Mitt hår!?

Om ämnet håravfall
zimpan

11 May 2018, 20:31

Hej, det här är första gången någonsin som jag postar på ett forum.

Jag är kille, 16 år, fyller 17 i år och tror att jag tappar hår.

Jag har läst andras trådar gällande detta och letat hjälp i ett tag nu men jag tror inte att jag kommer fram till nåt om jag inte ställer en egen fråga. Jag önskar att få svar elle någon sorts hjälp med det här som jag tänker på till å från varenda dag.

Till att börja med vill jag säga att mina gener borde säga mig att jag aldrig nånsin kommer tappa hår, min morfar på 70+ har sökerligen vartenda hårstrå kvar på huvudet och jag har hört många som kommenterar hans hår, hur tjockt det ser ut osv. Detsamma min farfar och pappa, dock har pappa på senare tid klagat på flikar :s. Frisörer som jag gått till har fram till att jag var 12/13 sagt att jag har väldigt tjockt hår, de har också varit min mammas frisör och sagt att jag fått det av min mamma.

Oavsett mina gener, jag tycker att jag börjar få hyfsade flikar vid tinningarna och att håret just där ?börjar? bli otroligt tunt. Jag har sedan ett halvår tillbaks haft keps eller mössa på mig 10 timmar om dagen och jag vet inte om det har någon påverkan.

Jag märkte det hela för första gången i vintras någon gång och har gjort mitt bästa för att försöka följa utvecklingen men jag ångrar att jga inte tog någon bild redan då för att göra så.

Värt att säga ör att jag har förmodligen en hemsk kosthållning, öter knappt frukost på morgnarna och dålig mat på vardagarna, både i mängd och nyttighet. Jag har alltid varit den smalare i min ålder men jag vet inte hur det påverkar håret.

Är det möjligt att börja tappa hår osv i min ålder?
Går det att ladda upp foton här så att jag kan visa?

Beklagar för ett diffust och vagt inlägg men jag håller på att bli desperat och jag ville få med allt. Jag svarar jättegärna på alla frågor! Tack

zimpan

11 May 2018, 20:47

Jag vet nu hur jag lägger till bilder, det är på väg!

zimpan

11 May 2018, 21:04

Väntar med att lägga in något tills jag fått svar ..

whyatt

15 May 2018, 11:41

Hej hej och välkommen hit!

Jag förstår din oro. Komplettera gärna din tråd med tydliga bilder, så lovar jag att ge dig min input asap :D
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

zimpan

18 May 2018, 20:31

Tack så jättemycket för svar och välkomnande!!
Bifogat
05C4BE96-21E8-49CC-8952-CD95FA160079.jpeg
05C4BE96-21E8-49CC-8952-CD95FA160079.jpeg (352.74 KiB) Viewed 954 times
F516F7C0-C263-486B-B21E-39E6419D7377.jpeg
F516F7C0-C263-486B-B21E-39E6419D7377.jpeg (401.3 KiB) Viewed 953 times

zimpan

18 May 2018, 20:35

Främst vill jag veta om jag bör vara orolig, vad jag kan ändra på eller hur jag kan jobba emot håravfall. Är det värt att säga att jag har varit i en dålig period med stress å viss depression? Under samma period har jag haft keps på huvudet mesta delen av dagarna. Och så undrar jag om det spelar någon roll hur jag tvättar det, mitt hår har varit torrt sen en tid tillbaks och jag har möjligen använt fel schampon.

Tack igen!!

whyatt

23 May 2018, 10:42

Zimpan,
det är inte ovanligt att killar i din ålder börjar märka av en något tunnare hårlinje som över x antal år övergår från "juvenile state" till en mer mogen, vuxen och tillbakadragen hårlinje. Detta är i sig inget som klassas som att bli tunnhårig och är väl egentligen drömläget (utöver att öht inte alls uppleva något som helst håravfall, någonsin = extremt ovanligt). Varför drömläge? Ofta är dessa personer väldigt tacksamma att i 30-års åldern operera på, dvs hårtransplantation. Med ca 2500 grafts återställs hårlinjen allt är frid och fröjd.

Om du tillhör den gruppen, främst baserat på din egna redogörelse om i princip noll håravfall i familjen, låter jag vara osagt. Din låga ålder samt det faktum att din hårlinje faktiskt ser ut att *eventuellt* gå mot den klassiska M-formen (förstadiet till vikar) indikerar på att du kanske inte tillhör "drömlägesgruppen". En viktig fråga här är dock, hur såg din hårlinje ut när du var typ 14 år? Om den var spikrak då, men ser ut som den gör nu, är manligt håravfall oftast svaret. Om den däremot i princip alltid sett ut som din gör nu (vilket fortfarande är en BRA hårlinje) men kanske något "mjukare" så kan det som sagt indikera på något mer lätthanterat.

