börjar på håravfall??

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
vvvvvv

01 Dec 2011, 11:50

Märkte att min bror som är 25 år började bli lite tunnhårig på toppen av huvudet och min far är helt kal på toppen av huvudet, så jag började oroa mig och tog en bild för att se om det stämde.

Dålig bild med mobilkamera.

http://www.ladda-upp.com/bilder/60455/ffffffff

Som ni ser verkar det som att jag börjar bli tunnhårig på toppen av huvudet, överallt annars har jag tjockt hår och jag har inte fått några vikar än. Vad kan man göra för att förebygga eller fördröja detta? (21 år)

MVH

whyatt

02 Dec 2011, 09:18

Svårt att säga utifrån en enda bild, dessutom inte speciellt klar och tydlig. Det kan röra sig om en begynnande förtunning, men det kan också vara en naturlig virvel som ser värre ut än vad den är.

Hur tunnhårighet kan behandlas finns det tonvis med information om på forumet. Förslagsvis söker du runt om tålamodet tryter.

Läs te.x. mer här: http://www.lookgood.se/blog/info/
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

vvvvvv

01 Jan 2013, 20:17

http://imgur.com/TCFBy

En uppdaterad bild, det som är jättevitt till vänster om virveln är ett födelsemärke som det aldrig växt hår ur. Min bror har blivit mycket mer tunnhårig sedan senast jag uppdaterade och jag vill börja i tid innan det går för långt.

Ingen idé att förneka det då både min far och bror är tunnhåriga på hjässan. Jag har inga direkta vikar. Jag hade tänkt köra finasterid till att börja med då det känns jobbigt att hålla på med minox om man inte måste, då är piller lättare. Har sökt lite men det känns som det inte finns någon site som man verkligen kan lita på om man inte får det från apoteket eller? Någon kan gärna ge mig lite klarhet på hur man ska gå till väga om ni orkar.

MVH

kronan

01 Jan 2013, 20:59

Som Whyatt skrev, sök runt, och sök ordentligt. Läsa på lite om "the big three" där finasterid är en av komponenterna. Jag personligen kan tycka att finas som första försök att stoppa håravfallet i ditt läge är något av en overkill. Risken för bieffekter är ju stor, men samtidigt mår många uppenbarligen kalas trots finas. Det finns många alternativ, så sök! :)
NR-07 sedan 15/9-2012

Revita sedan 25/6-2012

Revita.Cor sedan 25/6-2012

TRX2 sedan 24/8-2012

B.Wayne

01 Jan 2013, 22:00

Du kan ju alltid gå till vårdcentralen och se vad dom säger. Förvänta dig dock inte att dom kan något om håravfall.
Finasterid 1,25mg, Minoxidil foam, keto

kronan

01 Jan 2013, 22:19

Och det lär inte bry sig ett skvatt heller för den delen... Varenda gång jag har tagit upp mitt håravfall inom den allmänna sjukvården har det viftats bort totalt, både på grund av okunskap men också brist på engagemang. Till och med min hudläkare struntade i det totalt och då visade jag henne ett par SKAPLIGA vikar, men återigen, nada...
NR-07 sedan 15/9-2012

Revita sedan 25/6-2012

Revita.Cor sedan 25/6-2012

TRX2 sedan 24/8-2012

vvvvvv

22 Mar 2014, 05:47

ca 15 månader sedan jag skrev sist

uppdaterad bild http://puu.sh/7EFnA.jpg

Jag påbörjade finasteride 3 veckor sedan och känner direkt av mindre sexdrift och liknande symptomer och efter lite mer googling tror jag att jag ska lägga av med det då jag tycker allt känns skit just nu. Vissa tycker man ska fortsätta och ge det några månader och se om det förbättas, jag funderar på att sluta ett par månader och hoppas allt återvänder till som det var innan sen kanske hoppa på det igen längre tid ........ buhu

hårlöss

23 Mar 2014, 15:37

Jag är I samma sits som dig, har håret kvar men det har blivit tunnare, och ramlar allt av så lär man dö typ :p Samt att jag började med propecia nästan samma som dig, runt 1 månad sedan.

Jag känner mig också lite nere faktiskt. Men jag assosierar alla symptom som jag får till medicinen fast det kanske inte har med det att göra. Samt att jag går runt och tanker, är jag inte lite yr? mår jag sämre nu än innan? jag e nog lite deppig tanker man, tro f*n att man blir deppig =)

Fick ett bra råd I mitt inlägg som löd.

Förändringar sker inte på en dag eller några. Så ta 2 djupa andetag. Käka på som vanligt, Sen en gång I månaden kan man gnälla och tänka på hur man igentligen mår och fundera på om livet blivit bättre eller sämre och kanske fått mera hår på köpet.

Men samtidigt så vet man inte hur farligt det är som vi håller på med, så jag rekommenderar ingen att syssla med detta heller.

Vad tar du för dos?

