Behandla håravfall på naturlig väg ( Uppdateras löpande - Bör kontinuerligt läsas!)

Om ämnet håravfall
whyatt

04 Sep 2018, 11:23

OBS! EXPERIMENTELLA ALTERNATIV I DENNA TRÅD.

En väldigt vanlig fråga jag (..som officiell och icke-medicinsk lekledare på detta digitala vuxendagis) får är:
"Hur kan jag behandla mitt håravfall utan bieffekter?"
En relevant närliggande fråga är "finns det något som fungerar förutom propecia och minoxidil?"

Vad jag då först behöver förtydliga är att merparten kopplar ihop bieffekter med mediciner. Detta är förvisso helt sant, men också mer naturliga vägar kan GIVETVIS orsaka bieffekter. Helst vill man hitta ämnen som hjälper kroppen att självbalansera sig tillbaka till sitt optimala stadie. Detta gör både farmacevtiska preparat och kosttillskott förvånansvärt sällan. Faktum är att merparten av vad både vitrockarna och hälsokosten erbjuder är: SKR#P 8-)

Hur som haver. I denna tråden vill jag därför presentera strategier/tekniker/molekyler som med största sannolikhet kommer att MOTVERKA håravfall och samtidigt erbjuder en SNÄLLARE bieffektsprofil. Hur bra dessa de kommer att fungera för just dig kan jag inte säga. Hur pass skonad från bieffekter just du blir, kan jag heller inte yttra mig om. Notera att de går och bör användas tillsammans, för bättre resultat.

Vad jag kan säga är att om man uppvisar tecken, i synnerhet i tidig ålder, på genetiskt håravfall, ja då kommer i de flesta fall att förvärras över tid. Att se återväxt, oavsett behandling, är ovanligt och därför är ett realistiskt perspektiv att BROMSA ytterligare håravfall, snarare än att ÅTERFÅ hårstrån. Det är en bonus och sällan frekvent förekommande.

Tråden kommer att uppdateras med fler alternativ, as time goes by. Tråden kommer också att rensas på era inlägg för att hållas lättläst, men posta gärna frågor om respektive alternativ, så besvarar jag dem i mån av tid/kompetens.

OBS! EXPERIMENTELLA ALTERNATIV I DENNA TRÅD.
Januari 2019 - Förstärker f.n. mitt program. Mer info i ny tråd snart!

whyatt

04 Sep 2018, 11:26

HÅRLASER (LLLT)

Image
Image

Vad?
Hjälm för bestrålning av hjässan med laserljus (650-660nm ~ 5mW per diod).

Pris?
Kostar olika beroende på kraft och kvalité, men säg fr 2500-15000 kr/enhet.

Användning?
2-4 ggr per vecka, för all framtid.

Bieffekter?
Tveksamt. Ljuset penetrerar inte speciellt djupt och mig veterligen finns inga indikationer på penetration genom kraniet eller ens i närheten. Akta ögonen dock!

Finns det studier?
Ja, får be att få återkomma på denna punkt.

Frågor & svar:

1. Vilken modell skall man köpa?
Beror på budget. Finns billiga från Kina. Vet ej kvalitén. Kan vara ok. Undersök! Viktigt att det är laser och att våglängd och mW är rätt. Overmachogrande har bra hemmabyggen.

2. Inväntar din fråga!

whyatt

04 Sep 2018, 11:56

Pumpkin seed oil (PSO)

Image

Vad?
5-ar inhiberande (likt finasterid) kosttillskott i kapselform.

Pris?
100-400 kr per/mån.

Användning?
1-2 kapslar per dag.

Bieffekter?
I teorin ungefär samma som finasterid (propecia), men betydligt mildare imho.

Finns det studier?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4017725/
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9011004675 (innehållsanalys)

Frågor & svar:

1. Löser detta mitt håravfall?
Tvek, men känns som en av de mest relevanta finas-alternativen f.n. om än inte lika bra som näthajpen på sina håll och kanter gör sken av.

