Ett kostillskott som faktiskt fungerar!

Går din behandling bra? Berätta det här i såfall!
whyatt

20 Mar 2018, 13:32

Många av kosttillskotten på marknaden idag görs bäst i att undvika och anledningarna är flera, t.ex. en orealistisk prisbild (som gör terapeutiska intag omöjliga) och ett hämmande regelverk (där RDI och tillåten ingrediens-mångfald starkt begränsats). Gällande håravfall så finns det en mängd receptfria produkter, men mer eller mindre samtliga har misslyckats i att presentera otvivelaktig evidens. Och så lär det fortsätta att vara. Tyvärr.

Ej heller mitt följande tips kan backas upp av robusta studier, men å andra sidan måste man ställa sig frågan - varför skulle riskkapital investeras i att försöka kartlägga effekten av något så elementärt, lättillgängligt och billigt som det kosttillskottet som jag tänker på? Svaret är enkelt, det kommer troligtvis aldrig att ske då avkastningen av en sådan investering inte på långa vägar går att räkna hem eftersom försäljningsrätten av MSM i sig inte går att lägga beslag på...och så här föreligger det också givetvis med väldigt många naturliga ämnen. Som tur är.

Nå väl, trots detta valde jag för ett gäng månader sedan att på allvar implementera MSM i mitt program..och faktum är att jag vid tidpunkten för denna utökning faktiskt fasade ut en del andra, inte för att jag egentligen ville, men för att ge MSM en ärlig chans att prestera - och jag kan bara konkludera att framsteg görs!

Det som gör mitt lilla experiment mer åt det unika hållet är att jag inte nöjer mig med den dagliga mes-doseringen som anges på förpackningen. Jag kör 10-15g per dag, uppdelat på 2 tillfällen, med 500-1000mg C-vitamin till, för ökat upptag. Än så länge upplever jag absolut inga negativa bieffekter och den toxikologiska studie jag tagit del av rapporterar att MSM, hos gnagare, tolereras väl i dosering på 2g/kg kroppsvikt...nu är inte min tanke att slänga i mig 180g MSM per dag, hehe, men jag kommer troligtvis att öka en del framgent.

Vad jag än så länge upplevt på skalpen, efter 4,5 månaders bruk är robustare hårväxt, en fylligare donor, mycket måttlig återväxt i vikar samt mindre shedding än vanligt (sistnämnda kan bero på extern faktor så som säsongen). Jag kan inte på rak arm komma på någon annan faktor som skulle kunna ha resulterat i att dessa resultat inte primärt beror på mitt intag av MSM (och C-vitamin). Min primära förhoppning med MSM är att befintliga hårsäckar bättre står pall för det genetiska håravfallet (..samt får mitt donorhår som på sina håll och kanter inte är riktigt top notch, att spotta upp sig lite!)...sen om det rör sig om ett minimalt skydd som snart tynar bort, eller ett mer robust skydd som över tid gör skillnad, kan jag inte svara på. I simply don't know...men desperata tider kräver desperata åtgärder, right? :mrgreen:

Givetvis är responsen individuell och som alltid är det typ KÖRT om man börjar "för sent". Jag vill heller inte på något sätt påstå att MSM välter kiosker eller att dess brukande har resulterat i att okända kvinnor på stan kommer fram och maniskt smeker mitt svall....och ni forumsvänner vet hur seriöst jag tar på det här med rekommendationer..

Hur som haver. Ta och researcha själva! Kanske är jag helt ute och cyklar :D
Om denna relativt billiga kur låter intressant och ni vill prova, så följer nedan en promotion-länk till den MSM-produkt jag kör:
Doctor-s-Best-MSM-with-OptiMSM-1000-mg

Notera att koden RIK584 på Iherb.com ger 5 dollar till i rabatt!

Jo, jag vet. Vissa tycker det är förskräckligt att jag nu postar en sådan länk..(som kanske ger typ 1 kr i kickback heh)..men betänk då att forumet är helt reklamfritt och fullständigt neutralt. Och just de ja, det fungerar med vilken MSM-produkt som helst så länge den är ren och kommer från ett bra märke. Det jag gillar med Doctor's Best, är förutom att det är ett väletablerat märke, så är priset/kapsel lågt, är fri från fillers och att varje kapsel innehåller 1 gram. Jag rekommenderar inte MSM i pulverform av den enkla anledningen att det smakar blää och gör att du troligtvis inte kommer bli en långvarig brukare.