Jag käkar 0,25

vvvvvv

23 Mar 2014, 18:01

käkade 1,25 tills igår. ska resa 2 månader nu och kmr skita i finas och bara ha kul. hoppas allt blir som normalt igen under tiden sen får vi se om jag hoppar på det igen

whyatt

24 Mar 2014, 09:11

Jag förstår hur du tänker vvvvvv! Ja fan, ha en grym resa och låt inte håret komma i vägen, it's simply not worth it.

vvvvvv

20 Apr 2014, 01:55

Hej igen, resan har jag skjutit lite på av andra anledningar och mina biverkningar jag fick av finas är så gott som borta kan jag glatt säga! Jag tänkte testa att påbörja finas igen och minox men jag känner att jag behöver lite råd, förra gången körde jag ca 1 månad 1,25mg/dag men slutade som sagt när jag kände biverkningar.

Ska man kanske sänka dosen eller ska man kanske hålla ut längre och se om kroppen vänjer sig vid finas, då många nämner att man ofta får biverkningarna just i början innan kroppen blivit van. Skönt att det släppte på 2-3v som folk säger.

Mvh

Samer_89

20 Apr 2014, 16:11

Helt ärligt verkar du inte ens tappa hår. Njut av livet och lägg ner tabletterna..de höll på förstöra mig och min sexuella drift permanent. Idag har det gått fem år och får fortfarande inte samma hårdhet på min erektion.
X5 hårlaser 4 ggr veckan

Rogaine - Morgon

raptoren

21 Apr 2014, 00:02

Håller med Samer_89, alla har ju en virvel och den kommer aldrig se lika tät ut som resten av håret, sen är vissas virvlar mer framträdande än andras, din tillhör lätt kategorin "inget håravfall-virveln" tycker jag. Så oroa dig inte, dessutom brukar vikar vara första steget och eftersom du inte fått det så kan du nog vara lugn! bara för din far och bror har det så är det automatiskt inte så att du får det

vvvvvv

12 Aug 2016, 07:27

Image

Bild tagen direkt efter minox och kammat.

Om ni läser mina gamla inlägg ser ni att jag använde finasteride en kortare tid, sedan dess har jag inte använt någonting öht.

Jag trodde jag var lite tunnare på toppen av huvudet men var osäker då jag hade rätt långt hår tills nyligen så jag rakade mig helt flint 1,5 månad sedan. Tog en bild lite av random 2v sedan och märkte att jag börjat tappa en del och har sedan 1v tillbaka använt mig utan rogaine 2ggr per dag och keto shampoo varannan dag.

Osäker om jag börjat shedda av rogaine än, tror jag har börjat göra det i vikarna men så svårt att säga.

Blir till att köpa toppik och kanske en HT i framtiden.

Har fått lite tips om att börja ta saw palmetto extract/ string nettle och liknaden men det verkar finnas hur mycket sådana saker som helst som sägs hjälpa så jag vet inte direkt vad man ska tro. Folk tipsar om en DHT blocker men eftersom att jag fick biverkningar av finasteride förut vet jag inte om jag kanske också får det av annat.

Nån som vet om man kan resa och stoppa rogaine och keto shampoo i resväskan utan konstigheter, eller måste de köpas på plats?

Ber om ursäkt för kladdigt inlägg.

Mvh

vvvvvv

22 Jan 2017, 11:27

Lite bilder tagna nu under direkt ljus, onekligen kommit en bit. Fronten har jag inga problem med än så länge de är dock inte skonade men inget jag bryr mig om än så länge.

Har testat både finas och minox och fått bieffekter av båda dock inga kvarstående problem.

Funderar lite på en HT nån gång i framtiden men vet inte hur länge man ska vänta då det verkar som mitt avfall går någorlunda fort just nu och kanske blir mycket värre inom några år.

Jag har en äldre bror som är ~2 år äldre än mig själv och har nästan exakt samma håravfall, dock sämre front än mig. Även min far på 60 år har lika avfall dock väldigt avstannat i fronten så vi får hoppas det stannar där så kanske man kan lösa det med en HT.

Är förövrigt inte så illa berörd av detta då jag tänkt på detta i princip varje dag senaste åren och testat preparat, kanske mår sämre när det blir sämre. Men just nu bryr jag mig inte direkt och har andra saker att fokusera på!

På återseende

whyatt

08 Aug 2017, 10:49

Du har en rätt så rejält kalufs med vissa spår av hårsäcksförminskning på vertex. Hur detta kommer att utveckla sig framgent återstår att se. Din i dagsläget inte-så-tunna måne kan definitivt döljas helt och hållet med hjälp av hårfibrer och kommer att behöva bli rejält tunn innan det inte går längre. Därtill, om du har genetiskt tur, så kommer just vertex att vara ditt enda problem-område på hjässan och kan utan vidare, i framtiden, avhjälpas med ett väl genomfört FUE-ingrepp. Lycka till.

Skriv inlägg