Samband mellan bra hår och stort matintag?

Om ämnet håravfall
nya_afishwish

25 Jul 2018, 20:23

Något som fascinerar mig är hur överviktiga, och till synes ohälsosam livsstil, män (och kvinnor) kan ha så god hårväxt. Självklart gäller det inte i alla fall då det finns gott om överviktiga med håravfall, men generellt (i Sverige i alla fall) tycker jag många överviktiga (eller "mulliga") har bättre hårväxt än smala i samma åldersgrupp.

Jag har även märkt av när jag äter dåligt (i den bemärkelsen att jag äter för lite, d.v.s. för små matlådor till jobbet och smäktar efter kvällsmat resten av eftermiddagen) förblir håret i sämre kvalité (oljigt) och jag tycks även tappa mer. Och tvärtom - när jag äter bra med mat tycks håret vara friskare. Notera återigen att jag här endast syftar på mängden mat, inte specifikt vad jag äter (och kan tilläggas att jag inte äter godis/chips för att hålla mig mätt).

Kan vara värt också att tillägga att jag är ganska smal och skulle antagligen må bättre av att gå upp några kilo.

Någon annan som tänkt i liknande banor?

whyatt

09 Aug 2018, 11:12

Frågeställningen är intressant. Jag vill dock poängtera att det finns långtgående spekulationer online om precis det motsatta, dvs om fetma leder till håravfall.

Huruvida det de facto är som så att överviktiga människor överlag har bättre hår än om de vore normalviktiga, låter jag vara osagt, men generellt så tror jag vi måste betänka hur den genetiska labyrinten är uppbyggd och vad som triggar respektive håller tillbaka, håravfall - androgener och den ärvda "känsligheten" för dem (i synnerhet DHT men komplexiteten rent hormonellt är massiv och inbegriper mer än bara DHT)! Givetvis finns det en rad andra faktorer såsom inflammation, näringsämnesbrist osv som behöver vägas in.

Fetma är i de flesta fall ett resultat av långtgående överkonsumtion av "dåliga" kalorier i relation till underförbränning av den ur födan utvunna och lagrade energin. Jag tror personligen att det är bättre, om nu ett överintag skall ske, att det görs med BRA kalorier, kontra DÅLIGA kalorier. Dvs det är skillnad på kalorier och kalorier om man breddar perspektivet. Din hypotes kan säkert stödjas på fler approaches, men två som jag spontant kommer på, förenklade är;

- Energi lagrad som fetma, på en nivå vi uppfattar som "påtaglig övervikt", har en förmildrande effekt på hårsäckarnas genetiska känslighet mot DHT
och/eller
- Den genetiska benägenheten att "lätt gå upp i vikt" tenderar att innebära resistens mot genetiskt håravfall, for some reason(s)..

Osv...komplexiteten är enorm och jag kan tyvärr inte mer än som glad amatör gissa mig framåt...vilket troligtvis blir bakåt efter ett tag :lol: :lol: :lol:

Gällande dig och din vikt så tror jag INTE du och din kropp, inkl ditt hår, mår BÄTTRE av att gå upp med hjälp av skräpmat...visst, det säger egentligen sig självt men..tål att poängteras, de molekyler du stoppar i dig ger alla ett visst avtryck. Ju mindre denaturerade de är, ju oftare de förekommer i ekologiskt utförande med låg andel gifter och toxiska komponenter, ju bättre är det. Om du därtill kan se till att ha ett normaliserat intag av ditt FETT-INTAG, hatten av till dig.

För vidare läsning av material som vida överstiger min högst begränsade kunskapsbank rekommenderar jag te.x. Chris K:
https://chriskresser.com/should-you-rea ... -fish-oil/
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Skriv inlägg