Ny resa - huvudmassage

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
nya_afishwish

04 Nov 2017, 22:07

Hej!

Det var ett tag sedan jag postade här. Kommer inte in på min gamla konto och har därför skapat nytt.

Gjorde en HT hos Dr. Keser för några år sedan med bra resultat. De transplanterade håren var satta vid hårlinjen.

Håret är fortfarande i finfint skick. Hjässan däremot, som var tunn redan innan operationen, är fortfarande i ungefär samma läge idag. Har använt minoxidil och finas i ett antal år och de har utan tvekan haft positiva effekter på håret, framförallt har de bromsat håravfallet. Däremot har jag inte sett någon nämnvärd återväxt.

Det känns inte som att håret kommer växa tillbaka i hjässan (nu får jag det låta som att det är alldeles kalt, vilket det inte är, men helt klart tunnare jämfört med övriga hjässan) med fortsatt bruk av finas/minox kombon. Tänkte därför testa någonting nytt, nämligen huvudmassage. Har inga stora förväntningar, inga alls egentligen, men tycker om att experimentera och detta är helt enkelt nästa projekt.

Har redan startat igång projektet sedan ett par dagar och schemat består av 40 minuter huvudmassage uppdelat på 2 tillfällen om dagen, d.v.s. 20 minuter per gång. Det är inte arbiträr massage utan gör specifika övningar som jag hämtat någonstans från nätet. Övningarna består av stretching, pressande och nypande. Ganska tidskrävande som ni förstår.

Planen är att ge metoden en ärlig chans och göra en utvärdering efter ett år. Som det nämndes tidigare, så har jag inte större förväntningar men hoppas bli överraskad (till det bättre!).

Kommer uppdatera tråden allteftersom.

nya_afishwish

06 Jan 2018, 09:05

Två månader:

I början av behandlingen, de första veckorna, var fingrarna alldeles "oljiga" efter varje pass. Detta beror på att jag frigjorde sebum som ansamlats i skalpen. Upplevde också en kraftig shedding som börjat avta nu.

Som jag redan nämnt så är denna behandling ett försök att återfå håret främst vid hjässan. Efter flera års användning av finas, minox, oljor och allsköns produkter har jag insett att produkternas effekt börjat avta. Även fast de lyckats bromsa håravfallet så är det allting det gjort, eventuellt någon marginell återväxt.

Det har bara gått två månader (och 6 dagar) men jag påstår att jag redan börjat se resultat. Förutom att håret upplevs friskare, så har en del hår börjat växa just vid hjässan. Det går inte att ta miste på. Ganska otroligt egentligen. Efter allting som jag testat genom åren så hade jag låga förväntningar på denna metod, men är helt klart överraskad. Skulle det fortsätta i denna takt så kommer mitt håravfall helt återställas.

Metoden kallas Detumescence Therapy. Enligt metoden bör man se resultat efter 5 månader och tydligt resultat efter 1 år, ifall man utför övningarna korrekt.

Jag är förvånad också över hur lite information och intresse det finns egentligen om denna typ av behandling. Under mina år som jag surfat på forumet, vad jag minns, så har det endast kommit på tal någon enstaka gång och då med stor skepsis.

Skulle jag återvända till min ungdom när håravfallet startade, hade jag utan tvekan kört med denna metod innan någonting annat.

Harry.k

06 Jan 2018, 20:48

Har hört om denna metod och betvivlar inte att den fungerar. Har även testat den och kan säga att förmodligen enda anledningen till att den inte är större sammanfattas i: -consistency.
Man testar några dagar, sen glömmer man bort, det är tidsödande osv. Man vill alltid ha en enkel lösning, ett piller, eller någon annan grej, som man tar på en gång om dagen. Det är också därför många slutar med hårlaser, trots att det ska fungera.

nya_afishwish

07 Jan 2018, 07:52

Visst ligger det någonting i att folk är lata och vill ha snabba, enkla lösningar. Men den är ingen hemlighet att det i de flesta fall inte finns någon snabb och enkel lösning när det gäller håravfall. När jag insåg detta var jag beredd att göra vad som helst för att återfå håret. Kosttillskott, finas, minox m.m. Därutöver en hårtransplantation som var allting annat än en enkel lösning. Ett väldigt stressande moment, inte minst på grund av hur oskickligt kommunikationen sköttes från Dr. Kesers håll.

Detta har kostat mycket pengar, mycket tid och dessutom är finasteride och minoxidil allt annat än naturliga kurer. Vem vet vilken (negativ)påverkan dessa mediciner har haft på min kropp.

Jämför detta med att massera skallen 40min per dag som är gratis och helt naturellt. Som sagt, fortfarande för tidigt för att uttala hur pass effektiv massagen är, men som jag skrev så är jag positivt överraskad så här långt. Varken finas eller minox har påverkat mitt hår så positivt på så kort tid.

whyatt

09 Jan 2018, 09:05

Jag har sedan urminnes tider tipsat om skalp massage/knådande. Det finns några få olika protokoll men de har alla gemensamt att brukaren måste vara konsistent, uthållig och envis. Precis som påpekats i tråden. Merparten av de som hör talas om dessa tekniker tänker "äsch så enkelt kan det inte vara, då hade ju alla kört dem...och läkarna rekommenderat dem....måste vara bluff" - men är det verkligen så?

