Funderingar angående hårtransplant

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Frank12

02 May 2018, 15:48

Tjena alla kunniga här på forumet.

Nu är de såhära att jag tänkt ett tag på att göra en HT(hårtransplant). Jag är 30 år gammal. Är långt ifrån flint. Skulle nog säga att jag ändå har bra hår för att vara 30 år. Vill dock ha mycket tätare hårväxt, kanske som man hade i tonåren. Eftersom att jag redan har rätt bra hår, så är jag ju självklart rätt att skada de på någotvis under operationen. Någon som vet hur de är angående detta? Ifall de skadar dina redan befinntliga hårsäckar. Kommer de aldrig mer komma tillbaka?
Sen får ni med erfarenhet av både ht och ni med mkt kunskap också komma med synpunkter om va ni tycker att jag gör detta då jag redan har rätt bra hår, är de värt att riskera sitt befintliga? eller är de inget att oroa sig för? Fram med alla tips :D

Harry.k

04 May 2018, 19:00

Det är ganska omöjligt att ge tips utifrån den magra infon. Posta bilder så blir det enklare, där både front och vertex syns. Hur ser håravfallet i släkten ut osv är också viktiga faktorer.

När det gäller skada på existerande hår så brukar det vara en viss skillnad på FUE och FUT.
Men framför allt så kokar det ju ner till kirurgens skicklighet, vad han använder för instrument osv.

Frank12

05 May 2018, 20:28

lookgood.jpg
lookgood.jpg (215.58 KiB) Viewed 1549 times
Last edited by Frank12 on 05 May 2018, 20:46, edited 1 time in total.

Frank12

05 May 2018, 20:31

kommer göra fue förövrigt.
Last edited by Frank12 on 05 May 2018, 20:47, edited 2 times in total.

Frank12

05 May 2018, 20:33

bilderna jag skickade var de jag skickade till kliniken med :)

Frank12

05 May 2018, 20:40

ingen är flint i släkten, dock så har de som passerat 50 år blivit mkt tunnhårigare än vad jag är.

Frank12

06 May 2018, 01:40

Kollade med en klinik som en polare gjort hos, som ligger i Italien. priset jag fick efter att ha skickat bilderna var 2200 euro. Är de ett bra pris? Googlade lite, fick fram Istanbul Hair Clinic dunder priser där flyg, hotell, transport och även PRP behandling ingår. Är kluven som fan....

Harry.k

06 May 2018, 14:38

Nämnde de endast pris? Sa de inget om antalet grafts eller något mer?
Är det en hårklinik exklusivt eller gör de även andra plastikoperationer?
Ta det väldigt lugnt och läs på nu, gör inget förhastat. Priset kanske ser bra ut men om resultatet blir skit, blir det ju mindre relevant.

Det första man vill veta är ju framförallt vem läkaren som utför operationen är. Det är ju inte så trevligt att bli försökskanin åt assistenter eller någon nybörjare. Framför allt är detta viktigt när det gäller extraheringen eftersom det kan bli skada på hårsäckarna. Då ska det vara ett proffs och en erfaren välrenommerad läkare som personligen gör detta.

Sedan är det viktigt att agera för att behålla det befintliga håret. Ser ju knasigt ut om håravfallet fortsätter och skiljer sig från transplanterade håret.

Frank12

06 May 2018, 22:52

De nämnde endast pris ingenting om grafts. Jag fick tydligen kompis pris då denna läkare "känner" min polare farsa. enligt doktorn så kostar de egentligen mer, 3000-6000 euro brukar de ligga mellan tydligen. De är en hårklinik.
Ja de är ju de vill inte vara någons försökskanin haha :D
Hittar inget om denna doktor på forum eller liknande. Kliniken har dock instagram med fler utförda HT.
Jo är rädd att jag blir lite för ivrig och tar för snabba beslut. Försöker läsa på så mkt som möjligt. Ni som har erfarenhet får gärna hjälpa till med info. All info är bra info :D

Någon som vet hur tätt man kan lägga hårsäckarna? finns de nån maximum gräns som är beroende av tex. deras transplantverktyg eller dylikt.

