Hårtransplantation för vikar, vilken klinik?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
magma11

03 Sep 2017, 14:37

Hej! Har bestämt mig för att göra en hårtransplantation för att fixa mina vikar som jag har haft sedan tonåren. Bild: https://i.imgur.com/RoWZYyc.jpg
Har inte direkt något håravfall som pågår, utan hårlinjen formade sig så där i tidigt stadium i tonåren och har varit så sedan dess. Därför har jag uteslutit andra metoder och tänker att en hårtransplantation är min bästa lösning.

Nu återstår uppgiften att hitta en tillräckligt bra och prisvärd klinik, antingen i Sverige eller utomlands. Utomlands har jag hört att Belgien och Turkiet är de bästa alternativen. Turkiet känns lite nojigt pga det politiska läget i landet och grannländerna, så jag föredrar ju Belgien. Skulle det visa sig att jag kan spara 20 000 på att åka till Turkiet så kanske det är värt.

Först vill jag bara reda ut läget kring de svenska klinikerna.

Har någon erfarenhet av Akacia här i Sverige? Ringde dem och de sa att de numera flyger hit kirurger från Turkiet. Så man får turkisk kvalitet men slipper flyga utomlands. Hur tror ni Akacia är jämfört med att åka till någon av de bästa i Turkiet? Hört mycket bra om en kirurg med namn Erdogan i Turkiet. En HT hos Akacia verkar ligga lite över 40 000 kr.

Ett billigt alternativ i Sverige är Nordic New Hair Center, som verkar ligga runt 25 000 kr. Ilter Clinic säger att deras priser börjar på 20 000 kr. Poseidonkliniken börjar på 35 000 kr. Någon som har erfarenhet av dessa?
Hittar inte så mycket varningar för olika kliniker på Google så.

Viktigt också med garanti. Ifall något går snett, så vill jag välja en klinik som fixar det som gått snett eller ger pengarna tillbaka. Men helst en klinik där risken att det går snett är närmast obefintligt. Vet inte vad skillnaden gällande garanti när man gör utomlands jämfört med i Sverige.

Tack på förhand! :)

magma11

27 Nov 2017, 21:31

Bump, snälla skulle vara oerhört tacksam om någon har svar på mina funderingar!

sparrow

27 Nov 2017, 22:25

Hur stort är området i vikarna? Hur många grafts placerar de kliniker du har kollat upp för de priser som anges? Skicka bilder till några kliniker och hör med dem vad de uppskattar att du behöver i antal grafts och hur mycket de tar i pris för det.

Det har inte så stor betydelse vad klinikerna har för pris för de minsta operationerna. Hur många grafts sätter t ex Ilter för 20 000?

Eftersom att du behöver komma upp i en ganska hög täthet i vikarna för att det ska se bra ut så kan det bli en ganska dyr operation. Och jag skulle inte rekommendera en HT för vikar. Om några år kommer du inte att bry dig så mycket om vikarna. Det är knappt heller någon som lägger märket till vikar förutom en själv, och andra som kan vara intresserade av att studera hårlinjer - vilket är ett fåtal personer (många gånger unga personer) eller personer som själva kan ha egna hårproblem. Många har högre vikar naturligt.

Skippa hårtransplantationen är mitt tips.

whyatt

29 Nov 2017, 09:11

magma11,
ursäkta att jag har missat din tråd!

"Har bestämt mig för att göra en hårtransplantation för att fixa mina vikar som jag har haft sedan tonåren."
Vad man först bör göra sig om ens hårproblem för tankarna in på hårkirurgi, är att själv researcha ämnet (+10 timmar), samla ihop ett knippe kliniker som man valt ut baserat på vad man lärt sig under de där +10 timmarnas research och därefter vända sig till dem för konsultation/utvärdering. Därefter, om majoriteten av klinikerna inte skruvar på sig och helst låter bli att utföra ingreppet, går man vidare.

