Mitt håravfall

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
flichenstein

05 Jun 2018, 08:33

Hej på er. Är inte direkt ny här på forumet men inte hängt här på ett tag nu.
Rakade nyligen av mig allt hår, tycker det är så skönt på sommaren.

Mitt håravfall har varit det samma i många år nu, vikar. Förövrigt så skulle jag väl säga håret är okej men så klart man inte gillar dem, såg även nu när jag rakade mig att jag har tunnare hår vid vikarna som jag glömt jag haft(?). Tänkte att dessa hår kanske man kan försöka hjälpa lite och bygga på lite, tänkte kolla med er vad ni rekommenderar jag skulle göra?

Har kollat och frågat runt lite och Propecia är nog inget för mig, så är andra metoder i så fall.
Tänkte kolla om ni vet ställen som säljer laser här I Sverige, och om jag ska börja använda ett shampoo för att stoppa håravfall och eventuellt få lite tillbaka, vilket ska man köra då?

Tack på förhand, mvh F.

whyatt

05 Jun 2018, 11:44

Din frågeställning kan vid första anblicken te sig som relativt trivial - men icke! Få frågor blir snabbt så komplexa som den som rör hur man behandlar sitt håravfall UTAN de labbkemiska försäljningssuccéerna (finasterid & minoxidil) som nu funnits på marknaden är ganska bra tag.

Först och främst, utgångspunkten i alla anti-håravfallsprogram måste vara "preventivism" - dvs att arbeta proaktivt för att bromsa farten på håravfallet, snarare än att sätta upp orealistiska mål beträffande återväxt. Anledningen är enkel - de allra flesta upplever på sin höjd tämligen begränsad återväxt. Tyvärr. Det finns undantag där framförallt finasterid, med eller utan minoxidil, gett betydande återväxt, men detta är väldigt sällsynt.

Om man vill gå in i fighten med en mer "naturlig" approach så föreslår jag att man läser på mer om följande terapier:
- Detumescence Therapy (skalp-massage)
- Topikal applicering av extrakt baserade på färska oljor/kryddor (te.x. rosmarin)
- Hårlaserhjälm (med iaf 200 st diodrar, 650-660nm)
- Kosttillskott för att förbättra förutsättningarna för hårsäckarna, typ MSM, Scute, Ecklonia cava m.fl.
- Kosttillskott för att förbättra begynnande försämringar i det allmänna hälsotillståndet (trötthet, sömnproblem, värk, utslag etc)
- Acell+PRP

Beträffande återväxt är hårtransplantation det självklara valet men är av olika anledningar inte lämpligt för alla att genomgå.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

flichenstein

04 Jul 2018, 20:43

whyatt wrote:
05 Jun 2018, 11:44
Din frågeställning kan vid första anblicken te sig som relativt trivial - men icke! Få frågor blir snabbt så komplexa som den som rör hur man behandlar sitt håravfall UTAN de labbkemiska försäljningssuccéerna (finasterid & minoxidil) som nu funnits på marknaden är ganska bra tag.

Först och främst, utgångspunkten i alla anti-håravfallsprogram måste vara "preventivism" - dvs att arbeta proaktivt för att bromsa farten på håravfallet, snarare än att sätta upp orealistiska mål beträffande återväxt. Anledningen är enkel - de allra flesta upplever på sin höjd tämligen begränsad återväxt. Tyvärr. Det finns undantag där framförallt finasterid, med eller utan minoxidil, gett betydande återväxt, men detta är väldigt sällsynt.

Om man vill gå in i fighten med en mer "naturlig" approach så föreslår jag att man läser på mer om följande terapier:
- Detumescence Therapy (skalp-massage)
- Topikal applicering av extrakt baserade på färska oljor/kryddor (te.x. rosmarin)
- Hårlaserhjälm (med iaf 200 st diodrar, 650-660nm)
- Kosttillskott för att förbättra förutsättningarna för hårsäckarna, typ MSM, Scute, Ecklonia cava m.fl.
- Kosttillskott för att förbättra begynnande försämringar i det allmänna hälsotillståndet (trötthet, sömnproblem, värk, utslag etc)
- Acell+PRP

Beträffande återväxt är hårtransplantation det självklara valet men är av olika anledningar inte lämpligt för alla att genomgå.
Tjenare och tack för svar.

Har funderat på detta både med minoxidil och finasterid men tror jag avvaktar lite med det då jag har läst att det finns ruskiga bieffekter för den som har otur (syftar på finasterid). Sen att jag försöker göra skalp massage så ofta jag kan självklart.

Tänkte på detta du nämner med MSM och så, vilka fler receptfria kosttillskott kan vara bra för håret skulle du säga?

Mvh.

nya_afishwish

05 Jul 2018, 05:45

Jag som har varit en stark förespråkare för minoxidil+finasteride som jag även använt i snart ca 7 år, rekommenderar i dagsläget korrekt utförd "skalpmassage" som whyatt också nämner. Jag har i snart 9 månader använt programmet och måste erkänna att håret är friskare än någonsin. Ifall jag skulle åka tillbaka i tiden till 2011 när eländet började för mig, med samma vetenskap jag har idag, skulle jag utan tvekan först köra med skalpmassage innan någonting annat. "Problemet" är att det är tidskrävande och kräver således en del planering för att det så gå ihop i vardagen. Men tycker alla ska testa det.

Men är du ute efter en "quick and easy fix" så är detta inget alternativ, d.v.s. inget som rekommenderas för den late.

flichenstein

07 Jul 2018, 12:38

nya_afishwish wrote:
05 Jul 2018, 05:45
Jag som har varit en stark förespråkare för minoxidil+finasteride som jag även använt i snart ca 7 år, rekommenderar i dagsläget korrekt utförd "skalpmassage" som whyatt också nämner. Jag har i snart 9 månader använt programmet och måste erkänna att håret är friskare än någonsin. Ifall jag skulle åka tillbaka i tiden till 2011 när eländet började för mig, med samma vetenskap jag har idag, skulle jag utan tvekan först köra med skalpmassage innan någonting annat. "Problemet" är att det är tidskrävande och kräver således en del planering för att det så gå ihop i vardagen. Men tycker alla ska testa det.

Men är du ute efter en "quick and easy fix" så är detta inget alternativ, d.v.s. inget som rekommenderas för den late.
Vad rekommenderar du får massage då? Ser olika överallt och vet inte vilka som är bra.

nya_afishwish

08 Jul 2018, 08:19

Detumescence Therapy kallas den jag använder. (20min x2 om dagen, jag köpte en bok från perfecthairhealth.com där övningarna redovisas men finns säkert på andra ställen också)

Skriv inlägg