Håravfall - Vad är mitt sista alternativ?

Vad kan man göra och hur bör det hanteras?
Pernilla

12 Jun 2018, 13:54

Hej allihopa!

Ska försöka hålla mig kortfattad. Det har krävts lång tid för att verkligen reflektera över vad som har hänt de senaste åren och det dyker ständigt upp nya alternativ till vad orsaken till mitt håravfall är.

Just nu 25 år gammal. Håravfallet pågick under cirka 2,5 år innan jag uppmärksammade det. Under den här tiden har jag haft frekvent utslag i hårbotten som uppkom vid dusch, röda som sedan bleknade och fjällade. Läkte ut efter några dagar. Detta misstänker jag uppstod på grund av Osis dust it som låg mot hårbotten under lång tid då jag duschade håret sällan (4,5,6 dagars mellanrum) och sedan reagerade mot varmvatten. Jag tyckte inte detta var ett tillräckligt stor problem för mig i livet just då så gjorde inget åt det. Jag har även varit beroende av torrschampo. Under den här tiden hade jag även hästsvans dagligen, vilket jag misstänker kan ha slitit ut mina hårsäckar. Kan minnas att jag hade ont i bakhuvudet. Förstår i efterhand att jag fyllde min borste tok för snabbt eftersom jag nu inte fäller hår i alls samma utsträckning. Typiskt nog ung och naiv...

Jag har fått väldigt tunnt hår på hjässan, framförallt framsida och baksida. Sedan är min vänstra sida tunnare än andra. Alltså väldigt olika sorters uttunning av håret.

Jag har gått på trikologibehandlingar samt gjort mesoterapi och PRP-behandlingar. Masserade under 6 månaders tid, 2gg/dag med ett spray från trikologistället men tröttnade tillslut. Sett vaga färbättringar och det är nu 8 månader sen eksemen försvann. Läkarna har sagt seborrisk eksem och androgent håravfall. De har inte hittat några ytliga ärr i hårbotten. Har PCO i familjen, men äter just nu ppiller Yasminelle som har ökat östrogen. Hade tidigare högre dos (Yasmin). Pappa är tunnhårig, men inte min mor eller någon annan på hennes sida. Misstänker att jag även har mjälleksem i hörselgången.

Övrig info om mig är att jag ibland kan få kalla händer och fötter, verkligen iskalla. Har blåsljud på hjärtat och har opererat bort gallblåsan. Har även kvalsterallergi.

Vad ska jag nu göra? Detta har tagit så grymt mycket på mitt mående att jag går i samtalsterapi och äter antidepressiva. Jag lider över ångesten och ältandet över hur jag missskött mitt hår och skulle gjort saker annorlunda.

Rogain Foam verkar nu vara det sista alternativet, men finns inte att köpa i Sverige. Ska jag börja med Minoxidil 2% i lösningsform? Laserhjälm kostar nog för mycket att våga sig på.

Om jag ska vara ärlig så har jag nästan gett upp på livet. Låter oerhört tramsigt men saknar vem jag en gång var. Hade inget att klaga över då, nu känner jag mig så frihetsberövad och rädd för hur framtiden kommer bli. Finns det någon att komma i kontakt med för råd, tips och lite stöttning?