2. Inväntar din fråga!

whyatt

06 Sep 2018, 14:17

Detumescence therapy
FRH-ky6vErb7Dk9pv2foUYiAYRKWcTkljxh56-f7fIQ.jpg
FRH-ky6vErb7Dk9pv2foUYiAYRKWcTkljxh56-f7fIQ.jpg (16.33 KiB) Viewed 3840 times
Vad?
Manuell bearbetning (nästan som massage) av skalpen för att påverka hudens tjocklek och mjukhet, samt skalpens form. Mer info här:
http://www.jdmoyer.com/2015/08/03/hair- ... e-and-faq/

Pris?
0 kr/mån

Användning?
2-3 ggr per dag eller oftare, ca 15-30 min per gång. Gärna med extra fokus på områdena i höjd med öronen +/- några cm.

Bieffekter?
Troligtvis inga

Finns det studier?
https://www.omicsonline.org/detumescenc ... 000138.pdf

Frågor & svar:

1. Löser detta mitt håravfall?
Tvek, men teorin bakom har funnits i +20 år och på senare år har det börjat ploppa upp positiva "anecdotes" samt två studier.
2. Inväntar din fråga!

whyatt

10 Sep 2018, 14:53

Derma -roller, -pen och stamp (microneedling)
Image

UPPDATERAD 19/12

Vad?
Manuell eller elektrisk bearbetning med nålar (1,0-2,0mm anses optimalt för hjässan) ner i skalpens överhud (med eller utan serum) för att stimulera stamceller, tillväxtfaktorer, bryta upp fibros m.m. På senare tid har positiva tongångar hörts gällande DERMAPENs och STAMPs. Läs guider noga innan ni funderar på att börja.

Pris?
Fr. några hundralappar och uppåt..

Användning?
Varierar. 1 gång per vecka verkar vara standard. Kombineras MED FÖRDEL med håravfalls-skalp-massage, hårlaser och anti-hair loss serum.

Bieffekter?
Inte smärtfritt. Ej heller ogenomlidligt. Man vänjer sig.

Finns det studier?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=29194786
http://www.ijtrichology.com/article.asp ... ast=Dhurat

Frågor & svar:
1. Löser detta mitt håravfall? Approachen är intressant och kanske kan ge, om den utförs rigoröst och genomtänkt, goda resultat.
2. Har testat i 3 mån nu, märker ingen förbättring? Det kan ta lång tid att märka av positiva effekter, i synnerhet om te.x. minoxidil ej används.
3. Måste man använda minox? Nej, men det verkar hjälpa till. Ett alternativ kan vara hemmagjort peppermint oil (4%) + jojoba (96%) som carrier-olja.

whyatt

11 Sep 2018, 10:29

MSM

Image

Vad?
Organiskt svavel. En väldigt vanlig komponent i hårtabletter, om än oftast lågdoserat - troligtvis vill man, i anti-håravfalls-syfte, dunka ner flera gram per dag. Tillåt iaf 3 månader för att märka effekt. Utöver dess hårstärkande egenskaper erbjuder den en rad andra intressanta godsaker (hud, naglar, leder etc). En del forskning utröner dessutom om MSM kan vara anti-cancerogent.

Pris?
Dagsdosen avgör, men billigast är häst-versionen i pulverform. Dyrast är att köpa kapslar i hälsokosten. En krona per gram är inte omöjligt att komma ner i.

Användning?
Med eller utan mat, 1-2 ggr per dag. Specifik dos per intag kan variera fr. 1 gram. Tog själv som mest 12-15g per dag under en period. Mer och mer rekommendationer gör gällande att synergieffekter kan uppstå om intaget kombineras med intag av C-vitamin. På fastande mage, och i början av kuren, kan denna kombon definitivt skapa lite obalans hos känsliga magar.

Bieffekter?
Kan initialt ge tendenser av huvudvärk, trötthet, lättare känningar i magen etc. En säkerhetsstudie gör gällande att en vuxen människa kan inta otroligt mycket mer än några gram per dag, utan toxiska effekter.