BTW. "skada på hårsäckarna" antar jag att du menar de redan befintliga hårsäckarna. Då undrar jag ifall de skadar de redan befintliga hårsäckarna. Är de sårsäckarna förstörda för alltid? eller kommer de tillbaka med tiden? :)

Harry k. tack för att du hjälper :)

whyatt

07 May 2018, 10:40

Välkommen hit Frank12 :)

Utifrån dina bilder, och beroende på hur ditt hår såg ut i tonåren, har du troligtvis tappat lite hår i fronten samt i tinningarna, men precis som du säger är omfattningen tämligen modest.

Gällande risker för ev. skador på befintliga hårsäckar under ett FUE-ingrepp så beror omfattningen dels på kirurgen/teamets skills, men också om det under ingreppet sätts transplantat överlappande, dvs på ytor där det redan finns hårsäckar. Om detta sker finns det alltid en risk att vissa befintliga hårsäckar skadas - men en skicklig kirurg ser till att minimera denna risk så att den inte spelar någon avgörande roll för slutresultatet.

Du skall absolut inte välja en "no name" klinik som saknar track-record. Även om de har några bilder på Insta så är detta, i min mening, för lite. Därtill är HT en "konstform" och absolut inte rätt område att fokusera på REA-priser.

Du som vill "densify" din hårlinje behöver, återigen i min mening, verkligen hamna hos en klinik som kan visa upp MÅNGA fina, täta resultat på just hårlinjer..och det skall vara närbilder av god kvalitet och inget annat.

Bara för att man är läkare och har några HT-ingrepp innanför västen, så innebär det inte att man är duktig på FUE och du vill undvika att behöva göra en repair...så fortsätt research och spring INTE in i ett ingrepp.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

Frank12

07 May 2018, 12:09

Tjena whyatt.

Ja exakt! Mitt hår var väldigt tjockt förrut, dock så har de blivit tunnare genom åren. De har gott väldigt sakta, aldrig känt av nån aggresiv typ av håravfall.
De är som du säger, tappat i fronten och vid tinningarna.

Nä du har helt rätt. Priset är nästan orelevant för mig (sålänge de inte kostar 100 k). Anledningen till att jag började snacka med den doktorn var mer pga. min kompis resultat. Var faktiskt förbi min vän igår för att ta reda på mer info angående doktorn och även för att titta yttligare på hans hår, då de är färdigläkt. Han hade innan väldigt mkt hairloss. Han fick riktigt bra resultat, men jag tyckte samtidigt att hårsäckarna skulle suttit tightare ifall htn utfördes på mig då jag har mkt bättre hår innan operationen. Frågade polarn och han sa att doktorn sa att han skulle göra så tätt som möjligt åt mig.
Så jag skrev till doktorn och frågade:
My friend he told me you did the most density possible. That made me wonder what you ment by that. Was it the most density you could do as a hairtransplant or was it the most density you could do to my friend specific?

Dr - Actually if was the most density which we could take from his donar area in one session.
Dr - You and your friend are not the same, we could not compare it. Also the density depends on hair quality.
Dr - BTW Our Method and instruments has progressed since 2 years ago.

så såg vår konvo ut.
Tog reda på lite mer angående hans operation på djupet.
Kliniken heter Pallaoro. och är inte specifikt en hårklinik utan de utför alla typer av kirurgi. deras IG - clinica_pallaoro
Doktorn som jag pratat med som jobbar med hår på IG - alisarraclinic
Kolla gärna whyatt och andra och ge era tankar, va ni tycker.

Om jag ej ska välja denna doktor, har ni förslag på några bra?

whyatt

07 May 2018, 16:04

Är det denna kliniken vi pratar om?
https://www.instagram.com/alisarraclinic/
Vad exakt heter kirurgen?