whyatt

12 Jun 2018, 16:09

Hej allihopa!
Hej Pernilla och välkommen hit.
Ska försöka hålla mig kortfattad. Det har krävts lång tid för att verkligen reflektera över vad som har hänt de senaste åren och det dyker ständigt upp nya alternativ till vad orsaken till mitt håravfall är.
Feel free att "skriva av dig" så mycket du vill.
Just nu 25 år gammal. Håravfallet pågick under cirka 2,5 år innan jag uppmärksammade det. Under den här tiden har jag haft frekvent utslag i hårbotten som uppkom vid dusch, röda som sedan bleknade och fjällade. Läkte ut efter några dagar.
Under denna perioden, utsatte du ditt hår/hårbotten för några kemiska behandlingar så som färgning och/eller slingning?
Detta misstänker jag uppstod på grund av Osis dust it som låg mot hårbotten under lång tid då jag duschade håret sällan (4,5,6 dagars mellanrum) och sedan reagerade mot varmvatten. Jag tyckte inte detta var ett tillräckligt stor problem för mig i livet just då så gjorde inget åt det. Jag har även varit beroende av torrschampo.
Att låta hårbotten vara helt fri från påverkan av produkter är emellanåt inte alls så dumt, men det är klart att låta en "syntetisk cocktail" ligga och gotta till sig i hårbotten i nästan en vecka i sträck är ju definitivt inget att rekommendera.
Under den här tiden hade jag även hästsvans dagligen, vilket jag misstänker kan ha slitit ut mina hårsäckar. Kan minnas att jag hade ont i bakhuvudet. Förstår i efterhand att jag fyllde min borste tok för snabbt eftersom jag nu inte fäller hår i alls samma utsträckning. Typiskt nog ung och naiv...
Ja, du har nog blivit "håröm" i samband med hästsvans, kemikalier och en krypande inflammerad hårbotten.
Jag har fått väldigt tunnt hår på hjässan, framförallt framsida och baksida. Sedan är min vänstra sida tunnare än andra. Alltså väldigt olika sorters uttunning av håret.
Tråkigt att höra. Om du vill ta en serie bilder och antingen lägga upp här, eller maila red [snabel-a] lookgood.se för närmare icke-medicinskt utlåtande så är du välkommen att göra så.
Jag har gått på trikologibehandlingar samt gjort mesoterapi och PRP-behandlingar. Masserade under 6 månaders tid, 2gg/dag med ett spray från trikologistället men tröttnade tillslut. Sett vaga färbättringar och det är nu 8 månader sen eksemen försvann.
Trikologi och meso har i vissa fall positiva inverkningar men sällan i omfattande skala när problemen handlar om hårsäckar som slutar producera hår. PRP är experimentellt men med en viss potential fast här verkar utövarens kompetens, erfarenhet och utrustning spela rätt stor roll. Fel klinik, noll resultat.
Läkarna har sagt seborrisk eksem och androgent håravfall. Har PCO i familjen, men äter just nu ppiller Yasminelle som har ökat östrogen. Hade tidigare högre dos (Yasmin). Pappa är tunnhårig, men inte min mor eller någon annan på hennes sida. Misstänker att jag även har mjälleksem i hörselgången.
Okey, bra info. Nu börjar det bli komplicerat på riktigt här. Ska se vad vi kan reda ut..

1. Har du haft någon period som vuxen UTAN preventivmedel?
2. Har du tagit något omfattande blodprov nyligen?
3. Hur ser din kost ut?
4. Hur ser din sömn ut?
5. Stressnivå?
6. Motion?
7. Har du barn?
8. Får ju egentligen inte fråga detta..men jag provar ändå! Vikt?
Övrig info om mig är att jag ibland kan få kalla händer och fötter, verkligen iskalla. Har blåsljud på hjärtat och har opererat bort gallblåsan. Har även kvalsterallergi.
Jag kan inte i dagsläget säga så mycket annat än att det 1) finns hopp, men beror mycket på 2) hur pass djupt du orkar ta tag i detta.

