Har beslutat mig att göra en HT. Skulle behöva er input vad ni tror om mina förutsättningar.

Här kan var och en i lugn och ro beskriva sin situation.
hv02tda

17 Dec 2018, 13:34

Hej!

Jag är 32år och har beslutat mig och göra en HT.

Började bli tunnhårig runt 22-25 års åldern då tog jag kontakt med en klinik i stockholm minns inte namnet men dom rådde mig och köra nån laser behandling som jag gjorde under 1års tid och sen smörjde hjässan med nån vätska tror det kan ha varit minoxidil men osäker. Jag slutade med behandlingen efter 1års tid då jag inte hade märkt en minsta skillnad snarare att det blivit sämre bara. Så har inte gjort något åt mitt håravfall sedan dess.

Men nu börjar det tära på psyket och har fått väldigt dåligt självförtroende går alltid runt i keps undviker sociala sammanhang osv.

Så ser ingen annan utväg en och göra en HT så har bestämmt mig att det ska göras.

Det lutar åt Dr koray (Asmed) Har skickat bilderna nedan och fått svar av dom. 5000-5500 grafts över 2 operationer som görs på 2 dagar. Dom verkar bra snabba och svara sen var det en som pratade svenska som skulle vara med när jag är där. Det tycker jag är tryggt så det inte blir något missförstånd. Kostar ju en hel del men blir det bra så tycker jag det är värt varenda krona. Och dom hade tid redan i slutet av februari.

Vad tror ni om mina förutsättningar för att få ett bra resultat?

Tar gärna input på andra kliniker med.

Blött bild 1
Image
Blött bild 2
Image
Blött bild 3
Image
Blött bild 4
Image
Blött bild 5
Image
Blött bild 6
Image
Torrt bild 1
Image
Torrt bild 2
Image
Torrt bild 3
Image
Torrt bild 4
Image
Torrt bild 5
Image
Torrt bild 6
Image

whyatt

18 Dec 2018, 12:08

Hej hv02tda!

Bra bild-dokumentation.

På plus-sidan, utan att ha sett din hårbotten inzoomad, så känns det som om du har en ganska skaplig donor...och den kommer verkligen att behöva nyttjas om resultatet skall kunna bli acceptabelt.

Med tanke på att det hår vi idag ser växa uppe på din hjässa troligtvis till stor del är försvagat och gradvis de närmaste åren kommer fortsätta att tunnas ut...så behöver ingreppet till stor del fokusera på att ersätta detta hår snarare än att sänka hårlinjen, dense-packa vikarna eller allmänt få tillbaka ett tjockt hårsvall - det tror jag iaf är en realistisk approach.

Hur ställer du dig till att börja knapra finasterid? Jag skulle själv inte ta den....men jag uppmanar alltid till rigorös research i frågan då den för vissa användare, som mår väldigt dåligt av sitt håravfall, kanske kan värdera fördelarna tyngre än nackdelarna......jag vet också att flertalet namnkunniga läkare inom hårtransplantationsområdet definitivt skulle råda dig att hoppa på den behandlingen för att stärka upp (förhoppningsvis) befintligt hår och ev. notera s.k. återväxt samt overall "boosta" ingreppets slutresultat. Minoxidil är inte lika "viktigt" men kan tillsammans med finasterid skapa ett synergistiskt, för håret, positivt resultat.

Mikropigmentering kan också, med eller utan HT, hjälpa till att reducera tunnhårighets-looken, oavsett om man rakar eller låter håret, efter omfattande lyckade HTs, växa ut.

+5000 st grafts kommer att göra stor skillnad initialt...men som sagt, om 5 år...börjar ditt då fortsatta håravfall att märkas av? Troligtvis..och då är det bra om du tills dess arbetat med att "bromsa håravfallet" och kanske också har säg 1500 st skalp-grafts till och möjligen 750 st BHTs.

I slutänden, gällande klinik, så är det upp till dig att välja. Ta tid och sätt ihop relevanta frågor. Orka göra jobbet. Chansa inte. Begär att få se före-efter bilder som motsvarar ungefär dina förutsättningar och ditt håravfallsmönster.
ASMED är välrenommerade och kända för bra resultat vid stora ingrepp. Andra kliniker med bra rykte väljer ibland denna approach, men ibland tas beslutet att inte flytta mer än 2000-3000 st per ingrepp (och då pratar vi alltså minst 9 månader emellan ingrepp 1 och 2). Det kan vara SKÖNT att göra allt på en gång, men det är också, eventuellt, aningen mer risky i vissa fall och något att fundera lite mer över.
Januari 2019 - Förstärker f.n. mitt program. Mer info i ny tråd snart!

hv02tda

18 Dec 2018, 13:54

whyatt wrote:
18 Dec 2018, 12:08
Hej hv02tda!

