Hårtransplantation: Vilken klinik?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Hårlös

15 Aug 2018, 21:03

Hejsan

Jag är väll i samma båt som många andra här och skulle behöva lite tips och råd ang. hårtransplantation.
Jag är 28 år gammal med ett håravfall i riktning mot en norwood 5. Jag är inte helt skallig ännu, men hårtätheten
på hjässan börjar bli väldigt tunnt. Lyser man med en ficklampa uppifrån så ser man hjässan utan problem.
Om jag inte utför en hårtransplantationen så skulle jag tro att jag är helt kal på hjässan om 3-4 år om det fortsätter i den här takten.

I vintras så var jag i göteborg och fick en gratis konsulation hos Nordic hair clinic. Han jag pratade med
rekommenderade ca 4000 grafts och anmärkte att jag hade en väldigt bra "donor". Jag valde dock inte att utföra
operationen hos dom då jag fick en vibb att dom inte var helt seriösa.

Jag har dock mer eller mindre bestämt mig för att göra en hårtransplantation. Problemet är dock att jag är väldigt
osäker på vart jag skall utföra den. Vad jag har läst här på lookgood så verkar det vara en hel del som har råkat
ut för oseriösa och dåligt utförda hårtransplantationer. Likaså verkar det förekomma en del smygreklam där vissa
företag försöker göra reklam för sig själva genom att posera som användare. Detta gör givetvis att man ryggar tillbaka
och anar onåd.

Jag undrar således: Vart skall man utföra en hårtransplantation för att få ett bra resultat?
Jag vill helst utföra hårtransplantationen här i Sverige. Detta är något jag förstår inte är optimalt enligt många
andra här på lookgood med hänseende till kvalitét. Om det är någon/några som rekommenderar kliniker utomlands
så tar jag givetvis det i beaktande dock.

Min budget för hårtransplantationen är max 80000kr.

Jag uppskattar alla tips och råd.

Harry.k

15 Aug 2018, 22:04

Det du vill ha går inte att förena här tyvärr, det är lite vill ha kakan och äta den. Är det ett bra resultat du vill ha är det bara att börja blicka utanför Sveriges gränser. Speciellt med tanke på att för 80k till det behovs som finns, om det är 4000 grafts, och de säger de i Sverige där de nästan alltid ligger i underkant för att inte skrämma bort folk med det brutala priset, då kan man se sig i stjärnorna om att få ett bra resultat. Jag hade tittat på kliniker i Turkiet där resultat ändå går att få till vettiga priser. Men låt dig inte luras med billiga paketpriser och säljsnack, för det är varningstecken.

adam1

16 Aug 2018, 00:46

följer

Hårlös

16 Aug 2018, 08:26

Vilken/vilka kliniker i Turkiet skulle du rekommendera Harry? Vad jag har läst verkar det lite tur och träff med kliniker i Turkiet. Vissa verkar vara nöjda medans andra tycker att dom har fått hastigt utförda arbeten med dåliga slutresultat.

Jag har läst om Dr Koray Erdogan som verkar utföra operationer med gott resultat. Han verkar dock vara lite utanför min budget med tanke på hur många grafts jag skulle behöva.

whyatt

18 Aug 2018, 14:35

Hej.

Ok. NW5. Beroende på din donor samt dina förväntningar, så kan HT vara, eller inte vara, något för dig.
Jag förslår att du slänger upp ett par bilder här i tråden eller mailar till mig för ett icke-medicinskt, högst lekmannamässigt utlåtande.
Jag valde dock inte att utföra operationen hos dom då jag fick en vibb att dom inte var helt seriösa.
Tillåt hellre rejält med efterforskningar än motsatsen. Inget gott kommer av att springa in i ett ingrepp eller välja en klinik enbart utifrån att den ligger nära.
Jag har dock mer eller mindre bestämt mig för att göra en hårtransplantation.
Räkna med två. Just saying.
Problemet är dock att jag är väldigt osäker på vart jag skall utföra den. Vad jag har läst här på lookgood så verkar det vara en hel del som har råkat ut för oseriösa och dåligt utförda hårtransplantationer. Likaså verkar det förekomma en del smygreklam där vissa företag försöker göra reklam för sig själva genom att posera som användare. Detta gör givetvis att man ryggar tillbaka och anar onåd.
Låter som en sund iakttagelse. Min personliga bedömning, med tusentals och åter tusentals inlägg innanför västen, är att de allra flesta som är lämpliga kandidater och väljer en kompetent klinik också i regel får bra eller mycket bra resultat.
Vart skall man utföra en hårtransplantation för att få ett bra resultat?
Först måste du få veta mer om din egna donor, i synnerhet med tanke på att a) du snart är helt kal och b) beskriva vad du har för frisyr-mål efter ingrepp(en).
Jag vill helst utföra hårtransplantationen här i Sverige.
Ok. Givetvis ditt beslut. Vad baserar du detta önskemålet på?
Detta är något jag förstår inte är optimalt enligt många andra här på lookgood med hänseende till kvalitét. Om det är någon/några som rekommenderar kliniker utomlands så tar jag givetvis det i beaktande dock.
Vad säger din research dig? Strunta i vad andra säger. Ta tag i frågan och kom fram till sanningen.
Frågar du mig, vilket du i alla fall delvis gör eftersom du postar här... :) ...så anser jag att du, troligtvis med tanke på din uttalade tunnhårighet verkligen är i behov av en klinik som kan hantera stora förflyttningar av grafts. Alla kliniker säger att de kan, men de som verkligen kan är också de som kan visa upp många sådana resultat. Inte två. Inte fem. Många. Så be dem bevisa vad de kan. Eller snarare, om de inte har väldokumenterade cases på sin sajt - vad tror du själva att det beror på? Argumentet att "de flesta som opererar sig vill inte visa upp sig.." stämmer förvisso, men har man hållit på under många år (vilket är en viktig parameter när man väljer klinik) så har man också samlat på sig före-efterbilder. Allt annat är BS.

