funderar på hårtransplantation..

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
janedoe

30 Sep 2012, 18:35

ja som rubriken lyder, så funderar jag på att göra en hårtransplantation. jag har alltid haft tunt och glest hår, och inte nog med det.. ganska stort ansikte som ger intrycket av att det är tunnare än vad det ser ut. jag har inga kala fläckar, men det är extremt glest och hjässan syns igenom.

jag är 30 plus, och har länge funderat på att göra en transplantation, jag är trött på att alltid oroa mig över hur håret ser ut, att alltid behöva styla det för att det ska så lite som möjligt synas hur pass glest det är. drömmen vore att bara kunna vakna och inte behöva bry sig om det här, att det ska falla naturligt. jag drar mig för att leva livet, gå ut och bara vara bland folk, åka på semester etc pga mitt hår. jag är trött på att leva så, det tar upp alldeles för mycket energi. i övrigt så är jag nöjd och glad med allt annat jag har.

jag har funderat på att göra transplantation hos illter clinic i sthlm. nån som har någon erfarenhet av dem?

tomat

30 Sep 2012, 18:58

janedoe wrote: ja som rubriken lyder, så funderar jag på att göra en hårtransplantation. jag har alltid haft tunt och glest hår, och inte nog med det.. ganska stort ansikte som ger intrycket av att det är tunnare än vad det ser ut. jag har inga kala fläckar, men det är extremt glest och hjässan syns igenom.

jag är 30 plus, och har länge funderat på att göra en transplantation, jag är trött på att alltid oroa mig över hur håret ser ut, att alltid behöva styla det för att det ska så lite som möjligt synas hur pass glest det är. drömmen vore att bara kunna vakna och inte behöva bry sig om det här, att det ska falla naturligt. jag drar mig för att leva livet, gå ut och bara vara bland folk, åka på semester etc pga mitt hår. jag är trött på att leva så, det tar upp alldeles för mycket energi. i övrigt så är jag nöjd och glad med allt annat jag har.

jag har funderat på att göra transplantation hos illter clinic i sthlm. nån som har någon erfarenhet av dem?

Har läst en massa dåligt om dom här på forumet. Jag kan inte ge dig råd om du borde göra ingreppet eller inte men om du bestämmer dig för ett ingrepp så bör du för ditt eget bästa hålla dig borta från Svenska kliniker. Är du beredd att resa så skulle jag ha kollat närmare på BHR och dr Ferudini(http://www.hairtransplantnetwork.com/Consult-a-Physician/doctors.asp?DrID=437#page=page-1).

Båda håller till i Belgien och har ett gott rykte. Är du bered att resa utanför europa så finns det duktiga kirurger i USA också men där kan jag tyvär inte ge dig några namn. Har för dålig koll helt enkelt.

janedoe

27 Oct 2012, 23:37

hej.. jo jag är beredd att resa för att göra en sån här op. jag fick ett himla gott intryck av kliniken och dr ilter. han verkade vara noga med att man ska ha realistiska förväntningar. det var knappt att han rekommenderade mig att göra en transplantation, så han verkade värna om vad som är bäst för mig.

så jag blir då nyfiken, vad är det för dåligt du har hört om den här kliniken? ilter clinic är nog den kliniken som jag har mest förtroende för i sverige. han har ju tom utvecklat fue + metoden (eller vad den nu heter) så så dåligt kan han väl inte vara???

Johannes

10 Nov 2012, 00:25

janedoe wrote: ja som rubriken lyder, så funderar jag på att göra en hårtransplantation. jag har alltid haft tunt och glest hår, och inte nog med det.. ganska stort ansikte som ger intrycket av att det är tunnare än vad det ser ut. jag har inga kala fläckar, men det är extremt glest och hjässan syns igenom.

Vad är det som hindrar dig från att resa, vara bland folk etc? Tror du att dem anfaller dig om du visar dig ute pgr av ditt hår, De flesta människor för utom många hårskadade på detta forum spanar inte in andras hårfäste eller hårtjocklek. Jag tänker inte ens på att någon är flint om jag pratar med honom.