Bra bild-dokumentation.

På plus-sidan, utan att ha sett din hårbotten inzoomad, så känns det som om du har en ganska skaplig donor...och den kommer verkligen att behöva nyttjas om resultatet skall kunna bli acceptabelt.

Med tanke på att det hår vi idag ser växa uppe på din hjässa troligtvis till stor del är försvagat och gradvis de närmaste åren kommer fortsätta att tunnas ut...så behöver ingreppet till stor del fokusera på att ersätta detta hår snarare än att sänka hårlinjen, dense-packa vikarna eller allmänt få tillbaka ett tjockt hårsvall - det tror jag iaf är en realistisk approach.

Hur ställer du dig till att börja knapra finasterid? Jag skulle själv inte ta den....men jag uppmanar alltid till rigorös research i frågan då den för vissa användare, som mår väldigt dåligt av sitt håravfall, kanske kan värdera fördelarna tyngre än nackdelarna......jag vet också att flertalet namnkunniga läkare inom hårtransplantationsområdet definitivt skulle råda dig att hoppa på den behandlingen för att stärka upp (förhoppningsvis) befintligt hår och ev. notera s.k. återväxt samt overall "boosta" ingreppets slutresultat. Minoxidil är inte lika "viktigt" men kan tillsammans med finasterid skapa ett synergistiskt, för håret, positivt resultat.

Mikropigmentering kan också, med eller utan HT, hjälpa till att reducera tunnhårighets-looken, oavsett om man rakar eller låter håret, efter omfattande lyckade HTs, växa ut.

+5000 st grafts kommer att göra stor skillnad initialt...men som sagt, om 5 år...börjar ditt då fortsatta håravfall att märkas av? Troligtvis..och då är det bra om du tills dess arbetat med att "bromsa håravfallet" och kanske också har säg 1500 st skalp-grafts till och möjligen 750 st BHTs.

I slutänden, gällande klinik, så är det upp till dig att välja. Ta tid och sätt ihop relevanta frågor. Orka göra jobbet. Chansa inte. Begär att få se före-efter bilder som motsvarar ungefär dina förutsättningar och ditt håravfallsmönster.
ASMED är välrenommerade och kända för bra resultat vid stora ingrepp. Andra kliniker med bra rykte väljer ibland denna approach, men ibland tas beslutet att inte flytta mer än 2000-3000 st per ingrepp (och då pratar vi alltså minst 9 månader emellan ingrepp 1 och 2). Det kan vara SKÖNT att göra allt på en gång, men det är också, eventuellt, aningen mer risky i vissa fall och något att fundera lite mer över.
Tack för att du tar dig tid Whyatt du är en klippa.:)

Finasteride har jag tänkt börjat med både Koray och demirsoy som jag har fått svar från på online utvärderingen rekomenderar det. demirsoy tycker även minoxidil.

Precis som du är inne på var även demirsoy inne på att inte sänka hårlinjen nämnvärt.

Jag är ingen klippa på engelska så jag bifogar svaret från hans assistent nedan.

Dr.Demirsoy strongly advice to use finasteride 1mg/day and minoxidil %5 to protect the native hairs.İt is important to protect the native hairs to avoid a second -Thrid session in future.Your hair loss going to be norwood scale 6 to 7.

İt would be good to use the hair supports to increase the health of the hairs.Dr.Demirsoy told that if you are not planing to use hair supports he can’t advice you to make a hair transplantation.The hair loss will continue and if you can’t protect the native hairs there will be needed many sessions.The donor area has a limited available graft number which can be extracted in 2-3 sessions.

Vad menar han här? är det att man kan ta grafts vid 2-3 olika operations tillfällen? eller är det att man tar ut graftsen vid 2-3 olika tillfällen under operationen?

İt is very important if you will support your hairs or not.İf not Dr.Demirsoy don’t advice to start with a hair transplantation. İt is also important to continue with the hair supports after the surgery.

Dr.Demirsoy evaluate your hair loss and told that if the donor area will allow there must be transplanted 3500-4000 grafts to the Front and top area.He will start from the front and will continue to the top area as backwards as possible.

3500-4000 grafts är det inte lite skrallt för min situation? men han gör ju inte större operationer som jag förstår det då är det ju som du nämner att man för dela upp dom i 2.