Först och främst så behöver du läsa på mer om sköldkörteln. Den spelar en viktig roll för många funktioner i kroppen, däribland för hårsäckarna, kroppstemperaturen m.m. Troligtvis behöver du tillskott av jod i rikliga mängder. Därtill en myriad av andra, centrala molekyler för optimal balans i kroppen. Cayenne och selleri kan hjälpa (kosttillskott) gällande kroppstempen, men det är inte osannolikt att du behöver mer omfattande nutritionära insatser.
Vad ska jag nu göra? Detta har tagit så grymt mycket på mitt mående att jag går i samtalsterapi och äter antidepressiva. Jag lider över ångesten och ältandet över hur jag missskött mitt hår och skulle gjort saker annorlunda.
Jag förstår dig verkligen. Ett steg kan vara att öppna upp sig för omgivningen via samtal etc. En annan att utveckla ett djupare intresse för andlighet. Behöver inte vara genom de klassiska inrättningarna utan det finns många intressanta synsätt på livet - som ger värdefulla perspektiv och verktyg för att bryta sig loss ur "mainstream-samhällets ekorrhjulsmentalitet" och på så sätt också distansera sig till ytlighet. Framförallt så tror jag du behöver komma ge din kropp LOTS OF näring, träning och god sömn....sen kicka ut de antidepressiva (i samråd med läkare) och kanske också byta ut preventivmedlet mot något som har en mindre hormonell påverkan på ditt endokrina system.
Rogain Foam verkar nu vara det sista alternativet, men finns inte att köpa i Sverige. Ska jag börja med Minoxidil 2% i lösningsform? Laserhjälm kostar nog för mycket att våga sig på.
Minox + laser kan vara en bra kombination, men jag tror först du behöver balansera din kropp och ditt immunförsvar. Det är viktigt att din skalp inte börjar balla ur igen (eksem). Minox är känt att ge onormala hudreaktioner hos vissa känsliga...men visst, på sikt kan det vara något du bör prova, gärna i kombination med LLLT, dvs laserhjälm. Vi kan nog tillsammans hitta ett alternativ online som passar din spargris!
Om jag ska vara ärlig så har jag nästan gett upp på livet. Låter oerhört tramsigt men saknar vem jag en gång var. Hade inget att klaga över då, nu känner jag mig så frihetsberövad och rädd för hur framtiden kommer bli. Finns det någon att komma i kontakt med för råd, tips och lite stöttning?
Du är långt ifrån ensam om att känna extra påfrestning pga en skalp som inte är i "representativt skick" och det är ju socialt snäppet värre för kvinnor dessutom...men livet ÄR så otroligt mycket mer än bara håret på hjässan. Det finns väldigt många värre öden många av våra bröder och systrar runt om på denna planet orättvist fått kastade i sina knän...och det är viktigt att betänka och fundera över ibland. Samtidigt ska man inte bagatellisera sitt egna lidande, psyket är värt att vårda likt den finaste av trädgårdar och det mesta av den resan sker inombords.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

Pernilla

12 Jun 2018, 17:08

”Under denna perioden, utsatte du ditt hår/hårbotten för några kemiska behandlingar så som färgning och/eller slingning?”

Ja jag har slingat mitt hår var tredje månad i flera år. Slingorna har aldrig rört hårbotten vad jag vet och frisören la inte i toning när jag hade utslag. Kan inte minnas att eksemen blev värre efter frisörsbesöket.

”Att låta hårbotten vara helt fri från påverkan av produkter är emellanåt inte alls så dumt, men det är klart att låta en "syntetisk cocktail" ligga och gotta till sig i hårbotten i nästan en vecka i sträck är ju definitivt inget att rekommendera.”

Jo jag önskar så innerligt att jag bara kunde ta mitt förnuft till fånga och tvätta håret, brydde mig inte om att det var fett (tyvärr). I min värld resonerade jag, ju längre jag kan vänta med att duscha desto bättre. Med produkter i håret eller ej.

”PRP är experimentellt men med en viss potential fast här verkar utövarens kompetens, erfarenhet och utrustning spela rätt stor roll. Fel klinik, noll resultat.”

Utövaren har precis börjat med PRP så det kanske säger en hel del... Han vill dock erbjuda mig en gratis behandling till eftersom jag lagt mycket pengar där så är väl synd att tacka nej till.

”1. Har du haft någon period som vuxen UTAN preventivmedel?
2. Har du tagit något omfattande blodprov nyligen?
3. Hur ser din kost ut?
4. Hur ser din sömn ut?
5. Stressnivå?
6. Motion?
7. Har du barn?
8. Får ju egentligen inte fråga detta..men jag provar ändå! Vikt?”

1. Sen 15 års ålder har jag enbart ätit ppiller. Gick på ett ppiller vid namn ”trionetta”, gjorde ett uppehåll men ångrade mig snabbt och började igen och fick då ett stor utbrott av akne på bröst och rygg. Alltså skedde en kraftig hormonell obalans. Därav började jag med Yasmin som hjälpte mot finnarna.
2. Har tagit blodprov på vårdcentralen som inte visade något onormalt, även prov hos gynekolog som inte visade något avvikande i hormonnivåerna. Om jag har PCO visas just nu inga symptom då jag är på behandling av Ppiller med ökad östrogen enligt gynokologen.
3. Nu är min kost dålig. Orkar inte ta hand om mig själv därav äter jag det jag kommer över. Inte nödvändigtvis bara onyttigt, men inget genomtänkt om jag säger så.
4. Jag sover bra. Har alltid gjort, som tur är. Möjligtvis att den blir mindre då jag är som oroligast.
5. Stressnivå - ångestnivå? HÖG. Går knappt en dag utan att jag mår dåligt, oroar mig och stressar över håret. Känner knappt att antidepressiva hjälper emellanåt. Har dåliga rutiner som varit student så hoppas att ett arbete tröttar ut mitt grubblande.
6. Var ute och gick mycket innan, men nu är det knappt någonting. Ingen ork och ingen motivation :(
7. Inga barn
8. 164 cm och 62 kilo. Så antar att det är normalvikt.