Som sagt, det är svårt att sia om med tanke på att du inte har håravfall i generna, iaf inte i låg ålder. Visst, det finns teorier om att håravfallsgener kan hoppa över generationer...men det är i undantagsfall..hade du sagt att typ din pappa eller din morfar i tidig ålder började bli tunnhåriga hade prognosen varit annorlunda.

Stress, dålig kost, låg sömnkvalité etc är faktorer som kortsiktigt sällan ger några omfattande symtom på hjässan, men övertid kan de definitivt ställa till med oreda i systemet och också orsaka försämrat näringsupptag osv - vilket givetvis påverkar hårsäckarna.

Keps är i sig sällan optimalt för håret om den får sitta på många timmar per dag, men några konkreta bevis mellan keps 10 timmar per dag och permanent håravfall finns mig veterligen inte.

Vad du skulle kunna göra är att boka upp en tid hos en seriös hårklinik som får titta på dig. Du skall absolut inte, under några som helst omständigheter fundera i banor kring hårtransplantation än på mååååånga år, men att låta någon av de bättre aktörerna kika på dig är inte fel, jag vet te.x. att Mats Ingers på New Hair Clinic i Lund har många års erfarenhet att rådge unga män i frågan och jag vet att han inte skulle försöka sälja på dig en HT (Nu vill jag förtydliga att jag inte rekommenderar någon specifik klinik gällande hårkirurgi, men i regel imponeras mest av resultaten som publiceras av kliniker utanför landets gränser. Bara som en disclaimer).
Om du bor i någon annan del av landet så finns det fler kliniker som nog kan titta på din hjässa med mikrokamera och uttala sig mer specifikt. Poseidon te.x.

I den bästa av världar är du inte i riskzonen. Om så ej är fallet så uppstår frågan hur du ska gå vidare. Oavsett vad du väljer att göra så är det viktigt med research och research. En annan oerhört central del är att du, pga din låga ålder och nu inom kort, skall träda in i vuxenlivet fullt ut (varmt välkommen!), också prioriterar att växa som människa och inte fastnar i ungdomlig fåfänglighet där alla måste följa en viss specifik rutt. Hår är viktigt för utseendet, men det är inte avgörande. Jag fattar grejen med att vara i 20-års åldern och vara kraftigt tunnhårig. En av flera rätt tunga mentala spöken att böra på. Men tro mig, vid 30 är det vääääldigt mycket vanligare och plötsligt inte alls något konstigt, udda eller hämmande (om man väljer att ta det på rätt sätt). Därtill är det en av våra främsta uppgifter som människor att lära oss hantera mentala spöken...för det finns massa olika och de tenderar att besöka oss genom hela livet. Låt de bli en del av din personliga utveckling snarare än tyngande jag-tycker-synd-om-mig-själv orsaker.

Rent praktiskt då, om håravfall nu är incoming?
Det finns syntetiska medikamenten. Primärt minoxidil (lotion, foam) eller finasterid (tablett). Båda ger oftast "mer hår på huvudet längre", men bieffekter förekommer och troligtvis inte värt det in the long run, eller så är det visst det. Upp till var och en att fundera över. Hårlaser, sågpalm och diverse andra produkter kan också bidra till att minska håravfall men inga garantier finns och mycket efterforskningar själv behövs göras.

Hur går tankarna?
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

zimpan

15 Jun 2018, 13:25

Tack så jättemycket! För hjälpen i min situation å för att detta comunity finns

Just nu ska jag leta reda på äldre bilder eller liknande å se vad som skett senaste åren. Å så hoppas jag på det som skulle innebära något mer lättfattligt 🤗

Men det får ju mig att undra om det går att leva med en hårlinje som inte blir mer än dem där flikarna ”hela livet”, eller om en början till flikar också innebär en början till att någon gång bli av med håret om du inte gör nåt åt det.

Det jobbigaste är att jag inte vet hur jag ser på det här i framtiden. Till en början, när jag upptäckte det för första gången någon månad tillbaks, så blev jag så överraskad att jag nästan mådde dåligt av det. Så jag uppskattar verkligen hjälpen, jag vill inte låta det bli någon avgörande influens för mig själv. Mycket för att självförtroende är något som jag nyligen fått ordning på.

Tack för tipsen och hjälpen och allt annat! Det behöver jag verkligen!!

Jag önskar att jag hade svarat tidigare men det var en av alla saker som jag inte hann med när det varit mycket i skolan, förlåt.

Skriv inlägg