Front är jag ju med på. men sen top area menar han då hela ovandeln av huvudet inklusive kronan?

Vad tror du kan man få till ett bra resultat utav min situation med 3500-4000 grafts. kollat på sidan deras och han visar ju upp resultat som är väldigt bra där det har transplanterats 3500-4000 grafts.

He advice to not lower the hair line too much.İt must be suitable hair line which is suitable to your face and natural looking.Dr.Demirsoy advice a conservative hair line.

Lite bör man ju fylla i vikarna men som du är inna på så är även jag inne på att få till tjockleken på huvudet helst.

The first and second step of the surgery ( dextraction and open the incisions ) will be done by Dr.Demirsoy himself. The last step to place the grafts inside the channels will be done by our nurses.

Vad har du och säga om Demirsoy?

Jag har ju varit helt inne på koray. Men kollar man prismässigt så är dom ju dubbelt så dyr. lutar fortfarande åt koray men tycker även demirsoy har fått till bra resultat. så är det värt och lägga dubbelt så mkt med pengar för koray? Demirsoy har väl varit med i branschen länge och påvissat bra resultat?

Tack återigen Whyatt för dina synpunkte!

whyatt

18 Dec 2018, 15:21

Tack för att du tar dig tid Whyatt du är en klippa.:)
No worries mate ;)
Finasteride har jag tänkt börjat med både Koray och demirsoy som jag har fått svar från på online utvärderingen rekomenderar det. demirsoy tycker även minoxidil.
Ok. Fundera och läs på. Propeciahelp.com = då blir man inte sugen. Men...många forum världen över har massor av nöjda användare...så you think about it.
Precis som du är inne på var även demirsoy inne på att inte sänka hårlinjen nämnvärt.
Absolut inte sänka! Det kan man i så fall göra längre fram om donorn erbjuder den möjligheten och den första HTn växte väl.
Dr.Demirsoy strongly advice to use finasteride 1mg/day and minoxidil %5 to protect the native hairs.İt is important to protect the native hairs to avoid a second -Thrid session in future.Your hair loss going to be norwood scale 6 to 7.
Återigen, ditt val...troligtvis kommer du därigenom behålla befintligt hår längre...men är det värt hälsoriskerna? Sure, preparatet är godkänt och många HT-läkare, som har daglig patient-kontakt, rapporterar inte så ofta om problem...sen kan man alltid spekulera i om de alla är köpta och väljer att se åt sidan...men...hmm..you guys tell me. Jag undviker dock finas, men jag är inte du!
İt would be good to use the hair supports to increase the health of the hairs.Dr.Demirsoy told that if you are not planing to use hair supports he can’t advice you to make a hair transplantation.
Ett tydligt ställningstagande att ditt befintliga hår på hjässan till stor del kommer att vara kraftigt reducerat inom x antal år och att han därför inte vill operera på dig om du inte tar bromsmedicinerna..
The hair loss will continue and if you can’t protect the native hairs there will be needed many sessions.The donor area has a limited available graft number which can be extracted in 2-3 sessions.
..och att om du inte kör medicinerna så kommer du förlora så pass mycket av ditt befintliga hår att du kommer behöva fler ingrepp..och då donorn innehåller ett begränsat antal grafts..så är risken överhängande att du inte har så det räcker.
Vad menar han här? är det att man kan ta grafts vid 2-3 olika operations tillfällen? eller är det att man tar ut graftsen vid 2-3 olika tillfällen under operationen?
Att du kommer att behöva 2-3 st OPERATIONER..detta betyder inte att måndag är en operation och tisdag två, utan mån-tisd = en operation. Så räknar de flesta iaf. Oftast låter man ett år passera emellan varje ingrepp. Ibland kortare tid, ofta lite längre.
Dr.Demirsoy evaluate your hair loss and told that if the donor area will allow there must be transplanted 3500-4000 grafts to the Front and top area.He will start from the front and will continue to the top area as backwards as possible. - 3500-4000 grafts är det inte lite skrallt för min situation? men han gör ju inte större operationer som jag förstår det då är det ju som du nämner att man för dela upp dom i 2.
Både ja och nej. 4000 st räcker inte för att du 10 månader senare skall kunna stoltsera runt med a full head of hair...men visst kommer du att se en klar förbättring (om ingreppet blir framgångsrikt). Jag tror inte heller 5500 räcker om jag skall vara supertydligt...men här är vi alla olika och faktum är att denna frågas svar är lite subjektivt.
Front är jag ju med på. men sen top area menar han då hela ovandeln av huvudet inklusive kronan?
Det är lite oklart, men troligtvis kommer han inte dunka på 4000 över hela behovsytan utan på plats föreslå 4000 st front och mid, och sen ett till ingrepp 10-20 månader senare där i princip resten av donorn töms så mkt det går för att fylla krona och ev. fylla på i fronten. Men som sagt, lite oklart exakt vad som menas.
Vad tror du kan man få till ett bra resultat utav min situation med 3500-4000 grafts. kollat på sidan deras och han visar ju upp resultat som är väldigt bra där det har transplanterats 3500-4000 grafts.
Vid framgång kommer resultatet att imponera. 4000 st är mycket och förändringen blir uppskattad, men det räcker inte för hela behovsytan. Det är iaf min 50-öres analys av de visuella elementen du bjudit på :)
Här ligger 5500 st från ASMED mer i linje med ditt totala behov (även om det troligtvis, beroende på hur pass bra finas fungerar på dig, donor-hår, hjässans storlek etc ligger runt 6000)...men då kvarstår frågan om man skall plocka ut så pass mycket på en och samma gång...jag tror nämligen att du kommer att vilja fylla på mer längre fram (om din donor/ekonomi klarar det).
Vad har du och säga om Demirsoy?
Jag kan bara generellt uttrycka mig. Hur väl sen den klinik du väljer presterar på just dig är för mig omöjligt att sia om. Demirsoy har producerat flera fina resultat under ett gäng år nu och har också åtminstone fram tills nyligen (vet inte aktuella priser) erbjudit konkurrenskraftiga priser. Jag rekommenderar att du kör google-translate och läser på det tyska forumet https://www.alopezie.de/fud om honom då hans klinik är rätt aktiv på denna marknad.
Jag har ju varit helt inne på koray. Men kollar man prismässigt så är dom ju dubbelt så dyr. lutar fortfarande åt koray men tycker även demirsoy har fått till bra resultat. så är det värt och lägga dubbelt så mkt med pengar för koray? Demirsoy har väl varit med i branschen länge och påvissat bra resultat?
Svårt att säga. Jag tror Demirsoy gärna hade tagit dubbel så mycket om han hade kunnat. Men det är bara min gissning. Ibland är ju en klinik duktig rent HT-mässigt men lyckas inte riktigt nå ut pga bristande IT-kunskaper etc..och det kan ju definitivt göra att prisbilden måste hållas nere, men överlag 2018 bör inte detta längre vara vanligt förekommande..

