Forskare anser sig ha av slump funnit proteinet som gör så att hår börjar växa. Dom kallar det för KROX20.

Om ämnet håravfall
herbalist1

16 Sep 2018, 14:22

Läste den här artikeln på times magazine som delades för 11 timmar sen på Times magazines facebook-flöde.

http://time.com/4770554/grey-hair-loss/ ... ium=social

Hittar sedan den här artikeln som påpekar att det är mer komplicerat än bara att genen i sig är "The solution", och menar att det är mer faktorer än så som spelar roll.
https://perfecthairhealth.com/why-krox2 ... loss-cure/

Jag tar den artikeln med en nypa salt då han avslutar det hela med att säga vi behöver göra mer research:

Finner sedan att det proteinet ska finnas:

Turkey
Pumpkin seeds
Peanuts
Chickpeas
Lentils
Spirulina ( it is a type of smoothie)
Black beans
Low fat and fat free diary products
Dark leafy green

https://www.quora.com/In-which-food-is-KROX20-available

Vad säger ni svenska medborgare, har vi kommit ett steg närmare lösningen, är det någon som har erfarenhet inom det här? Alla svar välkomnas!

nya_afishwish

16 Sep 2018, 16:06

Har ätit pumpakärnor i flera år, dagligen. Fortfarande håravfall.

Njaa

Harry.k

17 Sep 2018, 00:42

Att pumpakärnor är bra för hår vet vi sedan tidigare, ex hur de påverkar DHT. Men detta var ju nytt så det var intressant.
Sedan så ska man nog inte förvänta sig mirakelresultat pga det. Att det får hår att växa kanske stämmer säkert men det är ju så otroligt många faktorer som påverkar hår. Så att se mekanismen bakom och på en detaljnivå är viktigt för att förstå det hela. Dock är argumentet "men jag använder det och det och håravfallet fortsätter" inget som bevisar något. Det är lite som att säga "min farfar rökte och han blev ändå 95". En klinisk studie på ett stort antal människor där den enda faktorn som skiljer är pumpakärnor skulle vara på sin plats.

nya_afishwish

17 Sep 2018, 07:37

Harry.k wrote:
17 Sep 2018, 00:42
Att pumpakärnor är bra för hår vet vi sedan tidigare, ex hur de påverkar DHT. Men detta var ju nytt så det var intressant.
Sedan så ska man nog inte förvänta sig mirakelresultat pga det. Att det får hår att växa kanske stämmer säkert men det är ju så otroligt många faktorer som påverkar hår. Så att se mekanismen bakom och på en detaljnivå är viktigt för att förstå det hela. Dock är argumentet "men jag använder det och det och håravfallet fortsätter" inget som bevisar något. Det är lite som att säga "min farfar rökte och han blev ändå 95". En klinisk studie på ett stort antal människor där den enda faktorn som skiljer är pumpakärnor skulle vara på sin plats.
Den ironiska tonen framgick nog inte i mitt inlägg. På senare år är det vanligare att folk drar den slutsatsen, nämligen att det är många olika faktorer som påverkar hår och håravfall i synnerhet. Just därför är jag skeptisk till dessa försök att marknadsföra produkter som innehåller ämne X efter en viss studie Y som eventuellt kunnat påvisa att X har en viss effekt effekt.

Men varje pusselbit räknas, så är det ju.

whyatt

21 Sep 2018, 13:50

Sådana här artiklar kommer det ett gäng av varje år och precis som Perfecthairhealth-blogginlägget kommer fram till så är det oftast mycket snack / lite verkstad - men samtidigt behövs rön för att tända forskningsprojekt så...vi håller tummarna också denna gång! :)
18/08/01: MSM - Scute - Curcumin - Rutin - Beta sitosterol - Ashwagandha
2019/01/01: Laserhjälm, krillolja, overnight-serum

Skriv inlägg