FUE HDC Dr Maras, 3900 grafts

Före & Efter Resultat från både kliniker och privatpersoner
Plucke

11 Aug 2018, 12:39

Jag är 31 år gammal och har tappat hår i drygt 10 års tid. Nyligen fick jag nog och började söka efter lösningar på problemet. Efter gedigen research så kontaktade jag HDC som var duktiga i sin kommunikation och snabba på att svara. Preliminärt var vi överens om cirka 3000 grafts.

Jag åkte ned för några dagar sedan och blev hämtad sent på natten av klinikens chaufför. Påföljande morgon satte allt igång; först med konsultation och planering av hårlinje, därefter själva proceduren. Bedövningsnålarna var inte direkt mysiga men det gick bra, och efter första dagen konstaterades att mitt donorområde var bra och att jag behöver mer grafts med anledning av mitt relativt stora huvud. Dag två användes ena sidan av huvudet som donor istället för baksidan som dagen innan. Eftersom jag transplanterade så många grafts behövde jag tre operationsdagar, och på den sista så tog bedövningen lite sämre vilket gav lite smärta vid extraktion från återstående sida.

Jag har fått ett mycket gott intryck av HDC. Deras personal har arbetat där länge - teknikerna som extraherade och planterade hårsäckarna på mig hade arbetat där i 16 respektive 13 år, och Dr Maras var proffsig och duktig. Nu hoppas jag bara på att det kommer att bli ett gott resultat framdeles. Bifogar bilder för uppföljning.

Än har jag inte bestämt mig om jag ska använda någon särskild medicin i eftervården. Det är säkert bäst att inleda en Finasteride-kur och äta vitaminer, men ni får gärna komma med relevant input på området. Jag är inte så sugen på att offra välmående, sexlust och testosteronnivåer för håret.

Extraktion:
Baksida 1128
Vänster sida 1365
Höger sida 1405

Mvh
Bifogat
bild lookgood5.jpg
bild lookgood5.jpg (267.21 KiB) Viewed 259 times
bild lookgood1.jpg
bild lookgood1.jpg (220.12 KiB) Viewed 259 times
bild lookgood4.jpg
bild lookgood4.jpg (133.47 KiB) Viewed 259 times
bild lookgood3.jpg
bild lookgood3.jpg (106.16 KiB) Viewed 259 times
bild lookgood2.jpg
bild lookgood2.jpg (288.4 KiB) Viewed 259 times
bild lookgood.jpg
bild lookgood.jpg (205.61 KiB) Viewed 259 times

nollåtta

11 Aug 2018, 15:22

Kul att du tog tag i dina hårproblem och hoppas att det kommer att gå bra! Nu är jag själv ny på området (gjorde en FUE för en månad sen), men varför inte sprida ut givarområdet jämnt på hela baksidan och lite på båda sidorna?

Plucke

11 Aug 2018, 21:49

nollåtta wrote:
11 Aug 2018, 15:22
Kul att du tog tag i dina hårproblem och hoppas att det kommer att gå bra! Nu är jag själv ny på området (gjorde en FUE för en månad sen), men varför inte sprida ut givarområdet jämnt på hela baksidan och lite på båda sidorna?
Förstår inte riktigt vad du menar. De tog ju grafts från både nacke, höger och vänster sida.

nollåtta

12 Aug 2018, 01:32

Jag baserade min fråga på översta bilden, men jag antar att de inte var klara vid tidpunkten av fotot.

Plucke

12 Aug 2018, 06:35

nollåtta wrote:
12 Aug 2018, 01:32
Jag baserade min fråga på översta bilden, men jag antar att de inte var klara vid tidpunkten av fotot.
Jahaa, då är jag med. Var lite lat och struntade i att bifoga bilder från sidorna bara :)

whyatt

17 Aug 2018, 12:25

Ska bli intressant att följa det här.
Det finns enligt mig ett knippe duktiga kliniker ute i Europa att fundera över om man ämnar resa utomlands för en HT.
HDC är en av dem.

3900 grafts är en rejäl samling "hårlökar" (som det heter enligt Google Translate :mrgreen: ) som din front/mid definitivt "behöver".

Fick du någon uppgift om vad du har kvar i donorn?

Gällande vad du kan göra för att boosta ditt hår så är givetvis finas+minox inte per automatik en kombo som ger dig irreversibla bieffekter, det finns det i alla fall ingen forskning på som visar, men visst kan skit hända och det existerar fall där denna skit gått och blivit kronisk. Sällsynt dock.