Finns det studier?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5372953/
https://www.researchgate.net/publicatio ... f_Alopecia

Frågor & svar:
1. Inväntar din fråga!

whyatt

24 Dec 2018, 13:22

Sneak Peak inför januari!

Jag arbetar just nu på 4 st "NYA" produkt-tips som under januari successivt kommer att publiceras i denna tråd. Jag hoppas att infon tas väl emot :)
Stay tuned!

whyatt

26 Dec 2018, 15:42

Äppelcidervinäger

Image

Vad?
Äppelcidervinäger (ÄCV) istället för schampo. Detta är en produkt som kan användas på och i kroppen för diverse positiva effekter (och en del fullständigt befängda new-hippie hitte-på krafter!). Hur som haver, när det kommer till hjässan hos personer med anlag för tunnhårighet så har det länge spekulerats i om "traditionella hårvårdsprodukter", i synnerhet schampon, försvårar situationen ytterligare för barret genom att effektivt avlägsna hjässans naturliga oljor, exponerar redan förvirrade hårsäckar för diverse syntetiska kemikalier m.m. Nu är inte detta tipset avsett att hytta med näven åt allt som heter användning av kommersiella schampon eller att påstå att någon lite kemikalie här och någon liten kemikalie där är rena rävgiftet för ALLA skalpar, tvärtom vet vi ju att massor av människor använder sådana här produkter och har ett perfectly fine hair...men, återigen, för oss med "omfattande follikulära utmaningar" kanske det kan vara värt att faktiska ditcha merparten av den fabriksproducerade kemi-orgie-geggan och istället köra ÄCV! Därtill är ÄCV anti-mjäll @ hårbotten och anti-stress @ hårsäckarnas talgkörtlar. Om dessa fördelar på sista raden bidrar modest, skapligt eller grymt till de genetiska känsliga hårsäckarnas välbefinnande låter jag vara osagt...men som alltid i denna djungeln av allt och inget, så behöver "skjuta med hagelbössan" och hoppas att man träffar så mycket som möjligt.

Pris?
ÄCV med "mamman" (ofiltrerad) kvar kostar och med KRAV-kvalité kostar under 50-lappen lite varstans. Dvs dirt cheap.

Användning?
1-2-3 gånger i veckan beroende på hårtyp, känslighet och aktivitetsnivå. Gällande hur formuleringen går till, samt hur själva appliceringen görs bäst, så finns det massor av info online. En variant är också att testa sig fram. Ett generellt tips är dock att antingen tillföra en essentiell olja i blandningen, eller tvätta ur håret ordentligt efteråt då en viss "odör" sitta kvar ett tag..och ni som luktat på ÄCV innan vet att det inte doftar rosor..
Här finns skaplig info: https://www.chagrinvalleysoapandsalve.c ... gar-rinse/

Bieffekter?
Faktiskt ja och det har å göra med att skalpen, vid en sådan monumental kursförändring, inte alltid svarar med glädjetjut och fanfarer...men ge det 1-3 veckor och anpassningen är ett faktum. Därtill får man akta sig så att man inte applicerar en för stark produkt på huden/håret...utan använd ett beprövat recept där ÄCV spätts ut tillräckligt (men inte för mkt!). När man applicerar det vattniga mästerverket bör ögonen aktas för här pratar vi något som rinner...det är alltså inte tal om någon krämig bas som löddrar...så akta ögonen. Hmm..något mer? Alltså..det finns en risk att DU tkr detta suger. Men men..personligen så tror jag min hårbotten mår bra av detta och gillar det låga pH-värdet, men den kanske största behållningen är nog att hårsäckarnas sebum-producerade körtlar övertid inte hela tiden måste jobba för att producera och pumpa ut smörjmedel till hårstråna.