Varför skall man tänka så här? Jo för att det sällan räcker med ETT ingrepp då håravfall ofta fortskrider, att en dålig klinik kan göra skalp-situationen VÄRRE (och därmed också göra det värre innanför skalpen...), att denna kirurgiska resa tar tid, kraft och sällan kostar under 100 pannor (efter 2-3 ingrepp), att många inom några år helt plötsligt inser att fruntimmer, lämna på dagis, bolån etc ockuperar så mycket av ens tid att fåfänga inte längre är ett alternativ. Att få sova ut en söndag är plötsligt värt minst 500 grafts. Om det gick att göra det bytet. Osv.. :ugeek: ;)

"Har inte direkt något håravfall som pågår, utan hårlinjen formade sig så där i tidigt stadium i tonåren och har varit så sedan dess. Därför har jag uteslutit andra metoder och tänker att en hårtransplantation är min bästa lösning."
Newsflash, du har håravfall. Därmed inte sagt att du flat out är en olämplig kandidat, and this is why: Om du kan få en seriös och högt aktad klinik att kika runt i din hårbotten med mikrokamera och komma fram till att vikarna i sig är "stabila" nu (inga tecken på miniatyrisering) samt att vertex/kronan/månen inte heller visar några tendenser till uttunning, då kan du mycket väl vara en bra kandidat (förutsatt att inte donor suger)...för det förekommer herrar som också i 30-40-50 års ålder har STORA vikar men i övrigt inget håravfall. Kanske tillhör du denna grupp, i den bästa av världar. Återigen, din ålder spelar en stor roll här.

Din hårlinje är, hur tidigt den än uppstod och hur länge den än varit "stabil", oroväckande hästskoformad. Nu känner jag inte till din ålder. Är du närmare 39 så är hårlinjen troligtvis inte lika alarmerande än om du är 21-ish. Så vilket år kom storken med dig? :mrgreen:

"Nu återstår uppgiften att hitta en tillräckligt bra och prisvärd klinik, antingen i Sverige eller utomlands. Utomlands har jag hört att Belgien och Turkiet är de bästa alternativen. Turkiet känns lite nojigt pga det politiska läget i landet och grannländerna, så jag föredrar ju Belgien. Skulle det visa sig att jag kan spara 20 000 på att åka till Turkiet så kanske det är värt."
Intressant frågeställning som ofta uppstår. Jag rekommenderar inte specifikt EN klinik..däremot är min egen bedömning att Turkiet är tillräckligt safe. Man vet aldrig vad som händer i morgon iofs och om valet av land gör dig konfunderad och orolig, så finns det lyckligtvis ett gäng andra länder med välrenomerade kliniker i, däribland Belgien, Tyskland, Cypern, England, Spanien m.m...men de budgetkliniker som presterar "bäst" resultat tenderar att vara av Turkisk börd.

"Först vill jag bara reda ut läget kring de svenska klinikerna."
Det finns inget som heter "turkisk kvalitet". Faktum är att det vimlar av inkompetenta hårkirurger i det landet. Att operera på svensk mark borde innebära ett svenskt kostnadsläge...och om kirurgen får betalt med turkisk rate så undrar jag hur det legala upplägget rent skattetekniskt ser ut. Påstår inte att det föreligger oegentligheter, utan poppar bara frågeställningen :)

Jag har inte speciellt mycket matnyttig information om Akacia men skulle gärna se att deras rep blir aktiv här på brädan, the more the merrier! Jag har sett två resultat som inte kliniken själva presenterat och jag blev inte avskräckt. Prislappen är ju helt klart åt det mer humana hållet. Jag hoppas dock de skaffar bättre rutiner för att dokumentera sina verk. Poseidon har heller inte skämt ut sig vad jag vet. Också de är varmt välkomna att delta här och presentera cases mer ingående.

En transplantations kostnad beror uteslutande på hur stor behovsyta kandidaten bär runt på. Och kom ihåg, den ytan tenderar att öka med tiden. Just saying.

Erdogan är lika med ASMED. Turkiets mest högprofilerande klinik med mängder av resultat online. Deras rep är aktiv här, som du kanske sett och de är minst sagt populära. Pris/graft ligger dock i den övre regionen, i synnerhet i jämförelse med andra turkiska kliniker, men till skillnad från många andra kliniker är ASMED också internationellt erkända.

