misslyckade hårtransplantationer, någon som har några bra tips?? ångest, depresion med mera

Om ämnet håravfall
Skriv inlägg [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
mavrick
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

21 Jul 2018, 21:09

Hej1 Jag är 42 år gammal och gjorde min första HT vid 35 års ålder, har hunnit gjort 2 till efter detta men är fortfarande sjukt missnöjd, väldigt glest hår och har ett stort ärr i nacken efter stripp, blev lovad ett bra resultat men resultatet är en katastrof enligt mig, väldigt lite hår uppe på kronan, så jag kör ju keps som jag alltid har gjort, ser väl någorlunda ut om jag har i lite dermach men alldeles för mycket jobb att hålla på med det, dessutom ser det inte bra ut om man lägger i själv, då måste nån frisör göra det och det blir för dyrt, så jag undrar, finns det nåt mer man kan göra? går det att ta bort ett ärr i nacken på nåt sätt? tror personligen inte det blir bra, tacksam för svar

whyatt
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

23 Jul 2018, 10:16

Hej och välkommen hit.
Först vill jag bara meddela att jag under veckan kommer att flytta din tråd till kategorin "hårtransplantationer".

Jag förstår din besvikelse. När man lägger ut mycket pengar, utstår konvalescens och framförallt har förväntningar som inte blir nådda, ja då kan det definitivt bli tungt.
I ditt fall, utan att jag vet några detaljer, så tror jag det finns en hel del som kan göras bättre.

Ett utdraget STRIP-ärr kan oftast repareras (av en DUKTIG klinik) och bli betydligt tunnare. Individuella egenskaper i huden spelar in, dvs vissa personer har en hud som är lämplig att utsätta för STRIP, men överlag är ett för brett STRIP-ärr ett resultat av en dålig kirurg.

Exakt hur man går tillväga beror på dina förutsättningar, både vad gäller hur många grafts (hårsäcksgrupper som kan flyttas från sidor och nacke) du har kvar efter dina ingrepp, hur din ekonomi ser ut, förväntningar, håravfallets omfattning, ärrets utseende osv...men överlag kan nästan alla fall förbättras, frågan är hur mycket.

Oavsett vad du gör, gå INTE till samma klinik som innan. Det finns gott om kompetens därute, men det låter som om du är i behov av en s.k. repair och det kräver definitivt en klinik i världsklass.

Några tydliga bilder hade underlättat ett icke-medicinskt utlåtande, från min sida. Du kan också maila till Lookgood om du inte vill lägga upp bilder här på forumet.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Hårboll

23 Jul 2018, 11:20

SMP kanske kan hjälpa?

Hade jag haft väldigt tunt hår och dålig donor så hade jag övervägt SMP i kombination med omfördelning av håret (FUE).

Finns de som gör SMP i sverige (HIShair exemeplvis) men även utomlands. Kolla en välrenomerad och BRA Smp:are.

mavrick

23 Jul 2018, 21:34

Tack för svar, har tyvärr dålig ekonomi för tillfället men har blivit erbjuden gratis konsultation på samma ställe, men vill inte lägga en krona mer på det stället, vilket ställe skulle ni rekommendera i sverige? Får nog vänta några år men kommer försöka göra nånting åt det när jag får bättre ekonomi igen, känns verkligen surt när man har lagt 200000 på detta och inte blir nöjd

whyatt

24 Jul 2018, 09:43

Det finns en hel del tekniker på marknaden som, i rätt händer, kan förbättra din hårsituation, men, det beror som sagt mycket på hur du ser ut på huvudet idag, ur flera perspektiv. Jag rekommendera därför, om du vill, att du mailar ett knippe bilder till mig för närmare, icke-medicinsk inspektion. Det är som allt annat här på brädan helt gratis och inget som läggs upp...men då kan jag enklare ge dig mer konkreta förslag som du i framtiden kan plocka upp och igen fundera över, när ekonomin finns.

