Håravfall?

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
henke

31 May 2018, 14:04

Hej!

Jag är tjugo år kille som undrar om man kan få tidigt håravfall utan att några släktingar har det. Den enda i min släkt som är skallig är min farbror men han är typ 62 nu och han började inte tappa håret för än han var typ 55.
Anledningen till att jag undrar är att jag har på den senare tiden börjat tappa håret i rask takt. Håret liksom lossnar mycket enklare än vad det brukar göra, och det börjar märkas ordentligt i pannan eftersom jag ofta tar vax luggen.
Är mitt håravfall genetiskt eller är det något annat som är fel? Har till exempel haft en dålig kost det senaste månaderna och en min hårbotten har varit väldigt irriterad.

whyatt

04 Jun 2018, 13:25

Hej henke och välkommen hit.

Svårt att sia om utan att se lite bilder. Du kan man privat till red -snabel#a- lookgood.se för ett icke-medicinskt utlåtande, alternativt ladda upp här på brädan. Spontant låter det mindre troligt att det är genetiskt håravfall du är drabbad av, men det går heller inte att helt bortse ifrån.

Att tappa hårstrån är nödvändigtvis inte det samma som att "bli tunnhårig". Faktum är att du ska tappa hårstrån kontinuerligt, det är en del av hårsäckens naturliga förlopp.

Dålig kost och irriterad hårbotten kan absolut få hårsäckarna att surna till och släppa sina hårstrån i en högre takt än normalt, absolut, men då kommer de i regel att återgå till sitt forna jag om kosten förbättras och irritationen lägger sig.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

Skriv inlägg