Mitt håravfall och lite frågor.

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
Skallen

29 Aug 2017, 10:53

Hej allihopa!

Ny här på forumet även fast jag varit inne och läst lite då och då under åren.

Vet inte riktigt när mitt håravfall började men första gången jag verkligen noterade det var när jag rakade av håret, hösten 2013. Djupa vikar, varav den ena djupare än den andra. Innan detta hade jag börjat misstänka att det var lite tunt i vikarna men här fick jag svart på vitt. Förmodligen började tappet i vikarna ett par år tidigare. Jag har aldrig märkt av någon speciel shedding, så som hår på kudden osv. Jag misstänker att mitt håravfall är av en ganska odramatisk typ. Sedan 2013 när jag rakade håret har jag endast märkt att luggen har gått tillbaka en någon (några?) centimeter i mitten, för där har jag några tunna fjun istället för vanligt hår.
Kronan har en svag uns av synlig hårbotten men inget som stör än. Hur länge den har vanligt synlig vet jag inte.

Har alltid haft väldigt tjockt hår och tänkte obrytt att det är min morfars gener som välsignat mig. Min morfar är 90 år gammal utan vikar eller tunn krona. Idag vet jag bättre. För att fortsätta på det inslagna ämnet genetik så har jag även tre hårfagra morbröder, varav två stycken är i 50-årsåldern och en är drygt 65. Den yngre av dem har ganska djupa vikar men annars bra hår.
Min far är 70 år och är tunnhårig från panna och bak till kronan dock inte helt kal och "flinten" är ganska smal. Alltså håret på sidorna växer ganska långt upp. Min farfar var tunnhårigare än så, som jag minns honom. Min bror som är 40 år har hårfäste som en 10-årig skolpojke.
Det är väll lite om mitt hårarv.

Jag är idag 33 år gammal och ska väll inte sticka under stol med att någon form av hårtransplantation har lockat mig, men jag vill inte sätta igång allt för tidigt heller men vet inte hur länge jag bör vänta på att mitt hår ska trilla av? Eftersom det går såpass långsamt så vet jag ju inte om det avstannat eller håller på fruktansvärt långsamt.
Jag mår inte psykiskt dåligt av mitt lilla håravfall men det är klart att man har lite komplex samt att jag gillar att kunna ha en snygg frisyr som inte bryts av djupa vikar. Till saken hör att mitt huvud är ganska brett, vilket gör att jag får en stor panna med mina djupa vikar. =)
Tar inte och har aldrigt tagit mediciner för mitt håravfall.

Är 33 år för tidigt för HT?
Hur mycket vågar jag lita på bra gener?
Kan hårdoktorerna förutse framtida håravfall på ett bra sätt?
Måste man ta mediciner mot håravfall efter HT eller är det från fall till fall?
Hur vet man hur mycket dugligt donatorhår man har?

Här är lite bilder.

Tack på förhand!
Bifogat
IMG_3273.JPG
IMG_3273.JPG (55.37 KiB) Viewed 754 times
IMG_3272.JPG
IMG_3272.JPG (65.29 KiB) Viewed 754 times
IMG_3270.JPG
Den grunda viken
IMG_3270.JPG (88.45 KiB) Viewed 754 times
IMG_3268.JPG
Den lite djupare viken
IMG_3268.JPG (92.47 KiB) Viewed 754 times
IMG_3267.JPG
IMG_3267.JPG (69.57 KiB) Viewed 753 times
IMG_3266.JPG
IMG_3266.JPG (65.28 KiB) Viewed 754 times
IMG_3265.JPG
IMG_3265.JPG (174.38 KiB) Viewed 754 times

Johannes4

29 Aug 2017, 20:36

Märkligt 2st Johannes4 på forumet?

Johannes4

29 Aug 2017, 20:39

Och samma mängd poster.

Skallen

29 Aug 2017, 23:00

Haha! Ja jag vet i faan hur jag ändrar användarnamn. Försökte under inställningar men jag hittade inget. Detta var inte användarnamnet jag valde.

whyatt

30 Aug 2017, 08:38

Yes, vi har nu ett litet problem på forumet med användarnamn! Jobbar på det as we speak, men en nyligen utförd uppdatering resulterade i att iaf 3-4 st användare, alla blir Johannes4 utan att de har något med Johannes4 att göra. F@n vad mkt enklare allt var förr i tiden :lol:
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

ankanp

10 Sep 2017, 18:38

Här har ni ännu en Johannes4, som inte har någonting med någon Johannes att göra! :D

En fråga till den riktiga Johannes: du har inte tänkt testa något medel som till exempel Proscar eller Propecia (finasterid) innan du ger dig på en HT?

whyatt

19 Oct 2017, 12:47

Är 33 år för tidigt för HT?
Behöver inte vara det beroende på donorns hårkvalité, nuvarande håravfall, framtidsprognos..
Hur mycket vågar jag lita på bra gener?
Med tanke på vad jag ser på dina bilder så är både front och krona klart förtunnad..så några bra hårgener har du inte, dock kunde de också varit mycket sämre.
Din donor ser lite diffus och tunn på en bild, och "helt okey" ut på en annan. Svårt att säga.
Kan hårdoktorerna förutse framtida håravfall på ett bra sätt?
Relativt väl.
Måste man ta mediciner mot håravfall efter HT eller är det från fall till fall?
Frivilligt även om vissa kliniker gärna ser att du stoppar i dig finasterid.
Hur vet man hur mycket dugligt donatorhår man har?
Det får du reda på hos kliniken. Boka gärna några konsultationer så att du bara inte lyssnar på en enda källa. Utöver antalet grafts som kan förflyttas utan att "det ser konstigt ut" så spelar också hårets karaktär in. Tjocklek, färg, form etc.
2017-08-06: Scute - Curcumin - TransResveratrol - Rutin - Ashwagandha m.m.

Skriv inlägg