Börja behandla ditt håravfall så här! (den naturliga vägen)

Om ämnet håravfall
whyatt

04 Sep 2018, 11:23

OBS! EXPERIMENTELLA ALTERNATIV I DENNA TRÅD.

En väldigt vanlig fråga jag (..som officiell och icke-medicinsk lekledare på detta digitala vuxendagis) får är:
"Hur kan jag behandla mitt håravfall utan bieffekter?"
En relevant närliggande fråga är "finns det något som fungerar förutom propecia och minoxidil?"

Vad jag då först behöver förtydliga är att merparten kopplar ihop bieffekter med mediciner. Detta är förvisso helt sant, men också mer naturliga vägar kan GIVETVIS orsaka bieffekter. Helst vill man hitta ämnen som hjälper kroppen att självbalansera sig tillbaka till sitt optimala stadie. Detta gör både farmacevtiska preparat och kosttillskott förvånansvärt sällan. Faktum är att merparten av vad både vitrockarna och hälsokosten erbjuder är: SKR#P 8-)

Hur som haver. I denna tråden vill jag därför presentera strategier/tekniker/molekyler som med största sannolikhet kommer att MOTVERKA håravfall och samtidigt erbjuder en SNÄLLARE bieffektsprofil. Hur bra dessa de kommer att fungera för just dig kan jag inte säga. Hur pass skonad från bieffekter just du blir, kan jag heller inte yttra mig om. Notera att de går och bör användas tillsammans, för bättre resultat.

Vad jag kan säga är att om man uppvisar tecken, i synnerhet i tidig ålder, på genetiskt håravfall, ja då kommer i de flesta fall att förvärras över tid. Att se återväxt, oavsett behandling, är ovanligt och därför är ett realistiskt perspektiv att BROMSA ytterligare håravfall, snarare än att ÅTERFÅ hårstrån. Det är en bonus och sällan frekvent förekommande.

Tråden kommer att uppdateras med fler alternativ, as time goes by. Tråden kommer också att rensas på inlägg, men posta gärna frågor om respektive alternativ, så besvarar jag dem i mån av tid/kompetens.

OBS! EXPERIMENTELLA ALTERNATIV I DENNA TRÅD.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

whyatt

04 Sep 2018, 11:26

HÅRLASER (LLLT)

Image
Image

Vad?
Hjälm för bestrålning av hjässan med laserljus (650-660nm ~ 5mW per diod).

Pris?
Kostar olika beroende på kraft och kvalité, men säg fr 2500-15000 kr/enhet.

Användning?
2-4 ggr per vecka, för all framtid.

Bieffekter?
Tveksamt. Ljuset penetrerar inte speciellt djupt och mig veterligen finns inga indikationer på penetration genom kraniet eller ens i närheten. Akta ögonen dock!

Finns det studier?
Ja, får be att få återkomma på denna punkt.

Frågor & svar:

1. Vilken modell skall man köpa?
Beror på budget. Finns billiga från Kina. Vet ej kvalitén. Kan vara ok. Undersök! Viktigt att det är laser och att våglängd och mW är rätt. Overmachogrande har bra hemmabyggen.

2. Inväntar din fråga!

whyatt

04 Sep 2018, 11:56

Pumpkin seed oil (PSO)

Image

Vad?
5-ar inhiberande (likt finasterid) kosttillskott i kapselform.

Pris?
100-400 kr per/mån.

Användning?
1-2 kapslar per dag.

Bieffekter?
I teorin ungefär samma som finasterid (propecia), men betydligt mildare imho.

Finns det studier?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4017725/

Frågor & svar:

1. Löser detta mitt håravfall?
Tvek, men känns som en av de mest relevanta finas-alternativen f.n. om än inte lika bra som näthajpen på sina håll och kanter gör sken av.

2. Inväntar din fråga!

whyatt

06 Sep 2018, 14:17

Detumescence therapy
FRH-ky6vErb7Dk9pv2foUYiAYRKWcTkljxh56-f7fIQ.jpg
FRH-ky6vErb7Dk9pv2foUYiAYRKWcTkljxh56-f7fIQ.jpg (16.33 KiB) Viewed 2177 times
Vad?
Manuell bearbetning (nästan som massage) av skalpen för att påverka hudens tjocklek och mjukhet, samt skalpens form. Mer info här:
http://www.jdmoyer.com/2015/08/03/hair- ... e-and-faq/

Pris?
0 kr/mån

Användning?
2-3 ggr per dag eller oftare, ca 15-30 min per gång. Gärna med extra fokus på områdena i höjd med öronen +/- några cm.

Bieffekter?
Troligtvis inga

Finns det studier?
https://www.omicsonline.org/detumescenc ... 000138.pdf

Frågor & svar:

1. Löser detta mitt håravfall?
Tvek, men teorin bakom har funnits i +20 år och på senare år har det börjat ploppa upp positiva "anecdotes" samt två studier.
2. Inväntar din fråga!

whyatt

10 Sep 2018, 14:53

Dermaroller (microneedling)
Image

Vad?
Manuell nål-bearbetning (0,5-1,5mm anses optimalt för hjässan) av skalpens överhud (med eller utan serum) för att stimulera stamceller, tillväxtfaktorer, bryta upp fibros m.m. Läs guider noga innan ni funderar på att börja.