Du har ju flera andra duktiga kliniker i ASMED-prisklassen i Europa värda att kika närmre på också...men visst är Dr. Koray en mycket rutinerad HT-kirurg som är med och driver utvecklingen i branschen framåt.

hv02tda

19 Dec 2018, 21:45

Ok. Fundera och läs på. Propeciahelp.com = då blir man inte sugen. Men...många forum världen över har massor av nöjda användare...så you think about it..
Ja, så jätte sugen blir man ju inte direkt när man har läst på lite. vet du hur det är om man får massa biverkningar och man väljer att avsluta behandlignen. Hur stor är chansen att allt går tebax till det normala igen?
Absolut inte sänka! Det kan man i så fall göra längre fram om donorn erbjuder den möjligheten och den första HTn växte väl.
Nu är jag lite trög kankse..:) men om man utgår från bifogad bild som jag har fått från koray lr korays assisten. Min hårlinje är längst fram jag har hår nu? tänkte att vikarna vill jag ju fylla ut lite. men det innefattar inte och sänka hårlinjen?:)

Image

Jag kan bara generellt uttrycka mig. Hur väl sen den klinik du väljer presterar på just dig är för mig omöjligt att sia om. Demirsoy har producerat flera fina resultat under ett gäng år nu och har också åtminstone fram tills nyligen (vet inte aktuella priser) erbjudit konkurrenskraftiga priser. Jag rekommenderar att du kör google-translate och läser på det tyska forumet https://www.alopezie.de/fud om honom då hans klinik är rätt aktiv på denna marknad.
Tack för tipset av tyska sidan..:) det är ju ett jävligt svårt val av vilken klinik man ska välja, 4000grafts hos Demirsoy landar ju på 60.000:- och 5000-5550 grafts hos koray runt 125-145.000:- så är ju en väsentlig skillnad.

Förmodligen kommer jag ju behöva göra en till om 5-10 år om jag har grafts så det räcker.