”Jag förstår dig verkligen. Ett steg kan vara att öppna upp sig för omgivningen via samtal etc. En annan att utveckla ett djupare intresse för andlighet. Behöver inte vara genom de klassiska inrättningarna utan det finns många intressanta synsätt på livet - som ger värdefulla perspektiv och verktyg för att bryta sig loss ur "mainstream-samhällets ekorrhjulsmentalitet" och på så sätt också distansera sig till ytlighet. Framförallt så tror jag du behöver komma ge din kropp LOTS OF näring, träning och god sömn....sen kicka ut de antidepressiva (i samråd med läkare) och kanske också byta ut preventivmedlet mot något som har en mindre hormonell påverkan på ditt endokrina system.”

Jag har inte tagit hand om mig på bästa sätt tidigare (vilket du nog förstått) men gör absolut inte det nu heller, förutom håret då... Har också haft uppehåll från alkohol men då inte håret växer tillbaka, tja det kan döva smärtan lite åtminstone (ursäkta bedrövelsen men måste vara ärlig). Jag har sen 2 månader tillbaka ätit antidepressiva så kommer nog behöva fortsätta i ett halvår enligt vad som rekommenderas. Jag vill verkligen hjälpa andra, kanske just de som också drabbats av håravfall så att allt detta på något sätt ska få en mening. Frågan är bara hur jag kommer dit.

”Minox + laser kan vara en bra kombination, men jag tror först du behöver balansera din kropp och ditt immunförsvar. Det är viktigt att din skalp inte börjar balla ur igen (eksem). Minox är känt att ge onormala hudreaktioner hos vissa känsliga...men visst, på sikt kan det vara något du bör prova, gärna i kombination med LLLT, dvs laserhjälm. Vi kan nog tillsammans hitta ett alternativ online som passar din spargris!”

Hade verkligen uppskattat hjälp i sökandet efter en laserhjälm! Som tur är har jag under de här 8 månaderna fått tillbaka eksemen. Komiskt i sig, att det var så enkelt att bli av med om jag bara skippat hårprodukterna,

”Du är långt ifrån ensam om att känna extra påfrestning pga en skalp som inte är i "representativt skick" och det är ju socialt snäppet värre för kvinnor dessutom...men livet ÄR så otroligt mycket mer än bara håret på hjässan. Det finns väldigt många värre öden många av våra bröder och systrar runt om på denna planet orättvist fått kastade i sina knän...och det är viktigt att betänka och fundera över ibland. Samtidigt ska man inte bagatellisera sitt egna lidande, psyket är värt att vårda likt den finaste av trädgårdar och det mesta av den resan sker inombords.”

Tack för ditt svar som upplevdes både engagerat och empatiskt! Jag är sökande och försöker förstå att vi alla gör misstag, stora som små. Men att det även finns de som du säger har värre öden. Kanske borde jag ut på en lång färd och se världen på riktigt och inse att jag kanske trots allt har det bra. Ojoj för mycket tid för grubblande som vanligt!

Pernilla

12 Jun 2018, 17:13

INTE fått tillbaka eksemen under 8 månader ska det ju stå 👍🏻

Hårboll

13 Jul 2018, 16:36

Följer gärna detta, vore kul om man kunde hjälpa till här, men kvinnligt håravfall känns mer mystiskt än för män, Där känns det mer som att vikten bör ligga i att hitta roten till orsaken än att behandla symptom. Men annars kan jag nämna MSM och Biotin... vet dock inte hur väl det funkar. Vidare så finns andra alternativ som SMP för att kosmetiskt förbättra utseendet. Dessa förslag jag nämnt är några grejer jag själv funderar på att börja i min vertex för att det inte går att göra FUE där för min del.

Skriv inlägg