Ett exempel på hur en slipsten skall dras, som min mormor alltid sa, och en klinik som ligger utanför din range både såväl avståndsmässigt och ekonomiskt, är Hasson & Wong. Så ska det se ut. The end. Punkt. Draperi.
Min budget för hårtransplantationen är max 80000kr.
Det är en tight budget. I synnerhet om du behöver mer än 4000 grafts vilket jag, utan att ha sett dig hjässan, tror.

Hur är din inställning till finas och minox?

Om du har en bra donor så har du i alla fall det viktigaste. Visst, din behovsyta är stor och det kommer att kosta..men hos en kompetent klinik kan du, om din donor är god, att kunna ha goda möjligheter att få rejält med hår på huvudet - men gör inget förhastat nu. Det skulle suga att dunka ut 80 papp, med en för låg uppväxtsprocent och en svulten spargris.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Hårlös

18 Aug 2018, 16:18

Tack för ditt svar Whyatt

Jag bifogar 6 bilder på min situation.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Bildern är lite halvkassa men jag hoppas att ni får en hyfsad överblick på mitt läge.
Den sista bilden är från i vintras då jag snaggade mig för att få en bättre överblick på problemet.
Det ända jag kan kommentera själv är att jag tycker att mitt hårfall är ganska "långsmalt" igentemot många andra jag ser.
Tidens gång lär väll tyvärr visa att det hårfallet "breder ut sig". Det går inte heller så långt bak som för vissa andra, tätheten
återgår till det "normala" ungefär precis vid virveln, därefter är fullt normal hår utan minskad täthet.

Jag är beredd att göra fler operationer i framtiden om det skulle behövas. Jag har inte använt några som helst mediciner för min hårförlust; Minox vad jag har sätt ger för dåligt resultat med tanke på priset (enligt mig). Finas har jag funderat på att testa men jag är orolig för bieffekterna. Min "grundtanke" har varit att är bättre att lägga pengar på en HT istället för att ta och greja med mediciner fram och tillbaka med. ev biverkningar. Jag skulle dock kunna tänka mig att testa finas framöver.

brentz

19 Aug 2018, 18:51

Jag har gjort HT i Turkiet och jag kan säga att du är en bra kandidat för en HT. 80 000 kr kommer du väldigt långt på. Jag har nyss gjort en analys, jag tror du ska flytta 5500 - 6000 grafts. Då blir det riktigt bra :) Glöm inte att du måste käka finasterid i många år framöver.

Hårlös

19 Aug 2018, 20:19

Måste jag ta finasteride om jag genomför en hårtransplantation? En ganska stor anledning att jag vill genomföra en hårtransplantation i dagsläget är för att slippa ta mediciner..

whyatt

22 Aug 2018, 13:45

Huruvida man är en bra kandidat eller ej BÖR en eller ett par namnkunniga kliniker få avgöra, i synnerhet efter att ha granskat donorn med mikrokamera för att utröna donorns miniatyrisering, dvs hur pass många hårsäcksgrupper i donorn som är av försvagad karaktär och ej lämpliga att förflytta. Detta är i sig mycket avgörande.

Att välja en "random" turkisk klinik som utför en "mega session" (dvs +4k grafts) är definitivt inget jag personligen hade gjort. Det kan gå bra, det kan gå ut skogen. Med skogen menar jag inte "butchered" nivå, men likväl ett onaturligt resultat med dålig överlevnad. Därmed inte sagt att man måste välja Koray, Keser eller Doganay. Det finns andra uppstickare som konkurrerar med lågt pris, men då gäller det verkligen att göra sin due diligence och inte bara gå på lösryckta nätkommentarer - inte för att de behöver vara falska i sig, men just för att det som skiljer en medioker klinik från en duktig klinik är bl.a. att antalet framgångsrika ingrepp är högre hos den duktiga. Chansa kanske går att rättfärdiga den dagen vi har kloning, multiplicering eller regenerering...men än så länge är donorn mycket ändlig för de allra flesta och räcker för många absolut inte till, i synnerhet inte om man losar några tusen genom dåligt klinikval.
Måste jag ta finasteride om jag genomför en hårtransplantation?
Nej, du måste inte ta finasterid, men det kan hjälpa dels mot s.k. shock loss (plötsligt håravfall pga operationen - växer dock oftast tillbaka av sig självt efter x antal månader) och hjälper framförallt med att pressa fram håravfallsschemat rent tidsmässigt och därigenom få en HT att se ännu bättre ut (och hålla längre..). Bieffekterna finns och ämnet är vilt diskutabelt. Vissa hävdar att av tillverkarna lämnad bieffektsdata är korrekt, andra att siffrorna är gravt manipulerade och att andelen som drabbas är betydligt mkt högre. Who knows. Vad som dock är uppenbart är att endokrint repressiva kemikalier i teorin kan ställa till det rätt väl. Samtidigt, vill man vara fin..

Det du kan göra är att satsa på ett alternativt behandlingsprogram med naturligare molekyler, hårlaser, skalp-massage etc..för att stimulera hårsäckarna.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Skriv inlägg