"..hittar inte så mycket varningar för olika kliniker på Google så..."
Man kommer en bra bit genom att jämföra resultat och därefter rangordna klinikerna...så researcha på tills du uppbär en djupare förståelse för HTs...att kasta sig in i ett ingrepp hos en randomklinik är ett monumentalt misstag.

"Viktigt också med garanti. Ifall något går snett, så vill jag välja en klinik som fixar det som gått snett eller ger pengarna tillbaka. Men helst en klinik där risken att det går snett är närmast obefintligt."
Exakt, viktigast att göra, om man är en lämplig kandidat, är att välja en riktigt duktig HT-klinik...och tro mig, det går att lista ut vilka som är bra och vilka som inte är det. Rent garantimässigt är detta i sig en klen tröst om resultatet blir dåligt för då har ens förutsättningar försämrats rejält...därtill är garantier ofta svävande och otydliga. Därtill är det kliniken som avgör hur många transplantat som överlevt..och om de säger 60% och deras garanti lovar minst 75% så kan du inte räkna med speciellt mkt tillbaka..och det är som sagt en klen tröst för en tunn hjässa & mer eller mindre sargad donor.

Avslutningsvis vill jag peka på sparrows uttalande om att "skippa HT" - detta är ingen dum idé även om en HT under en tid i ens liv kan kännas som "det bästa jag gjort". Jag är för båda vägvalen, beroende på de individuella förutsättningarna. Vad du än gör, researcha mer och glöm inte bort att också utveckla din person, dina passioner och din inre värme. Peace out!
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

sparrow

29 Nov 2017, 18:18

whyatt wrote:
29 Nov 2017, 09:11
/.../ en dålig klinik kan göra skalp-situationen VÄRRE/.../
Jag tänkte på det här. En misslyckad HT är ofta värre än ingen HT. I synnerhet i en situation där en HT egentligen inte är nödvändig. Scenariot vikar med lägre hårtäthet än kringliggande hår är i de flesta fall ett sämre alternativ än vikar, om man har längre hår. Det behövs hög densitet i vikarna, och vill det sig illa så drar sig vikarna längre bak, då finns det kanske inte något annat val än att fortsätta på HT-vägen även om man då känner att man kanske till en början hade kunnat avstå. Sedan är ju frågan om ålder väldigt viktig. En HT innan 30 års åldern är det nog få seriösa kliniker som idag rekommenderar. Om du har fått vikar redan i tonåren så finns risken att håravfallet fortsätter, även om det för tillfället kan ha saktat ner.

Det är mycket att tänka på när det gäller HT, framförallt när det kan handla om yngre personer.

Har du testat med annan frisyr? Något kortare så att du kan kamma fram håret över vikarna?

magma11

01 Dec 2017, 19:28

Tack för era svar! :)

Jag glömde kanske att skriva min ålder. Jag är 27 och har haft samma konstiga vikar sedan tonåren, jag är inte det minsta tunnhårig i övrigt. Därför tror jag att det inte handlar om håravfall än så länge utan att hårlinjen blev formad så ganska snabbt. Iom att inga mediciner kan återskapa detta så är hårtransplantation min väg att gå. Självklart kan jag leva ett bra liv utan en HT men jag har givetvis funderat väldigt mycket på det och kommit fram till att det är bästa lösningen i mitt fall.

Så om vi lämnar det och går vidare till klinikerna, så har jag researchat en del. Vet inte hur många timmar men det går säkert att researcha mer. Att skriva och prata med er är ju en del av min research.
Finns det många kloka människor som redan har researchat så känns det värt att höra in vad de har kommit fram till också!

whyatt, du skriver att det är enkelt att lista ut vilka kliniker som är bra och vilka som inte är det. Vilken klinik skulle du rekommendera ifall du har gjort en HT?

Förstår att det finns inkompetenta kirurger även i Turkiet, bra att inte låta sig luras av någon allmän "turkisk kvalitet". Så jag förstår, Akacias turkiska kirurger behöver inte vara bättre för att de är från Turkiet. Men de skulle kunna hålla högre kvalitet, speciellt ifall landet har speciella hårkirurgutbildningar.