Finns det studier?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4158629/

Frågor & svar:
1. Inväntar din fråga!

whyatt

29 Dec 2018, 00:47

Beta-sitosterol

Image

Vad?
Många av er har säkert hört talas om sågpalm (dvärgpalm) i hår- och prostatasammanhang. Saw Palmetto som den heter på engelska har ofta rosats för sina anti-håravfallsegenskaper och korats till ett bra finas-alternativ. Nja. Om det ändå vore så väl. Sågpalm levererar tyvärr inte på den nivån men en av dess mer intressanta ämnen är fytosterolen beta-sitosterol som kan vara värd att kika närmare på. I mitt eget fall kör jag den nu i kosttillskottform och någonstans 100-200mg per dag. Gärna delat på två separata intag. Dess förmåga att förbättra urinflödet (men man tackar), balansera kolesterolet och boosta immunförsvaret tas givetvis emot med öppna armar, men den primära effekten vi vill åt är dess 5-AR (5-alpha reductase) reducerande aktivitet på hårfollikelnivå. Jag vill förtydliga att beta-sitosterol inte klår finasterid i denna uppgift, men dess effekt som en aningens blek finasterid-copy-cat, är good enough om den får ingå i ett större program där flertalet håravfallsorsaker hanteras (inflammation, kalcifiering, försämrad blodcirkulation m.m.) med hjälp av olika tekniker, kosttillskott, serum etc. Och bieffekterna är, tack vare låg dosering, överlag nästintill obefintliga.

Pris?
Typ 150 kr/mån.

Användning?
Någon kapsel/tablett per dag. Upp till 200mg per dag fördelat på två intag. Easy peasy.

Bieffekter?
Tämligen försvinnande få och milda vid låg dosering (<200mg per dag). Självfallet kan de som vill experimentera med högre doser och testa sig fram (på egen risk). Många hårtabletter därute innehåller betydligt högre mängd fytosterol, men personligen är jag inte på jakt efter en all-in-one pill som slår hårt mot [ testosteron > 5-alfa-reduktas > dihydrotestosteron ] utan jag ser det som en av flera viktiga tårtbitar.

Finns det studier?
https://www.researchgate.net/publicatio ... r_Prostate
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12006122
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26990224

Frågor & svar:
1. Inväntar din fråga!

whyatt

01 Jan 2019, 15:18

Stimulax 01
Image

Vad?
Kapillär-masserande apparat som över tid återaktiverar blodcirkulationen (capillary dilation by mechanical traction). Personligen tycker jag principen bakom denna produkt är spännande och jag är övertygad om att den till viss del hjälper motverka håravfall. Frågan är hur mycket - det kan jag omöjligt sia om. Som alltid fungerar sådana här terapiformer bättre ju tidigare man börjar SAMT hur noga man följer instruktionerna. Just i det här fallet så handlar det inte om att slänga ner ett piller eller dra på ett serum. Här pratar vi rigorös användning varje dag (dock sköter apparaten själv jobbet). I alla fall i början. Produkten i sig är utvecklad av en liten firma i Spanien och intresserade kan lätt kontakta uppfinnaren Aristo genom att maila till: atencionclientes@stimulax.es för mer information.

Notera att denna apparat är tämligen unik än så länge och enligt mig en självklar produkt ni forumsvänner seriöst bör fundera över att faktiskt köpa in, dels med tanke på det låga priset men också det faktum att, enligt hemsidan, det bara är att skicka tillbaka produkten om du som kund inte blir nöjd...men återigen, förvänta dig inte mirakel och förvänta dig framförallt inte snabba mirakel. 3-12 mån är ingen dum timeline och då vill det till att rekommenderad användningsfrekvens följs.

Pris?
Ca 150 EUR inkl frakt. Tillverkaren är baserad i Spanien varför import-moms ej tillkommer.

Användning?
Lite oklart, men det verkar röra sig om 30 min x 2 per dag. iaf initialt. Notera dock att användaren inte behöver göra så mkt mer än att placera den på huvudet.

Bieffekter?
Inget rapporterat vad jag vet.

Finns det studier?
Inget specifikt kopplat till just denna produkt, men läs med fördel följande info-PDF om produkten:
https://stimulax.es/wp-content/uploads/ ... opecia.pdf

Frågor & svar:
Skicka dina frågor till: atencionclientes@stimulax.es

Skriv inlägg