Jag kan inte på rak arm, i dagsläget, vare sig hissa eller dissa denna klinik...men generellt kan man säga att kliniken bör:

1) ha varit aktiva online i flera år
2) ha en överväldigande majoritet av positiva omdömen (även om ingen klinik är helt fläckfri)
3) tydlig dokumentera sina patientfall
4) ha en dedikerad patient-koordinator som snabbt besvarar frågor
5) ha en strukturerad hemsida där bl.a. kirurgens namn framgår
6) Kunna skicka över en garanti-policy som är välskriven och på patientens sida
7) ...med mera!

Frank12

08 May 2018, 20:58

Ja exakt!
https://www.instagram.com/alisarraclinic/
Han heter Alireza Simaee
Hittar inte så mkt om honom jämnfört med andra läkare...

Harry.k

09 May 2018, 00:47

Frank12 wrote:
06 May 2018, 22:52
De nämnde endast pris ingenting om grafts. Jag fick tydligen kompis pris då denna läkare "känner" min polare farsa. enligt doktorn så kostar de egentligen mer, 3000-6000 euro brukar de ligga mellan tydligen. De är en hårklinik.
Ja de är ju de vill inte vara någons försökskanin haha :D
Hittar inget om denna doktor på forum eller liknande. Kliniken har dock instagram med fler utförda HT.
Jo är rädd att jag blir lite för ivrig och tar för snabba beslut. Försöker läsa på så mkt som möjligt. Ni som har erfarenhet får gärna hjälpa till med info. All info är bra info :D

Någon som vet hur tätt man kan lägga hårsäckarna? finns de nån maximum gräns som är beroende av tex. deras transplantverktyg eller dylikt.

BTW. "skada på hårsäckarna" antar jag att du menar de redan befintliga hårsäckarna. Då undrar jag ifall de skadar de redan befintliga hårsäckarna. Är de sårsäckarna förstörda för alltid? eller kommer de tillbaka med tiden? :)

Harry k. tack för att du hjälper :)
Det absolut minsta man kan begära är att få reda på antalet grafts av kliniken. Det
är bra att få reda på i första hand, för det kan ju hända att det behövs fler operationer
i framtiden och då är det ju bra att veta hur mkt av donorn som tagits.
Sedan är det viktigt att titta på andra fall som kliniken gjort, tänk på att kliniker visar sina bästa fall på sidan, så det är bra om man kan hitta andra case från samma läkare på nätet där folk lagt upp bilder på sin ht. Ja det kan skada hårsäckarna när de gör extraheringar, framför allt när de använder motorpunch.
Men något många inte tänker på är att även när hårsäckarna transplanteras så kan de skadas då assistenterna blir trötta efter en stund, de kan klämma åt för hårt kring hårsäcken med pincetten. Erdogan Koray beskrev detta i en video och presenterade då "Keep" vilket gjorde att överlevnaden blev avsevärt mkt högre på graftsen.
Skulle rekommendera att skicka dina bilder till ett flertal läkare för att få ett utlåtande om behovet. Det är vanligt med både low ballande samt överdriven graftsanvändning. Och därför är det bra att kunna jämföra vad de olika klinikerna säger om graftsantal.
Och när det gäller densepack, fråga också hur många cm2 det kan tänkas bli. Ju högre täthet desto sämre yield generellt sätt, 55 cm2 ska ge hyfsad täthet. Har sett en del fall där de smäller på med 80 vilket kan vara lite överdrivet. Men sedan beror det ju på hur tjockt resten av håret är också.

whyatt

09 May 2018, 14:40

Klinikens resultat, utifrån det material som presenteras på Instagram, ser överlag helt ok ut, men utan gott renommé och välfylld webbsida, så är det svårt att veta hur pass ofta de levererar på hög nivå och hur ofta det "skiter sig". Ingen patient är den andra lik och givetvis tankar kliniken aldrig upp resultat som är dåliga..

Önskar man extra tät hårlinje BÖR man överväga att dela upp ingreppet på två tillfällen, istället för att försöka pressa ner maximalt med hårsäckar under ett och samma ingrepp.

