Plantur 39

Stort utbud, men långt ifrån allt hjälper..
whyatt

18 Dec 2018, 12:47

Nyligen har detta märke intensifierat sin marknadsföring, både online och inom traditionell media. Målgruppen sägs vara kvinnor +40. Huvudingrediensen är koffein och om man får tro företaget själva så har de tack vare många års utveckling inom galenik, lyckats nå goda resultat. Sounds good. Det främsta påståendet är att man helt enkelt utlovar att koffeinet levereras "ända in i hårrötterna". Detta kanske låter imponerande, men faktum är att det inte säger så mycket att ens "aktiva substans" når hårsäckarna..det är i sig inte rocket science - den stora frågan är dock, sker det på ett sådant sätt och tillräckligt länge för att HÅRAVFALLSPROCESSEN (aka gradvis tunnare hår) hämmas tillräckligt mycket för att resultera i synbara resultat?

När det gäller schampo och balsam är jag tveksam. Jag har alltid varit tveksam när denna typen av "2-minuters-produkter" påstås kunna resultera i signifikanta resultat. It just doesn't make sense. Men visst, jag är öppen för ny forskning och blir givetvis head-over-heels om vetenskapsmännen på Dr. Wolff-Research kan visa motsatsen. De hävdar att kort exponering räcker då det bildas en koffein-depå som "räcker" under 24 timmar. Ok. Might be true men jag är tveksam :)

Deras tonikum tror jag dock mer på. Om nu koffein som sådan ÄR verksam och i synnerhet då hos kvinnor över 40, med allt vad klimakteriet "ställer till med" (vilket iofs går att behandla med naturliga molekyler, träning, fasta etc), så kan den vara värd att testa. Plötsligt skall tonikumet "inte tvättas ur" - men varför låta det sitta om nu depån bildas med schampot..och räcker hela dagen..och i så fall..varför ens utveckla ett tonikum?

Det vore kul om företaget valde att utveckla ett BRA tonikum för män samt att de slutade använda SOJA i sina produkter. Det har blivit så otroligt inne att attackera kött-produktion, men tror man att te.x. sojan som vi stöter på allt oftare skulle vara "miljövänlig" så tror man fel. Enligt bl.a. WWF riskerar produktion av soja att öka "deforestation and displacement of small farmers and indigenous peoples around the globe". Låter ju inget vidare :shock: :mrgreen:

När det gäller denna typen av håravfall hos kvinnor +40, så finns det en hel del annat intressant att göra om man vill motverka förloppet. Hårlaser är ett sådant exempel. Omlagd kost likaså. Ett och annat viktigt kosttillskott also.
Januari 2019 - Förstärker f.n. mitt program. Mer info i ny tråd snart!

Skriv inlägg