Gratis konsultation? Wow, vilket fantastiskt erbjudande. Not!
Borde inte dialogen snarare handla om huruvida du skall bli kompenserad för ett dåligt resultat? Visserligen måste man som "kund" också ta med i beräkningen att ens håravfall över tid fortsätter och det som då en gång var befintligt hår, kastat in handduken och blottat det transplanterade...men om denna risk är överhängande och nära, skall kliniken ej operera. I ditt fall handlar det mycket om, har det transplanterade håret växt upp till åtminstone 85% ?! Allt annat är oacceptabelt. Tyvärr inte alltid så lätt att styrka.

mavrick

25 Jul 2018, 22:36

Ja precis wow säger jag med 😊 Ska ta lite bilder snart och skicka till kliniken men har träffat han för några år sedan och han tyckte dom hade gjort ett fantastiskt jobb sa han och fattade inte varför jag va missnöjd, det gjorde mig fruktansvärt irriterad, man kan inte göra så mycket åt en klinik har jag förstått nu i efterhand, eftersom man skriver på massa papper så kommer dom jämt undan, vilket är synd, jag är nog inte ensam om detta heller, finns nog många dom har förstört livskvaliteten för, ska se om jag får ta några bra bilder så ska jag visa dig resultatet av 3 operationer och 200 tusen

Hårboll

31 Jul 2018, 11:46

Om du ändå tänkt vänta något år så tycker jag du ska ta dig tiden däremellan att läsa på lite mer om ht-marknaden. För den enda anledningen jag kan komma på till att du (dessutom efter misslyckat resultat) fortfarande önskar att få tips om en svensk klinik är att du inte är bekväm vid tanken att åka utomlands. Men så fort du börjar sätta dig in i olika kirurgers omdömen, resultat, teknik/strategi, preferenser/"signum" o.s.v. så kommer du snarare bli extremt obekväm av tanken att inte åka utomlands för detta. Liksom, varför begränsa dina möjligheter att få ett bra resultat?

Angående "erbjudande" om gratis konsultation... alltså...säger inte det en hel del om den låga nivån? Jag har under denna månad haft "gratis" konsultationer via mail/skype-länk/telefon med typ 5 olika världsledande kirurger i kanada, london och turkiet.

Ta dig själv i kragen och bredda ditt perspektiv lite nu så ska du nog kunna öka dina chanser till en bra frisyr.

(Tror fortfarande du bör undersöka att kombinera med SMP, går själv i de tankarna)

Sman

16 Aug 2018, 06:57

mavrick wrote:
21 Jul 2018, 21:09
Hej1 Jag är 42 år gammal och gjorde min första HT vid 35 års ålder, har hunnit gjort 2 till efter detta men är fortfarande sjukt missnöjd, väldigt glest hår och har ett stort ärr i nacken efter stripp, blev lovad ett bra resultat men resultatet är en katastrof enligt mig, väldigt lite hår uppe på kronan, så jag kör ju keps som jag alltid har gjort, ser väl någorlunda ut om jag har i lite dermach men alldeles för mycket jobb att hålla på med det, dessutom ser det inte bra ut om man lägger i själv, då måste nån frisör göra det och det blir för dyrt, så jag undrar, finns det nåt mer man kan göra? går det att ta bort ett ärr i nacken på nåt sätt? tror personligen inte det blir bra, tacksam för svar
Låter som att du varit på en viss klink i lund 😏 jag har också blivit slaktad av en svensk klinik, de tog ifrån mig de senaste 14åren och nu väntar man bara på att tekniken ska hinne före det oåterkalleliga resultatet av en långtgående depression.
Man ska nog generellt akta sig för svenska aktörerer de är alltför långt efter.

En sak som förvånar mig är att ingen ändrar sitt sätt att designa frisyren. Alltid raka glesa rader i fronten som skapar ett extremt onaturligt utseende. Eller att bara fylla i vikarna! Varför tillåter man ens det? Visst det finns säkert de vars håravfall stannar av men dessa personer måste vara lätträknade.

Det finns nog saker du kan göra beroende på skadorna ser ut. Har du ärr i mottagarområdet skulle jag vara försiktig med SMP då det kan ge en "påmålad" effekt. Är formen på ditt ärr i nacken rött och svullet elller hyfsat platt och vitt? Har du FUE ärr. Har du bra förutsättningar kan du jämna till huden med microneedling och ev kryoterapi för att följa upp med ev SMP. Jag skulle börja med ärren innan du ev behandlar hela huduvet med SMP.

