Göra hårtransplantation?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Daniel99

15 May 2018, 00:02

Hej Forumet! :)

Kul att komma in här och se att det finns flera med samma önskan. Man blir taggad av att läsa era inlägg!

Jag skulle behöva lite råd själv då jag är inne på att göra en HT framöver, och det helst i Sverige.

Jag har kontaktat ett antal olika kliniker för att fråga både om antalet hårsäckar jag skulle behöva som möjligheten till att få ett bra resultat av Fue. (väntar in svar) Jag gjorde redan år 2012 en konsultation på plats ”som ni ser på bilder 1 här under”, vid det tillfället så valde jag dock att inte gå vidare alls för att jag ville se lite hur håravfallet i övrigt påverkades av att det gått några år. Som ni ser på bilder 2 här under så ser ni nu samma plats på hjässan som år 2012. Det intressanta för mig är att det bara är själva detta utrymme på hjässan som påverkats av håravfallet på 6 år. Jag har alltså mycket hår i övrigt. Det finns håravfall i släkten men det är samma sak där, mycket hår överallt men tunt på själva hjässan. Några frågor som jag skulle vilja ställa är följande:

1. Vad anser ni om det håravfall jag har och möjligheten till en lyckad HT. Här frågar jag inte om era medicinska kunskaper utan mer generellt om ni har egen erfarenhet, kanske likande håravfall?

2. Är det idé att köra en Fue-behandling av hjässan?

3. Skulle ni rekommendera någon särskild klinik eller dr i Sverige för en Fue?

4. Vad har ni för erfarenhet av tunt hår, kvalité av själva håret, jag tänker att tunt ljust hår inte täcker så bra.

5. Andra synpunkter tas gärna emot!

Mvh Daniel
Bifogat
Hair 2018 - fråga.jpg
Hair 2018 - fråga.jpg (102.74 KiB) Viewed 1113 times

whyatt

15 May 2018, 11:14

Hej Daniel99 :mrgreen:

Kul att du finner brädan behjälplig.

Svårt att se, men en viktig aspekt är om ditt håravfall i kronan har rört sig nämnvärt neråt, mot nacken, ser inte ut så väl? Om nej, är det ett riktigt gott tecken och tyder i så fall på att din övre donorlinje i nacken är genetiskt högt upp = mer "safe" donoryta att plocka ifrån.

1. Kan absolut bli lyckat även om man behöver komma ihåg att solfjäderdesignen i virveln och ut över kronan ofta innebär att ett visst mått av "shine through" kommer att finnas (men en duktig klinik får detta att se väldigt naturligt ut).

2. Beror helt och hållet på klinikens skills och dina förutsättningar...men ja, det kan som sagt blir mkt bra.

3. Jag hänvisar ogärna direkt till specifik klinik. Ja, det förekommer kliniker i Sverige som blir allt duktigare men jag som granskar "marknaden" på i princip daglig basis tycker fortfarande att de svenska klinikerna inte dokumenterar sina resultat i linje med hur de bästa klinikerna i världen, vilket jag tkr att man kan begära..och då också ställa sig frågan - varför gör de inte det?

4. Ljust hår mot ljus hud innebär låg kontrast, vilket i sig är bra. Däremot är tunna hårstrån i sig en garant för ökad "shine through" vilket försvårar (men inte omöjliggör!) att få ett tjockt resultat. Är inte håravfallet omfattande och donorn helt okey, så bör tunna hårstråna inte i sig vara ett hinder.

5. Researcha mer. Du vill inte låta fel HT-klinik få dina pengar, ge dig ett dåligt resultat samt harva runt i din precious donor.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Daniel99

16 May 2018, 20:01

Tack för svar! :)

Jag tänkte att jag skulle återkomma hit när jag får svar från de jag tillfrågat så ni får höra lite vad de anser om min eventuella HT och prisbild. Om det finns intresse?

Är det några/någon (klinik/dr) som du skulle säga är big-no-no, här i Sverige (om du inte vill namnge några bra)? Förstår att det är svårt att säga kanske och allt beror ju lite på varje persons individuella förutsättningar också men...?

Att åka utomlands känns givetvis mer prisvärt men något mer besvärligare, bland annat med tanke på andra system, möjliga åtgärder för efterbehandling vid garanti, möjlighet att konversera, kontrollera vilka personer som kanske jobbar med att ta ur hårsäckar osv. Jag ser ju att flera arbetar med kliniker både i Sverige som i Turkiet till exempel.

Såvitt jag förstår så är det dessutom många i rollen att "ta ut hårsäckar" som inte har erfarenhet, eller kunskap nog för att göra det jobbet bra, bland annat framgår det av en del klipp på you-tube att man alltid ska tillse att det är "en och samma person" som både tar ut - som placerar ut hår och att den personen givetvis ska vara skicklig och inte t.ex. sekreterarens son på prao...Vad har du/ni för tankar kring det?

/D

whyatt

17 May 2018, 16:25

Absolut, återkoppla när du har fått mer info, alltid intressant att diskutera och nyttigt för många nya att få ta del av.