Om de farmaceutiska gifterna inte lockar så kan du läsa mer om sågpalm, pygeum, beta-sitosterol, pumpkärnsolja etc. Ofta arbetar de här mer naturliga ämnena på liknande sätt som de syntetiska toxinerna gör, varför bieffekter också med naturliga produkter inte är omöjliga att märka av. Både bieffekter och resultat gällande DHT/5AR tordes vara lägre med naturliga, jämfört med syntetiska.

En välgjord, helst whole-food baserad, hårtablett/multivitamin är en bra början. Därtill hjälper MSM, Fenugreek, Scute m.m. Kosttillskott med florotanniner verkar också ha lovande egenskaper. Önskar man finlira så är extra magnesium att rekommendera, därtill vitamin D3 samt en skadig anti-inflammatorisk formula inte fel - typ med kurkumin och trans-resveratrol (kontrollera biotillgängligheten).

Gällande hårlaser är det en solklar medhjälpare (laserhjälm) men hör i så fall med din HT-klinik hur snart efter ingreppet LLLT kan påbörjas.
2018-01-01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin

Plucke

18 Aug 2018, 10:01

whyatt wrote:
17 Aug 2018, 12:25
Ska bli intressant att följa det här.
Det finns enligt mig ett knippe duktiga kliniker ute i Europa att fundera över om man ämnar resa utomlands för en HT.
HDC är en av dem.

3900 grafts är en rejäl samling "hårlökar" (som det heter enligt Google Translate :mrgreen: ) som din front/mid definitivt "behöver".

Fick du någon uppgift om vad du har kvar i donorn?

Gällande vad du kan göra för att boosta ditt hår så är givetvis finas+minox inte per automatik en kombo som ger dig irreversibla bieffekter, det finns det i alla fall ingen forskning på som visar, men visst kan skit hända och det existerar fall där denna skit gått och blivit kronisk. Sällsynt dock.

Om de farmaceutiska gifterna inte lockar så kan du läsa mer om sågpalm, pygeum, beta-sitosterol, pumpkärnsolja etc. Ofta arbetar de här mer naturliga ämnena på liknande sätt som de syntetiska toxinerna gör, varför bieffekter också med naturliga produkter inte är omöjliga att märka av. Både bieffekter och resultat gällande DHT/5AR tordes vara lägre med naturliga, jämfört med syntetiska.

En välgjord, helst whole-food baserad, hårtablett/multivitamin är en bra början. Därtill hjälper MSM, Fenugreek, Scute m.m. Kosttillskott med florotanniner verkar också ha lovande egenskaper. Önskar man finlira så är extra magnesium att rekommendera, därtill vitamin D3 samt en skadig anti-inflammatorisk formula inte fel - typ med kurkumin och trans-resveratrol (kontrollera biotillgängligheten).

Gällande hårlaser är det en solklar medhjälpare (laserhjälm) men hör i så fall med din HT-klinik hur snart efter ingreppet LLLT kan påbörjas.
Ja, gjorde mycket research innan ingreppet och kontaktade Feriduni, HDC och Bisanga. HDC var snabbast i sin kommunikation och hade tider tillgängligt när det var läge. De var även aningen billigare än resterande kliniker även om de förstås också var väldigt dyra jämfört med de turkiska kliniker som flera vänner åkt till för sina transplantationer. Men better safe than sorry.

De meddelade mig redan efter första operationsdagen att jag har goda förutsättningar för extraktion och de höjde sina estimat från 3000 till 4000 baserat på den uppgiften. I förbifarten nämndes någon gång att de extraherat ungefär 20 % av min donor och att de kan ta lika många ytterligare hårsäckar innan området är "tömt". Men det skulle säkerligen synas om man tar 40 % av området; dock kanske det i så fall kompenseras av möjligheten att spara ut håret längre.

Jag har påbörjat en finasterid-kur ihop med MSM och en speciell multivitaminkur för håret. Hoppas att det ger resultat. Överväger även laserhjälm som du nämner, men ska först kontakta HDC och se vad de säger. De har ett samarbete med Dr Cole som är ledande inom PRP men de verkade i dagsläget inte särskilt begeistrade över det som metod för håret men ser fram emot framtida forskning. Innan hade jag tänkt att det var ett måste.

Bifogar även bild på hur recipient ser ut idag.
Bifogat
lookgoodx.jpg
lookgoodx.jpg (113.76 KiB) Viewed 27 times

Skriv inlägg