Att skära i ärret igen kanske blir bra om du har elastisk hud och tillämpar trichophytic closure. Tyvärr verkar svenska läkare inte använda sig av hudexpansioner annars kan det vara ett sätt att ev få finare ärr.

whyatt

16 Aug 2018, 12:08

Tyvärr finns det många som läser denna tråd som själva valt en inkompetent klinik och nu betalar ett högt pris pga ett undermåligt resultat och i många fall fortskridet håravfall. Till Er vill jag specifikt säga att det definitivt finns hjälp att tillgå, både för in- och utsidan. Så skapa ett konto och skriv din story - så kommer det komma värdefull lekmanna-input från bl.a. mig. Eller maila till red@lookgood.se för privat lekmanna-feedback.

Sman, välkommen hit. Skriv gärna en egen tråd om din hår-situation, om du vill.
Det har tidigare funnits kliniker runt om i Sverige som ställt till det för många, framförallt unga män. Lyckligtvis har också den undre nivån höjts på sistone och jag tror inte det finns någon aktör kvar i landet som genererar "slakt-resultat" (om än dåliga). Sen kan man givetvis ha olika åsikter om huruvida svenska resultat ligger i linje med de världsledande klinikernas..och den uppfattningen skall man bilda sig själv, och basera åsikten på ordentlig research. Det är iaf mina 2 cent i frågan.
En sak som förvånar mig är att ingen ändrar sitt sätt att designa frisyren. Alltid raka glesa rader i fronten som skapar ett extremt onaturligt utseende. Eller att bara fylla i vikarna! Varför tillåter man ens det? Visst det finns säkert de vars håravfall stannar av men dessa personer måste vara lätträknade.
Jag förstår vad du menar, samtidigt är det viktigt att poängtera att dessa företag opererar, i dubbel bemärkelse, på den "fria marknaden" och tillhandahåller sina tjänster på "frivillig basis", dvs det är upp till konsumenten att inse hur viktigt det är att inte lita på vem som helst och noga studera ämnet. I den bästa av världar hade man ju önskat att alla var goda, fina och hjälpsamma individer. Verkligheten vi lever i just nu: Inte alltid riktigt så amazing.

Gällande att fylla vikarna. Tricky. Gäller att dels förstå vilket håravfallsmönster och dess timeline, som är troligt för just en själv att drabbas av, SAMT ha en donor (och plånbok) som matchar. Därtill behöver givetvis "bilden man har i huvudet beträffande resultatet" vara realistisk.
Är antalet kandidater lätträknade? Alltså, det beror på. Väldigt många män är redan vid 30-års ålder olämpliga HT-kandidater (beroende på hur man definierar olämpliga), men väldigt många män är också lämpliga kandidater då målgrupperna idag för HT-ingrepp, mkt tack vare FUE (och i kombo med pigmentering) och fördjupad förståelse för graft-överlevnad, placering m.m., är väl kartlagda. Och de är rätt många individer som, om valet faller på en duktig klinik, kommer kunna flytta iaf 4000 st grafts och oavsett fortskridet håravfall, ha transplantat som inte sticker ut och skriker SLAKT. Eller ens kommer i närheten av det.

Flertalet svenska kliniker kan faktiskt prestera helt okey hårlinjer, jag har själv sett sådana live. Sen dominerar ju kanske inte Sverige som HT-land den internationella scenen, det är iaf min högst personliga, icke-medicinska och totalt amatörmässiga åsikt. Ändrar mig gärna om motsatsen bevisas :)

Huru

27 Aug 2018, 10:52

mavrick wrote:
23 Jul 2018, 21:34
Tack för svar, har tyvärr dålig ekonomi för tillfället men har blivit erbjuden gratis konsultation på samma ställe, men vill inte lägga en krona mer på det stället, vilket ställe skulle ni rekommendera i sverige? Får nog vänta några år men kommer försöka göra nånting åt det när jag får bättre ekonomi igen, känns verkligen surt när man har lagt 200000 på detta och inte blir nöjd
Har själv gjort två stycken HT i Sverige
Jag skulle inte välja en klinik i Sverige.
Läs runt på sidan här så ser du vilka alternativ det finns.

Skriv inlägg