Måste ge ett tips

Går din behandling bra? Berätta det här i såfall!
Nicko

06 Sep 2018, 20:19

Tja.

Jag måste bara ge ett tips. Jag har under många år kämpat med mitt håravfall. Det är först nu när jag är 34 år som det har börjat märkas uppe på kronan. Tidigare har jag bara haft höga vikar. Under många år åt jag finasterid men slutade med det när det var dags att bilda familj.

På senare år har jag använt mig av minoxidil på kvällen samt laserhjälm tre gånger per vecka. Jag har tappat mycket hår och har många gånger kunnat räkna upp till 60 hårstrån bara av att ruska håret över ett handfat.

Det kändes lite tufft nu när jag såg att det började tunnas ut även uppe på kronan. Jag fick ångest och började googla efter idéer. Jag var riktigt nära på att börja med finasterid igen men lyckades mota bort dom tankarna. Istället snubblade jag in på massa information om hur saften från en lök kunde hjälpa mot håravfall. Jag var ganska desperat och tänkte att jag måste ge det en chans. Jag pressade saften från gul lök och blandade det med advokadoolja. Aplicerade det i hårbotten och lät det vara i 40 min. Dock så luktade håret sjukt illa efter det och jag har inte lyckats hitta något som jag kan blanda ner som kan neutralisera doften. (sitter kvar i många dagar)

Dock så kan jag nu tre veckor senare knappt tro på resultatet. Jag tappar inget hår. Jag kan förstå att det låter konstigt. Jag vågar knappt inte tro på det själv men än så länge tappar jag inget hår.

Jag har haft väldigt svårt med lukten av löken så jag har även provat andra blandningar som verkar funka lika bra. Bland annat har jag kört med kokosolja, brännässlor och rosmarin. Allt färskt och nyplockat. Har även använt mig av ett Ekologiskt schampo som inte innehåller några kemikalier. Skulle gå bra att äta enligt kvinnan som sålde det.=)

Jag tycker verkligen att ni måste prova. Skriv om ni har några frågor.

whyatt

07 Sep 2018, 14:39

Tja!
Kul att du kan rapportera framgång.
Jag har också tagit del av skriverier kring te.x. lök och det finns en många anekdoter om diverse recept därute som kan vara värda att testa. Bäst är kanske om man skaffar plast-hettor och låter blandningen få suga in över natten.

En viktig detalj att poängtera....bara för att du inte längre märker av hårstrån som lossnar, så betyder det inte per automatik att hårsäcken är skyddad mot genetiskt håravfall, men resultaten är spännande och det är bara att återrapportera hur det hela utvecklar sig! :mrgreen:

Lycka till!
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Nicko

08 Sep 2018, 00:57

Whyatt hur menar du när du säger att hårsäckarna ändå inte är skyddade mot håravfall även om jag inte tappar dom? Jag menar bara att så länge jag inte tappar nån större mängd hår så borde jag väll inte bli tunnhårigare. Takten borde alla fall minska markant.

Varför tror du att jag får det här resultatet som jag får? Är det så simpelt som att jag ger hårsäckarna och håret en bättre miljö då hårbotten mår bättre.. Jag har svårt att tro att eventuella vitaminer och mineraler tar sig in till hårets rötter?

whyatt

10 Sep 2018, 12:38

Vad jag menar är att genetiskt håravfall som diagnos inte måste gå hand i hand med att man upplever att man tappar många hårstrån, som sen inte växer tillbaka. Under perioder i livet kan de naturliga faserna som hårsäcken går igenom hamna i "obalans" och resultera i en temporär period av "mer-hår-på-kudden" - för att sen normaliseras av sig självt...men visst låter det bra att färre hårstrån tappas och tycker du att det funkar så är det bara att köra på. Du är medveten om att alla hårsäckar på huvudet släpper sina hårstrån från tid till annan, går in i vilofas och sen åter börjar producera hårstrån?

En förklaring kan vara att någon eller några molekyler i löken faktiskt tar sig ner en bit och påverkar (kväveoxid), lite som minoxidil, så att hårsäckens växtfas/hålla-håret fas förlängs. Detta upplever man som att "färre hår lossnar" även om hårsäcken ändå gradvis kan krympa och upphöra med verksamheten. Det är heller inte osannolikt att vissa av lökens ämnen har en anti-inflammatoriskt effekt i och kring hårsäcksmynningarna, vad det nu innebär i praktiken är mer oklart.

Bäst hade givetvis varit om du hade haft en usb-mikrokamera (kostar nån tusing idag) och över, säg 9 månader, kunnat visa att stråna ur samma hårsäcksmynningarna ökade i diameter. Detta skulle stärka teorin att hårsäcken bättre står emot "vad det än är" som signalerar till den, att gradvis upphöra att producera hår.

Följande studie ger en svag indikation på att lökjuice kan påverka och rimligtvis gör mer än att bara "ligga och dra" på ytan:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12126069
Notera! Alopecia Areata är ett auto-immunt tillstånd och inte på rak arm grundat på samma orsaksgrund som androgenetic alopecia.
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Skriv inlägg