Varför lägga dyra pengar på en ht? I de flesta fall om man har tappat mycket hår så ser ht inte naturligt ut, det är glest och konstigt. Klinikerna som utför detta är bara ute efter pengar. Raka av dig skiten istället och lev livet, du kan dö i morgon. Sedan i framtiden kommer det garanterat ett vaccin och annat som startar den normala produktionen av hår tills man dör.

whyatt

11 Nov 2012, 14:01

Hej janedoe och välkommen till brädan :)

För att kunna förstå ditt hårbehov behöver någon kompetent person kika på din donor, för antalet transplantat du förfogar över (ändlig resurs) spelar en avgörande roll för hur bra slutresultatet kan bli.

Sällan räcker det en EN hårtransplantation för att få ett så pass fullgott resultat som man ofta föreställer sig att man kan få. Tyvärr finns det också fall där den tunnhåriges förväntningar inte står i paritet med vad som är möjligt att uppnå.

Som med all typ av kirurgi kan ingrepp gå fel. Inom HT rör det sig oftast om att färre hårsäckar överlever än man på förhand beräknat. Det finns en mängd parametrar till som kan gå fel, så det är av väsentligast karaktär att noga studera och förkovra sig, innan man slår till...eller kör på Johannes linje, att helt avstå och fokusera på annat i livet.

Jag förstår att du vill lösa det här problemet som du känner tär på dig, men gör inget förhastat! Den goda nyheten är att det finns mängder av matnyttig information att tillgå!

Enligt den informationen jag har så skapade Dr. Ilter inte själva FUE-tekniken. Det är inte alls ovanligt att kirurger däremot gör vissa "justeringar" av den ursprungliga principen och sen sätter ett nytt namn på FUE-tekniken. Detta har absolut inget med "hur bra man är", det är fritt för alla kliniker att själv namnge.

Vad beträffar de svenska klinikerna, i synnerhet Dr Ilter och New Hair Clinic, har jag sett bildserier från båda klinikerna där kvinnor genomgått hårtransplantationer med helt OKEY resultat..men återigen, det finns alltid utrymme för post-ånger när det handlar om kirurgi.

Det dräller så klart av utländska kliniker, forumsvän Tomat tar upp två namnkunniga sådana. I just det här läget som du befinner dig i nu rekommenderar jag dock att du höjer din kunskapsnivå några pinhål till. Kanske tar och besöker några flera kliniker här i Sverige bara för att få svar på dina frågor och höra hur de analyserar ditt hårbehov, din donor osv.

Inom kort håller BHR konsultationsmöten i Stockholm, helt klart värt att besöka i informationssyfte, likaså gratis-konsultationer från andra kliniker samt live-konsultationer med utländska kliniker, men återigen, detta är för att öka kunskapsnivån hos dig själv och inte för att per automatik springa in i ett ingrepp hos första bästa.

Lycka till!
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

sparrow

11 Nov 2012, 17:14

Om du alltid har haft tunt hår och det inte handlar om håravfall, så är nog inte en HT ett alternativ. Jag skulle inte rekommendera det i alla fall. Har du kikat på extensions för att bredda volymen? Det är nog i alla fall det första man kan testa. En HT är ändå ett kirurgiskt ingrepp och bör vara det sista alternativet.

Exempel på extensions för att öka på volymen:

Fördelar:

Inget kirurgisk ingrepp.

Bättre volym än med en HT eftersom en HT, med de metoder som de flesta använder idag, bara handlar om att flytta om hårsäckar från ett område till ett annat.

Nackdelar:

Kan vara aningen meckigt att få in och ta ut.

Finns säkert andra nackdelar också, och att man måste vara noga med att välja rätt för att inte skada håret.

För- och nackdelar med hårtransplantationer är på en annan nivå eftersom det handlar om en operation, och det går inte heller att utlova något resultat. Blir du missnöjd går det inte att ångra och det kan handla om 100 000kr som slängts i sjön.

Såg nu att de hade varit på konsultation hos Ilter och också vet att det bara handlar om att flytta om hår. Klinikerna ger ofta ett bra intryck. Annars skulle de inte få några kunder alls. Ilter har däremot inte något vidare rykte när det handlar om misslyckade ingrepp.

Skriv inlägg