Peace ouT 8-)
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

nya_afishwish

21 Mar 2018, 08:09

Jag har använt MSM i snart 2 år? Jag upplevde också att mitt hår blev friskare efter några månader. Idag tar jag en dos MSM på morgonen och ett glas nyponpulver på kvällen (ingen särskild anledning, mest för att jag råkar ha det hemma).

whyatt

21 Mar 2018, 09:39

Nice! Hur mycket tar du per dag då?

Bakåtslick

30 Mar 2018, 12:28

Tjena!

Jag vill också slå ett slag för MSM, har använt mig utav det i circa 3 månader och märker att håret växer snabbare känns fylligare och fått mörkare nyans. Jag tar 10g ed just nu och har precis börjat massera in MSM på skalpen också.

Här är ett resultat där man använt sig utav MSM tillsammans med DMSO. http://immortalhair.forumandco.com/t834 ... s-pictures

difus

14 May 2018, 21:49

Hur går det med er MSM kur? Fungerar det fortfarande bra och har massagen i skalpen givit ytterligare resultat? Jag har läst om andra personer som iaf blivit av med torr hårbotten och mjäll av att blanda vatten och msm och spruta i håret.

pedo

24 May 2018, 21:56

Hej Whyatt,

Roligt att just du skriver om att MSM gett effekt. Finns det risk för tull & avgifter via iherb.ä?
Skulle vilja testa en omgång...

/pedo
Ketokonazol Shampoo 2-3gg/vecka sedan 2007-03-xx

Kirkland minoxidil 5% 2ggr/dag(slarvat dock) sedan 2006-11-xx

eller Rogaine Foam 2ggr/dag(slarvat dock) sedan 2006-11-xx

Nu regelbunden behandling med minoxidil sedan 2007-08-08!

whyatt

25 May 2018, 10:15

Tjena pedo.
Jo eller hur :mrgreen:
Ja, det kan du räkna med absolut. Deras snabba DHL-frakt funkar grymt bra, men det tillkommer en kostnad på ca 30% av försändelsens värde, som betalas i efterhand till DHL där dessa kostnadsposter ingår.

Ett alternativ är typ att hitta en EU-source som funkar, typ kanske denna:
https://www.bigvits.co.uk/product.php?pid=2107
Gissningsvis hamnar priset någonstans 1 kr per kapsel inkl allt.

Notera dock att några gram per dag troligtvis inte räcker, så en burk om 240 st kapslar räcker inte speciellt många veckor.

style

26 May 2018, 00:14

Whyatt.

Du skriver att du tar 10-15g peg dag. Hur många kapslar motsvarar det per dag?

Tolkar jag din text rätt om att du inte tar andra grejer utöver MSM och c-vitamin? Hur är det med Minixodil, finasterid?

Kul läsning, du brukar oftast annars vara kritisk till det mesta :P

whyatt

28 May 2018, 13:03

1 kapsel innehåller 1000 mg (1g)..så det brukar bli 4-5 st per gång, 3 ggr per dag samt något gram c-vitamin också i samma veva :lol:

Nope, jag har valt att inte föda min själ och kropp med vare sig minox eller finas.

Jag är ofta lätt lagd åt det skeptiska hållet, men försöker vara öppen för analys av det mesta. På senare år finner jag mig själv mer positiv till det "alternativmedicinska" och alldeles väldigt avståndstagande när det kommer till farmaceutiska labb-molekyler med dess ofta manipulerade forskning och anti-holistiska, profit-utan-samvete approach...men men, det är min högst personliga, och icke-medicinskt förkovrade åsikt.

Fandreas

28 May 2018, 23:12

Färga mig intresserad, som de säger!
Jäklar, länge sedan jag var inloggad här nu, men den här tråden lockade mig tillbaka.

Whyatt: Det ser ju ut att vara ett ganska billigt supplement, men med tanke på doserna man måste stoppa i sig för att få några resultat så blir det ju ändå en rejäl peng. Hur länge räcker en burk för dig?
Du säger också att du äter dessa tillsammans med C-vitamin. Är det också i tablettform eller hinkar du juice? :)

Är som sagt väldigt intresserad av detta supplement, men jag vill gärna veta vilka pengar som krävs innan jag ger mig in på det.
Minoxidil 5% 1-2ggr/dag sedan mars 2012
3890 FUE 2/9/2016

whyatt

29 May 2018, 11:11

Välkommen tillbaka Fandreas :)

Jo det är relativt billigt..och ännu billigare blir det om man köper MSM för hästar. Samma kvalité, men lägre pris. Dock större kostnad up front (stor förpackning) och då i pulverform, vilket jag personligen, med tanke på smaken/koncistensen, helst undviker..men visst, några skopor MSM och lite vatten så visst..det går ner det med.

