Finasterid och testosteronpåverkan

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Finasterid och testosteronpåverkan

Piller, kapslar, serum, lotions, krämer..
S1875

05 Sep 2019, 16:03

Hej,
Jag är 37år gammal och ny här på forumet. Jag har tagit finasterid 1mg i 6år, har inte fått tillbaka något hår och oklart om det stoppat upp fortsatt håravfall. Jag slutade med medicinen för 1månad sedan och kommer istället satsa på hårtransplantatin av vikarna. Min fråga är om ni har någon kunskap i hur finasterid påverkar testosteronnivåerna. Läkaren jag träffade senast arbetar på en hudklinik och sa bestämt att finasterid minskar testosteronproduktionen. Läkaren jag träffade innan dess (som inte ville förnya receptet) var urolog och trodde att de möjliga bieffekterna beror på minskad testosteronnivå. Kan jag ha gått runt i sex år med minsksd testosterånnivå? Jag har beställt ett "hemtest" bestående av bland annat testosteronvärde men jag vet visserligen inte hur mitt värde var innan jag började med läkemedlet. Någon här som läst någon studie i hur läkemedlet påverkar testosteronnivåerna? Det enda jag minns står i FASS är att det minskar omvandlingen av testosteron till DHT.
whyatt

07 Sep 2019, 13:26

Hej och välkommen hit!
Jag har tagit finasterid 1mg i 6år, har inte fått tillbaka något hår och oklart om det stoppat upp fortsatt håravfall.
Tyvärr är detta scenariot inte helt ovanligt. Bör dock påpekas att det är svårt å veta om det befintliga håravfallet inte stoppats upp eftersom man sällan har något annat att jämföra med....dvs hur hade du sett ut på huvudet idag om du inte kört finasterid? Precis som du skriver, oklart!
Jag slutade med medicinen för 1månad sedan och kommer istället satsa på hårtransplantatin av vikarna.
Låter som en plan, se dock till att inte ha orealistiska förväntningar och, beroende på din donor och ditt behov, så kanske inte ett ingrepp räcker. Hos vissa individer räcker inte transplantaten till för att skapa ett naturligt och tillfredsställande resultat. Gör din research och spring inte in i något!
Läkaren jag träffade senast arbetar på en hudklinik och sa bestämt att finasterid minskar testosteronproduktionen.
Hehe tragiskt, men jag är inte förvånad. Finasterid hämmar det isoenzym som orsakar att testosteron (T) > DHT. Dvs mindre T konverteras till DHT...detta betyder inte per automatik att eftersom mindre T blir DHT, så ser vi en signifikant ökning av T hos alla, men hos vissa individer sker det en tydlig ökning. Att T skulle sjunka pga finasterid hittar jag inga direkta stöd för i litteraturen.
Läkaren jag träffade innan dess (som inte ville förnya receptet) var urolog och trodde att de möjliga bieffekterna beror på minskad testosteronnivå.
Vilka bieffekter? Minskat T kan definitivt ställa till det i kroppen över tid, men om denna expert inom urologi informerade dig om att du har fått ett onormalt lågt T-värde pga finasterid, ja då vill du be om den mekanistiska förklaringsmodellen. En variant är att ditt T aromatiserats till E på en ohälsosam nivå, men detta är ren spekulation.
Kan jag ha gått runt i sex år med minsksd testosterånnivå?
Pga finasterid? Högst tveksamt, men endast din läkare kan ge dig en korrekt helhetsbedömning då det kan finnas andra omständigheter som inte enbart är begränsade till samspelet T > 5AR > DHT.
Jag har beställt ett "hemtest" bestående av bland annat testosteronvärde men jag vet visserligen inte hur mitt värde var innan jag började med läkemedlet.
Du kanske behöver ta en riktig blodprovspanel via werlabs eller liknande? Visst, kostar närmare 2 papp men då får du en bra bild över en hel del.
Någon här som läst någon studie i hur läkemedlet påverkar testosteronnivåerna? Det enda jag minns står i FASS är att det minskar omvandlingen av testosteron till DHT.
Exakt, detta är den primära egenskapen hos finasterid som man vill åt då DHT är betydligt mer bekymmersamt för hårsäckarna än T.

https://www.smr.jsexmed.org/article/S20 ... 0080-5/pdf

Och en för dig läsvärd artikel:
https://moreplatesmoredates.com/does-fi ... ne-levels/
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
diffus

15 Sep 2019, 00:47

Utan att svara på frågan gällande testosteronnivåerna vil jag ge en heads up på att det antagligen är klokt att vänta med hårtransplantation tills du sett vad som händer med håret nu när du slutat med finasterid. Det finns åtminstone en risk för att du kommer börja tappa håret i rask takt om någon månad och då är det rätt tråkigt att sitta med två välfyllda vikar och en tömd donor. Har inte finasterid gett dig något och du fortsatt tappa håret har du förmodligen dock inget att oroa sig för, men då tillhör du troligen minoriteten av de som tagit propecia.

Lycka till i vilket fall!
Skriv inlägg