Men samtidigt känner jag här och nu att jag skulle kunna betala dom där pengarna för koray om det blir en lyckad operation men det vet man ju inte tyvärr. Vet att du inte vill uttrycka dig så mkt om varje klinik och doktor.:) Men jag tänker på båda dessa herrar, båda har ju varit med i branschen länge påvissat många väldigt lyckade operationer. Jag antar att både använder ungeför likvärdig teknik för operationerna. varför väljer så många koray för dubbla priset? dom arbetar väl på samma sätt? och har varit med länge i branschen?
Du har ju flera andra duktiga kliniker i ASMED-prisklassen i Europa värda att kika närmre på också...men visst är Dr. Koray en mycket rutinerad HT-kirurg som är med och driver utvecklingen i branschen framåt.
Jag har har skickat in bilderna till

BHR där svara dom enligt nedan:

we need to see you in consultation to evaluate your scalp because you have a lot of folliculis.

Antar at dom har sett på bilderna att jag har lite utslag i hårbotten. Det kör jag behandling emot och har gjort förut med lyckat resultat var fri från utslagen i 2år men nu har dom tyvärr kommit tebax.

jag skrev som det var och bad dom endå utvärdera bilderna och bortse från detta.

Har fått ett kort svar därifrån nu. 7500-8000 grafts skulle det behövas. är inte det lite väl mkt?

Sen har jag skickat till HDC. men tyvärr ej fått svar.

Är det några andra du skulle vilja rekomendera?

Tack återigen..:)

Mvh hv02tda

whyatt

20 Dec 2018, 16:27

Ja, så jätte sugen blir man ju inte direkt när man har läst på lite. vet du hur det är om man får massa biverkningar och man väljer att avsluta behandlignen. Hur stor är chansen att allt går tebax till det normala igen?
Enligt officiell data från de aldrig ljugande läkemedelsbolagen, så kommer de försvinnande sällsynta fall av oacceptabla biverkningar att också upphöra om bruket av produkten upphör. Propeciahelp.com har inte riktigt samma synsätt. Det meckiga här blir att...liksom...med eller utan finasterid så finns det X antal personer per årskull som kommer att, av skäl som troligtvis inte har med finasterid att göra, att utveckla symtom som ligger i linje med vad finasterid kan ge...och om de då i samma veva går på finasterid..ja då kommer syndabocken garanterat att bli finasterid...MEN, det är en kraftfull molekyl som definitivt vissa personers endokrina system inte skall utsättas för pga den hormonella oreda som uppstår och som i vissa fall verkar vara svår att manövrera tillbaka, även om finasteriden sedan länge försvunnit ur systemet. Crazy but probably true. Så...för majoriteten av användarna hanteras 0.5-1.0mg per dag av finasterid ganska skapligt år in och år ut, utan att ge några större issues, men hos en mindre grupp....crash, boom, bang. Hjärnspöken hävdar vissa. Irreversibla endokrina skador menar andra. Här måste du själv, i samrådan med läkare, besluta vilken väg som är rätt att gå.
Nu är jag lite trög kankse..:) men om man utgår från bifogad bild som jag har fått från koray lr korays assisten. Min hårlinje är längst fram jag har hår nu? tänkte att vikarna vill jag ju fylla ut lite. men det innefattar inte och sänka hårlinjen?:)
Hmmm. Nej, du är inte ute efter att sänka...vilket är HELT uteslutet...men räkna på din vik-fyllning. Hur många cm2? Vilken täthet önskas? Säg 35-45 grafts/cm2. You do the math! Det är en ganska ordentlig påfyllning du vill ämnar göra där för att få en rakare hårlinje och trolla bort vikarna..det kommer KOSTA grafts att placera så pass många implantat i dina vikar..så jag tror dina vikar inte riktigt kan fyllas enligt den linjen du målat ut. Eller...visst kan du få det så, men då är det på bekostnad av hårtätheten i de bakre zonerna.
Tack för tipset av tyska sidan..:) det är ju ett jävligt svårt val av vilken klinik man ska välja, 4000grafts hos Demirsoy landar ju på 60.000:- och 5000-5550 grafts hos koray runt 125-145.000:- så är ju en väsentlig skillnad.
Ja, det skiljer en hel del mulla dem emellan.
Förmodligen kommer jag ju behöva göra en till om 5-10 år om jag har grafts så det räcker.
Jag ger dig max 3 år emellan innan du halkar dit igen ;)
Men samtidigt känner jag här och nu att jag skulle kunna betala dom där pengarna för koray om det blir en lyckad operation men det vet man ju inte tyvärr. Vet att du inte vill uttrycka dig så mkt om varje klinik och doktor.:) Men jag tänker på båda dessa herrar, båda har ju varit med i branschen länge påvissat många väldigt lyckade operationer. Jag antar att både använder ungeför likvärdig teknik för operationerna. varför väljer så många koray för dubbla priset? dom arbetar väl på samma sätt? och har varit med länge i branschen?
En av orsakerna är att ASMED som klinik är mer aktiva inom branschen. Dr. Koray är ett respekterat namn bland sina kollegor, och också många internationella sådana. Nja..samma sätt..så kan det nog se ut utifrån, men var kirurg har sina egna små tricks och unika rutiner. Gällande Demirsoy så kan han absolut ge dig ett bra resultat, men i ditt fall, som kanske har en känsligare hårbotten, med ev. allergiska symtom och ökade inflammatoriska tendenser, behöver du troligtvis en klinik som har extra kompetens inom detta området. Det behöver inte vara en issue alls, men kan vara det.
Jag har har skickat in bilderna till BHR där svara dom enligt nedan: we need to see you in consultation to evaluate your scalp because you have a lot of folliculis.
BHR är försiktiga, det är nog ibland en ganska sund approach.
Har fått ett kort svar därifrån nu. 7500-8000 grafts skulle det behövas. är inte det lite väl mkt?
Beror på DINA FÖRVÄNTNINGAR. Här måste klinikerna kunna förmedla till dig, innan OP, vad som är realistiskt och vad som är uppåt väggarna. Om du svarar bra på finasterid så är 8000 st grafts visserligen en drömsiffra att kunna få ut, men inget du behöver nå får att, i min mening, få ett bra resultat, men svarar du mediokert på finasterid eller väljer att inte bruka det alls, så kommer inte några 5500 st att räcka för hela hjässan...återigen, mät din behovsyta. Hur många cm2? Addera därefter grafts...om du skall ha en snitttäthet på 40 cm2, bara som ett exempel, och du har en behövsyta på ca 100cm2, återigen som ett exempel, då är vi uppe i 4000 st grafts. OBS! 10x10 blir 100..och din behovsyta överstiger med råge 100.

