Håravfall i onormal takt?

Om ämnet håravfall
Sicha

30 Aug 2018, 09:32

Var ca 12-15 månader sen som jag märkte av att jag började tappa hår, först på kudden när jag hade svart överdrag (har blont hår) sen på handdukar osv. Det ligger i släkten att bli tunnhårig och tappa håret på ovansidan, båda bröder, och pappa är blev åtminstone tunnhåriga innan ens 20år.

Jag har dock alltid haft ett otroligt tjock hår ända fram tills nu på 25 år. Trodde att jag slapp deras gener men tydligen inte...

Började med Finasteride för ca 11 månader sen 5mg delat i 4 delar. Så 1.25mg per dag. Hittills har jag fortfarande tappat hår i rask takt varje dag. Ruffsar jag på håret, ligger det hårstrån över axlarna på tröjan, efter duschen blir handdukar fulla av hår, massa på kudden efter en natt osv.

Har börjat med minoxidil nu för ca 3v sen och hoppas att det åtminstone avstannar.

Jag funderar dock på om det i min del verkligen skulle bero på DHT som orsakar avfallet? Är det möjligt att hormonrubbning och obalans kan orsaka det istället?
Av speciella skäl misstänker jag att jag kan ha obalans och har bokat tid hos vårdcentralen, men finns inte tid förens i mitten av september..

Mina storebröder upplevde aldrig denna typ av håravfall, dem blev bara gradvis tunnare över åren.

Det verkar nästan som att håret faller av pga hudsjukdom eller som om jag skulle vara mega stressad. Men har ju inget av detta..

Min fråga är väl kanske, om man har ärftligt håravfall, är det vanligt att håret bara plötsligt dröser av en istället för att gradvis dra sig uppåt och tunnas ut, eller är det ett tecken på något med hormonerna?

nya_afishwish

01 Sep 2018, 09:52

Det låter onekligen som manligt håravfall. Problemet med manligt håravfall är dock inte endast känslighet mot en viss typ av DHT (finns två olika typer). Även fast medicin som finasterid kan tillfälligt bromsa håravfallet, eftersom DHT trotsallt spelar en viss roll i håravfallet, så är det många fler faktorer som är inblandade, bland annat höga halter av kollagen som ansamlas vid hjässan som minskar blodflödet. Notera att det inte tycks råda någon konsensus i detta ämne, d.v.s. vad som egentligen utlöser manligt håravfall.

Jag uppmanar var och en att studera ämnet själv och läsa olika studier för att bilda sig en uppfattning. Personligen tror jag stimulering av skalpen är väldigt viktigt för att återfå det normala blodflödet.

whyatt

04 Sep 2018, 10:52

Sicha, välkommen hit!
Ett knippe tydliga foton på ditt hår underlättar bedömning. Antingen kan du lägga upp här, eller maila till red [snabel-a] lookgood.se.

Gällande DHT och finasterid så hämmar den enbart ett av de iso-enzymer som konverterar T till DHT. Dutasterid hämmar två typer av dessa enzymer och är således potentare än finasterid. Dock är substansen ej godkänd i Sverige för behandling av genetiskt håravfall.

Jag är personligen övertygad om att håravfall KAN bero på flera olika faktorer och inte enbart den klassiska DHT-teorin (även om den uppenbarligen kan spela en stor roll). Vad man dock alltid måste väga in när man plockar in andra teorier/hypoteser i samtalet är att hår från den riktigt säkra donorn också kommer att växa på en tidigare kal yta på skalpen. Det börjar nu ramla in ett gäng patienter som fick hyfsat bra HT-resultat i början av 90-talet och som idag, snart 25 år senare, fortfarande har 20-25 år gamla transplantat växande i te.x. vikarna. Detta i sig omöjliggör inte för andra förklaringsmodeller så som förkalkning och fibros, men sätter helt klart upp vissa frågetecken så the jury is still out, som man säger :)

Att tappa hårstrån är nödvändigtvis inte ett tecken på genetiskt håravfall, tvärtom är det naturligt att hårsäckar "sheddar" (släpper sitt hår) för att byta fas. Detta sker hela tiden och det är först när den naturliga rytmen förändras som man kan misstänka att något i hårsäcken har förändrats.

Trauma, stress, ohyra, gifter etc, kan orsaka plötsligt håravfall..men ofta skiljer sig håravfallsmönstren åt varför man vid inspektion kan se åt vilket håll det barkar.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

nya_afishwish

04 Sep 2018, 14:00

whyatt wrote:
04 Sep 2018, 10:52
ad man dock alltid måste väga in när man plockar in andra teorier/hypoteser i samtalet är att hår från den riktigt säkra donorn också kommer att växa på en tidigare kal yta på skalpen. Det börjar nu ramla in ett gäng patienter som fick hyfsat bra HT-resultat i början av 90-talet och som idag, snart 25 år senare, fortfarande har 20-25 år gamla transplantat växande i te.x. vikarna. Detta i sig omöjliggör inte för andra förklaringsmodeller så som förkalkning och fibros, men sätter helt klart upp vissa frågetecken så the jury is still out, som man säger :)
Detta är ju onkeligen intressant men även offtopic, vilket jag ber om ursäkt för. Vad jag har läst mig till är att de studier som talar för att transplanterade hår i stort är immuna mot manligt håravfall, är studier som är gjorda under korta tidsperioder, max några år, vilket inte ger en ärlig bild eftersom håravfall är en process som tar lång tid, i synnerhet för hårsäckar som transplanteras från "friskt" område. Samtidigt har jag läst att det inte är ovanligt, snarare regel än undantag, att patienter som genomfört transplantationer även senare börjat tappa det transplanterade håret.