Att gå ut och såga specifika kliniker är inte riktigt min grej, ej heller att hylla någon specifik, utan jag förespråkar att den som vill veta mer också ser till att researcha/plugga på så pass mycket att personen själv i frågan kan dra de slutsatserna, men ja - det finns definitivt kliniker både i Sverige och utomlands som man absolut bör undvika.
Att åka utomlands känns givetvis mer prisvärt men något mer besvärligare
Korrekt.
..bland annat med tanke på andra system, möjliga åtgärder för efterbehandling vid garanti, möjlighet att konversera, kontrollera vilka personer som kanske jobbar med att ta ur hårsäckar osv. Jag ser ju att flera arbetar med kliniker både i Sverige som i Turkiet till exempel. Såvitt jag förstår så är det dessutom många i rollen att "ta ut hårsäckar" som inte har erfarenhet, eller kunskap nog för att göra det jobbet bra, bland annat framgår det av en del klipp på you-tube att man alltid ska tillse att det är "en och samma person" som både tar ut - som placerar ut hår och att den personen givetvis ska vara skicklig och inte t.ex. sekreterarens son på prao...Vad har du/ni för tankar kring det?
Tänk så här. Du vill sätta ihop en lista med kliniker som dokumenterat (före/efterbilder, recensioner, renommé, hemsida etc..) sin förmåga online under många år.
Det är lätt å tro att Sverige är någon form av skyddad zon där företag som opererar på marknaden är reglerade, kontrollerade och schysta. Tänk igen. Och beträffande garantier..jadu, det är ju inte som med en bil...utan här har du ett begränsat gäng hårsäckar som kan flyttas...fuckar kliniken upp så fuckar de upp och ingen garanti i världen kan ge dig dina grafts tillbaka. Därtill, hur ska du få kliniken att erkänna att bara 75% av transplantaten växte?! I min värld är garanti helt irrelevant om jag skall hårdra det...de bästa klinikerna pratar dessutom väldigt sällan om garantier...de behöver liksom inte det..

Daniel99

30 Aug 2018, 22:14

Hej, 😊

Jag har skickat runt lite frågor nu till några kliniker och tänkte bara redovisa vad de hade för uppfattning och bild av mitt hår och håravfall. Jag har inte varit på någon konsultation ännu utan detta är endast via nätet. Tanken är dock att genomföra en konsultation...framöver…

ASMED Surgical Medical Center
Bedömer att jag behöver 2500-3000 grafts för VERTEX området.

Poseidon kliniken
Bedömer att jag behöver 1500-2000 grafts (3500-4000 hårsäckar) för att få en betydande täthet.

Akaciamedical
Återkopplade inte på min fråga.

Nordic New Hair Center
Bedömer att det på hjässan kan handla om allt mellan 3500 hårsäckar (1700 graft) till 8000 hårsäckar (3500 graft).

Ilter Clinic
Bedömer att jag behöver 2200 hårsäcksgrupper för att täta till hjässan.

Whyatt, en fråga, hur kommer det sig– såvitt du vet – att det inte förekommer sidor i likhet med ”trip-advisor” eller liknande där man direkt kan sätta betyg och lämna recensioner på aktörer i branschen efter besök. Jag förstår att det visserligen går att missbruka även sådana sidor, men det kan ge ett hum kring olika företagare och deras seriositet i branschen. Det känns lite som vilda western detta, lite som att dagsform och företagens bemanning för dagen avgör hur en HT blir. Frustrerande att befinna sig i denna jakt faktiskt. Är ju helt omöjligt att veta om en person är läkare, dr eller sekreterare, eller om personerna har en medicinsk utbildning överhuvudtaget. Hur många har t.ex. läst en svensk eller utländsk läkarexamen på flertalet år?
Även om man hamnar på en sida där det finns flertalet före och efterbilder, berättelser m.m. så är det ju högst oklart när dessa bilder togs, av vem, vem som då gjorde HT, ser företaget likadant ut, har man samma bemanning, är personerna vid livet eller är det photoshopade reklampelare osv…det är ju lite skälet till att man rent spontant tittar svenskt eftersom det ökar möjligheten att kontrollera personer och företag, men tyvärr verkar de ju inte hålla måttet överhuvudtaget vad gäller en HT. Det finns ju sällan 100-tals före och efter bilder hos några svenska företag trots att de ger sken av att ständigt vara fullbokade.

😊

whyatt

04 Sep 2018, 09:55

Så här ser det ut. Klinikernas estimat varierar rätt kraftigt och i många fall beror det på att foton ger ett hum om håravfallet, men ingen exakthet. Min gissning är att 1000 st är för lite och att +3000 st är för mycket, men men, detta vet man först vid kontroll och även här varierar klinikernas logik en hel del.

Well, den typen av sajter när det gäller hårtransplantationer finns, men de tar liksom inte fart eftersom hårtransplantationer är något helt annat än en pryl, en resa eller ett cafébesök. Visst skulle det kunna gå att "harmonisera" olika parametrar och därigenom trolla fram en sajt som fungerar likt trip-advisor, men när det dels handlar om den personliga hälsan, och ofta om massivt med pengar, så känns ofta de sajterna mer som reklamplatser för kliniker än ärliga och oberoende plattformar - därav forumens dominans på området. De drivs av entusiaster och lever tack vare ett community som i mångt och mycket består av HT-patienter (eller blivande sådana). Inte mkt utrymme för fuffens och när det uppstår är det ofta forumens freedom of speech grund som gör att byxorna dras ner på de kliniker som försöker fula sig.

På detta forumet, och några andra, tar det inte många veckor av research innan man dels förstår tekniken rätt så bra och också vilka kliniker som vet vad de pratar om - och vilka som inte gör det. Så min rekommendation är att ta tjuren vid hornen och sätta sig in i ämnet först...visst kan man chansa, men då får man också stå sitt kast.

Du verkar ha kommit en bra bit på vägen - forsätt framåt, så är du nog snart på en nivå som heter duga.

Lycka till :mrgreen:

Skriv inlägg