Ett besök till BHR, för att utvärdera din skalp och din donor (få reda på hur många grafts du har totalt), är i detta läge inte fel. Kommer kosta en slant, och jag menar inte att du skall välja BHR bara därför, utan här pratar vi om att låta en av de mer namnkunniga klinikerna inom ett OK avstånd få kika på dig 1 on 1. Fakta-insamling helt enkelt.

Opel

22 Dec 2018, 13:00

Jag hade liknande håravfall/förutsättningar och åkte ner till BHR i Bryssel på konsultation. Där fick jag beskedet att min donor inte gav tillräckligt bra förutsättningar för en OP på omkring 5 000 grafts, som skulle krävas. Efter ett års deppande kontaktade jag ASMED som var mycket mer positiva till mina förutsättningar. Blev att jag gjorde två operationer (med ett års mellanrum) på 4500 resp 2500 grafts och fick en väldigt livskvalitetshöjning. Kan absolut rekommendera ASMED och Dr Koray. Allt gick smidigt förutom att allt skulle betalas cash i Euro...

hv02tda

24 Dec 2018, 21:43

Opel wrote:
22 Dec 2018, 13:00
Jag hade liknande håravfall/förutsättningar och åkte ner till BHR i Bryssel på konsultation. Där fick jag beskedet att min donor inte gav tillräckligt bra förutsättningar för en OP på omkring 5 000 grafts, som skulle krävas. Efter ett års deppande kontaktade jag ASMED som var mycket mer positiva till mina förutsättningar. Blev att jag gjorde två operationer (med ett års mellanrum) på 4500 resp 2500 grafts och fick en väldigt livskvalitetshöjning. Kan absolut rekommendera ASMED och Dr Koray. Allt gick smidigt förutom att allt skulle betalas cash i Euro...
Hej! Kul och höra att att du blev nöjd och att allt flöt på bra. ASMEDS känns bäst ännu i dom jag har varit i kontakt med så lutar fortfarande åt dom. Dock är jag fortfarande lite inne på Demirsoy ännu också fått bra och snabba svar från dom och tycker han har uppvisat bra resultat. Blir ju en väsentlig skillnad prismässigt med demirsoy gentemot mot koray. Nackdelen med demirsoy är väl att han bara erbjuder operationer upp till 4000grafts. Tror jag behöver dom 1000-1500graftsen hos koray för att få till ett vettigt resultat om allt går som d ska. Dock så får man ju punga upp en 80.000:- till så är ju mkt pengar d handlar om. Man skulle ju vilja veta om chansen är såpass mkt större för en lyckad operation hos koray gentemot demirsoy för dom xtra pengarna man får lägga för koray.