Jag tror att iom att jag är ung räcker det för min del att göra en lyckad transplantation, sedan låter jag håravfallet bli som det blir i framtiden. Förstår att det finns viktigare saker i livet så klart men just nu i min unga ålder känns det värt att investera i det här.

whyatt

04 Dec 2017, 13:37

sparrow,
absolut. En misslyckad HT är i min mening alltid värre än ingen HT då man både har kvarvarande eller ökad psykisk stress pga ingreppets misslyckande plus det ekonomiska aspekten samt en signifikant donorförlust. Inte game over rent HT-mässigt för alla men definitivt. och åtminstone, en riktig downer för samtliga drabbade.

magma11,
Huruvida du har eller inte har pågående håravfall måste en duktig klinik få bedöma...även om du själv är säker på att det inte rör sig om håravfall. Trust me on this one :)

Jag rekommenderar helst ingen specifik klinik då forumets hållning är av opartisk natur, vad jag dock kan göra är att name-droppa ett häng europeiska kliniker som alla ett gott internationellt renommé.
- Injerto Capilar (Dr. Lorenzo), Asmed, Ferduni, HDC, Bisanga, Mwamba, Armamed. Dr. Keser m.fl...därtill finns bl.a Dr. Cooley, Hasson & Wong, Dr. Konior, Dr. Gabel m.fl. i Nordamerika som är väl respekterade.
I Sverige har du New Hair Clinic, Akacia, Poseidon, Ilter m.fl...men överlag verkar det vara som så, i alla fall här på brädan, att folk i allmänhet anser att vissa av de utländska klinikerna visar upp bättre resultat online - detta innebär automatiskt inte att de ÄR bättre, utan det är upp till var och en att dra sina egna slutsatser och vända sig till de kliniker man finner intressanta. För vissa personer är behovet av att slippa resa utanför landet så pass viktigt att det i sig rättfärdigar att endast jämföra inhemska alternativ.

"Speciella hårkirurgiutbildningar" är egentligen irrelevant. De bästa i världen idag är bra för att de har praktiserat hos en bra klinik och därtill har massvis av ingrepp i sina CVn. Hårkirurgi är relativt enkelt att genomföra "helt okey" men relativt svårt att genomföra "top notch". Det är alltså kirurgerna med de tusentals timmarna av uttag, slits och isättning man vill åt...och det lär man sig på fältet och inte i skolbänken.

Whimp

08 Feb 2018, 17:23

Hello där.

Vi ser ut att vara lite i samma sits med vikarna, du och jag. Skillnaden är att jag gjort en stor strip operation för tio år sedan (fyller 30 i sommar).

Det enda jag kan säga och då utgår jag enbart från mig själv, är:

Om jag fått välja om, så hade jag ALDRIG gjort det. Jag har fortfarande höga vikar och ett 20cm långt ärr i bakhuvudet. Min hårlinje ser ut som dockhår. Det går aldrig att ångra. Visst, jag gick till en sämre klinik, visst jag var för ung, visst tekniken har gått framåt. Men det blir inte alltid bra och jag känner också att håret tar mindre och mindre plats i mitt liv. När jag var ung kändes vikarna som jordens undergång. Nu är jag helt ok med vikarna men , känner mig nu tvungen att göra ännu en operation för att fixa det mitt dåliga val förde med sig för tio år sedan.

Om jag däremot som du haft höga vikar, men sluppit ärr och dockhår, då hade jag inte gjort det. Jag hade klippt en kortare frisyr. Eller gjort en SMP.

Faktiskt. Utan ärr hade jag lätt gjort en SMP eller bara snaggat med trimmer.

Men absolut, tanken på en rak o fin hålinje får ju fortfarande hjärtat att hoppa. Men jag kan leva med vikarna.

Jag ger bara de råd jag önskar något gett mig för tio år sedan.

whyatt

09 Feb 2018, 11:55

Whimp,
skapa gärna en ny tråd med info och bilder gällande vad du vill uppnå framgent, så kan forumet bistå med feedback och förslag. Det finns (tyvärr) gott om repair-expertis att tillgå ute i världen, men det kan också gå fel...så researchen är som vanligt A och O. Gällande STRIP-ärr så kan, om din donor tillåter det, en FUE-repair förbättra läget avsevärt. SMP likaså även om riktiga transplantat så klart är förstahandsvalet.

