är är mellanblont så jag ser nästan aldrig något i duschen, men även där ha svag belysning så att man inte märker av det.

Bryt beteendemönstret att hela tiden kolla sig i spegeln. Skitsvårt, är bara ren vilja som förhoppningsvis blir lättare med tiden. Sätt upp en regel att man bara får kolla håret för frisyrens skull.

Under en period satt jag hemma och mopade för håret, gick knappt utanför lägenheten på 4-5 helger i rad. Tvärt om ska man distrahera sig från skiten genom att vara med polare/flickvän/familj osv.

Toppik/Consealer. För nåt år sen kommer jag ihåg att jag sågade Toppik vid fotknölarna. Likställde det med spray-on-hair som man sett i reklamfilmer i USA.

Efter att ha använt måttligt med toppik i ett par månader mår jag mycket bättre. Jag vet att det är "fake" men jag har bättre självförtroende. Sjukt många tjejer som inte vill visa sig utan smink, är exakt samma sak.

En sista grej bara, jag är osäker på hur gammal du är men någonstans runt 30 om jag läste rätt. Tycker det är helt legit att vara tunnhårig vid 30.

Jag är själv 31 och får ofta påminna mig själv när jag avundas killarna med rakat på sidorna/bak och astjockt lång hår på hjässan som hänger över, att dom ofta är typ 10 år yngre än jag.
Inget! Väntar tålmodigt på Replicel/Tsuji år 2020

dranter

06 Jul 2013, 16:01

Det är intressanta saker du skriver "guybrush" . Även jag är 31 och det är lättare att acceptera att håret är tunnare nu än när man var 23 såklart. Nu börjar ju även de flesta i bekantsskapskretsen att bli tunnhåriga/"äldre i pannan" så man sticker ju inte ut direkt.

Det svåra är just dessa sheddingenperioder då ca 1/3 av håret försvinner på några veckor, det verkar jag aldrig vänja mej vid.

MVH dranter

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

29 Jul 2013, 23:23

Så där ja! Sheddingen slutade till sist men säg den lycka som varar. Jag flyttade för min flickväns skull som jag varit ihop med i 8 år by the way till en ny stad. Efter andra dagen där så är hon otrogen bakom min rygg för att sedan ett par dagar senare erkänna alltihop och säga att hon inte vill ha mej längre. Nu är jag utan jobb, bostad och flickvän och håret bara rasar av av stress och sömnlösa nätter.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

TonyS

30 Jul 2013, 09:17

dranter wrote: Så där ja! Sheddingen slutade till sist men säg den lycka som varar. Jag flyttade för min flickväns skull som jag varit ihop med i 8 år by the way till en ny stad. Efter andra dagen där så är hon otrogen bakom min rygg för att sedan ett par dagar senare erkänna alltihop och säga att hon inte vill ha mej längre. Nu är jag utan jobb, bostad och flickvän och håret bara rasar av av stress och sömnlösa nätter.

Ah, vilket helvete. Lider med dig, speciellt när du gjort de uppoffringarna du har gjort. Det var riktigt illa att hon gjorde så.

Som en blixt från klar himmel eller är det något gammalt som kommit fram?

Tycker du ska försöka lösa sömnen för annars så blir det svårt att kunna tänka någorlunda klart.
Minox 5%, 2 x 1 ml ED, sen slutet 2008. Ketol 2ggr/v sen sommar 2009
Finas 1mg ED, sen 110819 Spiro. 2 x ED, sen 2011-08-25. Blowfish 3 x 6 min EW

whyatt

30 Jul 2013, 22:56

dranter,

Flickvän:

sann lycka hade du omöjligt kunnat skapa tillsammans med den här kvinnan då hon, bättre sent än aldrig, klargjort sin ståndpunkt beträffande ert förhållande. Nu är du fri från hennes tyglar och kan känna stolthet över ditt eget agerande som tyder på fina egenskaper hos dig.