Frank12

11 May 2018, 06:52

Harry k - Jo de är sant iofs. Ska fråga han om antalet grafts. De han menade är att i detta pris ingår de att vi tar så mkt hår att du får de riktigt tätt.
Är svårt att få tag på klinikens sämre verk då han inte verkar så "stor". hans fullständiga namn har jag nu Alireza Simaee. jag frågade han angående tätheten "80-100 follicular unit per square".
Ska kika på andra också. Vet du några bra som du kan rekommendera? :)

Frank12

11 May 2018, 07:00

whyatt - ja de är just som du säger. Har fått ett gott intryck av denna doktor men samtidigt så är de den ända jag pratat med då jag inte kan några andra namn och detta namn var enbart för att en vän till mig gjort där. Har som aldrig tidigare tänkt på HT så därför inte så kunnig inom detta område.

Hmm intressant. Varför BÖR man överväga 2 tillfällen? Jag vill ha riktigt tätt hår, är typ därför jag vill göra ht, inte så mkt för att jag mår dåligt över mitt hår eller så. Tycker mitt hår duger gott och väl men hade velat upgradea det till kalufs 2.0 :D
Men vaddå tror du att även jag med mitt hår som du ser på bilderna, behöver 2 ingrepp för att få de riktigt tätt?:)

whyatt

11 May 2018, 13:16

Endast du kan ju avgöra vad du själv anser vara "riktigt tätt". Den generella tanken med hårkirurgi är inte att resultera i "riktigt tätt" hår utan att skapa en "illusion" av mer hår än man de facto har. Det är mkt möjlighet att du kan få tillräckligt med täthet med ett ingrepp men jag känner till fall där tätheten varit bra efter första ingreppet men patienten ändå valt att "fylla på" med fler grafts inemellan för att boosta ännu mer.

Det låter som om du behöver researcha mer.

Frank12

11 May 2018, 13:34

whyatt - ja okej, men varför tycker du att de är bättre att utföra 2 ingrepp istället för att försöka pressa ner maximalt med hårsäckar under ett och samma ingrepp.
Är de bättre av någon specifik anledning? :)
tack

Harry.k

11 May 2018, 22:24

Frank12 wrote:
11 May 2018, 06:52
Harry k - Jo de är sant iofs. Ska fråga han om antalet grafts. De han menade är att i detta pris ingår de att vi tar så mkt hår att du får de riktigt tätt.
Är svårt att få tag på klinikens sämre verk då han inte verkar så "stor". hans fullständiga namn har jag nu Alireza Simaee. jag frågade han angående tätheten "80-100 follicular unit per square".
Ska kika på andra också. Vet du några bra som du kan rekommendera? :)
Kan inte direkt rekommendera några för har aldrig gjort en HT, men skulle personligen
endast valt de som själv utför extraheringen och manuellt, samt att man sett rejält med bra case där flera tydliga bilder finns, och då skulle nog valet stå mellan Keser eller Koray.
80-100 cm2 är en riktig densepack, men det är bara yttersta linjen som behövs, och du har ju en del hår bakom bara att det är lite tunt, och om han tänkt slänga in 80cm2 där så är det ju helt onödigt, dessutom behöver grafts blodkärl för att kunna överleva och då kan man inte smälla på med för många på en gång. Så alltså, 80cm2 på en helt kal yta, fine, men där det redan finns hår som bara är lite tunt, nej det är overkill. kolla dessa angående hårtäthet för att se några fall.
https://donovanmedical.com/hair-blog/20 ... plantation
https://www.hairforlife.info/en/how-muc ... necessary/

Ser även att dina temples behöver fixas, det är riktigt svårt att få naturligt då de är riktigt tunna fina strån.
Många som gjort HT känner att det är något som saknas och att de inte är riktigt nöjda. Att det är något som saknas, och ja det är oftast temples eftersom de framar ansiktet. Gatsu på brädan har gjort 2 HT och kände att det var något som saknades ex.

Skriv inlägg