240 caps förpackningen räcker nästan i 3 veckor, men då vill jag påpeka att man nödvändigtvis inte måste ligga på 10-15 kapslar per dag...kanske räcker det med typ 5 st kapslar för vissa..det är svårt att veta...

C-vitamin tar jag oftast i kapselform (askorbinsyra), lätt att få tag på och överlag viktigt att få i sig. Bulkpowders 1 kg för 300 spänn och har ofta runt 30% rabatt till på allt: bulkpowders.se/msm-metylsulfonylmetan-pulver.html

Fandreas

29 May 2018, 21:02

Cool beans! :)
Tror jag skippar hästakaffet och kör på tabletter.
Får man definitivt tulla på försendelser från iherb? Doctor's Best 360 kapslar har en riktigt schysst prislapp.
3890 FUE 2/9/2016

whyatt

31 May 2018, 09:54

Pulvret i morgon-shake'n är absolut billigast men men...det är ju inte direkt en smakupplevelse man gnäggar högt för... :lol:

Vill du ha kapslar och inte hugger på första bästa produkt till överpris, så bör man kunna hitta för iaf 1 kr per kapsel (och den är då på ca 900-1000 mg MSM).

Ja, det är numera i princip 100% garanterat att man får betala både 25% importmoms samt tull. avg. och ev. transportkostnad från tull till utlämningsställe.

En variant är detta ställe, gratis frakt och inga övriga avgifter (dock långsam frakt):
https://www.healthmonthly.co.uk/doctors ... 0_capsules
Tordes bli ungefär samma pris från Iherb inkl frakt och importkostnader (dock snabbare frakt).

Fandreas

01 Jun 2018, 01:02

En annat alternativ är ju att köpa bulkpulver och ett gäng tomma kapslar.
Ett kilo MSM= 299:-
https://www.bulkpowders.se/msm-metylsul ... ulver.html
1000st 550 - 1100 mg kapslar= 165:-
https://www.bulkpowders.se/gelatinkapslar.html

Det blir ju lite att pilla med, men man drar ju ner priset rätt rejält. Aldrig fyllt mina egna kapslar tidigare, så jag har ingen aning om hur mycket jobb det är.
3890 FUE 2/9/2016

whyatt

04 Jun 2018, 12:24

Att fylla sina egna kapslar är definitivt en god idé, men förfarandet kräver, enligt mig, en capsule filler, typ:
https://www.bulkpowders.se/kapsel-kit-se.html

Jobbet ligger primärt i att separera delarna och placera kapsel-bottnarna i mallen. Därefter går det relativt fort att fylla dem med pulver, komprimera innehållet i respektive kapsel med det piggade "locket" och fylla lite mer. Slutligen är det dags att trycka fast kapsel-topparna och återigen börjar tiden gå långsamt..hehe..men visst, arbetar man målinriktat och effektivt hinner man göra många kapslar på en timme.

Fandreas

09 Jun 2018, 15:45

Hoppsan!
Jag gick visst all in... Det gick inte riktigt att hålla sig när Bulkpowders.se erbjöd 40% rabatt på allt :D
Ser verkligen fram emot att prova detta. Oavsett om det ger något resultat på hårsvallet så ska det ju vara bra för kroppen i övrigt.

Image
3890 FUE 2/9/2016

whyatt

12 Jun 2018, 09:45

Akta dig Fandreas, det börjar alltid med billiga kapslar med svavel, på bulkpowders och slutar inte sällan med betydligt tyngre grejer :mrgreen:
Snart kan du börja langa svart-MSM billigt här på brädan. Made made & assembled in Sweden 8-)

Fandreas

16 Jun 2018, 10:50

Äh, förstår inte vad du pratar om... Du kan förresten kalla mig Walter Vit :D

Nu har jag suttit och pysslat ihop 200 kapslar MSM och 100 stycken med askorbinsyra, samtliga på 1000mg. Ganska trivsamt arbete faktiskt!
Innan jag börjar detta spännande experiment så har jag några funderingar.

1. Tips på upptrappningsschema? Jag har hört att man ska kunna bli rätt kass i magen av MSM så jag tänkte att det är bäst att mjukstarta.

2. Hur mycket C-Vitamin rekommenderas? 75mg per dag för en vuxen människa läste jag någonstans. Mina kapslar med 1000mg känns således som overkill, men eventuellt överskott ska ju tydligen hamna i toaletten så det kanske inte är något att oroa sig över. Såg att Askorbinsyra oftast säljs i 1000mg också.

3. Om jag siktar på att ta MSM tre gånger om dagen. Är det då bäst att poppa C-vitamin samtidigt? Då känns det ju som att 1000mg gånger tre blir lite väl mycket.
3890 FUE 2/9/2016

Skriv inlägg