Var in och läste på din tråd. Bra skrivet och beskrivet. Dock så funkade inte länkarna på dina bilder. Är det bara för mig måntro? Lr har du möjlighet och ladda upp dom igen? Före och efterbilder. Det skulle betyda mkt.

Tack på förhand. Det är toppen och höras andras historier helst sådana som har blivit lyckade.😃

Mvh hv02tda

whyatt

26 Dec 2018, 14:41

Jag hade liknande håravfall/förutsättningar och åkte ner till BHR i Bryssel på konsultation.
Tummen upp! :)
Där fick jag beskedet att min donor inte gav tillräckligt bra förutsättningar för en OP på omkring 5 000 grafts, som skulle krävas.
Olika kliniker, olika approach. Det är därför man vill höra med flera, inte för att "få höra det man vill höra" utan för att kunna få in kompetenta svar från kompetenta utövare och därefter själv komma fram till en slutsats. I fallet BHR tenderar de att luta mer åt det konservativa hållet och ASMED åt det andra. Ingen har egentligen fel här utan det respektive kliniks bedömning bygger på oerhört mycket praktisk erfarenhet.
Efter ett års deppande kontaktade jag ASMED som var mycket mer positiva till mina förutsättningar. Blev att jag gjorde två operationer (med ett års mellanrum) på 4500 resp 2500 grafts och fick en väldigt livskvalitetshöjning.
Kontaktade du inga andra än BHR i början? Det var ju i så fall synd. Spontant låter diffen emellan att BHR tycker 5000 grafts är too much och tackar nej till dig som kund, och ASMEDs uttag på totalt 7000 st grafts "utan problem" som en ovanligt stor diff. Det brukar inte skilja så här mycket. Vad som dock är alldeles uppenbart är att de båda kliniker bedömde din donors djup annorlunda.
Jag vet att BHR, och flertalet andra namnkunniga kliniker i Europa, följer en metodik vid analys av det transplanterbara håret där befintligt donor-miniatyrisering väger tungt för "total-betyget" medan andra kliniker inte tar lika mycket hänsyn till detta...rätt eller fel...det varierar så klart. Man kan argumentera för att en HT bara är life long om man väljer ut det mest solida ur donorn (och därmed får ut färre antal grafts), man kan också argumentera för att resultatet är viktigast de första 5...10..åren och att eventuella förluster pga att svagt hår som inte borde transplanterats, men som transplanterades, är en okey smäll att ta efter x antal år.
Själv är jag "fluid" i frågan om vilken approach som är bäst. Det är i från fall till fall och så länge begränsningar respektive risker tydligt kommunicerats till kandidaten så har jag inte så mycket mer att tillägga :)

Slutligen, har man 7000 friska i sin donor så har man en donor above medel, det tror jag ingen klinik i världen säger emot.

hv02tda:
Jag förstår hur du tänker. Du får fortsätta researcha och så ska du nog se att du hamnar rätt.
4000 st grafts under en operation är i sig MÅNGA grafts och då du kommer att behöva ett ingrepp till (om din donor tillåter det) så tkr jag inte du skall sortera bort kliniker utifrån antalet grafts de erbjuder.

Ingen bra input från de europeiska klinikerna?

hv02tda

27 Dec 2018, 21:16

Jag förstår hur du tänker. Du får fortsätta researcha och så ska du nog se att du hamnar rätt.
4000 st grafts under en operation är i sig MÅNGA grafts och då du kommer att behöva ett ingrepp till (om din donor tillåter det) så tkr jag inte du skall sortera bort kliniker utifrån antalet grafts de erbjuder.

Ingen bra input från de europeiska klinikerna?
Ja, man skulle ju bara vilja veta den här klinken är rätt för dig och här kommer du få bästa möjliga resultat. Då får det kosta vad det vill. Men så funkar det ju tyvärr inte.

4000st grafts är ju många som du säger så det har du rätt i att man inte ska tänka så..:)

Jag har gjort online konsulationer hos HDC och Feriduni också men verkade som det var nån veckas väntetid där innan man fick svar.