Pris?
Fr. några hundralappar och uppåt..

Användning?
Varierar. 1 gång per vecka verkar vara standard. Kombineras MED FÖRDEL med håravfalls-skalp-massage.

Bieffekter?
Inte smärtfritt. Ej heller ogenomlidligt. Man vänjer sig.

Finns det studier?
En del. Bl.a. denna:
http://www.ijtrichology.com/article.asp ... ast=Dhurat

Frågor & svar:
1. Löser detta mitt håravfall? Approachen är intressant och kanske kan ge, om den utförs rigoröst och genomtänkt, goda resultat.
2. Inväntar din fråga!

whyatt

11 Sep 2018, 10:29

MSM

Image

Vad?
Organiskt svavel. En väldigt vanlig komponent i hårtabletter, om än oftast lågdoserat - troligtvis vill man, i anti-håravfalls-syfte, dunka ner flera gram per dag. Tillåt iaf 3 månader för att märka effekt. Utöver dess hårstärkande egenskaper erbjuder den en rad andra intressanta godsaker (hud, naglar, leder etc). En del forskning utröner dessutom om MSM kan vara anti-cancerogent.

Pris?
Dagsdosen avgör, men billigast är häst-versionen i pulverform. Dyrast är att köpa kapslar i hälsokosten. En krona per gram är inte omöjligt att komma ner i.

Användning?
Med eller utan mat, 1-2 ggr per dag. Specifik dos per intag kan variera fr. 1 gram. Tog själv som mest 12-15g per dag under en period. Mer och mer rekommendationer gör gällande att synergieffekter kan uppstå om intaget kombineras med intag av C-vitamin. På fastande mage, och i början av kuren, kan denna kombon definitivt skapa lite obalans hos känsliga magar.

Bieffekter?
Kan initialt ge tendenser av huvudvärk, trötthet, lättare känningar i magen etc. En säkerhetsstudie gör gällande att en vuxen människa kan inta otroligt mycket mer än några gram per dag, utan toxiska effekter.

Finns det studier?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5372953/
https://www.researchgate.net/publicatio ... f_Alopecia

Frågor & svar:
1. Inväntar din fråga!

nya_afishwish

13 Sep 2018, 07:24

whyatt wrote:
06 Sep 2018, 14:17
Användning?
2-3 ggr per dag eller oftare, ca 15-30 min per gång. Gärna med extra fokus på områdena i höjd med öronen +/- några cm.
Jag har snart stretat med massagen i ett år och initialt upplevde jag att det gav resultat, men på senare tid har jag börjat ifrågasätta hur effektivt det egentligen är.

Men vad menar du här? Enligt guiden ska massagen delas upp i tre områden: vertex, hårlinje och sidor/nacke, där man fokuserar på ett område per pass. Men eftersom jag börjat tröttna på programmet hoppar jag över passet med sidor/nacke, här är som bekant håret redan friskt. Varför då lägga extra fokus här?

whyatt

18 Sep 2018, 14:21

Pga hjässans komplicerade konstruktion, utifrån ett vävnads- och muskelperspektiv, kan bearbetning av en zon, också tillföra positiva resultat på en annan zon. En holistisk approach är därför att föredra per rekommendation från Robert English och Tom Hagerty, vars kombinerade erfarenheter och djupa förståelse inom området är värda att insupa.

Nicko

25 Sep 2018, 19:52

Jag tänkte börja komplettera min behandling med Pumpakärnolja. Studien som refereras till tycker jag var väldigt intressant.

Jag köpte hem en flaska då det var mycket lättare att hitta oljan på flaska istället för tabletter. Men nu när jag stod där med flaskan i högsta hugg så insåg
jag att jag inte hade en aning om hur mycket 400mg motsvarar på en sked eller i ett mått. Efter lite räknande och googlande så kom jag fram till att 450mg borde motsvara ungefär 0,5 ml.

Finns det nån smart person som kan bekräfta att det jag skriver kan stämma på ett ungefär?=)

Hårboll

01 Oct 2018, 16:27

Snyggt Whyat!

Från att ha varit skeptisk till "naturliga" hjälpmedel har jag blivit mer intresserad och har själv upplevt en del förbättring. Tycker att tätheten i kronan förbättrats en aning, men det kan: 1 vara placebo, 2 vara mörkare utväxt (efter at ha haft ljusa, solblekta strån under sommaren, men det skulle iofs medföra högre kontrast kan jag tycka).

Mitt case ser iaf ut såhär: Har tidigare gjort en HT för att få tillbaka hårlinjen. Jobbar nu med naturliga medel för att bibehålla tjocklek på håret samt densiteten i kronan:

-MSM 3000 mcg
-Maxi Hair (innehåller biotin bl.a.)
-No fap (testatar detta tillfälligt, vettetusan om det är lite broscience)
-Styrketräning (fokus på styrka, längre set-vila)
-Dricka mycket vatten
-Äta bra
-Stressa mindre
-minst 8h sömn per natt

Tror inte detta nödvändigtvis hjälper, men då detta medför andra hälsofördelar ser jag ingen skada med att testa detta :)

Skriv inlägg