Har du någon källa på dessa från 90-tal som gjort transplantation som beskriver sin hårsituation idag?

whyatt

05 Sep 2018, 11:46

Detta är ju onkeligen intressant men även offtopic, vilket jag ber om ursäkt för.
Om du har fler frågor efter detta svar kan du väl starta en ny tråd så försöker vi utreda ämnet mer grundligt, deal? :mrgreen:
Vad jag har läst mig till är att de studier som talar för att transplanterade hår i stort är immuna mot manligt håravfall, är studier som är gjorda under korta tidsperioder, max några år, vilket inte ger en ärlig bild eftersom håravfall är en process som tar lång tid, i synnerhet för hårsäckar som transplanteras från "friskt" område.
Detta är helt klart ett faktum och något man måste ha med i beräkningen.
Samtidigt har jag läst att det inte är ovanligt, snarare regel än undantag, att patienter som genomfört transplantationer även senare börjat tappa det transplanterade håret.
Både ja och nej. Väldigt många patienter kommer att rapportera att deras diffusa mottagarområde uppvisar gradvis förtunning, men är det pga att transplantaten faller eller att det ursprungliga håret i mottagarytan gradvis blir svagare och till slut försvinner?

En sak man lätt glömmer är att donorn är betydligt mindre än vad många kliniker gör gällande. Detta är egentligen svaret på varför hårtransplantationer fått ryktet om sig att över tid, till viss del, förlora sina transplantat. Tänk själv. En 90-årig man med skepparkrans som då är väldigt kal på hjässan men ändå har kvar en skaplig donor. Om denna donorn flyttas i 30-års åldern kommer den med väldigt stor sannolikhet att också växa i gubbens mottagarområdet när han också är 90 år. Svårigheten ligger i att uteslutande pinpointa (extrahera) sådana grafts. Dels väljer många kliniker att expandera donorn mer än den egentligen klarar av (för att vara på den säkra sidan alltså) för att kunna ge patienten säg +7000 grafts (även om vissa faktiskt har så här många starka transplantat att flytta), därtill gäller det att också inom den säkra donorn att se upp för den andel försvagade hårstrån som lite random finns där i. Därför tror jag att om man enbart skulle förflytta de starkaste transplantaten så skulle de i stor utsträckning överleva i mottagarområdet under många, många år - problemet blir när man helt enkelt sätter olämpliga hårsäckar där, ur en generösare donor än man faktiskt har, eller ur en donorn med hög miniatyrisering. Dock, med tiden, så kommer allt i kroppen att förfalla och förtvina, och hårsäckarna, som är små organ, är inget undantag..alltså skulle en man med schyst kalufs i 100 års åldern per automatik inte ha ens hälften av det håret om han, genom ett mirakel, skulle kunna bli 200 år.

Man kan säga att en hel del av de som idag opereras..kanske inte borde göra det, just för att de kommer förlora en del av de transplantat som förflyttats...å andra sidan kan man också säga, beroende på en rad individuella faktorer så klart, so what? Det kanske är värt att ha de där 6000 st flyttade hårsäckarna växande i mottagarområdena och endast högst överkomligt reducerade i antal, under perioden 30-45, eller 30-65, eller vad det nu rör sig om...? So what om majoriteten av transplantaten strök med i 65-85 års åldern...och för att ni detta stadiet, dvs att förbättra möjligheterna för sina hårsäckar, både de som växer på sin ursprungsplats och de som man ämnar förflytta ur donorn, så anser jag, och här kommer det viktiga, att det finns en rad åtgärder man kan göra, utöver finasterid och minoxidil. Sen kan man tyvärr ändå vara en olämplig kandidat och det är i sig en svårsmält verklighet som x antal patienter (och vissa kliniker) per år tyvärr bortser ifrån.
Har du någon källa på dessa från 90-tal som gjort transplantation som beskriver sin hårsituation idag?
Jag baserar det uttalandet främst på de dokumenterade fall från kliniker som Newhair, Shapiro Medical, Bernstein Medical m.fl, som då och då publicerar bilder på gamla patienter som tittat förbi kliniken för att visa upp sitt hår, samt den allmänna konsensusen i branschen och min egna research.
https://www.realself.com/question/aubur ... transplant

Men för att vara glasklar. Transplanterat hår kan definitivt permanent tappas i mottarområdet. Teknik, svag donor och andra genetiska egenheter, kan definitivt ligga bakom detta, men däremot så är min nuvarande uppfattning att en stark hårsäcksgrupp från donorn också kommer att växa i många år, i det håravfallsangripna mottagarområdet.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Skriv inlägg