BHR verkar ju vara försiktiga som sagt där fick jag svar:

Front around 3000 grafts

Middle around 2000 grafts

Crown around 2800 grafts

Kostar ju skjortan där med 5 Euro första tusen graftsen sedan 3 Euro för graftsen därefter då går man ju i konkurs..:) Sen om man ens har 7800grafts och få ut är ju en annan fråga.

Vilka tycker du är vassast i Svea Rike Whyatt? Tänkte om man skulle börja i Sverige och åkt på nån analys av håret. Om det finns nån vettig? Så man vet på ett ungefär hur många grafts man sitter inne på och vilka förusättningar man har.

Sen den där jävla finestariden är ju så jävla kluven i frågan på hur jag ska göra. Skulle vilja ta skiten men vette fan om det är värt riskerna.

//Hv02tda

whyatt

28 Dec 2018, 14:41

Jag tror en viktig del i processen är att faktiskt lära sig att se vad som är ett bra HT-resultat...och vad som inte är det. Med den kunskapen kan man syna klinikerna i sömmarna och enklare sålla bort de som visar upp resultat som ser bra ut vid första anblicken men vid närmare analys inte håller måttet.

Jag håller med dig om att 7800 st grafts hos BHR eller klinik med liknande skills och prissättning inte direkt är något som ryms i en spargris.
Vilka tycker du är vassast i Svea Rike Whyatt?
På frågan om jag kan tänka mig att göra ett ingrepp i Sverige har jag traditionellt sett skakat lite försynt på huvudet och lagt till att jag "hoppas de inhemska klinikerna inom kort hamnar i nivån med de bästa internationella". Detta är en förhoppning jag fortfarande har. Det ser lovande ut på sina håll och kanter...men jag är inte beredd att namnge någon specifik klinik som jag tycker DU skall välja, oavsett land.

Om du vill besöka kliniker i Sverige för info-konsultation så kan du givetvis boka in dig hos både NHC, Ilter, Akacia, Nordic Hair m.fl. Viktigt dock att du går dit med inställningen att du skall få en ärlig konsultation som ger idg matnyttigt content, inte att skriva under papper och 2 veckor senare ligga på OP-bordet. Kanske fastnar du till slut för en klinik i Sverige. Det är möjligt. Kanske inte..men ju mer du kan om ämnet desto enklare blir det att känna dig trygg i ditt val.

Håller med dig om finasterid. Helt klart en fråga som stoppar upp många.

Hårboll

15 Jan 2019, 17:54

hv02tda wrote:
27 Dec 2018, 21:16

Vilka tycker du är vassast i Svea Rike Whyatt? Tänkte om man skulle börja i Sverige och åkt på nån analys av håret. Om det finns nån vettig? Så man vet på ett ungefär hur många grafts man sitter inne på och vilka förusättningar man har.

//Hv02tda
Dude... du formulerar frågan fel. "Finns det någon vass i Svea Rike". Och det kan du nog ganska snabbt komma fram svaret till genom att jämföra de svenska aktörernas resultat med exempelvis Ferudinis.

hv02tda

16 Jan 2019, 13:52

[/quote]

Dude... du formulerar frågan fel. "Finns det någon vass i Svea Rike". Och det kan du nog ganska snabbt komma fram svaret till genom att jämföra de svenska aktörernas resultat med exempelvis Ferudinis.
[/quote]

Ja, jag vet att dom i Sverige inte håller samma standard som dom större övriga aktörerna ute i Europa. Men är inte ens aktörerna i Sverige dugliga till och göra en håranalys och göra en ungefärlig uppskattning av vad man har för förusättnignar utifrån donor, hårkvalite mm?

Hårboll

16 Jan 2019, 14:45

Min personliga teori är att det föreligger risk för att få en biased analys utifrån vad de själva är kapabla till. Det var det intryck jag fick av en vän som var på konsultation där. Min vän skulle enligt min lekmannamässiga uppskattning behöva minst 3-4k hårsäckar, men då kliniken kunde göra max 2000 per operation* så var det det som också den siffran rekommenderades.
Men visst, det går säkert att få en hyfsad analys, men risken är att man blir såld och övertalad till något som kanske inte... är så bra.

Jag föreslår att börja i andra änden. Det kostar inget att få en konsultation från en top-kirurg. Du ser vad de är kapabla till, vad de har för resultat att presentera och således bör det ge dig en trygghet i att deras analys är accurate. Sedan kan du ha det som referens att luta dig mot när du hör vad en svensk säger.

Detta är bara vad jag personligen anser.

*Förtydligande: Du skulle behöva vänta 1 år tills nästa operation om du ville göra fler än 2000 grafts.

Skriv inlägg