Follicum

Follicum

Bevisat effektiva i kampen mot håravfall
Bald4Life

07 Jul 2019, 08:31

Follicum har under 2018 genomfört en Fas2-studie med deras FOL-005 preparat.

Nedan utklipp från http://follicum.se/pipeline/
Under 2018 genomfördes den andra kliniska studien denna gång på alopeci patienter på skalp vid Charitesjukhuset i Berlin samt bioskin i Hamburg. Studiens mål var att bekräfta säkerheten av FOL-005 samt förhoppningsvis se en behandlingseffekt på skalp hos försökspersonerna. Hårväxten (primär endpoint) ökade i genomsnitt med sju hårstrån per cm2 och var nära att vara statistiskt signifikant jämfört med baseline (p=0.078). Det fanns ingen statistisk signifikans för placebo avseende på behandlingseffekt gentemot baseline. Studien var designad att mäta effekten efter behandlingen gentemot baseline (individuella utgångsvärdet vid studiestart) och ej i jämförelse med placebo. En tydlig positiv effekt visades också på antal hår i tillväxtfas, vilket är en annan mycket betydelsefull parameter för hårväxt. Vid högsta dosen konstaterades en markant ökning om 11% (median) av antalet hårsäckar i tillväxt. Dessutom ökade förhållandet mellan antalet hår i tillväxtfas och antalet hår i vilofas med 18% (median) medan motsvarande siffra för placebo var minus 16% (median). Den tydliga ökningen förstärker de övriga resultaten som sammantaget pekar på att FOL-005 är en lovande behandling av alopeci (håravfall) men att dosen och behandlingslängden troligen behöver optimeras för att erhålla maximal effekt. För placebo gick merparten av de sekundära parametrarna i motsatt riktning, dvs mot försämrad hårväxt. Företaget kommer som nästa steg att förbereda en klinisk effektstudie med en topikal formulering av FOL-005 där dos, doseringsfrekvens och behandlingstid ska optimeras. Parallellt kommer företaget att fokusera på att hitta en lämplig utvecklingspartner för FOL-005.
Kolla även in denna presentation:

Jag tycker att det ser lovande ut. Har till och med passat på att köpa några aktier i bolaget och hoppas starkt på deras framgång ;)
Harry.k

08 Jul 2019, 16:25

Inte för att vara en party pooper, men detta är riktigt lama resultat. Det finns en uppsjö av produkter där ute som generar lite extra hårstrån på skallen. Alla de "nya produkterna" som dyker upp följer samma mönster, nån doktor eller företag ska komma med nått nytt som ska förändra läget, de hypar upp det otroligt och alla väntar med spänning, men sedan dyker bilden upp, notera att de visar de bästa resultaten också (såklart). Men som oftast är ett gäng fattiga punghår fler på huvudet.
Det handlar i slutändan om att de enda vinnarna på detta är företaget och doktorn och inte mkt annat. Inget nytt under solen när de kommer med sina produkter sas. Mer hår är alltid ett plus. Kan man ju tycka. Men är det av sådan signifikant art att det finns fog för att desperata baldies ska punga ut med stålar för det? Nja. Det hade kunnat vara mer intressant dock om det hade kunnat visa mer specifikt hur deras produkt fungerar, vilka tillväxtfaktorer den reglerar, vad den gör mer konkret, eftersom de allra flesta kör/borde köra ett program så man kan utvärdera om den kan utgöra ett komplement. För man ska ju inte tro annat än försökspersonerna använder noll produkter under utvärderingen. Hur hade de sett ut för en grupp som hade kört emuolja eller pumkin seed oil? Skulle inte förvåna om de haft likvärdiga eller tom bättre resultat.
Bald4Life

08 Jul 2019, 21:29

Jag inser också att detta inte är någon "mirakel-kur" i detta tidiga skede. Men med ytterligare forskning och utveckling kan ju detta så småningom leda till något som ger ett mer effektivt läkemedel med ett bättre resultat.

Dessutom tycker jag att det är positivt att det finns aktörer som faktiskt försöker hitta bättre metoder/läkemedel för att motverka/avhjälpa håravfall. Jag tycker att det har hänt ganska lite under dom senaste 25 åren sedan minoxidil och propecia började användas.
whyatt

10 Jul 2019, 00:28

Vad jag som potentiell framtida kund vill veta är egentligen inte "hur mycket nytt hår får jag", utan mitt primära fokus är "hur väl kan mitt befintliga, svaga hår, skyddas och om ja, riskerar effekten att mattas av?". Tyvärr kan man inte riktigt utläsa detta i den typen av studier som te.x. Follicum och många liknande företag bedriver, utan det får nästan komma ifrån användarna i takt med att produkten faktiskt används irl.

Om Follicums kandidat kan producera något bättre, och mer långsiktiga resultat än 5% minoxidil, samt med en nästintill obefintlig bieffektsrisk, då hoppar jag på direkt då verkningsmekanismen troligtvis fyller ett nytt segment i den ständiga kampen att motverka håravfallet i från flera håll. Vi får helt enkelt se vad deras "optimering" leder fram till samt vilken partner de attraherar för att få fram en kommersiellt gångbar produkt.

Ur ett aktieperspektiv så kan definitivt kursen sticka iväg uppåt om de lyckas utmanövrera minox i "verkligheten"..men man får en chans, tar de inte den går nog allt åt h, inkl. diabetes-projektet. Disclaimer: Ja, jag har aktier i företaget :)

Mer info om senaste studien:
http://follicum.se/wp-content/uploads/f ... -04-25.pdf
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Skriv inlägg