Det verkar finnas en oerhörd övertro på läkare i allmänhet samt att det samhället vi lever i på något sätt är automatiskt korrigerade mot det som är effektivast och fungerar bäst utifrån personnytta, så är det långt ifrån alltid. Ofta tenderar vi att serveras ett mellanting emellan vad någon form av lagstiftning trots allt kräver och vad marknadens aktörer vill. Allt utom altruistisk lobbyism måste man alltså se upp med, vilket är den absoluta merparten av all lobbyism (Hint: Bryssel).

Detumescence Therapy (DT) Study
https://www.omicsonline.org/detumescenc ... 000138.pdf
Läs gärna denna intressanta studie..tveka inte att fråga om något känns oklart.

DTs effektivitet varierar så klart och man blir ibland fartblind när man läser forumsposter gjorda av nöjda eller mycket förväntansfulla skribenter...sanningen ligger kanske någonstans mitt emellan där i princip alla skulle märkbart gynnas av att implementera den enligt rekommenderat protokoll men där ett mycket blygsamt antal utövare skulle märka av en sådan otrolig skillnad att te.x. en wiped out hårlinje till stor del återkommer.

Personligen drar jag mig för att lägga ner den tid som krävs även om mitt "samvete" någonstans ser ut som ett frågetecken och undrar "vad fn väntar du på.." :lol:

Vore dock superskoj om vi kan dra igång en forumsgrupp som kör detta under iaf 4 månader.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

nya_afishwish

09 Jan 2018, 14:04

Det var den studien som jag läste och som motiverade mig att ge det ett försök. Du nämner whyatt att du drar dig för att lägga ner den tid som krävs, vilket får det att framstå som att det är väldigt tidskrävande (vilket jag förvisso också antyder i mitt första inlägg). Det krävs perspektiv i denna fråga.

Under en 360-dagars period spenderar i snitt gemene man

60 dagar framför TVn.
20 dagar framför telefonen

Och huvudmassagen, ifall man håller sig till det rekommenderade d.v.s. 20m x 2 /dag:

8 dagar

Ifall man har tid att se på TV 60 dagar om året, så har man antagligen tid att massera skallen. Det enklaste är att kombinera TV tittandet med massagen. Rekommenderar dock i starten att man verkligen får koll på hur massagen ska utformas och först när man känner sig bekväm med metoden kan man kombinera med TVn.

Därutöver är denna tid-investering exponentiell; efter ett år är kan man trappa ner på sessionerna och exempelvis massera 1 gång om dagen eller en gång vartannat dag.

Jag köpte en bok där författaren själv genomgått denna behandling och skrivit om sina erfarenheter och förklarat den metod han rekommenderar och har använt efter många månader av finjustering. I boken presenteras också fall från andra som köpt hans bok och följt programmet. På samtliga bilder som visas är det en tydlig förbättring. Nej, någon förvandlig från NW-6 till NW-1 är det inte tal om, men man vore naiv om man nekade tydlig håråterväxt.

Författaren argumenterar också för att ju längre man håller på, desto bättre resultat kan uppnås. Jämför med minoxidil eller finasteride där effekten oftast avtar efter en viss tid.

Anledningen till att denna massage överhuvudtaget har effekt på håravfall beror på, enligt författaren, att man angriper "calcification" (kalcifikation på svenska ?) och "fibrosis" varav den förra innebär ansamling av kalciumsalter och den senare ansamling av kollagen i skalpen. Båda dessa faktorer bidrar till att blodflödet försämras och de är i överskott hos de som lider av MPB. Blod innehåller syre och hårsäckar som inte får tillgång till syre dör. Genom att då massera skalpen minskas mängden kalciumsalter och kollagen. Varken minoxidil eller finasteride angriper dessa symptom.

Freddyflinta

10 Jan 2018, 23:22

Skulle vara intressant att få mer info kring just övningarna, hur länge osv.
Finns det bra bilder eller youtube videos som kan postas så man får veta lite mer krig detta?

nya_afishwish

11 Jan 2018, 08:46

Freddyflinta wrote:
10 Jan 2018, 23:22
Skulle vara intressant att få mer info kring just övningarna, hur länge osv.
Finns det bra bilder eller youtube videos som kan postas så man får veta lite mer krig detta?
Problemet är att ingen egentligen vet exakt hur övningarna utfördes som studien whyatt länkande till ovan då det inte framgår. Detta är också en bidragande orsak till att intresset är så lågt; varför investera så mycket tid i en metod som ingen ens vet hur den ska genomföras?

Jag köpte en e-bok där författaren, som jag skrivit om i tidigare kommentar, beskriver hur han lyckats uppnå, och många andra, bra resultat med den massage som han själv utformat och som han tror är i likhet med den från studien. Med e-boken följer också ett klipp med där övningarna demonstreras. I boken skriver han mycket annat intressant utöver massagen, e.x. hur kost och motion påverkar håret och varför det är bra att duscha kallt (!).

Förvisso skulle jag kunna ladda upp övningarna på youtube men av respekt till författaren låter jag bli. Rekommenderar köpa boken. Dyrt för att vara e-bok, cirka 70$, men ändå väl värt pengarna.

Vet inte om jag får göra reklam på detta vis (whyatt, behöver ditt godkännande) så skicka ett PM tills vidare för mer information kring boken.

whyatt

07 Feb 2018, 11:38

fish, är det Maliniaks bok vi pratar om?
Du får absolut länka till den..är ju upp till var och en att fundera över inköp eller ej.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

nya_afishwish

12 Feb 2018, 09:13

Nej, Rob heter han. Han driver hemsidan perfecthairhealth.com

Cirka tre månader in på behandlingen, så här ser läget ut idag. Borde tagit bilder redan i november men nu blev det inte så.

Skriv inlägg