Faktum är att även om du inte känt av hennes svekfulla personlighet innan så har du undermedvetet blockerats av den. Nu är du upplåst, jail-breakad kan man säga!

Har ni barn tillsammans? Om inte, dunka dig själv i ryggen och höj på smilgroparna ännu mer!

Jobb:

Då du uppenbarligen valt att dra upp tältpinnen för Er bådas skull (och säga upp dig?) tror jag inte jobbet som du hade (?) direkt stimulerade dig till stordåd i livet...och tro det eller ej, det är därför du är här! I situationen du befinner dig nu (mellan två jobb) har du nu en ärlig chans att faktiskt mata in nya fräscha koordinater och se vart de tar dig.

Bostad:

När hamnar du på gatan? Bo hos päron ett tag? Syskon? Polare?
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

a`fishwish

31 Jul 2013, 19:08

Jobbigt.. du får gärna maila om du vill ha någon att snacka med

whyatt

31 Jul 2013, 21:24

Schyst av dig fishwish, givetvis kan du (dranter) också maila lookgood om det behövs bollplank.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

dranter

31 Jul 2013, 23:38

TonyS wrote: [quote=dranter]Så där ja! Sheddingen slutade till sist men säg den lycka som varar. Jag flyttade för min flickväns skull som jag varit ihop med i 8 år by the way till en ny stad. Efter andra dagen där så är hon otrogen bakom min rygg för att sedan ett par dagar senare erkänna alltihop och säga att hon inte vill ha mej längre. Nu är jag utan jobb, bostad och flickvän och håret bara rasar av av stress och sömnlösa nätter.

Ah, vilket helvete. Lider med dig, speciellt när du gjort de uppoffringarna du har gjort. Det var riktigt illa att hon gjorde så.

Som en blixt från klar himmel eller är det något gammalt som kommit fram?

Tycker du ska försöka lösa sömnen för annars så blir det svårt att kunna tänka någorlunda klart.
Som en blixt från klar himmel. Hon har aldrig under alla dessa år ens tittat på en annan man.

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

31 Jul 2013, 23:42

whyatt wrote: dranter,

Flickvän:

sann lycka hade du omöjligt kunnat skapa tillsammans med den här kvinnan då hon, bättre sent än aldrig, klargjort sin ståndpunkt beträffande ert förhållande. Nu är du fri från hennes tyglar och kan känna stolthet över ditt eget agerande som tyder på fina egenskaper hos dig.

Faktum är att även om du inte känt av hennes svekfulla personlighet innan så har du undermedvetet blockerats av den. Nu är du upplåst, jail-breakad kan man säga!

Har ni barn tillsammans? Om inte, dunka dig själv i ryggen och höj på smilgroparna ännu mer!

Jobb:

Då du uppenbarligen valt att dra upp tältpinnen för Er bådas skull (och säga upp dig?) tror jag inte jobbet som du hade (?) direkt stimulerade dig till stordåd i livet...och tro det eller ej, det är därför du är här! I situationen du befinner dig nu (mellan två jobb) har du nu en ärlig chans att faktiskt mata in nya fräscha koordinater och se vart de tar dig.

Bostad:

När hamnar du på gatan? Bo hos päron ett tag? Syskon? Polare?

Nej barn har vi inga tack och lov. Jag bor hos päronen nu men det håller inte så värst många dagar till. Jag tar över lägenheten vi inredde tillsammans så länge men måste se henne på utsidan där hon jobbar varje dag.

Jag går på A-kassa men har bara två veckor kvar tills arbetsförmedlingen skickar ut mej på något och jag känner verkligen att jag inte klarar av att börja ett nytt jobb just nu och försöka hjälpa andra människor när jag knappt orkar stå på mina egna ben :/

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

dranter

31 Jul 2013, 23:44

a`fishwish wrote: Jobbigt.. du får gärna maila om du vill ha någon att snacka med

Tusen tack!! Du verkar mycket godhjärtad!

¤Propecia 2mg/dag

¤Revita, dagligen

¤Hårkontroll

Skriv inlägg