Om ärret är väldigt utdraget och det vid undersökning visar sig att det primärt beror på dålig förslutningsteknik och inte att din huds unika egenskaper ligger bakom det, så kan man (i vissa fall) också, och jag förstår att det låter otänkbart, ta ut en ny strip, försluta ärret på rätt sätt och något år (tiden varierar) senare FUE/SMP'a ärret...men för de allra flesta är en ny FUT/STRIP absolut inte aktuellt och ej heller det lämpligaste alternativet nu när ett skapligt lågt antal FUE-transplantat räcker långt:

Whimp

09 Feb 2018, 17:58

whyatt wrote:
09 Feb 2018, 11:55
Whimp,
skapa gärna en ny tråd med info och bilder gällande vad du vill uppnå framgent, så kan forumet bistå med feedback och förslag.
Gjorde det bara för några dagar sedan actually. Du (och alla andra) får mer än gärna ta en kik!

Harry.k

02 Mar 2018, 15:18

Hela ingången i frågan här är ju, som så många andra gånger lite tokig, nämligen priset.
Förstår ju det är viktigt med kostnaden men samtidigt är det lätt att bli lurad här.
Kliniker som skyltar med sitt pris i första hand ska man hålla sig långt åt helvete ifrån, generellt sett.
Se det som att du gör en investering i dig själv, och något du kommer bära med dig hela livet. Och man har inte hur många grafts till donor som helst. Då gäller det att göra rätt redan från början.

Här är en person som klantat sig och bara såg priset, med uselt resultat som följd.
2 st op med motorpunch och ändå inte bra pga av värdelös återväxt. Nu fick han gå till ett proffs som fick städa upp det förra skitjobbet.

Saker man vill veta inför en op är vem som kommer utföra op, har de koll på växtriktning av grafts, placering av grafts, (många misstar tvåor för ettor med onaturligt res som följd ist ska de använda mikroskop vid fördelning av grafts) manuel punch eller motorpunch. Det är hur många olika faktorer som helst att hålla koll på. Läs på, läs på.

magma11

05 Apr 2018, 23:45

Tack för info, Harry.K!

---

Har lite funderingar!

Mer eller mindre bestämt mig för en hårtransplantation i år. Börjar överväga Koray Erdogan i Turkiet med tanke på alla bra recensioner, billigare pris men fortfarande bra kvalitet, samt bra svensk förbindelse/kontakt/transport.

Inte gjort en konsultation än men det verkar peka mot 2000 grafts.
Frågan är: Kommer jag kunna göra en transplantation och kunna skippa mediciner, typ finasterid? Har hört att vissa kirurger skriver ut/rekommenderar finasterid efteråt. Finasterid är något jag kan tänka mig senare i livet men inte nu när jag är 27, tänker ifall det påverkar möjligheten att få barn osv (hört skräckhistorior).

En annan viktig fundering. Jag vill göra en transplantation som räcker så länge som möjligt, utan att behöva göra fler. Iallafall inte inom den näsmsta tiden. Det ska se tätt och bra ut, sen om jag får tunt hår någonstans i framtiden får jag se vad jag kan göra åt det (Big3, eller laser-hatt t.ex, eller en till HT).
Därmed vill jag välja en klinik där återbesök är ovanligare.

Också, FUE vs FUT, läst att FUE kan göra det svårare för framtida HT om man plockar för mycket. Strip-metoden har inte detta problem, däremot ger den ärr. Är FUE the way to go för mig ändå?

Jag har ju bara vikar (som är helt hårfria) inget tunt hår någonstans, så det lär dröja ett tag.

Hur är det med garantier utomlands jämfört med Sverige?

Håller Svenska kliniker på att komma ikapp med kvalitet och pris eller är det fortfarande dyrt och inte lika bra kvalitet? Sett många som gjort HT i Sverige som är nöjda med sina resultat här på forumet.

Mvh magma11

Skriv inlägg